Kalojen hajuerot

Started by Qkkeli, July 31, 2007, 20:33:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Murmeli

Hauki haisee pahalle, mutta taimenissa ja lohikaloissa on hyvät aromit.

Ilu

Kaikki ahven ja särkikalat haisevat semmoiselle tavalliselle kalalle. Hauesta ja mm. lohesta en niin tarkkaan, mutta lohen hajun savustettuna tiedän. Hyvä tuoksu, ei sille voi mitään :-)
Rekisteröitykää kaikki osoitteeseen Kalassa.net/keskustelut[move]

TeroPee

Kyllä nois on eroja. Ite ainaki erotan ahvenen ja särjenki toisistaan pelkän hajun perusteella.
If ya gonna be dumb, ya gotta be tough

Kaivo

Puuttumatta tässä sen tarkemmin siihen, miltä mikäkin kala haisee ja onko haju (omaan nenään) hyvä vai paha, tulee mieleen se, että luonnossa kaikelle on tarkoituksensa. Me ihmisetkin välitämme ympärillemme kemiallisia viestejä, joilla on merkitystä saman lajin yksilöiden välisessä toiminnassa. Ensimmäisenä tulee mieleen lisääntymiskäyttäytyminen... Miehet ja naiset haisevat erilaiselle, hiki haisee epämiellyttävälle, jne.

Tuntuisi järkevältä, että kalatkin tunnistaisivat toisensa ainakin osittain myös hajun perusteella. Jonkin kalalajin haju voi toimia myös toiselle lajille varoitussignaalina. Muistelen esimerkiksi lukeneeni kokeesta, jossa akvaariossa pidettiin mutuja, noita parvessa eläviä pieniä särkikaloja. Akvaarioon lisättiin vettä toisesta akvaariosta, jossa pidettiin haukia. Mudut joutuivat paniikkiin petokalan hajusta.

-- Kaivo

vainaja

Hauki haisee ainaki niin pahalle, että oksennus tulee jos syö hauenhajusilla käsillä.

Daiwa

Quote from: roskakala on August 13, 2008, 17:13:16
Hauki haisee ainaki niin pahalle, että oksennus tulee jos syö hauenhajusilla käsillä.
Hauki ei haise sillon, kun sen on vedestä juuri nostanut. Mutta sitten kun rupeet laittaan sitä, niin haisee kyllä ihan mukavasti.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

juhox

Oon huomannu, että kun olen perannut taimenta, niin kädet tuoksuvat jopa melkein hyvälle, verrattuna joihinkin toisiin lajeihin :-o.
"En syö kalojen lääkkeitä. "

Kaivo

Quote from: Daiwa on August 13, 2008, 17:25:15
Quote from: roskakala on August 13, 2008, 17:13:16
Hauki ei haise sillon, kun sen on vedestä juuri nostanut. Mutta sitten kun rupeet laittaan sitä, niin haisee kyllä ihan mukavasti.

Hajuaistimme on yhteydessä myös makuaistiimme. Haukea perattaessa ja ruoaksi valmistettaessa tulisi huolehtia siitä, että kalan limapuoli ei pääse missään vaiheessa kosketuksiin kalan lihan kanssa. Muuten ruokakalaan voi tulla sivumakuja.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli avattua haukea säilytetään kalareissun aikana muovikassissa kuten usein tapana on, se lilluu omassa limassaan, jota pääsee samalla pakostakin myös kalan sisään. Samaten, haukea fileoitaessa perkuulauta kannattaa huuhtoa ja pyyhkiä (tai yksinkertaisemmin vain kääntää ympäri) ensimmäisen fileen irrottamisen jälkeen, jotta toisen fileen irrottaminen päästään aloittamaan "puhtaalta pöydältä". 

-- Kaivo

vainaja

Oon ton limapilaamaunjutun kuullu ennenki, mutta en oo hirveesti siitä välittäny. Ihan hyvältä se hauki maistuu limasenaki ainaki pannulla paistettuna. Kalareissulla kalat yleensä roikkuu oksanhaarasta. Muovipussi on kaikin puolin hankala. Ainoostaan onkikalat, jotka menee maan matosille on yleesä pussissa.

Daiwa

Jep ja muovipussin kanssa pelleily on monesti sotkusta touhua just sen liman kanssa. Ite jos teen hauesta filetta, niin mulla on joku pöytä
minkä päällä haukea laitan. Fileen olen irrottanut laitan sen heti sivummalle ja puhtaaseen kohtaan. Vielä suomupuoli alas.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

verpil

Särki kalat ja hauki haisee pirun pahalle. Harjus on kans tosi vahvan hajuinen oli yllätys kun sain eka harrin.

jompsu

Olen huomannut joitain pieniä haju eroja kalojen hajuissa.Esim hauki haisee hieman erilaiselle kuin kirjolohi! Ja sitten semmoista olen miettinyt, että voikohan esimerkiksi hauen haju vaihdella myös asuin veden suhteen?? Elikkä jos hauki elää pienessä järvessä ja vesi ei virtaa ja veden laatukin on aika heikko ja sitten joku toinen hauki elää joessa jonka vesi on puhtaan raikasta ja virtaus suhteellisen kovaa!..
tä...?

korppa

ite en oo huomannu minkkän muun kalan haisevan ku norssin 

Karski

Kyllähän nuo kaikki kalat nyt jollekkin haisevat/tuoksuvat.En ole kovin tarkkaan koskaan kaloja haistellut, mutta sen mitä on tullut haistettua niin aika mietoja hajuja ovat.Mielestäni kalan haju riippuu enemmän sen elin ympäristöstä kuin kalan lajista.Matalista mutapohjaisista lammista saadut kalat (särkikalat ja hauki) mielestäni haisevat voimakkaiten.Syvempien ja kirkas/puhdas vetisten järvien kalat eivät haise lähes millekkään.En ainakaan ole huomannut, mutta pitääpä rueta vertailemaan kalojen hajuja sitten kun taas pääsee keväällä kalan makuun/hajuun  :-D.
''eise oo niin justiinsa''

eza1992

Kaikki muut kalat (mitä olen nähnyt) paitsi hauki tuoksuu mun mielestä hyvältä. Ja haukikin tuoksuu hyvältä vielä silloin kun se on juuri nostettu vedestä. Mutta veneen pohjalla lojunut ja hieman kuivahtanut hauki (kun lima on tahmeaa) haisee ihan h*lvetin pahalle! Äkkiä ei tule mieleen mitään muuta hajua joka oksettaisi yhtä paljon.

Roope-Ankka

omalla kalalla on mun mielestä haju. Esim Ahvenella on eri hajunen kun särki.