Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

paras pyyntiväline purotaimenelle?

Started by lepattaja, June 26, 2006, 11:49:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[Vision]

No onko se istutus joki yhteydessä tuohon?
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

pilkkiäijä

Kyllä on. Sitä jokea josta kalan sain niin on 20km sinne jokeen mihin istutetaan niitä taimenia. Sinne jokeen niitä sitten istutetaan vähän jokapuolelle enkä ole ollenkaan edes varma istutetaanko niitä myös siihen jokeen josta kala tuli.
Olen kalastelijapoika!

Progamer

Ei perhana, aina kun topicci koskettaa tavalla tai toisella niin syntyy väittelyä tammukka/taimen asioista. Antakaa niitten alamittasten taimenten vain kasvaa vaikka olisikin pieni mahdollisuus että kyseessä on tammukka. Hyvin harvoissa paikoissa Lapista alaspäin esiintyy vaeltamatonta taimenkantaa...

[Vision]

Kannattaa tosiaan jättää nuo kalat rauhaan. Jos tuo virhon uusi taimenen alamitta tulee toimintaa on se hyvä juttu. Uusi alamitta olisi siis 65 cm.
"Onp` on tuo kala kalanen, kun en tuota tunnekkana! Sileähk on siikaseksi, kuleahko kuujaseksi, haleahko haukiseksi, evätöin emäkalaksi, ihala imehnoksiksi, päärivatoin neitoseksi, vyötöin veen on tyttöseksi, korvitoin kotikanaksi: luopuisin meriloheksi, syvän aallon ahveneksi".

(Kalevala)

tonko__

Quote from: Pete on January 30, 2008, 18:08:11
Quote from: tonko__ on January 28, 2008, 20:54:46
Quote from: Pete on January 26, 2008, 20:15:23
Quote from: tonko__ on January 26, 2008, 19:41:33
Quote from: Akke on January 22, 2008, 20:26:43
ootkos jonkun puron jostain löytäny? Ihan semmonen luonnonkala paikka vai istutetaanko sinne? Jos luonnon kala niin ei kannata ylettömiä määriä niitä tappaa.
Mistä järvestä se lähtee tai mihin järveen se laskee ?
se on tosi pieni joki joka alakaa vissiin jostai pikku hetteestä ja laskee harjajärveen.  se on tuolla suomussalmella päin.  nykyää taitaa siinä joessa olla aika heikosti kalaa.

Jos taimenella on pääsy järveen, niin silloin kyseessä on järvitaimen jonka jälkeläiset asuttavat aikansa tuota pientä jokea, jonka jälkeen vaeltavat varsin todennäköisesti sinne Harjajärveen. Noustakseen sitten taas aikanaan kudulle tähän pieneen jokeen/puroon.

Ja sille nälkiintyneelle telttailijalle, saako suomessa tehdä rikoksia sillä edellytyksellä, että on ollut niin typerä, että on lähtenyt reissuun ilman asianmukaisia eväitä ? Joten silloin saa tappaa laissa määriteltyjen alamittojenkin alle olevia kaloja ?

Ihan vain ajatuksena...

ainakin kaikkien sukulaisten mukaan tämä täpläkylki mitä siellä asustelee on purotaimenta...
kyllä minä ainakin uskon heitä, koska he ovat viettäneet kuitenkin koko lapsuutensa tämän joen vierellä ja tuntevat sen kuin omat taskunsa...  :-)
nämä henkilöt ovat siis isäni puolelta.

Pete

Quote from: tonko__ on May 26, 2008, 17:35:27
ainakin kaikkien sukulaisten mukaan tämä täpläkylki mitä siellä asustelee on purotaimenta...
kyllä minä ainakin uskon heitä, koska he ovat viettäneet kuitenkin koko lapsuutensa tämän joen vierellä ja tuntevat sen kuin omat taskunsa...  :-)
nämä henkilöt ovat siis isäni puolelta.
Hyvä ! Tee niin !
Kaikki sukulaisethan ovat aina oikeassa.

Torro

Jaa jaa....miun isovanhempani asuvat omakotitalossa jossa ovat asuneen 20 vuotta ja heidän pihallaan lentelee varmasti 15 eri sorttia lintuja ----> jokatapauksessa heille ne ovat kaikki varpusia  :-D

EDIT: Minulle on henkoht. aivan sama ovatko ne taimenia vai purotaimenia, mutta pakko oli tuo kirjoittaa kun sopi tuohon väliin niin hyvin :-P
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Aatami

Onko nyt kyse samasta kaverista, jonka iskän kaverin työkaverin kaveri sai maailmanennätyshauen ja väitti pystyvänsä todistamaan myös sen?

Siinä tapauksessa suhtautuisin hiukan varauksella juttujen todenmukaisuuteen.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Pete

Quote from: Aatami on May 26, 2008, 22:54:51
Onko nyt kyse samasta kaverista, jonka iskän kaverin työkaverin kaveri sai maailmanennätyshauen ja väitti pystyvänsä todistamaan myös sen?
Siitä en tiedä, mutta aloitti kalastuksen kuitenkin metrin levyisellä koskella jossa sukulaisten mukaan tammukkaa ja sai kepillä missä oli 14 kilon siimat eka saaliiksi muovikassillisen kuolleita kissoja, koiran pentuja sekä roskia. Ei paskempi reissu ihan aloittelijalle.

Torro

Se oli nimin. "ahti kiiski" , joka väsytteli kepillä niitä raatoja, mutta tämä kaveri tosiaan raportoi siitä jättihauesta ja koko tarinahan valui lopulta omankin tunnnustuksen myötä viemäriin :-D

Pete

Ahaa, juttuja on niin paljon ettei ihan pysy kärryillä. Kukas se oli joka kehui saaneensa ison ahvenen ja pisti vielä kuvankin. Kuva nyt sattui olemaan Kuusamon esitteestä... :-o

Jokainenhan nyt haistaa kusetuksen, eiköhän paranneta tasoa silläkin saralla ja jätetään ne kusetus yrityksetkin pois !

Aatami

Komea saalis kieltämättä. Paljon näppäriä pikkurukkasia. Muovikassi oli kenties koukun korvikkeena, että jos sinne sattuisi uimaan jotain? Vaikkapa kuolleita kissoja.

Nooh. Meitä mahtuu tänne pallolle monenlaista kulkijaa niin kuin on muutamat viisaat joskus todenneet. Meriittejäkin voi yrittää koota monella tapaa jne. Totuus on kuitenkin se, että paskapuhe paljastuu aina. Sellaista runoilijaa meissä tavallisissa tallaajissa ei ole, jotka onnistuvat omiaan kusettamaan. Tabermannit on sitten erikseen ja he ei tietääkseni näillä foorumeilla roiku.

Ainahan sitä saa tietysti naurut tarjota, mutta älkää nyt hyvät ihmiset tosissaan pehmeitä puhuko!

Perca

Quote from: Pete on May 26, 2008, 22:57:45
Ei paskempi reissu ihan aloittelijalle.

Ei tämäkään  :roll: Tai siis mulle saattais tuottaa vaikeuksia saada kahden kilon kuhia ja SE-ahvenia katiskalla.

Quote from: ATTA995 on September 30, 2007, 11:13:09
se oli paras reissu ku mentiin heinäkuussa kuhmoon iso tipasjärvelle kalastaa niin mun pikkusisko sai 10 kg edestä ahvenia mato-ongella joka päivä tuli tosi paljon ja minä ja mun pikkusiskonkummisedänkaverinpojan kaa uisteltiin päivät pitkät isoin kala oli 3,1 kg kuha ja katiskat nostettiin joka päivä katiskoita oli kolme ja kaikki oli täynnä ahvenia ja  muutama 2 kg kuhakin sinne oli jäänyt mutta isoin katiska saalis oli 2,7 kg ahven!!  8-)

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Torro

HAH! Tämä "ATTA995" vasta säälittävä kaveri olikin. Hänen toinen tunnuksensa (ilmeisesti kolmesta :roll:) täällä oli "Kyrmyniska97" joka ilmoitteli pilkkisaaliikseen tälläistä: http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?action=profile;u=8232;sa=showPosts
Melkein heti paljastui, että kyseiset kuvat esiintyvät toisilla foorumeilla ja käyttäjä "Aake" huomasi myöhemmin Kyrmyniskan kopioiman rautukuvan jonka Aake itse oli toiselle foorumille aikoinaan lisännyt  (aivan omaa saalistaan Lapin reissulta) :-D

tonko__

Quote from: Aatami on May 26, 2008, 22:54:51

pitääkö tätä v*ttuilua jatkaa toisessa keskustelussa??? hä?

myönsin kuitenkin loppuu, että asia oli täyttä puppua, koska olin ymmärtänyt väärin.
jotkut taas ei olis myöntänyt totuutta loppuun!!!

Aatami

Itse olet maineesi ansainnut. Se nyt vaan pitää kestää pieni vi***ilu. Opitpahan miettimään ennen kuin päästelet ulos mitä sattuu.

tonko__

enköhän oo jo miettiny jo ihan tarpeeksi kuitenki...
eikö siinä oo jo tarpeeksi ku oon jo nolannu itteni totaalisesti...??  :roll:
annetaanko jo asian olla??  :-)

Karski

Mielestäni mutuleech,pienet lipat ja ul-vaaput ovat hyviä purotaimenelle.Kaikilla em. uistinmalleilla olen saanut jos jonkin näköistä purotaimenta ja isompaakin :D.
''eise oo niin justiinsa''

-PerhoKalastaja-95

Mikä vaan mepsi ja lotollakin tulee ihan hyvin

El Dorado

Mun mökin lähellä on yksi hyvä tamukkapuro, jossa tammukat pääasiassa 10-20cm.
Tämä paikka on Puolangalta 35km pois päin. Niin mitä perhoja tai uistimia suosittelisitte tuommosille pienille tammukoille.
Kyllä sieltä on lähteny jopa 30cm tammukoitakin...

Kiitos jo etukäteen vastaajille!

saury

Quote from: El Barto on June 01, 2009, 10:39:40
Mun mökin lähellä on yksi hyvä tamukkapuro, jossa tammukat pääasiassa 10-20cm.
Tämä paikka on Puolangalta 35km pois päin. Niin mitä perhoja tai uistimia suosittelisitte tuommosille pienille tammukoille.
Kyllä sieltä on lähteny jopa 30cm tammukoitakin...

Kiitos jo etukäteen vastaajille!
Pienille tammukoille en suosittelisi yhtikäs mitään. Tuskin kukaan saa mitään kiksejä joidenkin 15cm taimenen tirrien "väsyttelystä" ja taurastamisesta.

*HenTeri*

Tammukkaa on iät ja ajat Lapissa immeiset pyytäneet mato-ongella ja verkoilla.. mato-ongintaa tullaan täst edeskin harrastamaan näillä pienillä puroilla Tuntsan/Naruskan ja muilla tuhansilla Lapin puroilla. Eräässä kylässäkin myyjä vastasi eräälle lupa-asioita kyselleelle asiakkaalle, muistaakseni näin: eihän sitä saisi mato-ongella onkia, mutta sitä tekee kaikki siellä, ei sitä kukaan katso siellä..
Erä-sivuilla taisikin olla tekstiä tästä tammukan pyynnistä Lapista, kirjoittakaa kuukkeliin erä tammukka niin löytyy..

Henteri-
Vain kuolleet ovat nähneet sodan lopun. - Platon

Pete

Sillä ei ole paskankaan väliä onko se istutettu taimen vai ihan omaa kantaa oleva kala. Taimenella on laissa säädetty alamitta, Suomen taimen kannat ovat niin surkeassa jamassa, että yhdenkin alamittaisen taimenen tappaminen on saatanan säälittävä teko. Ja niiden tahallinen kalastaminen "purotaimenina" on itsensä pettämistä ja seli-seli-seli-miesten puuhaa.

Tornio_River

Quote from: Pete on July 22, 2009, 17:33:10
Sillä ei ole paskankaan väliä onko se istutettu taimen vai ihan omaa kantaa oleva kala. Taimenella on laissa säädetty alamitta, Suomen taimen kannat ovat niin surkeassa jamassa, että yhdenkin alamittaisen taimenen tappaminen on saatanan säälittävä teko. Ja niiden tahallinen kalastaminen "purotaimenina" on itsensä pettämistä ja seli-seli-seli-miesten puuhaa.

Peteltä täyttä asiaa !!! Todellakin itsensä pettämistä,tähän voisikin laittaa vielä vanhan kuivan vertaus kuvan silikooni tisseistä ja ladan jalopuuratista,
kummatkin yhtä mukavia sivellä ja hinkata mutta ei se kyytiä paranna!

Abborna

Olen eri mieltä.
vai ymmärränkö oikein..
Eli siis pitäisikö sinusta tälläiset tammukkapurot jättää kalastamatta siksi että siellä ei taimen kasva "täyteen mittaansa" pienten yksilöiden kalastuksen johdosta tai että ne kasvaa siellä isommiksi jos odottaa vaikka 50vuotta?
Miksi ne eivät sitten ole kasvaneet aikaisemmin isoksi kun puro on siellä ollut jo vuosi satoja?

Voihan olla niin kun en asiaa ole niin tarkasti tutkinut että tammukka kasvaisikin tälläisissä puroissa yli 0,5kg mutta kun elintila alkaa loppua se lähtee muualle maleksimaan ja kasvamaa..
minua mietityttää vaan tässä teoriassa se että miksi en ole saanut yhtään isompaa tammukkaa sieltä ja miksi 0,5kg yksilöt ovat jo "vanhettuneen" näköisiä körmyjä ja myös se että miten tuollaisilla puukonmittaisilla tammukoilla on kutua mahassaan jos ovat vasta poikasia..
Nämä tosiaan antavat itselle sellaisen kuvan että kaveri on jo "aikuinen" mutta tietävämmät kertokoon milloin taimenelle alkaa kehittyä kutua ja miten se käyttäytyy tälläisissä tilanteissa.

En ymmärrä sitä että joillekkin tammukka on kirosana jonka kalastuksesta pitää alkaa räksyttää kuin koirat.
Minun mielestä tammukkoita pitää saada kalastaa siinä missä muitakin kaloja täydellä arvostuksella ja se kalakanta mikä niissä puroissa elelee ei tee isompien jokien kalakannalle muutosta suuntaan tai toiseen vaikka kaikki tammukat kalastettaisiin suomen puroista pois..

IMO.

Harkkis

Sillä ei ole paskankaan väliä onko se istutettu taimen vai ihan omaa kantaa oleva kala.
Toki luonnonkantaista alamittaista kalaa ei tulisi tappaa, mutta eikös istukkaat ole istutettu ihan kalastajia varten. Jos niitä ei kalasteta pois ne kuolevat ja mätääntyvät pois elleivät opi syömään. Lukuunottamatta pienpoikasia, jotka leimautuvat jokeen ja palaavat kutemaan myöhemmin.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy