Pilkkiongen "viritys"

Started by Suikkis, January 15, 2007, 17:11:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Suikkis

Tänne voisitte laittaa omia neronleimauksia mitä olette pilkkiongellenne tehneet, joko hyviä tai hyvin huonoja ratkaisuja.

Löytyisikö tietoa että minkälainen tulisi tavallisesta kahvallisesta vavasta mistä ottaisin kahvan irti ja asettaisin filmikärjen ja tekisin näin "morrivavan"?

Tasuriman

Rakentelin kerran tasurivavan , jossa oli kiinteä , vavan kärjestä nivelelellä taittuva nostokoukku.

Täysin jäykkä puinen haarukkavapa, jossa 3mm rosterilangasta nostokoukku.

Koukku taipuu siis vavan laitaan tehtyyn uraan ja koukkupää on kädensijassa olevassa hahlossa suojassa. Vapaan olisi pitänyt ehkä laittaa kela tuon siimahaarukan tilalle. Siiman ulosanto isolle kalalle on vaikeahkoa.Jonkin verran olen vapaa käyttänyt onkimiseenkin, mutta pää-asiassa se kyllä toimii vain nostokoukkuna.

Vavan kärjessä on siis nivel, josta koukun varsi kääntyy suoraksi linkkarin tapaan.

Toinen viritelmä, joka ei varsinaisesti liity suoraan pilkkivapaan on " pilkinnoutaja", jolla voi pohjaan, tai hakoon tarttuneen pilkin yrittää vielä pelastaa. Siimaa pitkin lasketaan sieppari, joka tarttuu pilkkiin ja tanakammalla nostolangalla sitten voi vetää pilkin ylös.

Tämä on vielä niin uusi, etten ole päässyt tositoimissa testaamaan, mutta penkkikokeissa sieppari toimii.

Tasuriman.

kala on aina kala

itse laitoin pilkki vavan kärkeen letkun tilalle jonkinverran venytetyn kynän jousen ja hyvin näkee tärpit :mrgreen:

Väenö.

Quote from: Tasuriman on January 16, 2007, 11:43:34
Rakentelin kerran tasurivavan , jossa oli kiinteä , vavan kärjestä nivelelellä taittuva nostokoukku.

Täysin jäykkä puinen haarukkavapa, jossa 3mm rosterilangasta nostokoukku.

Koukku taipuu siis vavan laitaan tehtyyn uraan ja koukkupää on kädensijassa olevassa hahlossa suojassa. Vapaan olisi pitänyt ehkä laittaa kela tuon siimahaarukan tilalle. Siiman ulosanto isolle kalalle on vaikeahkoa.Jonkin verran olen vapaa käyttänyt onkimiseenkin, mutta pää-asiassa se kyllä toimii vain nostokoukkuna.

Vavan kärjessä on siis nivel, josta koukun varsi kääntyy suoraksi linkkarin tapaan.

Toinen viritelmä, joka ei varsinaisesti liity suoraan pilkkivapaan on " pilkinnoutaja", jolla voi pohjaan, tai hakoon tarttuneen pilkin yrittää vielä pelastaa. Siimaa pitkin lasketaan sieppari, joka tarttuu pilkkiin ja tanakammalla nostolangalla sitten voi vetää pilkin ylös.

Tämä on vielä niin uusi, etten ole päässyt tositoimissa testaamaan, mutta penkkikokeissa sieppari toimii.

Tasuriman.
Minulla on "pilkinnoutaja," joka on pelastanut vuosien varrella useita kertoja pilkin,eikä koskaan pettänyt.

Pienen kiven ympärille,tai isoon mutteriin sidotaan naru.Kun pilkki jää kiinni kiveen,tai hakoon,sidotaan "noutaja" pilkkisiimaan ja päästetään liukumaan alas siima hieman löysällä.Kun pilkin kelaa ylös,tulee "noutaja" mukana ja on valmiina jälleen palvelukseen.

Väenö.

Quote from: Suikkis on January 15, 2007, 17:11:59
Tänne voisitte laittaa omia neronleimauksia mitä olette pilkkiongellenne tehneet, joko hyviä tai hyvin huonoja ratkaisuja.

Löytyisikö tietoa että minkälainen tulisi tavallisesta kahvallisesta vavasta mistä ottaisin kahvan irti ja asettaisin filmikärjen ja tekisin näin "morrivavan"?
Herkän kärjen voi tehdä esim.näin.Otat Golt sytkästä jousen,joka on erinomainen tähän tarkoitukseen.Kiinnität sen vavan kätkeen esim.kutistesukalla ja laitat kärkeen lenkin,mistä siima kulkee.Itselläni on monta näin herkistettyä vapaa ja toimii,eikä maksa paljon.Goltin jousi on paras mitä olen kokeillut.

kaivo

Kevyeen ahvenenpilkintään, pysty- ja tasaripilkintään tarkoitetun vavan perusviritys, jollaista olen käyttänyt jo vuosia:

– Otetaan pienikokoinen perusvapa, esim. Delfin, Teho tai Kuusamo. Vavan kahva katkaistaan rautasahalla muutaman sentin mittaiseksi tapiksi.

– Jos vavassa on vakiona muovinen kärki (kuten esim. Delfineissä on), heitetään se roskikseen ja ostetaan tilalle irtotavarana myytävä lasi-/hiilikuitukärki: kalastuksen tunnokkuus paranee ja samalla vapa kevenee.

– Ostetaan rulla 0,16 – 0,20 mm monofiilisiimaa, paksuus tarpeen mukaan. Omassa käytössä on ollut keltaista siimaa, paremman käsiteltävyyden takia. Kalan ottihalujen kannalta siiman värillä ei mielestäni ole merkitystä.

Pilkittäessä vapa pidetään kämmenessä, puola alaspäin. Tällä otteella vapa on omasta mielestäni kuin ranteen jatke, uittomukavuus on erinomainen. Puolan vapautusliipaisinta voi muotoilla hieman pyöreämmäksi, jos tuntuu että se tällä vapaotteella hankaa kämmeneen. Vavan lyhennettystä kahvasta on tukea muutamalle sormelle sekä pilkintäotteessa että pilkkiä ylös kelattaessa.

En halunnut antaa tarkkoja lukemia siitä, paljonko kahvaa pitää katkaista ja missä määrin liipaisinta pitää työstää: jokainen vapamerkki – ja ennen kaikkea jokainen kämmen – on erilainen. tärkeintä on se, että "tahtipuikko" sopii omaan käteen ja sen käyttö tuntuu hyvältä.

Vikke

Jos tarvitsee nopeasti pilkkivavan pystärille, tasurille tai lusikalle, niin tässä on minun vaihtoehtoni tuohon.

Katkaise puusta kestävä, mutta taipuva oksa. Pistä siihen kiinni tyhjä onkipakkaus vaikka teipillä(missä on siis ollut siima, koho, koukku ja paino).
Sitten kierit siihen tarpeeksi paljon siimaa ja pilkki kiinni.

Vahvuudet: Jos tarvitsee pilkkireissulle pakostakin yhden vavan nopeasti lisää, niin tässä on hyvä(Jos on?!) vaihtoehto. Jos esimerkiksi kaupat on kiinni, tai ei jaksa mennä kauppaan.

Heikkoudet: Siima pitää aina kieriä pitkäveteisesti pois, ja oksa nyt ei vavaksi niin mahtava ole.

HUOM!! Tämä pitää tehdä tarkasti, muuten se saattaa mennä solmuun alle aikayksikön. Laita kunnolla tyhjä onkipakkaus kiinni, jne..
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

{Team-Reikä}Eke

Teen melkein kaikki vapani itse tai jos ostan niin laittelen niitä erittäin monin tavoin.

Vikke

Quote from: kala on aina kala on December 08, 2007, 21:46:53
ei tuo ole virittämistä vaan ongen tekemistä
Kuinka sen nyt kukin sitten ottaa, olen kyllä aika lailla sinun kannallasi , mutta ajattelin nyt kumminkin laittaa.. :|
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Tasuriman

Tämäkään nyt ei varsinaisesti liity pilkkiongen virittelyyn, mutta pilkintään kuitenkin.

Tasurikalastajana ja varsinkin , kun suosikkikalapaikkojani on eräs erämaajärvi, jonka rannoilta on aikojen kuluessa kaatunut kohtalaisen paljon puita järveen muodostaen varsinaisen hakojen kätköpaikan.  Siis pilkkejä on jäänyt luvattoman paljon noihin hakoihin.
  Kehittelin pilkinnoutajan, joka voidaan uittaa siimaa myöten kiinnitarttuneeseen tasuriin. Laite on kohtuullisen painava ja se tarttuu vieheen kiinnityslenkkiin. Sen jälkeen vain painoa jyskyttämällä irroitetaan pilkki ja paketti nostetaan ylös.  Pari talvea keksintö on ollut käytössä , eikä yhtään kiinni tarttunutta tasuria ole vielä menetetty.
  Toinen kehitelmä mainittakoon, koska se on suoraan pilkkivapaan rakennettu. Rakentelin joitakin vuosia sitten tasuriongintaan haarukkavavan, jonka selkämykseen ajettuun uraan upotin nostokoukun. Koukun varsi on vavan kärkeen nivelletty ja se lukittuu suoraksi käännettynä. On siis aina koukku heti käsillä tarvittaessa. Vapaa täytyy vielä hieman kehittää siimapuolan osalta, tuli laitettua siihen hieman liian pieni kela, joten se on pikkasen nyhverö käyttää.

Eci

No morrivavoista olen viilannut kaikki ylimääräset pykälät pois puolalta että siimaa tulee katkeamatta ja kaikkiin morrivapoihin joutuu yleensä vaihtamaan "filmikärjet". Metallihaarukallisiin vapoihin olen sulattanut haarukoiden päälle sähkötöissä käytettävää ohutta kutistesukkaa, joka estää siiman jäätymisen kiinni haarukoihin kovalla pakkasella.   
Ehkä otin, ehkä en!

Laku

No olen ostanut erilaisia herkkyyskärkiä erilaisiin ``pieniin´´ vapoihin. Niillä olen kalastanut morrilla.

Laku

Quote from: kala on aina kala on December 08, 2007, 21:46:53
ei tuo ole virittämistä vaan ongen tekemistä

Kyllä se on virittämistä hätätilanteessa. Ja muutenkaan se ei ole mikään itse ``onki´´.  :wink:

suomi 400

Minä olen käyttänyt tuota kaivon mainitsemaa viritystä.
Olen myös jostain ongesta viilannut muovisia pykäliä matalammaksi
löysätäkseni jarrua.

Torro

Itse olen muutamaan vapaan tehnyt tärpin ilmaisimen kuulakärkikynän jousesta.......Ensin venyttää sen hieman pitemmäksi pihtien kanssa vetäen molemmista päistä......sitten vaan jesarin kanssa kiinni vavan kärkeen
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

pilkkimestari

ei siihen mitää tartte laittaa kyllä sen yleensä tuntee ku kala tärpää jos oon ähä isompi mut jos jotain oikein pientä pilkkii niin sit se on hyvä :-) :-D :-D :-D :-)

Veketti

Kyllähän noita onkia tulee viriteltyä riippuen käyttötarkoituksesta. Lähinnä erilaisia kärkiä tulee vaihdeltua ja "jarruja" viilailtua jottei aivan siimat pauku poikki jäykempien kalojen tärpeissä.

Säkkimies

Ostin sellaisia aika hintavia tasureita , ja koska limatuubi ,vihernieriä , kiilapää vaara on ilmeinen hommasin 5,n ja 8 ,n kilon
ProLeader materiaalia perukkeeksi siinä on 100 % dyneema ydin ja ruostumaton teräs punos päällä , siihen saa hauki teroittaa sitten
purukalustoaan.

Siikapilkkijä

Noh nyt tuli tehtyä yksi viritys.

Meni eilen joella toi Ice Sport Morrivapa rikki jarru katos jonnekki XD...

Noh teinpä tällaisen virityksen: Katkaisin vähän vapaa sillä se oli ärsyttävän pitkä ja sitten otin palan pyyhekumia sillä siitä sai oivan jarrun sitten Filmikärki talteen ja siinä sitten oli oikein hyvä tapsi vapa. Testasin ja toimi ainakin ahvenille. :)
Kohta se alkaa!

Järvisuomi

Millaisia vapoja käytätte yleensä pystypilkki ja tapsipilkinnässä?
Pilkitteko usein jäykkäkärkisellä vavalla vai sellaisilla, joissa
on ns. tärpinilmaisin?

ToniM

Keksin itse sellasen jutun että kun kesällä tekee mieli pilkille nii laittaa ongen kohon ja tasurin tai pystyn siihen nii heittä pilkin minne haluaa ja kalaa tulee:D

Torro

Quote from: ToniM on September 15, 2008, 15:58:58
Keksin itse sellasen jutun että kun kesällä tekee mieli pilkille nii laittaa ongen kohon ja tasurin tai pystyn siihen nii heittä pilkin minne haluaa ja kalaa tulee:D
Ei taida käytännössä toimia, koska tasurin ( ja pystynkin) teho perustuu siihen liikkeeseen. Toisekseen normaalikokoinen tasuri itsessään painaa jo niin paljon, että koho ei pysty sitä kannattelemaan :roll:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Kaivo

Quote from: El'ToroRosso on September 15, 2008, 16:18:41
Ei taida käytännössä toimia, koska tasurin ( ja pystynkin) teho perustuu siihen liikkeeseen. Toisekseen normaalikokoinen tasuri itsessään painaa jo niin paljon, että koho ei pysty sitä kannattelemaan :roll:

Erä-lehdessä Risto Jussila kirjoitteli kerran heittäneensä tasuria (tässä tapauksessa Mosari) vesikohon kanssa, eli koho siimaan ja pilkki sen alle roikkumaan, kalapaikan syvyys huomioiden sopivan mittaisessa tapsissa.

Jussila tarjosi systeemiä varhaiskeväällä meriahvenille matalissa kutulahdissa, eli tuolla tavalla pystyi jatkamaan kutuahventen pyyntiä pilkkikauden jälkeen. Uittaminen taisi olla varsin rauhallista, ts. pyytö sai lillua paljolti tuulen kuljetettavana kaukanakin rannasta.

-- Kaivo

ToniM

mutta mulla on sellanen iso koho niin pysyy pinnalla ja sen liikeen teen välillä nykäsemällä, on tullu muutamia ahvenia(en oo kauheesti käyttäny). :-P

Pescador

Quote from: El'ToroRosso on September 15, 2008, 16:18:41
Kyllä kai lohi koho kestää tasurin (ja pystynkin) painon. Liikettä on sitten vähän hankalampi saaha. :|

jompsu

tuleehan niitä aina viriteltyä :-)
yleensä semmoista pikku näpläämistä kuten kelan hammasrattaiden viilaamista ja niitä herkistimiä tulee aina tehtyä kuulakärki kynien jousista...
tä...?

Koskenkylänjoki

Mulla olis tämmönen kysymys, että onnistuuko tälläise en Delfiniin asentamaan semmoista herkkää lisäpäätä, kun on niin jäykkä että ahventärpit jää huomaamatta

Ja vapa on tämmönen keltanen tosi jäykkä.

I'm back.

Qkkeli

Kyllä lähes kärkeen kuin kärkeen pystyy asentamaan herkistimen. Tai jos ei pysty, niin parilla eurolla saa uuden kärjen ja pari euroa lisää, niin saa uuden kärjen herkistimellä.

Ruutti

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5519 <-- Esim tuollaisen kärjen voi laittaa kyllä melkein minkätahansa "perusvavan" kärkeen.

Tai sitten uus kärki.. Esim.

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=2853 <-- Tuollainen on varmasti erittäin toimiva.

Itse en käytä kyllä missään pilkintämuodossa herkistinkärkeä. Pienetkin tärpit näkee siimasta taikka tuntee käteen. Tosin se on kaikkien oma valinta millä tavalla sitä haluaa pilkkiä, ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa. Itse on herkistimen kanssa osaa kunnolla pilkkiä. Ei vaan luonnistu :P

Koskenkylänjoki

Juu kiitos.
Jommankumman kun tilaan tai ostan vaikkapa Schroederiltä niin eiköhän ala huomaamaan.
I'm back.