Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Missä on isot ahvenet??

Started by älypää, March 23, 2009, 19:16:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

älypää

Olen tässä pilkillä käydessä saanut vain pieniä ahvenia... :cry: Mistä kannattaisi etsiä ja mistä te olette saaneet ne isot? :-)
PS:sorry jos aihe on jo olemassa, en löytänyt...

Satunnaikalastaja

Olen käynyt merenlahdilla ja Päijänteellä, isot ahvenet ovat olleet hukassa tänä talvena. Vaikuttaa siltä että kala on tavallista syvemmässä, esim Päijänteellä ahventa löytyi 15:sta metristäkin, pikkukalaa toki matalammastakin. Ehkä veden lämpötilalla on vaikutusta asiaan.  Merenlahdilta on jokunen 200..300 g ahven satunnaisesti tullut 4..6 m syvyydestä.

Zinkki

Isoimmat ahveneni (n. 200g :roll:) olen tänätalvena saanut kaikki 2-4:n metrin syvyydestä. Syvemmiltä paikoilta on tullut vain pienehköä kalaa. En kyllä ole yli kymmenen metrin vedestä tainnut missään vaiheessa yrittääkään.

[m1k4]

Kevät talvella matalille vesille ku menee niin pitäs isoja tulla :wink:

Dumppi 95

Matalasta vedestä (1-3m) on kaikki minunkin isot affenet tulleet (300-400g)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

marko

Näin keväällä itse olen noita isoja affenia saanut läheltä rantaa. Kokeileppas sielt  :wink:

sami552

Kylläpähän aika pahan kyssärin Älypää heitti, kun ei kertonut pilkkiikö hän merellä vai järvellä? Ja jos järvellä, niin tumma- vai kirkasvetisessä? Ja jos järvessä, niin kuinka isossa vesistössä? Onko kyseessä syvä vai matala järvi? Millä yleensä edes pilkit? Ja missäpäin Suomenmaata pilkit? Näihin olisi edes hienoa saada vastaus, jos haluat, että vastauksistamme on hyötyä.

No vastaan tähän järvien osalta. Itse tulee pääasiassa keväällä tasureita uitettua tummemmissa vesissä, mutta kirkkaistakin on joskus vielä saatu. Tummemmissa vesissä isommat ahvenet löytää parhaiten matalasta alle 4m vedestä. Parhaiten näissä syvyyksissä on tullut väkäsettömillä ässä karvaperseillä. Värinä ehkä tummaan veteen kultainen homenokka tai papukaija.

Kirkkaissa vesissä isot ahvenet siirtyvät kanssa matalempaan katselemaan kutupaikkoja keväällä. Mutta kun kevään koittaessa lumet ovat lähteneet jäältä, niin ahvenet siirtyvät vähäksi ajaksi syvempään veteen tankkaamaan, ennen kuin siirtyvät matalaan. Ahvenia ollaan saatu aina melko syvästä 15-20m vedestä ja aika pohjan tuntumasta, harvemmin enään välivesistä. Näissä syvyyksissä en voi suositella enään kuin isoa muikun väristä tasapainoa. Eli painotan sitä, että ei se matala vesi ole aina keväällä se "pop", vaan kannattaa koluta myös ne syvät vedet, ahven kutee kuitenkin yleensä vasta touko- kesäkuun vaihteessa. Hienoa jos tästä oli jotain apua kysymykseesi.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

simpo

Ymmärtääkseni isot assut lymyää matalalla, mutta ei oo varmaa tietoo :wink: