Pohjaonginta

Started by Ville, May 09, 2002, 19:01:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Onko kellään tietoa virvelillä tapahtuvasta pohja onginnasta kun itselleni on "tuntematon" kalastus muoto?

Eli millaisilla vehkeillä, mitä ja mistä? ???

;D

Toimitus

Lue täkyonginta-artikkeli, niin sielä on hiukan myös pohjaonginnan perusteita! http://www.kalassa.net/artikkelit/haukitaky.shtml
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Mutta, mutta .....mistä löytäisi tarkempia vinkkejä/ohjeita sellaiseen puntti päähän, varteee kokuuja sysyteemiin?
???

;D

Antti

Tuleeko pohja onginnalla muuta kuin punalihaista.
kuulemma ahvenkin voi moiseen haksahtaa?

Jate

Kyllä ahvenki pohjaonkeen ottaa tosi hanakasti. Itse olen kaverini kanssa harrastellut eräällä järvellä sellaista, että laitoimme norm. virveliin ison ongenkoukun ja aika ison painon. Sitten laskimme koukun (madon kanssa) erään karikon kupeelle jossa oli n. 10m vettä (ehkä jopa 15m). Tällä tavalla saimme todella isoja ahvenia niin paljon kun vain jaksoi kantaa.
Kalastustekniikasta sen verran, että nypyttelimme virvelillä samaan tyyliin kuin pilkkiessäkin.
Kannattaa kokeilla etenki jos tietää missä isot assut piileskelee...

Toimitus

Monen kauniin kesäillan on kruunannut kun on menty laiturille istuskelemaan ja laitettu UL-vavan siiman päähän puntti ja puoli metriä sen ylä puolelle 15cm tapsi jossa on ongenkoukku ja mato. Heitetään viritys järveen ja tuetaan vapa laituriin. Siima kiristetään niin tiukalle että paino pysyy paikallaan, mutta vapa hiukan taipuu. Sitten vain odotellaan ja seurataan vavan kärkeä, joka alkaa nykiä. Kun kala näppii, niin otetaan vapa käteen ja tehdään vastaisku. Kelataan kala ylös ja otetaan seuraava!

Tämä on jokaisen kalamiehen kokeiltava joskus! Mielettömän rentouttava kalastusmuoto! Virtapaikoissa varsinkin kepittää tavallisen koho-ongen kymmenen nolla! Mukavaa vaitelua!
Jussi, Kalassa.net

Antti

Tämä on jokaisen kalamiehen kokeiltava joskus! Mielettömän rentouttava kalastusmuoto! Virtapaikoissa varsinkin kepittää tavallisen koho-ongen kymmenen nolla! Mukavaa vaitelua!

Niin mutta se on lohi ja siika pitoisissa virtapaikaoissa keillettyä. :(

Toimitus

Se totta. Tämä laki ei päde kuitenkaan jokaisessa siika ja lohipaikassa! Kannattaa varmistaa ennenkuin astuu rikoksen tielle!  ;)

Mutta laillisissa puitteissa sitä kannattaa jokaisen ehdottomasti kokeilla!
Jussi, Kalassa.net

Anonymous

niinpä.

kyllä on tylsää kun valtio kieltää kaiken hauskanpidon !  >:(

Esim. mato-onginta lohipitoisessa koskessa olis aika hupaisaa  ;D

8kg lohi mato-ongessa....Hauskaa ??? ;D

Tornio_River

juu kyl laki kieltää,yks asia minua kuitenkin ihmetyttää!
ruotsin puolella voi onki ihan rauhassa mato-ongella harreja,kun taas suomen puolella homma on kielletty ja kysy oli siis tornio joeasta

goa_1000

::) Itse en ole saanut pohjaongella ikinä mitään kunnon kaloja, ainoastaan pieniä särkiä ja ahvenia. Yleensähän puhutaan, että kalaa tulee hyvin ja isoja.

Montaako koukkua käytätte?  ???

Tornio_River

itse olen käyttänyt  kolmea koukkua jotka on sidottu
noin  6cm tapseihin

Entä puntin paino tyynellä säällä? ??? ???

Tornio_River

;) ei se tuuli meinaa mitään kunhan  paino on suhteessa veden syvyyteeen ,tietenkin kova tuuli verottaaa lentämistä kevyellä painolla

Arde

Paino suhteessa veden syvyyteen?

Painon tulee olla suhteessa veden virtauksen nopeuteen. On muuten hyvä muoto tuo pohjaonginta ihan normaalilla mato-ongellakin. Siiman päähän koukku koukusta ylöspäin noin 50 cm päähän paino virtauksen mukaan ja onki veteen...

Tornio_River

"Paino suhteessa veden syvyyteen? "

"Painon tulee olla suhteessa veden virtauksen nopeuteen. "

no ajattelin vain sitä harva nakkoo 1 gr painolla  varustettua   pohjaonkea 5metrin veteen !!!!
no huono esimerrki mutta luulen että käsitit,
tottakia paino määräytyy virran mukaan ,mutta mielestäni  kyseisessä aiheessa liikusteltiin ihan järvi vesissä jolloin virtaa ei pahemmin synny :-/
eri asia on se jo spyydetää koskesssa ;D

Anonymous

stoppari painon kans tai bombette painon kanssa pohja onginta on paljon tehokkaampaa kuin että koukut kiinnitetään suoraan pääsiimaan. hesasta me ollaan ainakin saatu paljon yli kilon siikoja, kampeloita, 1-2 kilon säyneitä, ahventa, 0,5-2kilon lahnoja.

Arde

Vielä tuosta mato-ongella pohjaonginnasta. Painon tulisi olla ns. liukupaino jonka alapuolella on paino, joka pysäyttää liukupainon, ja mahdollistaa näin sen ettei liuku paino ole koukussa kiinni.

Anonymous

No tossa varmaa riittäis kun tekis siihen siimasta pienen stopparin. Sellaista olen aina käyttänyt liukukohoissa ja hyvin on pitäny.  :P

HerraHame

Ootte kaikki ihan pihalla  :-/ ite käytän 30-50 gramman painoa ja laitan koukut suoraan siimaan painon yläpuolelle (20-40cm) saa mielestäin parhaan vastaiskun
Huom! laittakaa pienet koukut!!!pohjaonginnan yleisimmät saaliit ovat: Lahna, särki, ahven. yleensä jopa hyvää kokoluokkaa, mutta esim lahna ja särki (vaikkapa noin 100g luokkaa) eivät jää ikinä kiinni ''normaaleihin'' koukkuihin pitää olla semmonen 10 koon koukku on hyvä pohjiksessa ainakin ite oon hyviin tulkoksiin päässy...(Suurimmat po, kalat: 1,5kg lahnis, paljon yli 0,5kg särkiä ja ahvenia)
Mo~

Acksonn

No mä olen yleensä pitänyt 2-3 tapsia, sillä jos niitä pistää enemmän ne on vaan koko ajan solmussa. Koukuista on ollut käytössä parhaita #8 vahvalankaset Kamasanin streamer koukut lyhytvartisina. Toki toikin nyt on vaan lajikysymys. paino on hyvä pistää jollain lukkoleikarilla kiinni, niin sitä voi vaihtaa tai lisätä.
Toin tapa on sitten se että pistetään paino siimaan ja laitetaan stoppari, johon sidotaan tapsi, jossa on koukut. toimii loistavasti puhtailla, varsinkin hiekkapohjilla.
Ongintaa varten kandee hommata, joko maastosta tai kotoa haarakeppi yms. mihin saa vavan ojoon. Tää siksi että siima saadaan suoraksi.
Sitten ton painon kanssa kannattaa lisätä painoa syvään veteen ja tuulelle, toisaalta jos sitä on liikaa niin kiinni olevan kiisket sun muut jää huomaamatta kun ne ei jaksa rykiä sitä painoa. Toi bombette juttu on aika oiva, kuten myös klipsi-kiinnitteiset kulkuset. Niillä kuulee tärpit kätsästi, myös yöllä ja tuulessa kun ei voi olla varma. ;D

Anonymous

eli pitääkö pohjaongen syötin olla pohjassa vai nousta pohjasta ylöspäin tahna kyllä nousee mutta matoja en ainakaan saanu nosemaan vaan ne vajoo pohjaan

Jaakko

Minä harrastan kesässä melkosen paljon pohjaongintaa.
Enimmäkseen tuolla kirremontulla, niin ja ahvenkin nappaa aina sillon tällön.
Niin, ja siitä mun viritelmästä
----> Laitan virvelin siiman päähän runsaasti painoa.
----> Painoista lähtee metrin pituinen ohuempi siima.
----> Ja sen päähän pieni, #13 koukku.
----> Sitten koukkuun oma syötti. Minä käytän yleensä tuota tahnaa.
----> Ja sitten nakkaat virityksen järveen.

Yleensä laitan kax härveliä yhtä aikaa pyyntiin, se on melko tehokasta tuolla kirre montulla.

Heh, yhellä muorilla oli siellä lammella kaheksan vapaa pyynnissä ja mulla oli sillon yx, eikä se saanut mitään ja mä sain. :)...

panumies

Pujotin siiman päärynäpainon leikaristaan, sidoin leikarin, siihen 1m siimaa ja pikku koukku. Matoja koukkuun ja heitto pohjaan. Toivottavasti tulee pian kesä, pääsis kokeilee tota "oma tekemää liukupainoo". Ahvenii pitäis tulla. ;)

kaivo

Kokeilin viime kesänä ensimmäisen kerran pohjaongella muutenkin kuin tahnalla kirjolohta. Paikkana oli parin hehtaarin suorantainen lampi, josta lähtee virvelillä pientä haukea ja ahventa mukavasti. Laitoin UL-siiman päähän 10 g puntin, yläpuolelle siimaan kaksi lyhyttä sivutapsia yksihaarakoukuilla, syöttinä mato.

Saaliiksi tuli 2,5 h aikana 34 mukavan kokoista särkeä, (suurin 280 g), 10 ahventa sekä 0,5 kg hauki (otti kahdesta kiinni olevasta särjestä toiseen). Velipoika sai myös hyvin kalaa, hänen vahinkohaukensa painoi 0,75 kg.

Leppoisaa ja mukavaa kalastusta, ongen lyhyt vippaus lumpeikon tai rantapenkan juureen riitti. Kaksi isoa särkeä yht´aikaa UL-vapaa tempomassa saa hymyn huulille. Pitänee kokeilla toistekin...

Fabu

Mulla on siiman päässä painon lisäks kaks tapsii,
jotka syötän ensiks madolla ja sitte ku tulee särki
niin särjen palalla... ja ahventa tulee :D....

atte (TFH)

Kannattaa ostaa Masterin valmislitka.Sillä saa kalaparven sattuessa kohdalle paljon kalaa.

X-Rap

Ite käytän avokelavirveliin tehtyä systeemiä. Sidoin painon kiinni ja tapsi siihen ja sitten nakkaan keskelle jokea, järvellä tai hitaasti virtaavassa vedessä tätä patenttia en ole vielä kokeillut mutta veikkaan että se toimisi :)

se on vaa ku toi Kymijoki virtaa täällä Kuusankoskel nii nopeesti että pitäis olla melkein 100 gramman paino ettei se lähtisi virran vietäväksi