Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kuolleet toukat

Started by Anonymous, January 30, 2004, 12:12:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Toimiiko kuolleet toukat, vai pitääkö joka kerta ostaa uudet?

knookala

En usko että toimii. Jos säilytät ne toukat oikein niin ei tarvi joka kerta ostaa uusia.

Tornio_River

riippuu paljon tuokista,esim koteloituneet kärpesen tuokat eivät varmaan toimi ,tai no mistäs tietää enole kokeillut,mutta pakastimeen itse olen joskus testi mielessä pistänyt kokonaisen kärpästoukka purkin jolloin ne jäätyivät tietenkin koteloitumatta,sulatuksne jälkeen tuokat litkuja,veteleiä ja elottomia mutta kyllä niillä kalaa vielä tuli

Anonymous

Ei toimi kuolleet toukat ollenkaan. Ei kotelot eikä jäätyneet, ainakaan niin hyvin kun elävät ;)

kaivo

Kuolleellakin toukalla saa kyllä kalaa. Asian todistaa jo se, että elävänä koukutettu kärpästoukka kuolee pilkin koukkuun suhteellisen nopeasti. Kalaa saa tunnetusti myös silikoni- eli tekotoukilla, jotka ovat taatusti elottomia. Veikkaisin myös, että jos kalastetaan aktiivisesti uitettavalla pilkillä, ei kala juuri ehdi huomata sätkiikö toukka koukussa. Toukan eloisuudella on mielestäni enemmän merkitystä esim. varovaisessa mormuskoinnissa: eläväinen toukka saa paikallaankin pidettävän mormuskan pyytämään.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että tuore syötti on varmaankin vanhentunutta tehokkaampi (hajuasia). Eli jos pitäisi valita päiväkausia sitten kuolleen toukan tai elävän välillä, niin mieluummin ilman muuta elävä :)

visa

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että onkohan kukaan saanut jo koteloituneilla toukilla kalaa?

Ainakin kun itse olen joskus yrittänyt pujottaa koukkua koteloon niin se on vain paukahtanut läpi ja sieltä on tullut sellaista pinkkiä mömmöä.

Jigi

Olen saanut, mutta hyvin huonosti. Sama homma kuori paukahtaa rikki ja tulee punaista litkua. Muutaman ahvenen sain ja sitten vaihdoin syötiksi ahvenen silmän ja johan rupesi pelittämään...

petu

no uskon et kuolleil ei tuu niin hyvin mut kyl niilki kalaa saa.Ja eihänse kala paljon huomaa onko se elävä vai ei!

ToniM

missä säilytätte toukat ettei jäädy? :roll:

mika922

Quote from: ToniM on September 17, 2008, 20:47:09
missä saiälytätte toukat ettei jäädy? :roll:
Tietenkin jääkaapissa. :wink:
"Tulin, näin ja kalastin", sanoin Juliuis Caesar...vai miten se meni?

Kaivo

Quote from: ToniM on September 17, 2008, 20:47:09
missä saiälytätte toukat ettei jäädy? :roll:

Jos tarkoitat säilytystä kalastuksen aikana, styroxinen syöttirasia on hyvä hankinta.

-- Kaivo

Mind_Flayer

Toukkapurkissa itsessään on säilytetty. Ja nämä styroksiset rasiat ovat myös hyviä.

Migelis

Joo itsekkin olen pilkkitoukat säilyttänyt pilkinnän aikana ihan toukkapurkissa..
Tosin nyt olen kyllä pilkkinyt enemmän power baiteilla ja ne kestävät lasipurkissa. :wink:

Murmeli

Mulla on kärpäsentoukat sellaisessa solumuovi tms. käärössä ikkunan välissä talvella. Aina, kun toukat rupeavat olemaan jo koteloissaan, niin käyn hakemassa uuden rasian. Ei ne niin paljoa maksa.

vilpo (fin)

kyllä ne musta toimii ihan yhtä hyvin ku elävätkin

jcuster

harvemmin tulee kuolleita tai koteloituneita käytettyä, joskin ne valmiit kärpäset voisivat olla kohtalaisen hyviäkin syöttejä.

joskus on tullut "mäskättyä" vanhoilla toukkapurkinpohjilla, syönnin hiipuessa kipannut satsin koteloita avantoon... on joskus innostunut ahvenparvi nousemaan jään alle hullulle syönnille moisella tempulla. matalassa vedessä tosin tapahtui ja syönti oli ollut muutenkin kohtuullinen.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Vikke

En tiedä toimivatko, mutta itse pilkin aina elävillä.
Jäällä ne ovat aina perus toukkapurkissa haalarin taskussa. Kotona jääkaapissa.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Daiwa

Koulleilla toukilla on turha pyytää, kun eläviäkin on keksitty ja niitä saa halvalla kaupasta. Yleensä hinta on 1-2€. Jääkaapissa kannattaa aina säylittää ja jos ne on siellä paripäivää ollut, niin suosittelen välillä huoneenlämpöisessä ilmassa ravottamaan purkkia.
- Milloin kala kasvaa nopeimmin?
- Kun kalastaja kertoo saaliistaan.

jcuster

kannattaa muistaa ettei toukkia aina ole kaupassa, kuten aamulla tuli huomattua. (taas kerran)

powerbaitilla meni tämänpäiväiset, silmällä hyöstettynä tosin kun ensimmäisen ahvenan sain... juuri näitä keikkoja ajatellen tuon purkin hankin. särkiä tuntuu noilla tekomadoilla tulevan aika hyvin verrattuna normitoukkaan.

Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

ToniM

Quote from: jcuster on December 29, 2008, 19:14:59
kannattaa muistaa ettei toukkia aina ole kaupassa, kuten aamulla tuli huomattua. (taas kerran)

powerbaitilla meni tämänpäiväiset, silmällä hyöstettynä tosin kun ensimmäisen ahvenan sain... juuri näitä keikkoja ajatellen tuon purkin hankin. särkiä tuntuu noilla tekomadoilla tulevan aika hyvin verrattuna normitoukkaan.

Sama täällä:D oisin menny tänään pilkille nii ei ollu zeppelinissä :cry:

Murmeli

Quote from: JP_Fisher on January 08, 2009, 17:51:48
Ei toimi omat toukat säilytän varastossa jossa talvella on N. 6 astetta lämmintä ja Styroksi purkki on hyvä ku on pilkillä joskus myös menny repussa ja sen huomaa toukat ovat liki kuolleita ne ei tuppaa liikkumaan pienes lämmössä kuhisee
Sori oftopikki, mutta tarkoititko:

kuolleita Ei omat toimi kuhisee toukat joskus säilytän astetta jossa ku on pilkillä myös repussa huomaa toukat ovat hyvä lämmintä liki ne varastossa ei N. 6  tuppaa liikkumaan on pienes lämmössä ja sen talvella purkki on Styroksi ja menny

Ei oikeen saa selvää.

Käy katsomassa:

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=20458.0

Hyp0x

Vähän menee jo aiheesta ohi, mutta laitatteko toukat styroksirasiaan purun kanssa vai ilman? Tarkoitan nyt sitä purua, jota on kaupoissa olevissa toukkapurkeissa.

simpo

Quote from: knookala on January 30, 2004, 14:04:49
En usko että toimii. Jos säilytät ne toukat oikein niin ei tarvi joka kerta ostaa uusia.

kuinka ne toukat tulee säilyttää "oikein"? itellä on jääkaapissa.

Tuhe

Jääkaapissa säilytän purkeissa, joissa ovat ostettaessa. Pilkille lähtiessa styroksi reisikoteloon toukat ilman puruja, niin ei tartte tonkia purujen kätköistä öttösiä. Madot myös samaiseen styröksi rasiaan ilman multia, kuten surviaiset.

jompsu

Jääkaapissa säilytän toukkani. Jos toukkia pitää hyvin ja huolella niin ne saa kestämään useitakin viikkoja mutta kuolleilla toukilla on aika turha pyytää.
Toukat ei paljoa maksa ja niitä saa kyllä lähes joka kalastuskaupasta ja myös muistakin "tavallisista" kaupoista :-)
tä...?

XxFilthxX

Ite oon sillon tällön koteloituneilla toukilla pilkkiny ja ihan hyvin on kalaa tullu...  :wink:

Vilu

Joskus on pitänyt koteloilla kokeilla eikä tulos ollut kehuttava. Oli tyhjä reissu se.

ris_to

Kyllähän niilläkin tulee,muttei läheskään niin hyvin mitä elävillä.Elävät potkivat ja niissä on enemmän väriä.Jos kärpäsentoukat ovat kuolleet,yleensä ne nakataan meillä kuitenkin roskiin.

Roope-Ankka

Jos itellä on yleensä kuolleita toukkia niin heitä pois. Mä en tykkää niistä :S

kala___mies___95

Kyllä minulla kuoleella toukalla on tullu kalaa kun ei ollu mukana kun valkoisia toukkia.Nii löysin jäältä punasen ja huviksee kokeilin ei ollu vielä koteloitunu nii kyllä ysk tai kaks kalaa tuli :-)
Minä en lähde maailmankiertuematkalle minä lähden kalaan.