Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Käytätkö tärpinilmaisijaa?

Started by Anonymous, November 30, 2003, 15:34:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

-Käytätkö tärpinilmaisijaa?

Deathis

Kyllä käytän ja se kuului kyseiseen vapaan jonka ostin.Joskus kun ostan vavan niin siinä on tärpinilmaisin,joskus taas ei ole.

Potkuri

Mormuskointi on todella kuollutta ilman filmikärkeä tai vastaavaa. Mormuskoidessa kyllä, muuten en (haarukkavavat erikseen)!

Team Ruoto

Runtu

Tuleehan noita joskus pienillä ilkeillä tai morreilla käytettyä. isommilla pilkeillä en käytä, joskin olen virtellyt vapojen kärkiä. jäykkä lasikuitukärkikin toimii, silloin katson syönnin siimasta tai tuntumalta.
NO AJA!!!

petsku

Kun mormuskoin niin silloin käytän.Muuten en käytä.

Fabu

Keväällä kutuahvenia mormuskoidessa käytän... ja ehkä joskus siikapilkillä, harvoin silloinkin ,mutten muuten...

fizuztaja

Haarukkavavoissa joita käytän tapsipilkintään mulla on tärpin ilmaisin koska haarukkavavassa tuntuma on muuten vaikeampi saada kuin "normaalissa" suorassa vavassa. Värikoukkuvavoissa ei ole tärpinilmaisimia vavan rakenteesta johtuen. Morreilla pilkin huomattavan vähän mutta niissä käytän tärpinilmaisinta.

Anonymous

Morrivapani on kaikki varustettu(itse valmistettu)tärpinilmaisimella, onhan se selvää että ilman ei voi mormuskoida.
Viimeiset 10 vuotta olen pääsääntöisesti vain mormuskoinut ja vuosien varrella on tullu kokeiltua vaikka minkänäköisiä kärkiä,ja nyt vihdoin tuntuu olevan semmoinen että kaikki haitta eliminoitu,voi keskittyä siihen varsinaiseen asiaan.

kaivo

Tärppikärkeä käytän ainoastaan mormuskavavassa ja tapsipilkintään tarkoitetussa haarukkavavassa. Muuten suosin kevyitä ja tunnokkaita lasikuitukärkiä, joita saa irtotavarana useimpiin vapoihin. Kun tällainen kärki yhdistetään vapaan joka on kokonaisuudessaan riittävän kevyt ja siima ohutta, kalastustuntuma on kohdallaan eikä tärpinilmaisinta tarvita. Voisi ajatella, että tasapaino- ja pystypilkinnässä tärpinilmaisimesta olisi jopa haittaa pilkin uittamista ja kalojen tartuttamista ajatellen.

Mormuskavapani tärpinilmaisin on omatekoinen, tehty tavallisesta muovipäällysteisestä haukiperukkeesta. Kärki on herkkä, kestävä ja tärpit erottuvat tuulisellakin kelillä. Jos tärpinilmaisin pitäisi ostaa, ostaisin epäilemättä filmikärjen. Kierrejouset eivät ole erityisen herkkiä ja harvakierteiseen vieteriin siima sekoilee herkästi.

Peksim

Käytän tärpinilmaisijaa morreilla pilkkiessäni.
Tärpinilmaisija kuului ostamaani settiin.
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Anonymous

Ketku

käytän haarukkavavassani kun pilkin pystypilkillä ja kun pilkin morrilla...

siika suosikkina

silloin kun mormyskoin pienillä mormyskoilla niin käytän tärpinilmaisinta. Tasapainolla, pystypilkillä ja isoilla mormyskoilla en käytä tärpinilmaisinta. Silloin katson siimasta tärpit.

Jigi

Kertokaapa jotka olette itse väsänneet tärpinilmaisimen mistä kannattaisi sellainen tehdä ja miten? Olen joskus yrittänyt tehdä jostain jousen pätkästä mutta ei ole oikein toiminut...

siika suosikkina

ohuesta kumiletkusta olen väsännyt oikein hyvin toimivan tärpinilmaisimen. sen on lähes yhtä herkkä kuin filmikärki. Vähän paksumpi kumiletku käy isommille mormyskoille ja pystypilkeille.

mattivehvilainen

Tasapainolla pilkittäessä en käytä, mutta muulloin aina.
Kalastaa, ei kalasta, kalastaa, no totta kai kalastaa!! Mitä sitä tuommosia kyselemään...?

Jigi

silloin kun mormyskoin pienillä mormyskoilla niin käytän tärpinilmaisinta. Tasapainolla, pystypilkillä ja isoilla mormyskoilla en käytä tärpinilmaisinta. Silloin katson siimasta tärpit.

Kuinka pitkä sen putken pitäisi olla jotta se ei olisi liian lörppö? Ja siis joudunko katkaisemaan pilkki vapani jos laitan sen siihen, vai miten se tulisi kiinnittää oikein?

Anonymous

Käytän tärpinilmaisijaa aina morristaessa!

Anonymous

Juu.. ostin uuden vavan ja mukana tuli..

Anonymous

Olen huomannut morristamisen tehokkaimmaksi pyyntitavaksi tärpinilmaisijan kanssa!
Morriminen Rulaa!!

ApezZi

Käytän.. Mutta vain yhdessä vavassa.

jarmoankka

Quote from: Jigi on December 30, 2003, 22:27:06

Kuinka pitkä sen putken pitäisi olla jotta se ei olisi liian lörppö? Ja siis joudunko katkaisemaan pilkki vapani jos laitan sen siihen, vai miten se tulisi kiinnittää oikein?

Eihän tuohon ole mitään ohjetta. Se riippuu morrin/ mun kuvan painosta.

Itsellä tärppärit tietysti morrin kanssa, samoin roikkopilkissä käytän jäykkää "pelti" ilmaisinta.  Pystyt ja tasurit hoituu tarkoitukseen sopivan jäykillä lasikuitukärjillä.  Ei puhettakaan, että voisin niin pilkkiä, ettei tärpit tuntuisi vavan avulla käteen asti.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Ruutti

Eipä oo tullut ensimmäisen vavan jälkeen tärpinilmaisinta käytettyä. Siimasta näkee erittäin helposti, jos kala nappaa. Ja tietenkin jäykällä vavalla pilkkiessä kalan isku tuntuu myös kämmenen pohjaan, joten en näe syytä käyttää tärpinilmaisinta edes mormuskoidessa.

kala-ale

Kaikissa morri vavoissa on ns. filmi kärki. Sekä yhdessä pystypilkki vavassa on semmonen jousi kärki.
käytän sen takia nuita tärpin ilmaisioita kun minulla on usein vapa avannon reunalla niin näkee kun nykii.

-Kala-Ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

Greenman3

Morrivavassa on filmikärki, mutta muuten en tärpinilmaisimia käytä. Tuntuma vieheeseen heikkenee, eikä sitä tärpinilmaisinta jaksa koko ajan katsella. Jonttu50 kaltaiset vavat ovat itselleni sopivimpia. :-)

Laku

Käytän tärpinilmaisijaa morrilla pilkittäessä ja joskus myös pystypilkin kanssa. Filmikärjellä näkee pienimmätkin tärpit mormyskoinnissa.

Acke

Kun ostin vavan siinä oli jo tärpinilmaisija. Eli yhellä vavalla käytän.

jompsu

kun morrilla pilkkii niin tulee käytettyä.
joissakin pilkeissä on jo valmiiksi mutta oon tehny niitä itsekkin vietereistä :-D
tä...?

simpo

Mä en käytä. (yleensä) vedän kalat ylös tuntumalla

lohen pyytäjä

Melkeinmpä aina käytän tärpin ilmaisiaa, koska olen oppinut niin, että laitan pilkki vavan ''pitokahvan'' lumeen ja tärpin ilmaisimesta näkee millon syö ja jos ei syö niin teen houkutus liikkeitä.
Kalaan aina kun vain ehtii.;)