Reissuraportit tänne!

Started by Yuz, May 13, 2007, 20:25:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pilkkiäijä

Quote from: El'ToroRosso on February 26, 2009, 14:41:41
Kuinka syvästä vedestä Pilkkiäijä on yleensä pilkkinyt Säkylässä? Ja tuliko nyt suurin osa kaloista morrilla?
No, se vähän aina riippuu paikasta missä me ollaan, mutta harvoin yli 6m syvästä tulee pilkittyä. Normaali syvyys on 3-5m. Sieltä kalaa tuntuu parhaiten löytyvän.
Mormuskalla tuli ehkä 85% kaloista, kymmenisen kalaa sain pystyllä, joista vain 2 isompaa, ja 1 särki. Tasuriin ei nyppyäkään, ei minulle eikä papalle.
Olen kalastelijapoika!

sami552

Komeat oli satsit Pilkkiäijällä. Tuli huomattua eilen  joo, että tasuriin ei oikein purrut, mutta ehkä vielä joskus. Aikas paljon oli autoja jäällä, taidettiin olla ainoot jotka potkurilla päästelivät?

No tänään oltiin sitten Toutosenselällä. Jos ei eilen purrut Säkylässä tasuria, niin vielä huonommin puri tänään Toutosella. Lunta satoi koko päivän aivan vaakatasosta ja hirveän tuulen kera. Klo 8-14 välinen aika jaksettiin kykkiä. Loppusaldo tässä, yksi parempi jäälle asti. Olisi voinut päästää takaisin, jos olisi tiennyt, että enempää ei tule. Lauantaina suunta merta kohti.

Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

torres

Tänään Säkylässä. Kuinka ollakkaan siellä oli todellinen "säkylän keli". Lunta tuli vaakasuoraan ja ilmanpaineetkin piti olla kohdallaan. Kuinkas kävi kalaa ei tullut muutamaa pikku ahventa ja lukematonta määrää kiiskejä et särkiä laskematta.
Pilkkijöitä oli selkä pakalla kahdessa rykelmässä ja kaikki näytti liikkuvan sen verran,että kalaa etsittiin sielläkin.
Ihmetyttää kun kaikki piti olla kohdillaan ,niin sit kalaa ei tullut. Tai ainakin me emme saaneet. Ehkä toiset sitten saivat....

Vikke

Herättiin isän kanssa aamulla kello 07.00, ja lähdettiin 08.00 Kristiinankaupungin Bloominjärvelle haukipilkille.

Perillä oltiin n. 09.00. Käveltiin jonkin matkaa kunnes teimme ensimmäiset reijät. Niistä ei mitään. Isä jäi siihen alueelle tekemään vähän enemmän reikiä, mutta minä päätin mennä eteenpäin, ja tein harvakseeltaan uusia reikiä. Kävelymatkaa tuli ehkä 300 -metriä, ja tein reikiä sillä matkalla ehkä kymmenisen. Isä tuli myös minun perässä vähitellen. Tuolta matkalta ei kalan kalaa.

Päätettiin pitää evästauko, kun oli tuossakin matkassa aikaa kulunut. Tämän jälkeen päätimme kokeilla tekemiämme reikiä uudestaan.
Siinä olin jo muutamia reikiä kokeillut toistamiseen, mutta ei tärppiäkään. Yhdellä reijällä päätin olla vähän pitempään, kunnes tunsin terävähkön tärpin.
Tiesin, että hauki siellä on. Pienen väsyttelyn jälkeen nostokoukulla nostin hauen jään paremmalle puolelle. Hauen painoksi arvioitiin 1,5 - 2kg. Hauki tuli verestettyä heti.

Isä oli saanut ns. "sivutuotteena" muutamia ahvenia. Siinä mentiin vähitellen takaisin päin. Pitkä tauko ehti kulua, kunnes isä sai n. 500 -grammaisen hauen ylös.
Taas kului aikaa ilman kontakteja. Yhtäkkiä isällä kumminkin tuli erittäin kova tärppi. Vapa taipui lujaa, ja minä menin nostokoukun kanssa isän reijän läheisyyteen.
Mutta hauki pääsi irti. Uistinrengas oikesi. Isä arvioi hauen painoksi 5 - 6kg.

Tämän jälkeen ei enää kalakontakteja tullut. Jäältä lähdimme pois n. 14.45.
Lähteminen ei niin helppoa ollutkaan. Ensin jäimme auraamattomalle parkkipaikalle vähän kiinni, mutta pääsimme kumminkin pois.
Mutta tämän jälkeen vielä jäimme auraamattomalle pikkutielle kiinni. Aikaa meni tässä puoli tuntia. Kyllä ketutti paljon, mutta pääasia että pääsimme pois.

Tässä melkein kaikki reissun kalat. Minun hauen mitat loppujen lopuksi verestettynä 1445g/57,2cm.

Ihan mukava reissu oli kaikin puolin.
En tiedä, koska tuonne uudestaan. Keväämmällä ainakin pakko käydä.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Laku

Lähdettiin Viken kanssa kello 12.00 pilkille lähijoelle. Perillä olimme 12.20.

Itse yritin aluksi ahventa mutta Vikke otti heti haukivälineet esiin. Teimme heti alkuun monia reikiä, mutta ei tärpin tärppiä, joten minäkin siirryin hauen pilkintään. Tarkoitus oli mennä jokea eteenpäin vähitellen, hauen perässä. Itse välillä koitin vielä ahventakin morrilla, mutta ei napannut, joten päätin että nyt yritän haukea vähän pidemmän aikaa. Menimme jokea koko ajan aina vain pidemmälle, mutta kaloista ei ollut tietoakaan. Löysimme muutaman poikkeuksellisen syvän kohdan, joissa vettä oli useampi metri. Yhtäkkiä minulle tuli hyvä tärppi, hauki pysyi kiinni n.5 sek, kunnes pääsi irti. Samaan aikaan Vikke mainitsi että hänelläkin olisi jokin siimojen päässä. Minä juoksin paikalle, ja Vikke mainitsi että kala on varmasti hauki. Kauaa ei tarvinnut väsytellä, n.20sek kunnes hauki nostettiin jään paremmalle puolelle. Punnitsimme ja mittasimme kalan, ja painoa sille tuli 570g ja pituutta oli 46,3cm, erittäin pieni mutta tälle joelle perustumppi.

Tässä vielä kuva tumpista:

Päätimme että koitamme haukea samoista rei´istä jotka olimme tehneet tulomatkalla, mutta ennen sitä kävimme vielä vähän pidemmällä, jossa pidimme myös kaakaotauon. Kävimme suurimman osan rei`istä läpi toistamiseen, mutta ei tärppiäkään. Menimme aloituspaikkaan, jossa itse vielä kokeilin ahventa ja Vikke yritti haukea, mutta tulosta ei tullut. Päätimme lähteä kotiin, kun kello näytti 16.00.

Tässä vielä muutamia kuvia:

Minä nyplään ahventa huonolla tuloksella

Vikke käy reikiä läpi hauen perässä

Tässä vielä maisemakuvaa joelta

Ihan mukava reissu oli, mutta saalista olisi voinut tulla enemmänkin.

Vikke

Lähdin yksin pilkille tuohon lähijoelle, missä olimme Lakun kanssa eileen.
Kello oli melkein kymmenen, kun pyörällä pihasta lähdin. Matkassa meni se 15-20 minuuttia.

Päätin mennä heti koittamaan haukea joen syvänteistä. Tein siinä muutamia reikiä, mutta tulos oli nolla.
Yritin yli tunnin haukea, kunnes rupesin yrittämään vähän ahventa morrilla, mutta tulos oli sama. Kaakaotauon jälkeen jatkoin haukipilkinnällä. Yritin ja yritin, mutta ei.

Päätin lähteä kävelemään kohti lähtöpaikkaa. Siellä muutama kaakaokuppi ja pyörällä kotiin.
Kotona olin tasan 13.00.

Eli ei mikään paras reissu. Kuulemma yhden jälkeen rupeaisi syömään paremmin.
Pitää ensi kerralla mennä eri ajankohtana.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

kalastaja123

Eilen lähdin pilkille kaverin kanssa noin 11.00 ja perillä noin 11.30
ensin kokeilin syöttikalaa kun haukea ja ahventa piti pilkkiä. Siinä 1-2h jälkeen aloin pilkkiä morrilla ahventa mutta turhaan.
kaveri pilkki jigillä mutta saalis oli nolla. Tärppi sillä kyllä kävi mutta irtosi.
elikkä se reissu oli talven huonoin.

Jacke

Jatketaan tyhjillä reissuilla.
Tänään viimein ja viimein korkattiin pilkkikausi.  :-)
Paimiossa oltiin jossain lahdella pilkillä, mutta kyllä oli kehno syönti.
Muutamia tärppejä siellä täällä, mutta ei sen kummemmin. Yksi ainut melko iso särki tuli avannosta ylös ja siinä kaikki.
Jäätä oli kyllä melkosesti. Keli oli kyllä niin hieno, että ei voi valittaa vaikka ei kalaa tullut.

sami552

Eilen tuli oltua Rymättylässä Kunstenniemessä. Kala puri ihan kohtalaisesti tasaria, mutta tällä kertaa määrä vei voiton laadusta.  :-P Keli oli ehkä liiankin komea. Jää vaihteli 15-5cm välillä ja varmaan heikompiakin alueita olisi ollut, eli varovaisuutta sielläpäin.  Ens lauantaina varmaan taas johonkin päin muailmaa.  :roll:

Minun saldoni.

perza

On kyllä Samilla ollu komea keli pilkkiä, sais olla täälläkin päin välillä tommosta. Kokotalvena tainnu yhtenä päivänä olla tuommoinen auringonpaiste. :cry:
Eikä nuo ahvenetkaan kovin pieniltä näytä.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

sami552

Quote from: perza on March 01, 2009, 19:53:53
On kyllä Samilla ollu komea keli pilkkiä, sais olla täälläkin päin välillä tommosta. Kokotalvena tainnu yhtenä päivänä olla tuommoinen auringonpaiste. :cry:
Eikä nuo ahvenetkaan kovin pieniltä näytä.

Joo olihan siinä ihan paistettaviakin, mutta kun vielä 4-5 vuotta sitten sai päästellä kaikki alle 250g takaisin, jos oli hyvä syönti. Huonoimmillakin reissuilla tuli noita 200-300g ahvenia vähintään kymmenkunta. Kyllä siellä vielä niitä isojakin on, mutta parvet on todella hajallaan, eikä niitä oikein löydä. Liekö niillä hylkeillä näppinsä pelissä? No onpa siellä ainakin tuotetta kasvamassa tulevaisuutta silmällä pitäen.  :-)

pilkkiäijä

Tuota olenkin kuullut että merellä kalojen koko on pientä, mutta sitä tulee ja paljon! Tänään piti myös johkin merelle päin mennä, mutta ajattelimme, että Säkylästä niitä isompia kuitenkin saa, jos saa.

Lähdimme klo 7, ja taas autolla jäälle. Etsimme kaloja joka puolelta, mutta ei oikeastaan mistään löytynyt mitään.

Reissun saldo kolmelta: kolmisen kymmentä kiiskiä, saman verran ahvenia ja muutama särki. Isoin ahven ei tainnut olla edes 150g.

Keli oli mitä mahtavin, 10-18 astetta pakkasta, auringon paiste eikä tuulta ollenkaan  :-) Kuuma siellä tuli tuollaisella pakkasellakin!
Olen kalastelijapoika!

Torro

28.2 olin Merimaskussa pilkillä. Jäällä oltiin siinä puoli yhden maissa. Merikortista oltiin tsekattu selällä sellanen matalikko joka nousee 4-5metristä kolmeen metriin. Tarkotus oli saaren kupeesta lähteä tekemään reikiä linjassa kohti selkää ja matalikkoa.

Kaverin mainospuheiden perusteella miekin sitten vastahakoisesti laitoin tasurin päähän vaikka siihen ei ole koskaan luottoa ollutkaan. Saapahan nyt sitten vielä yhden näytönpaikan....

Ekat reijät luonnollisesti tyhjiä ja jatkettiin linjaa eteenpäin. Joka ilman suunnassa näkyi ukkoa pilkillä, toiset karin kupeessa tai kaislikon edessä ryppäänä aabopilkillä ja selällä näkyi yksinäisiä kuhastajia. Oliskohan ollut kolmas reikä kun mulle tuli tasuriin töksy, tai en mie ensin sitä voinut edes uskoa. Seuraavalta reijältä kuitenkin selkeä tärppi ja kohta alkoi molempien tasuriin paukkua. Ei ehtinyt tasuria saada pohjaa asti laskettua kun ahvenet niittas etukoukkuun jo välivedestä pilkinlaskussa. Sitten multa tippu ahven avannossa ja yllätys yllätys sen jälkeen ei enää tärppiäkään.

Eteenpäin mentiin linjassa ja aina pysähdyttiin kairaamaan enemmän kun kun tuli töksäytyksiä. Siitä 4-5 metrin vedestä sitten omaan tasuriin nytkähti reilumpi kala. Sanoin kaverille että nyt on painoa ja kampesin ekan kuhani jäälle. Pituutta oli 39cm ja painoa puolisen kiloa.

Kaveri kairas viereen ja heti otti myös iso. Kala kuitenkin irtosi avannossa ja sen jälkeen ei taas tärppiäkään vaikka kuinka kairattiin ja koitettiin tavoittaa se parvi uudelleen.

Taas jatkettin selälle päin ja pari kertaa luulimme osuneemme ahvenparveen mutta mystisesti hyvin alkanut syönti saattoi stopata kuin seinään. Kaverille tuli yksi tosi kova tärppi, sanoi että vapa meinas lähteä käsistä kun kala tälläs pilkkiin. Ei sitten kuitenkaan läheltä tullut muita tapahtumia. Kolmen aikoihin oli pakko lähteä kun kaverin piti lähteä perhesyiden takia. Hieno ilma olisi kyllä ollut ja olisi tehnyt mieli ehtiä sinne matalikollekin asti.
No hyvä maku jäi alueesta, täytyy ensi viikonloppuna yrittää uutta iskua.

Ei se tasurikaan sitten hullumpi laite ole kun sitä oppii kättämään tänään kaikki kalat sinisellä tasurilla. Itellä kokonais saalin lähemmäs 3kg ja kaverilla vähän enemmän

ryhmäpotretti omasta saaliista, keskipaino huiteli varmasti päälle 100g ilman kuhaakin

perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

mika922

Quote from: El'ToroRosso on March 02, 2009, 18:55:56
29.2 olin Merimaskussa pilkillä. Jäällä oltiin siinä puoli yhden maissa. Merikortista oltiin tsekattu selällä sellanen matalikko joka nousee 4-5metristä kolmeen metriin. Tarkotus oli saaren kupeesta lähteä tekemään reikiä linjassa kohti selkää ja matalikkoa.

Kaverin mainospuheiden perusteella miekin sitten vastahakoisesti laitoin tasurin päähän vaikka siihen ei ole koskaan luottoa ollutkaan. Saapahan nyt sitten vielä yhden näytönpaikan....

Ekat reijät luonnollisesti tyhjiä ja jatkettiin linjaa eteenpäin. Joka ilman suunnassa näkyi ukkoa pilkillä, toiset karin kupeessa tai kaislikon edessä ryppäänä aabopilkillä ja selällä näkyi yksinäisiä kuhastajia. Oliskohan ollut kolmas reikä kun mulle tuli tasuriin töksy, tai en mie ensin sitä voinut edes uskoa. Seuraavalta reijältä kuitenkin selkeä tärppi ja kohta alkoi molempien tasuriin paukkua. Ei ehtinyt tasuria saada pohjaa asti laskettua kun ahvenet niittas etukoukkuun jo välivedestä pilkinlaskussa. Sitten multa tippu ahven avannossa ja yllätys yllätys sen jälkeen ei enää tärppiäkään.

Eteenpäin mentiin linjassa ja aina pysähdyttiin kairaamaan enemmän kun kun tuli töksäytyksiä. Siitä 4-5 metrin vedestä sitten omaan tasuriin nytkähti reilumpi kala. Sanoin kaverille että nyt on painoa ja kampesin ekan kuhani jäälle. Pituutta oli 39cm ja painoa puolisen kiloa.

Kaveri kairas viereen ja heti otti myös iso. Kala kuitenkin irtosi avannossa ja sen jälkeen ei taas tärppiäkään vaikka kuinka kairattiin ja koitettiin tavoittaa se parvi uudelleen.

Taas jatkettin selälle päin ja pari kertaa luulimme osuneemme ahvenparveen mutta mystisesti hyvin alkanut syönti saattoi stopata kuin seinään. Kaverille tuli yksi tosi kova tärppi, sanoi että vapa meinas lähteä käsistä kun kala tälläs pilkkiin. Ei sitten kuitenkaan läheltä tullut muita tapahtumia. Kolmen aikoihin oli pakko lähteä kun kaverin piti lähteä perhesyiden takia. Hieno ilma olisi kyllä ollut ja olisi tehnyt mieli ehtiä sinne matalikollekin asti.
No hyvä maku jäi alueesta, täytyy ensi viikonloppuna yrittää uutta iskua.

Ei se tasurikaan sitten hullumpi laite ole kun sitä oppii kättämään tänään kaikki kalat sinisellä tasurilla. Itellä kokonais saalin lähemmäs 3kg ja kaverilla vähän enemmän

ryhmäpotretti omasta saaliista, keskipaino huiteli varmasti päälle 100g ilman kuhaakin

Ekaksi, nyt ei oo karkausvuosi. :-D ja toiseksi, mitä jäätä oli pelipaikoilla? Joku 15-20cm varmaankin...?
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Torro

No prkl mie oon ihan sekasin näistä päivistä  :-D
Jäätä oli 25cm ja kyllä siellä autolla, kelkalla ja mönkkärillä vedeltiin, en ois kyllä itekään uskonut että niin paljon olis jäätä
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Allu-Santeri

Laitan tuon tällä kertaa allun kirjoittaman rapsan hiihtoloman loppupuolesta nyt tännekkin. Ei huono reissu ollenkaan kun toinen suurhauki tuli ja minkä nyt vihdoin pääsin vapauttamaankin ja sen avulla shs:n listaan.

Hiihtolomareissu alkoi keskiviikkona syöttien pilkkimisellä. Sopivia syöttikaloja tuli viitisentoista noin kolmen tunnin aikana, joten aika heikkoa oli. Ahvenia tuli myös noin viisitoista, mikä on aika omituista. Yleensä tuolta paikasta tulee päivän aikana korkeintaan pari ahventa. Nyt oli ahven näköjään liikkeellä, mutta laskettiin kaikki takaisin koska särkikalat ovat toimineet reilusti paremmin. Illalla sitten mentiin Pepen mökille. Lunta alkoi yllättäen taas sataa heti kun päästiin sinne  :roll:  Koitettiin viritellä siinä jonkinlaiset särkimäskit, mutta ainekset oli aika vähissä joten homma suoraan sanottuna kusi. Laskettiin ne joka tapauksessa jään alle.

Torstaina herättiin ennen seiskaa ja voe prkl mikä lumipyry. No, ei siinä auttanut muu kuin jäälle vaan. Täkyonget veteen ja odottamaan. Samalla kairailtiin reikiä mäskien lähettyville ja koitettiin olisiko mitään särkikalaa tullut paikalle. Ei kyllä sitten minkäänlaista  :-D  Ennen siitä paikasta sai edes jonkun verran pikkusärkiä, nyt ei niin mitään. Tosin yksi pieni taisi lopulta tulla. Ongissakin alkoi pikkuhiljaa tapahtua, mutta arkoja olivat hauet. Aamun saldona useampi syötin vienti ja hylkääminen, Pepelle yksi hauki ja mulle yksi. Pepen hauki vapautettiin, mun haukea ei voinut kun kiduksissa kiinni. Muutenkin tuo noin kiloinen pikkuhauki taisi ottaa vähän turhaan isoon syöttiin

Tavaraa tuli taivaalta ihan koko päivän, välillä tuli lumena ja välillä vetenä. Hauki oli todella passiivisella tuulella ja päivällä ei tainnut tulla minkäänlaisia tapahtumia. Pilkittiin siinä morreilla sitten sellaisella matalikolla, josta nousikin aina silloin tällöin ahvenia ja norsseja. Hyviä syöttikaloja nuo norssit niin kerättiin talteen. Ahvenistakin jotkut syötävän kokoisia. Suurin 280g. Illan tullessa vietiin onget eri paikkaan ja jäin vahtimaan niitä sillä välin kun Pepe meni katsomaan verkkoja. Verkoissa ei ollut kuin yksi säyne mutta sillä välin täkyongilla nostin 3 haukea ylös. Ensimmäinen oli noin 2.5kg, jonka vapautin kun oli niin nätisti kiinni. Melkein heti perään 1.8kg hauki, jota en sitten enää vapauttanutkaan, koska sillä roikkui toinenkin peruke suupielestä. Sama kala, joka viime reissulla sekoitti itsensä kaislikkoon niin pahasti että siima petti. Tuon jälkeen vielä yksi vajaa kiloinen todella laiha luiru, jonka myös vapautin. Siinä olikin illan tapahtumat.

Perjantaina aamulla oli ihan nätti keli, pilvinen mutta poutaa joka tapauksessa. Laitettiin about kahdeksan maissa kaikki onget heti pyytämään. Huomasi kyllä heti että hauki ei ollut syönnillään sitten yhtään, kun koko rivistö ehdittiin laittamaan pystyyn ennen kuin yhdessäkään oli mitään tapahtumaa. Tarpeeksi kun odotteli, niin pari syötin viemistä tuli. Ylläripylläri että hauet taas hylkäsivät syötit. On ne arkoja... Syöttejä menee hukkaan kun hauet vain tulevat raatelemaan ne kuoliaiksi jäämättä edes koukkuun. Pepe lähti taas matalikolle ja itse menin vähän sivummalle morrittamaan ahvenia. Eipä ahvenia tullut kuin viitisen kappaletta joten eivät olleet nekään syönnillä. Menin takaisin onkien luo ja katoin että jaaha, kolmoistärppi. Harmi vaan että kahdesta ongesta oli pelkästään viety se 20m siimaa ja sitten hylätty syötti. Yhdessä oli vielä kala kiinni, mutta ihan jumissa kaislikossa ja sekin irtosi kun koitin vetää haukea ulos sieltä. Sen jälkeen olikin todella pitkä aika ilman tapahtumia, kunnes lopulta Pepen ongen tärpinilmaisin osoitti kohti avantoa. Mentiin avannon luo ja Pepe veti vastaiskun. Hetken se siinä väsytteli, ja sitten mulle tulikin kiire hakea nostokoukku kun kuulemma on taas niin perhanan iso kala. Kalan ylösottamiseen menikin sitten vähän kauemmin, oli meinaan hyvin hankala koittaa mitään koukata kun vesi oli niin sameaa ettei meinannut ollenkaan nähdä sitä haukea. Lopulta kuitenkin saatiin se jään paremmalla puolelle ja nostettiin pulkkaan. Koukku nätisti kiinni, hyvä homma. Plussaakin nelisen astetta joten kala olisi helppo vapauttaa. Koukku irti, punnitus, mittaus, pönö ja sitten kala takaisin.

6.43kg/102cm oli kalan mitat ja selvästi laihassa kunnossa. Tämä kala kelpuutti vähän yli 200g särjen, ja onki oli ollut siinä samassa kohdassa useamman tunnin. Kauan kesti ennenkuin kelpuutti välipalan. Tuon jälkeen yhdessä mun ongessa oli vielä vajaa kiloinen, joka sekin oli helppo vapauttaa. Päätettin lähteä vielä illaksi onkimaan eri paikoille, kun kelikin oli niin hyvä. Heti kun saatiin onget veteen niin yllätys yllätys lumisade alkoi taas. Kokemuksien mukaan lumisade lyö haukien suut melko tiukasti kiinni ja samoin kävi nytkin. Taidettiin kolmisen tapahtumaa saada vielä illalla, mutta ei ainuttakaan haukea ylös. Taas hylättiin syötti kun oli ensin vedetty siimaa vähintään kymmenen metriä...

Perjantaina herättiin aikasemmin ja lähdettiin tarpomaan umpihangessa kohti eri paikkoja. Pakkasta oli 11 astetta aamulla joten ei hyvä. Nätti keli joka tapauksessa

Pitkällisen vaelluksen jälkeen päästiin pelipaikoille ja huomattiin että puolet syöteistä oli kuollut. Kiva kiva. Laitettiin elossa olevat syötit koukkuihin ja eikun odottamaan. Koko touhu oli täysin perseestä kun aivan jäätävän kylmä pohjoistuulikin voimistui koko ajan. Syötit jäätyi, puola jäätyi, avanto jäätyi, naama jäätyi, eväät jäätyi... viddu. Kahden tunnin onkimisen aikana ainoastaan yksi syötin vienti ja hylkäys. Kettuunnuttiin koko touhuun ja lähdettiin kävelemään takaisin mökille. Laitettiin onget pyytämään vaikka odotukset eivät korkealla olleetkaan. Haettiin mökistä vähän ruokatarpeita ja alettiin grillailemaan

Päivä sujui aika leppoisasti, vaikka tuuli olikin ihan tajuttoman kylmä. Muuten olisi ollu todella kiva keli olla jäällä. Täkyongissa oli pari tapahtumaa, mutta eipä taaskaan hauen haukea ylös. Ei voi ymmärtää miksi ovat niin arkoja ett aina hylkäävät syötin. Tietenkin se vaikuttaa jonkun verran, että jäätynyt puola antaa siimaa kehnosti ja hauki tuntee liikaa vastusta.

Nyt pieni tauko hauenongintaan, kun lunta on vähän turhan paljon jäällä. Särki ja pasuri olivat ylivoimaisesti parhaita syöttikaloja tälläkin reissulla. Ahveniin taisi tulla vain yksi tapahtuma.

ALEE

Tässä tämmönen lyhyt rapsa ainulaatuisesta tilanteesta :-D

Eli tänään lähin puol 5 aikaan tohon lähilammelle pilkille. Aioin pääasiassa kokeilla jos sais syöttikaloja hauelle. Otin mukaan toiseen vapaan pystyn ja toiseen tasurin. Aattelin kokeilla reijät huvikseen aluks läpi tasurilla ja sit yrittää syöttikaloja.  Kairailin aluks noin 10 reikää, eri puolelle lampea, jonka jälkeen aloin käyä reikiä läpi. Kahella ekalla reijällä oli tyhjää, mutta kolmannelta nappas. Tasuriin oli napannut noin kilon hauki! :-o Aluksi yritin vetää hauen suoraan ylös, mutta eihän se tullut(oli eka pilkkihaukeni). Annoin hauen tempoa parikyt sekuntia, ennen kuin sain se ylös reijästä. Siinä kun sain sen jällee, niin ei tietenkään ollut kameraa eikä vaakaa mukana. Arvioin painoks noin kilon ja pituudeks jotain 50 cm. C&R. Se oli siis ensimmäinen haukeni pilkillä. Kala otti noin 4-5 cm Lucky John ambulanssin väriseen tasuriin. Kokeilin loput reijät läpi, mut enää ei napannut. En alkanu enää uusia kairailee, koska kello alko olee jo aika paljon. Varmaan huomenna uuestaan ihan haukea yrittämään.

Juz

Aamulla lähdettiin isän ja kaverini kanssa ajalemaan kohti Kajaania. Olimme perillä Iso-Ruuhijärvellä kymmenen aikoihin.
Eipä siinä, luvat kuntoon ja jäälle. Talsittiin noin 500m, vanhalle ottipaikalle.
Tiputettiin 6 pilkkiä veteen, ja mentiin nuotiolle istumaan.
Kun oltiin istuttu noin puoli tuntia, ja ihmetelty maailman menoa, mentiin pilkkimään itsekkin.
Siinä istuttiin noin kolme tuntia, ja oltiin pyytävinään kirjolohta sekä kirjolohet oli syövinään meidän pyytöjä.
Käytiin taas tulilla istumassa, ja mentiin takaisin pilkkimään.
Pyydettiin tyhjää, ja saaliina rutkasti kokemusta.
Lähdettiin ajelemaan kotia päin siinä klo 17 maissa.
Summa summarum: P*ska reissu, mutta tulipahan tehtyä.

Mind_Flayer

Lopultakin omalla kohdallakin toteutui se kauden avaus pilkkimisen suhteen, kun eilen kävin eräällä suurehkolla erämaajärvellä etsimässä kyseisen järven suuria ahvenia. Reissu alkoikin yli odotusten, kun ensimmäinen ylösnoussut ahven oli samalla uusi henk. koht. ennätys, peräti 450g. Kyseinen kala otti pieneen punaiseen tapsimorriin alle 2m syvyydestä pohjan tuntumasta. Siihempä se saalis oikeastaan jäikin muutamia muita pienempiä ahvenia lukuunottamatta. n. 6h tuli oltua jäällä ja etsittyä ahvenia, vaan ei löytynyt paikkaa, josta olisi saalispussi kertynyt enempää. Voi olla, että paremmat ottiajat ovat siellä edessä päin, koska lunta oli jään päällä saappaan varren mitta ja keskemmällä järveä vettä oli noussut jään päälle nilkan korkeudelle asti, eli liikkuminen oli varsin raskasta. n. 20-30 reikää kerkesin päivän aikana kairailla. Huomenna arvelin mennä uudestaan samoille paikoille kokeilemaan. Jututin samalla paikalla ollutta vanhempaa kalamiestä joka kehui aluetta jossa pilkin, olevan hyvää ison ahvenen aluetta varsinkin loppukeväästä. Jopa sattumakuhaan voi olla mahdollisuuksia.

tonko__

Maanantaina lähdettiin isän kanssa Suomussalmelle reissuun. Tarkoitus oli pilkkiä purotaimenia ja harreja.
Edellis vuonna ei ollut siitä talon viereiseltä joelta tullut mitään. Yksi hento tärppi vain isälle.
Siinä sitten päivällä konkoilimme joelle.
Isä sai yhden tongon. Pituus oli ehkä vähän alle 20 cm ja kala pääsi takaisin jokeen.
Minulla tärppäsi joku n. 5 kertaa, vaan ei jäänyt kiinni.

Tiistaina oli herätys klo 6.30.
Kahvit persieen ja nokka kohti jokea. Pilkimme koko päivän suvannossa, joka oli talon vierustalla (niin kuin maanantainakin)
9 tonkoa sain. 8 ottivat oranssiin Mutu Leechiin, jonka ostin maanantai-aamuna.
Olin pikkusen mielissään! Ex- tonko-enkka parantui ainakin kaksi kertaa. Ensin parantui 28,5 senttiin ja seuraavaksi 33,5 senttiin! Kaikki paitsi tuo isoin sai vapautensa.
Tuo isoin oli ottanut Fladenin hopean pystypilkin alla olevan koukun syvälle kiduksiinsa ja verta tihkui kun nostin jäälle.
Isä sai tuona päivänä 3 harjusta. 2 ensimmäistä oli about minun vaaksan mittaisia. Viimeisin oli jo vähän yli 20 senttinen. Kaikki nuo saivat vapautensa.

Keskiviikkona oli taas herätys klo 6.30.
Joelle kalan toivossa. Tällä kertaa kokeilimme pientä syvännettä vähän kauempana. Ensimmäisen reiän kun kairasin niin alkoi aivan tajuttomasti kuulua rösähtelyä jäästä!!
Säikähin kyllä pikkusen..  :-P Liekkö tuo rösähtely säikyttänyt kalat kun ei edes nykinyt siinä kohdassa.
Joskus klo 11 aikaan suuntasimme talon vierustalle pilkkimään. Pilkimme vanhoista reijistä, eikä tullut mitään. Kerran tärppäsi niin minulla kuin isälläkin.
Sitten isä kairasi uuden reijän ja taas kuului kauheata rösähtelyä! Parin sentin railo tuli jäähän ja vettä rupesi hiljalleen tulemaan jään päälle. Siinä muutaman tunnin päästä jäällä oli kymmenisen senttiä vettä. Tuon uuden reijän kairaamisen jälkeen ei edes nykinytkään.
Lähdimme pois päiväsällä.
Sitten söimme ja hyppäsimme moottorikelkan kyytiin ja suunta kohti yhtä järveä. Minä sain 4 ahventa ja yks sälli joka oli ekaa kertaa elämässään pilkillä nykäsi minun vanhasta reijästä saakeli 32 senttisen siian!!  :-D Sai se myös pari ahventa. Lähdimme parin tunnin pilkkimisen jälkeen takaisin talolle.
Ällistelin vähän aikaa siinä ja sitten menin yksin joelle. Varovasti joku pikku kala kävi pukkaamassa oranssia liitsiäni, mutta ei jäänyt kiinni.

Torstaina herätyskello rupesi yllätys-yllätys soimaan klo 6.30. Oli lähtö-päivä  :roll:
Joelle taas.
Siinä kerkesin n. puoli tuntia pilkkiä kunnes tuli ensimmäinen tärppi. Vähän aikaa oottelin ja tunnustelin kunnes tein vasta iskun ja nykäsin tongon jäälle. Se oli kymmenes purotaimen.
Ja pieni. Noin 20 senttinen. Vapautin sen. Tämä otti oranssiin Mutu Leechiin.
Sitten tein pilkin vaihdon vihreään Mutu Leechiin. Ei mennyt kauaakaan kun nyki. Nostelin siinä 4 tonkoa ihan putkeen.
Viimeisimmän tunsin selvään ihan hyvän kokoiseksi ja kun olin nostanut sen jäälle, tein pikaisen mittauksen pilkkirepun päällä. Mittanauha näytti 29 senttiä. Sen jälkeen kala takaisin jokeen. Se olikin reissun viimeinen kala ja sai lähteä hyvillä mielin Oulua kohti.!

Kuulemma tuosta joesta ei ollut lähtenyt ainakaan 7 vuoteen yhtä hyvin kalaa talvella..  :-o
Oma tavoite oli tuolle reissulle lähdettäessä, että saisi edes yhden jalokalan! Tuli vähän tavoitteet ylitettyä!!  :wink:
Eli loppujen lopuksi minä sain 14 purotaimenta ja isä sai 3 harjusta ja yhden purotaimenen.

Tässä vielä pikkusen evidenceä tuosta isoimmasta tongosta: http://kalasaalis.com/tonko__/kalat/Taimen/3004/
Tuo kalasaalis.comissa oleva minun arviointi tuon tongon painosta on varmaan aivan päin sviddua..  :-P Nooh...

Juseli

Ui hitsi kun on koemita kaloja tonko saanut! (Ei koossa, mut kauneudessa)
Alko heti tekeen mieli yhelle purolle. :-) Suomussalmi on hyvä paikka.

El Dorado

Tosi hienoja kaloja tonko saanut.
Nyt tiiän missä tuo paikka sijaitsee, jos tuo kalasaalis.com kartta pitää paikkaansa. :wink:
en kyllä varmaan ikinä tuolla pääse käymään

tonko__

Quote from: El Barto on March 06, 2009, 18:50:18
Nyt tiiän missä tuo paikka sijaitsee, jos tuo kalasaalis.com kartta pitää paikkaansa. :wink:

Suoraan sanottuna tuo kalasaalis.comin kalansaantipaikka näyttää aivan väärin sen paikan mistä sain noita..  :-D
Laitoin sen kalansaantipaikan suurinpiirtein Suomussalmen keskustaan...  :-D

Laku

Lähdin tänään aamupäivällä lähijoelle kalaan isäni ja veljeni kanssa. Lähdettiin 11.30 pihasta ja perillä olimme noin kello 11.40.
Kun tulimme paikalle, jään päälle oli noussut vähän vettä, mutta onneksi ei paljoa ja sekin oli jäätynyt pikkupakkasten myötä.
Kairasimme ekat reijät eikä tullut mitään. Kokeilin pääasiassa haukea, mutta kalaa ei meille kellekkään tullut. Vaihdoin reikää, nypin noin kaksi minuuttia, jonka jälkeen nyppi. Karkuutin kalan, joka oli luultavasti ahven, mutta yhden vedon jälkeen sain sen koukkuun ja jään pinnalle. Samalta reijältä tuli kolme muuta ahventa ja kaksi särkeä. Kairasin uudelleen vähän matkan päähän uuden reiän, pilkin siinä noin viisi minuuttia ja sitten menin taas vähän matkan päähän ja kairasin reiän. Tällä reiällä ensimmäisellä minuutilla ei mitään, mutta sitten tokaisin isälle että täälä on taas kalaa. Pari nykäisyä ja kala oli kiinni. Kauden ennätysahven oli jäällä. Sen jälkeen en enää kalaa saanut, mutta veljeni nosti jäälle vielä appuran. Sen jälkeen emme saaneet mitään , joten päätimme lähteä kotiin tekemään ruokaa hyvän reissun päätteeksi  ( Ahvenet joutuivat pannulle )  :-)

Tässä vielä Kuvia:

Kuva päivän saaliista:

Tässä kuva päivän suurimmasta (580g) :

UppoPerho

Komea ahven lakulla.

Ja onnea kauden isoimmasta appurasta! :wink:
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

tonko__

Quote from: Juseli on March 06, 2009, 18:09:32
Ei koossa, mut kauneudessa

Nepä tongot tahtoo hyvin harvon kyllä olla ees mitallisia..  :wink:

mika922

Quote from: tonko__ on March 07, 2009, 15:10:28

Ja periaatteessa tonkolla ei ole edes alamittaa... :wink:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

tonko__

Quote from: mika922 on March 07, 2009, 15:12:13
Quote from: tonko__ on March 07, 2009, 15:10:28

Ja periaatteessa tonkolla ei ole edes alamittaa... :wink:

Sillä on sama alamitta ilmeisesti kuin normitaimenella eli 40 cm..

sami552

Aamulla auton keulan piti lähteä kohti Säkylää, mutta päätettiin kuitenkin vaihteeksi lähteä Kyrösjärvelle. Jäällä oltiin klo 7-15 välinen aika, ja tasureita tuli tiiviisti uitettua ja reikiä kairailtua. Tokalta reiältä heti 3 ahventa putkeen, kaksi 150g ja yksi 250-300g ahven. Luulin, että nyt niitä alkaa tuleen, mutta kolmannen ahvenen jälkeen loppui otti kuin seinään. Muutama tunti meni tyhjää nykiessä, kunnes tuli taas pieni kolmen ahven pyräys. Tällä kertaa kaksi sata rammaista ja yksi 350-400g ahvena. Pari tuntia meni taas tyhjää pyytäen, ja sitten kotia kohti. Kyllä sitä taas ahvenen makuun pääsee, vaikka ei nyt mitään mahtisaaliita tullutkaan. Huomenna varmaan tohon johonkin lähijärvelle.  8-)

M-A-K-E

Kuvasta päätellen olitte tuossa Markansaaren kupeella. Kuuleman mukaan joku on siitä siikojakin vetänyt. Itse olen saanut isoakin ahventa myös tuolla Hiidennokan kohdalla, joka näkyy oikealla.
Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies...