Hyväksytkö pyydyskalastuksen?

Started by verkottaja, March 11, 2009, 10:23:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

verkottaja

Tänne nyt ne mielipiteet ettei tarvii muita asiakeskusteluja venytellä aiheettomilla kommenteilla.

Minusta ei mikään kalastus ole perseestä.

(korjattu virheet ja siivottu kieltä)

Aatami

Hyvän maun mukainen pyydyskalastus on täysin hyväksyttävää ja mielestäni jopa mukava kalastusmuoto. Se mikä on hyvän maun mukaista on aika selkeää. Pääosin omaksi tarpeeksi pyytäminen on hyvä asia, mutta siinä vaiheessa kun normaalin kokoisessa järvessä alkaa olla yli kymmentä verkkojataa, niin touhu menee jo kaikin puolin rasittavaksi. Ammattikalastusta ei pitäisi sallia kuin muutamalla suurella järvellä. Ei välttämättä niissäkään ja siis pääosin merellä. Siellä sitä kalaa riittää.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Mikko_-Procyon-

Järvet, missä taimenta tai kuhaa istutetaan, on verkkokalastus yleensä aina riistäytynyt mahdottomaksi. Parhailla paikoilla on sellainen verkkoviidakko, ettei veneellä läpi pääse.

"Normaali" mökkiverkkokalastus, jossa pidetään paria narua järvessä ja pyydetään muutama sattumahauki, ahven ja siika, on ihan ok. Myös muikkuverkot on ok. Tuo alamittakuhien ja taimenien tappoverkotus taas pitäisi muuttaa rikolliseksi toiminnaksi, josta ei ihan kevyillä sakoilla selviäisi.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Torro

Verkottajiakin on kahdenlaisia, niitä jotka pitävät verkkoja vedessä saadakseen ruokaa ja niitä, jotka haluavat vain saada mahdollisimman paljon ja isoja kaloja. Niitä voi sitten netissä esitellä ja lähettää fotoja ERÄ-lehteen ja kalaa voi jakaa naapureille ja heittää alta kiloset kompostiin kun hilloa on yli oman tarpeen.

Sellainen lajihakuinen esim hyvän kuhajärven älytön verkottaminen kymmenellä verkolla per nuppi on perseestä.

Hyväksyn verkkokalastuksen jos se on kädestä suuhun -hakuista. En silloin jos tarkoituksena on vain saada paljon kalaa kohtuuttomalla verkkomäärällä
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Junkkari

Totta kai. Millä muuallakaan konstilla saatais ruokakalaa myytäväks suurempia määriä.
:-) :-( :x

Panze

Samoilla linjoilla kuin Tororosso, sehän se idea on, että saadaan syötävää, eikä se, että "pakko saada suomen suurin kala verkottamalla koko järvi" tyyliin...

Quote from:  
---> Hyväksyn verkkokalastuksen jos se on kädestä suuhun -hakuista. En silloin jos tarkoituksena on vain saada paljon kalaa kohtuuttomalla verkkomäärällä
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

pilkkiäijä

Paljon on sellaisia pyydyskalastajia, joita EN hyväksy. He ovat juuri niitä, jotka pitää 10 verkkoa samaan aikaan vedessä vain omiin tarpeisiinsa. Sen ymmärrän jos mökkirantaan tai vähän kauemmaksikin lasketaan yksi pieni verkko, josta saa sen verran kalaa että on jotakin ruokaa. Tosin sitä en ymmärrä että miksi niitä ruokakaloja pitää verkolla pyytää (tai muilla pyydyksillä) kun sen saman saa virvelillä jos sen verran viitsii vaivautua.

Eli pyydyskalastuksen ymmärrän, en joitakin pyydyskalastajia!
Olen kalastelijapoika!

Tornio_River

Normaali verkko kalastus,esim mökkiläisillä iha ok jos pysytään ihan parissa hassusa verkossa.Mutta eniten kauhistuttaa esimerkiksi kemijoen(isohaaran voimalaitoksen)
alapuolen kesäinen verkotus,siellä jos missä on verkkoja niin paljon ettei sinne normi sälli veneen kanssa väliin pääse,verkkoja lähellä lohiportaita jne,ostetaan lupia naapureidenkin nimeen  jotta saadaan ne lohet ja tanet ym varmasti  sotkettua verkkoihin.Sitten kummastelaan kun lohiportaissa ei liiku kun sormenmittaisia taimenia jotka ovat vaivoin syksyisen uuden siika verkotus kauden  esteistä selvinneet.Toinen juttu on sitten nämä keväiset laittomat verkot ja rysät tornionjoki suistossa

Tumi81

Quote from: pilkkiäijä on March 11, 2009, 17:17:13
Paljon on sellaisia pyydyskalastajia, joita EN hyväksy. He ovat juuri niitä, jotka pitää 10 verkkoa samaan aikaan vedessä vain omiin tarpeisiinsa. Sen ymmärrän jos mökkirantaan tai vähän kauemmaksikin lasketaan yksi pieni verkko, josta saa sen verran kalaa että on jotakin ruokaa. Tosin sitä en ymmärrä että miksi niitä ruokakaloja pitää verkolla pyytää (tai muilla pyydyksillä) kun sen saman saa virvelillä jos sen verran viitsii vaivautua.

Moneen kohtaan olen pyydyskalastuksesta puhuttaessa ottanut verrokiksi muikun. Paha on pari kiloa paistomuikkua virvelivehkeillä pyytää...  :roll: Mutta itse asiaan. Tulee noita verkkojakin vedessä pidettyä. Olen jossain asiayhteydessä maininnut että tuomitsen kaiken laittoman kalastuksen. Niin tässäkin. Eli olipa kalastusmuoto mikä hyvänsä niin luvallista pitää touhun olla. Ja voisin laajentaa että kohtuus mukana. Mikä tahansa kalastusmuoto voidaan pilata ahnehtimalla...

Morripoika

Merellä hyväksyn verkkokalastuksen siellä kalaa riittää ja varmasti mukavaakin homma. Mutta sitten näillä pienillä järvillä, kun sinne tungetaan verkkoja niin paljon, kun mahtuu niin ei todellakaan.. Minusta pienehköillä järvillä verkkokalastusta ei tarvitsisi sallia ollenkaan. Sama koskee lohen nousu jokeja, jossa kaikesta huolimatta verkkoja joskus on. Katiska pyynnit ymmärrän, mutten niitäkään silloin, kun joku ahvenen kutu oja pitää tukkia KOKONAAN umpeen niillä katiskoilla. Mielestäni tällaisille kutu ojille ei tarvitsisi laittaa yhtään katiskaa. 
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

sami552

En ole itse ikinä verkkokalastuksesta mitenkään välittänyt, eikä haittaisi yhtään, jos se pienemmiltä järviltä kiellettäisiin kokonaan. Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei riitä kiinnostus eikä kärsivällisyys aktiivikalastukseen. Mutta eikös se niin ole, että kohtuus kaikessa on se paras asia. Jokaisen pitäisi tietää, että mitä se kohtuus tarkoittaa. Pitääkö sitä kalaa aina saada mahdollisimman paljon, eikö muutama paistikas riittäisi? Niinhän Petekin joskus sanoi: "Liian on liian paljon, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän".

Ammattikalastajien pyydyskalastusta en lähde mitenkään kommentoimaan, he varmaan alan ammattilaisina tietävät parhaiten mitä tekevät. Eli en pidä pahana, jos verkkoa paria pitää järvellä. Mutta jos hyvillä ja rauhaisilla kalapaikoilla alkaa näkymään poijua poijun perään, niin pistäähän se vähän miettimään, että onko tässä touhussa mitään järkeä.  :| Järjen käyttö sallittu kalavesilläkin, ei muuta tällä kertaa.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

Roope-Ankka

Mä rakastan pyydystys kalastusta. Siinä tulee jännitettä että tuleeko iso kala? :)

jompsu

hyväksyn pyydys kalastuksen kunhan siinä ei mennä liiallisuuksiin :-)
liiallisuuksilla meinaan sitä, että tungetaan joku pieni järvi verkkoja ihan täyteen tai vaikka iskukoukkuja tungetaan vieri viereen koko järven alueelle..
tä...?

mika922

Hyvästyn pyydyskalastuksessa kaiken muun, paitsi taimenen ja kuhan verkotuksen. Liian paljon menee alamittasia verkkottajille. Ja lisäksi on noi venäläiset, joita ainakin minä ampuisin suolapanoksin ladatulla haulikolla, jos näkisin ne jossain verkottamassa... :roll:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Murmeli

Itse hyväksyn pyydyskalastuksen, jos pyydyksiä: 

(nämä koskevat lähinnä verkkoja, kun ne tuntuvat olevan eniten ongelmana)

- pidetään kohtuullisesti, eli ei vedetä järven ympäri ja takaisin
- ei pidetä muiden esteenä (kulkureiteillä)
- noudatetaan lakia ja sääntöjä (rauhoitusajat yms.)
- pidetään saalismäärät kohtuullisena, eli ei paikka tyhjäksi tekniikalla
- ei vedetä kalaa yli omien tarpeiden (oikeastaan sama, kuin ylempi)
- ei pidetä taimen- ja lohijoessa (esimerkkinä Kemijoki)
- käydään kokemassa säännöllisesti, eli ei tapeta kalaa turhaan
- rauhoitetuttuja lajeja rupeaa tulemaan kohtuuttomasti

En hyväksy pyydyskalastusta jos joku ylläolevista unohtuu.

KÖSTER

Jos mökkiläinen pitää paria katiskaa mökkijärvessään näkisin sen kalavesien hoitotyönä!

Jos taas verkkoja yli oman tarpeen mökkijärvessä näen sen ahneutena/sairautena esim. yli 4kpl verkkoja  kalaisassa
pikkujävessä 10kpl kuhaa verkossaan/ reissu ja koko kesän/talven samalla paikalla ,ettei vaan joku vie verkon paikkaa periaatteella!

Hyväksyn kaikenlaisen kalastuksen vaikka henk.koht. päätökseni onkin verkoitta kalastelu, koska silmäkoot yms. vaikuttaa järven
kalakantojen kehittymiseen huomattavasti enkä noita kunnolla ymmärrä niin ei minua haittaa jos jotkut ymmärtää ja haluaa
saaliinsa pyydyksin saada tuoreena pataan porisemaan :-).

[TSK]Topa

Quote from: Murmeli on March 11, 2009, 21:28:22
Itse hyväksyn pyydyskalastuksen, jos pyydyksiä: 

(nämä koskevat lähinnä verkkoja, kun ne tuntuvat olevan eniten ongelmana)

- pidetään kohtuullisesti, eli ei vedetä järven ympäri ja takaisin
- ei pidetä muiden esteenä (kulkureiteillä)
- noudatetaan lakia ja sääntöjä (rauhoitusajat yms.)
- pidetään saalismäärät kohtuullisena, eli ei paikka tyhjäksi tekniikalla
- ei vedetä kalaa yli omien tarpeiden (oikeastaan sama, kuin ylempi)
- ei pidetä taimen- ja lohijoessa (esimerkkinä Kemijoki)
- käydään kokemassa säännöllisesti, eli ei tapeta kalaa turhaan
- rauhoitetuttuja lajeja rupeaa tulemaan kohtuuttomasti

En hyväksy pyydyskalastusta jos joku ylläolevista unohtuu.

Verkkokalastamisee en oo hirmusesti perehtyny,mut eikös se verkon silmukan koko vaihtele mm:eri vuodenaikoina tai jotakin sinnepäin?

pilkkiäijä

Quote from: Tumi81 on March 11, 2009, 19:18:17
Quote from: pilkkiäijä on March 11, 2009, 17:17:13

Moneen kohtaan olen pyydyskalastuksesta puhuttaessa ottanut verrokiksi muikun. Paha on pari kiloa paistomuikkua virvelivehkeillä pyytää...  :roll: Mutta itse asiaan. Tulee noita verkkojakin vedessä pidettyä. Olen jossain asiayhteydessä maininnut että tuomitsen kaiken laittoman kalastuksen. Niin tässäkin. Eli olipa kalastusmuoto mikä hyvänsä niin luvallista pitää touhun olla. Ja voisin laajentaa että kohtuus mukana. Mikä tahansa kalastusmuoto voidaan pilata ahnehtimalla...
Hyvä pointti  :wink:

Pakko myöntää etten tuota tullut ajatelleeksi. Mutta jos niitä muikkuja on pakko ruuaksi saada niin kyllä mielestäni silti se 1-2 pientä verkkoa riittää, ettei tarvitse vetää koko järven selän yli niitä.
Olen kalastelijapoika!

Qkkeli

Quote from: El'ToroRosso on March 11, 2009, 16:23:05
Verkottajiakin on kahdenlaisia, niitä jotka pitävät verkkoja vedessä saadakseen ruokaa ja niitä, jotka haluavat vain saada mahdollisimman paljon ja isoja kaloja. Niitä voi sitten netissä esitellä ja lähettää fotoja ERÄ-lehteen ja kalaa voi jakaa naapureille ja heittää alta kiloset kompostiin kun hilloa on yli oman tarpeen.

Sellainen lajihakuinen esim hyvän kuhajärven älytön verkottaminen kymmenellä verkolla per nuppi on perseestä.

Hyväksyn verkkokalastuksen jos se on kädestä suuhun -hakuista. En silloin jos tarkoituksena on vain saada paljon kalaa kohtuuttomalla verkkomäärällä

Niitä on kolmenlaisia; kolmas ryhmä on se, joka ei kestä sitä, että joku toinen saa samasta järvestä kaloja. Tiivistetysti kateus.

Itse en pahemmin välitä pyydyskalastuksesta, katista tulee nakattua kesällä omaan järveen hauen toivossa ja siikaverkkoja syksyllä jos jaksaa. Siimakalastuksesta olen "haaveillut" testata, mutta taidan olla liian laiska lähteä sitä toteuttamaan.  :-)

ilkkak

Quote from: mika922 on March 11, 2009, 21:19:08
Hyvästyn pyydyskalastuksessa kaiken muun, paitsi taimenen ja kuhan verkotuksen. Liian paljon menee alamittasia verkkottajille. Ja lisäksi on noi venäläiset, joita ainakin minä ampuisin suolapanoksin ladatulla haulikolla, jos näkisin ne jossain verkottamassa... :roll:
Kyllähän ne veli venäläisetkin ovat ihmisiä, eikä heitä tarvitse ammuskella sen enempää kuin suomalaisia.

Itse harrastan pyydyskalastusta ja sen hyväksyn. Toki pyydyskalastuksessa pitäisi rajoittaa tuota silmäkokoa, mikäli kuhaa ja jotain jalompaa on vesistössä. Itse en kalasta 55mm pienisilmäisemmillä verkoilla ja pyrin pitämään verkkojen silmäkoot tuolla 70mm-80mm hujakoilla. Järvessä, jossa kalastan (Jämijärvi) on sen verran vahvasti kuhaa, ettei se sieltä kovin helposti kalastamalla katoa, että periaatteessa minulle on sama, jos siellä joku käyttää 40mm verkkoja. Itse kalastan pääsääntöisesti keväällä, kun järvellä on vähän liikkujia, eikä verkot ole käytännössä kenenkään heittäjän/vetäjän esteenä. Sekin on itselleni ihan sama, jos joku haluaa kesällä verkottaa hyviäkin kuhamestoja, mutta ei siitäkään suurta voittoa saa, kun verkot ovat viikossa likaiset, eivätkä pyydä mitään. Epäilen, että monet syyttelevät verkottajia puhtaasti kateudestaan, kun uistimet pyytää tyhjää ja joku nostelee muutaman kalan verkosta. Jokainen kalastaja, jota kiinnostaa kalakantojen hoito ja kalakannan jatkuvuus, tietää, miten verkoillaan kalastaa.

eräopas

Niin kauan kun tekee itse verkot/pyydykset ja se ei mene ammattipyyntiin. Tottakai pyydykset pitää merkata lain mukaan. Itse olen innokas aktiivi ja passiivi kalastaja

Naps

Kyllä hyväksyn.Jos se pysyy sopivana

nelitahti

Hyväksyn jos:

-Verkot eivät ole veneiden tiellä tai väylällä.
-Jos ne on merkattu. Varmaa ärsyttävää  ajaa johonkin verkkoihin... :-)
-nelitahti

[MPPK]Antonio(Fin)

Hyväksyn onhan sekin yksi monista kalastus muodoista, ja täsmentäisin tuoheon edelliseen kommenttin vielä että; kunhan tosiaan alamittaiset ja turhan pienet pääsetään takaisin =)
"Enemmän osaamista, Enemmän saalista"

eza1992

Kyllä mun puolesta verkkoja ja muita pyydyksiä saa käyttää, kunhan saalis/pyynti pysyy kohtuullisissa rajoissa, verkot ovat hyvin merkitty (koska minä puusilimänä en meinaa tajuta niitä vaikka ne olisi merkittykin oikein :oops:) eikä niillä tukita väyliä, ja jos verkkomiehet eivät syyllistä aktiivikalastajia vesistön tyhjentämisestä.

Quote from: [MPPK]Antonio(Fin) on March 25, 2009, 10:13:16
...ja täsmentäisin tuoheon edelliseen kommenttin vielä että; kunhan tosiaan alamittaiset ja turhan pienet pääsetään takaisin =)

Täh. Enkö vaan ymmärrä vai meinaatko että verkkoon kuolleet kalat pitäis heittää takasin järveen?

Don Miguel

Quote from: eza1992 on March 25, 2009, 10:56:03
Kyllä mun puolesta verkkoja ja muita pyydyksiä saa käyttää, kunhan saalis/pyynti pysyy kohtuullisissa rajoissa, verkot ovat hyvin merkitty (koska minä puusilimänä en meinaa tajuta niitä vaikka ne olisi merkittykin oikein :oops:) eikä niillä tukita väyliä, ja jos verkkomiehet eivät syyllistä aktiivikalastajia vesistön tyhjentämisestä.

Quote from: [MPPK]Antonio(Fin) on March 25, 2009, 10:13:16
...ja täsmentäisin tuoheon edelliseen kommenttin vielä että; kunhan tosiaan alamittaiset ja turhan pienet pääsetään takaisin =)

Täh. Enkö vaan ymmärrä vai meinaatko että verkkoon kuolleet kalat pitäis heittää takasin järveen?

Jos jää kiinni alamittasen kalan haltuunotosta, niin se on maksu. Ei niitä alamittaisia kaloja saa pitää missään muodossa. Verkon silmän koolla voi vaikuttaa hyvinkin paljon noihin alamittoihin/liian pieniin kaloihin.

Ja itse pääkysymykseen: Vapaa-ajan kalastajien verkotukset ovat täysin turhia. Verkotus pitäisi sallia vain ammattikalastajille, isoilla silmäkoolla. Tiedän muutamia niin järjettömiä vapaa-ajan kalastajien verkotuksia että vaikutus on ollut kalakantaa alentava.

Kaiken hyvän lisäksi nämä "vapaa-ajan verkottajat" myyvät saalista eteenpäin, joten hyvin harrastuksellisesta toiminnasta on kyse...
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

eza1992

No eihän niitä kaloja saa järveenkään heittää?? Sehän rehevöittää vesistöä. Ja mielestäni tuo viimeinen lause on melkoisen yleistävä. Väitätkö tosiaan että KAIKKI verkkokalastajat myyvät saalistaan eteenpäin? Ja miksi myös tällaisten "ei niin pahojen" verkottajien verkotus on täysin turhaa?

Rambo-Jonne

Hyväksyn pyydyskalastuksen, mutta olisi mahtava juttu jos tietyillä vesillä nostettaisiin verkkojen max. silmäkokoa esim. 50-55mm, jolloin kalojen keskikoko pääsisi kasvamaan. Tietysti joissakin vesissä, missä kala ei kasva yksinkertaiseksi niin isoksi, saisi pyytää millä tahansa verkolla. Mutta esimerkiksi suuremmat järvet + merialue.

-Juippi-

Quote from: Don Miguel on March 25, 2009, 12:15:24

Ja itse pääkysymykseen: Vapaa-ajan kalastajien verkotukset ovat täysin turhia. Verkotus pitäisi sallia vain ammattikalastajille, isoilla silmäkoolla. Tiedän muutamia niin järjettömiä vapaa-ajan kalastajien verkotuksia että vaikutus on ollut kalakantaa alentava.

Miksi vapaa-ajan kalastajien verkotukset on turhia? Yhtä turhaahan se on kuin vapaa-ajan kalastus ylipäätänsä. Jokainen sitten taas voi vetää omat johtopäätökset miten turhaa vapaa-ajan kalastus on.

EDIT: Ai niin se varsinainen mielipide: Mielestäni verkkokalastuksessa ja pyydystalastuksessa ylipäätänsä ei ole mitään väärää, mutta semmoista kalastusta en ymmärrä, että pidetään paljon verkkoja ja jaetaan sitten kaloja ympäri kyliä. Jos ei naapureille kelpaa niin heitetään metsään/kompostiin yms.. Kalojen hoitopyynti on sitten asia erikseen. Täälläpäin verkkokalastajat eivät tuota ongelmia vesistöille, ainakaan mitä minä tiedän.
Sen minkä nuorena varastaa, sen vanhana omistaa.

Don Miguel

Quote from: eza1992 on March 25, 2009, 14:15:04
No eihän niitä kaloja saa järveenkään heittää?? Sehän rehevöittää vesistöä. Ja mielestäni tuo viimeinen lause on melkoisen yleistävä. Väitätkö tosiaan että KAIKKI verkkokalastajat myyvät saalistaan eteenpäin? Ja miksi myös tällaisten "ei niin pahojen" verkottajien verkotus on täysin turhaa?

Kyllä niitä kaloja kuolee luonnollisestikin, mutta minne.. :wink: Ei se rehevöitä niin huomattavia määriä, ellet ala toista sataa kiloa kerralla kippaamaan pois säännöllisesti. Alamittaisen kalan pitäminen on tuomittava teko, eikä siinä auta mitkään asianhaarat
Quote from: Don Miguel on March 25, 2009, 12:15:24
Kaiken hyvän lisäksi nämä "vapaa-ajan verkottajat" myyvät saalista eteenpäin, joten hyvin harrastuksellisesta toiminnasta on kyse...

Tuosta puuttuu sana useat/jotkut. Kaikki ei näin tee mutta monet tekevät..

Quote from: -Juippi- on March 25, 2009, 18:23:06
Miksi vapaa-ajan kalastajien verkotukset on turhia? Yhtä turhaahan se on kuin vapaa-ajan kalastus ylipäätänsä. Jokainen sitten taas voi vetää omat johtopäätökset miten turhaa vapaa-ajan kalastus on.

Minä en ymmärrä mitä hyötyä vapaa-ajan kalastajien verkotuksessa on, kun kiskotaan verkot täyteen kaiken näköistä/kokoista kalaa(täällä kuhaa) Se kaikki ei varmana mene omaan käyttöön, ellei kyseisillä jannuilla ole kymmenhenkisiä perheitä elätettävänään. Ja sitten kun tätä ylimääräistä kalaa on, niin se myydään pimeänä eteenpäin vaikka minne. Jos joku tämän asian ymmärtää ja hyväksyy, niin hyvä niin. Minä en tosiaan ymmärrä touhun järkiperäisyyttä.

-Don Miguel

(Hoitokalastuksen ymmärrän kyllä täysin, onhan se kalavesiä edistävää toimintaa.)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"