Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Ikäjakaumasta

Started by Anonymous, January 25, 2003, 16:39:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Terve.

En ole aiemmin tälle listalle poikennut, mutta nyt ajattelin seurata keskusteluja. Mielessäni on varmaan tällä listalla monestikin kaluttu aihe - mutta "uutena" - olen kiinnostunut listalaisten ikäjakaumasta. Toki myös siitä, kauanko aktiivista perhosiimalla tapahtuvaa vedenpinnan ruoskimista on kirjoittajilla takanaan?

Itse jouduin koukkuun vuonna 1974 ja luovuin - saamani tartunnan seurauksena - muusta kalastuksesta tyystin. Ikää on kertynyt 40 ja risat.

Aleksi

Tervetuloa vain foorumillemme!

Perhoja olen sitonut vuodesta -99 ja samana vuonna aloitin myös perhokalastuksen eli ikää on nyt vasta 16 vuotta. Toisaalta vuosimääräthän voivat olla etenkin joissakin tapauksissa hyvinkin harhaanjohtavia, koska esim. aktiivinen kalastuskausi voi tarkoittaa toiselle muutamaa reissua kesällä ja toiselle viikottaista tai jopa päivittäistä kalastusta satoi tai paistoi. Mutta pääasia kuitenkin, että jokainen viihtyy harrastuksensa parissa, miten sitä sitten harrastaakin.

QuoteItse jouduin koukkuun vuonna 1974 ja luovuin - saamani tartunnan seurauksena - muusta kalastuksesta tyystin. Ikää on kertynyt 40 ja risat.
Tästäkö syystä nimimerkki "Soldier palmer"?
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Anonymous

Terveisiä Moderaattorille :-)

Tälläkin forumilla on näköjään paljon lurkkereita, mutta vähän keskustelijoita, kuten muillakin listoilla. Olisiko syynä tuo kaino, mutta piinaava viehtymys perhosteluun?... Muttia, muttia....

Miksei keskusteluun kuitenkaan ryhdytä? Olisiko syynä täällä käytävien topicien pinnallisuus? Siis aina tuo sama: Kuka, mistä, millä välineillä ja miten paljon - syndrooma?

Perhokalastus on paljon enemmän ja juuri siitä toivoisin keskustelua. Eipä silti, E. Hewittin määritelmä perhokalastajan portaista näkyy pitävän vieläkin paikkaansa:

1. Ensin on saatava mahdollisimman monta kalaa.

2. Sitten on saatava mahdollisimman suuria kaloja.

3. Ja lopuksi mahdollisimman vaikeita kaloja.

Niin, tai sitten, yrittäkää kumota tuo teesi!

Anonymous

Niin, jäi vielä vastaamatta tuohon nimimerkkiäni kohtaan osoitettuun kiinnostukseen.

Vastaus on: Vanha p...ka, jolle ei nykyisessä "tieto-perhokalastus-yhteiskunnassa" enää taida olla käyttöä XD.

Anonymous

Ikää on piirun verran vajaat 40. Perhokalastuksesta tuli elämäni perussisältö kolmetoistakesäisenä.

teme

Ikää on nyt 15, kun aloitin 13,sitomaan aloin viime syksynä. :D

poro

29v ja viime kesä oli ensimmäinen perhokesäni  ja lisää on tulossa :-)

Hota

Pikkupoika jolla ikää reippa 43v.
Perhohörhö ja kaikkea muutakin tulee kokeiltua.
Perhostelu alkoi -83.

Yritän täällä antaa vinkkejä ja kommentaja älyni mukaan mitä on todella vähän kerääntynyt korvieni väliin.
Mutta joskus osun oikeaankin. ( ainakin omasta mielestäni) :)
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

turo

40 vee minäkin ...jo.
Perhovehkeet on roikkunu vaappuverstaan katossa toistakymmentä vuotta.

Vielä ei ole ehtinyt kokeileen. Nurmikolla kuivaharjoittelua lukuun ottamatta.

Varmaan ihan kivaa, mutta onko se nyt sitten hienonpaa kuin jokin muu kalastusmuoto, ja miksi?

Tarttis kai keretä kokeileen..

kalapoikapaavo

Itelläni ikää on 14-vuotta. Niin sanottu perhokalastus alkoi pari vuotta sitten. "Sitominen" puolestaan noin neljä vuotta sitten, mutta sitä miksikä minää kutsun sitomiseksi alkoi viime syksynä. Ja ensi kesästä on tulossa oikeen perhostelukesä (toivottavasti). :D

edit. oikeinkirjoitus

rambe

Tän vuoden puolella tuli 44v ja ikuinen pikkupoika eli polvihousuista en ole luopunu. Perhostelu alko 84 tai 85 jolloin kone onginta jäi taka-alalle, tosin tullu taas pikku hiljaa mukaan, kun on jälki kasvua opetettu kalastuksen jaloon maailmaan.

Anonymous

Ikää 20-vuotta ja perhokalastusta olen harrastanut 14-vuotiaasta asti ja sitomaan alkanut 15-vuotiaana.

edit. oikeinkirjoitus

Anonymous

Perhoilun aloitin kesällä 2000, mittariin on kertynyt 50% vuosisadasta ja mietin usein kuinka olen voinut olla perhostelematta nämä vuosikymmenet. Parempi puolisko, uusi sellainen, tutustutti eikä arvannut mihin se johti. Katsellaan lumen ja jään sulamista ja odotetaan... ;)

abo

1. Ensin on saatava mahdollisimman monta kalaa.

2. Sitten on saatava mahdollisimman suuria kaloja.

3. Ja lopuksi mahdollisimman vaikeita kaloja.

Niin, tai sitten, yrittäkää kumota tuo teesi!

Hmnnn... minähän nyt olen vain satunnainen perhokalastaja nykyisin, eli ei ole pörhöstely vienyt, vaikka oli aika jolloin pörhöstys oli n:ro1 fishing.

Ikää edelleen hieman vajaa neljäkymppiä, nulikka mikä nulikka...

Mutta tuohon teesiin... ensin on saatava kalaa, sitten paljon kalaa, sitten suuria kaloja, sitten paljon suuria kaloja... kunnes pääsee vaiheeseen, että fiskaa vain tavoin ja välinein jotka kokee mukaviksi. Saalista on kiva saada toki, mutta ei sitä tarvitse olla paljoa tai erityisen suurta.  Muutama halsteri-harri pinturilla... savukampela pohjametskillä...  laxi hinauksesta... eloisa mertsari tai hauki heittovehkeillä... ei välii, kaikki on ok, kunhan on mukavaa...  pannukarkeit aapoja jigillä... kaikki käy. Määrillä ei väliä, eikä tyhjätkään redut juurikaan stressaa, kalastus on harrastus ja harrastuksen tulee olla mukava.

Eka oma svirveli '69... eka oma hyrräkela '71... eka Ambassadeuri '73.... ekat pörhövehkeet '78.

Kuitenkaan en koskaan "oikea" perhokalastaja... yhteen lajiin juuttuminen on fakkiutumista.
Älä ota mitään liian vakavasti.

Mikko_-Procyon-

Ikä on 25 vuotta. Perhonsidonta alkoi 14 vuotiaana ja ensimmäiset kalat perho-ongella taisivat tulla vuoden pari sen jälkeen. Nykyään huiskinta on jäänyt taka-alalle, koska varusteet pitäisi laittaa uusiksi. Eikä tässä ihan lähialueella ole mitään varteenotettavia paikkojakaan...
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

Japi

Ikää 25 vuotta (kevveemmällä 26). Ensimmäisen perhovavan ja kelan sain n.15 v sitten (Kunnan ja Leeda, vieläkin välillä käytössä), silloin hommattiin myös ensimmäisiä sidontatarpeita ja penkki.
Oli tuossa murrosiän kynnyksellä muutama välivuosikin, ettei tullut välineisiin koskettua, mutta viimevuosina onkin tullut ruoskittua noiden välivuosienkin vimmalla.

paulinho

Ikää 16 vuotta... Sitomaan aloin 2000 ja spinflugaa on harjoitettu ennen sitä... viime kesänä ostin vasta oikeat perhovälineet... nyt niitä on sitten ensi kesälle kaksi settiä...

Karpaasi

Kuukauden päästä olen 16-vuotta, perhokalastanut olen  10-vuotiaasta ja perhoja olen sitonut kolme vuotta.

edit. oikeinkirjoitus

pok

:D Ikää on kertynyt mittariin 40v. Perhokärpänen puri joskus 90-luvun alussa. Virvelit jäi sen jälkeen lähinnä seinäkoristeeksi ja nyt näyttää siltä, että jälkikasvua on purrut sama kärpänen. Onneksi.

edit. oikeinkirjoitus

gekko

15 nyt ja 16 huhtikuussa.
Kalastus alkoi osaltani n.12 vuotiaana ja perhokalastus&perhonsidonta 13 vuotiaana.

Koukussa ollaan ja pysytään. Kirjaimellisesti :D
JOKAISESSA MEISSÄ ASUU PIENI LAHNA-
JOTEN VAR(R)OTAAN YHDESSÄ HAUKIA

riinu

Olen ollut kalasssa liki vauvasta asti, siitä on tosin jo 40+ vuotta. Perhokalastus on ohjelmassani ollut vasta pari vuotta, olen siis noviisi vielä. Onneksi kalakaverilla on tietoa ja taitoa ja tosipitkä pinna.  ;)
Kalaa kalaa kalaa kalaa.....

Anonymous

Perhostelun aloitin n. 11-13 v. ikäisenä mutta jatkoin uistelua vielä muutaman vuoden senkin jälkeen. Nyt olen 17-vuotias (ja kesällä 18) ja perhosteluun niin hurahtanut etten ole koneonkeen viime vuosina tohinut koskea.

(Niin, että ei se perhosteluun fakkiutuminenkaan mikään huono asia ole...)

;)

Anonymous

Ikä 30v kalastanut perholla -83, eli 20 vuotta on tullut huidottua, paljon on vielä opettelematta/oppimatta ja eritoten se suurin kala saamatta.....

edit. oikeinkirjoitus

tinseli

Ikä 26 ja perhostelun parissa viitisentoista vuotta. Ensin koneongella tuossa alle kymmenen ikäisenä, jonka jälkeen sain ensimmäisen perhovapani, toki velipojan kanssa yhteinen. Sen jälkeen on tullut jokivarressa aikaa vietettyä joka kesä, väillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Ensikesänä taas enemmän...ja isompia...

edit. oikeinkirjoitus

Perhokalastajatar

Olen pikkutytöstä asti kulkenut isän mukana kalassa eli jo yhden nuoren miehen verran ja 8 vuotta on mennyt nyt perhokalastuksen merkeissä. Kalastusharrastusta on kestänyt yli 30 vuotta. ;)

Talvella en paljon kalastele, pilkillä käyn silloin tällöin, mutta kesällä käyn arki-iltoina sekä viikonloppuisin lähikoskilla. Voin näillä reissuilla yöpyä teltassa tai laavussa, nauttia nuotion äärellä paistetusta kalasta tai makkarasta, kuunnella luonnon ääniä...

Ei voi jatkaa enempää...alkaa ärsyttää täällä sisällä istuminen...  :(

Onneksi ei mene kauan enää kun lumet lähtevät... :D
Virtaava vesi säilyttää raikkautensa, etsivä mielensä valppauden. (Sylvi Kekkonen)

Hörmäle

Tuli viime kesänä perhostelu aloitettua, sitä ennen olen tietenkin ongella ihan pikkupojasta lähtien kalastanut ja sitten tietenkin virveli on astunut kehiin siinä jossain vaiheessa.
Heinäkuussa täytän 16.

pepe-fin

Kokeilin serkun perho vehkeillä joku 8 vuotta sitten muutaman heiton ja sen jälkeen en ole muuta heittänyt  virtaavissa vesissä kun perhoa ja ikää on 22v

klinkki

Perhoilla olen kalastanut kahdeksankymmentäluvun alusta. Opettelua tämä vieläkin on (ja tulee olemaan), vaikka "tieto-perhokalastus(välinetietous)" ei paljoa kiinnosta. Ikää on 30 ja risat.

Tuo Aleksin huomautus, ettei tätä touhua voi vuosissa laskea, osuu täysin oikeaan. Esimerkiksi opiskeluaikana en liiemmin kalassa käynyt. Myös silloin kun lohestus alkoi väylällä oikein kunnolla, en liiemmin perhoa heitellyt. Soutuhommiin tuli perhoja tehtyä, mutta kuitenkin käytin enemmän vaappuja. Nykyisellään yritän jonkinverran kalastaa lohta perhovälinein, mutta se on apaut 3-10% meitin kalastuksesta.
-De gustibus non est disputandum

ToniW

Kesällä 1999 ostin ekan perhosetin, mutta esikoispojan syntymä samana kesänä jätti kalastusharrastuksen hieman vähemmälle muutamaksi vuodeksi. Nyt on innostus tarttunut uudemman kerran ja on sitä jo muutama reissukin takana tältä kesältä.

Virvelikalastusta olen harrastanut kohta jo 20 vuotta enemmän tai vähemmän säännöllisesti, ikää on nyt kertynyt 28 vuotta...

mlehtopu

Aloitin perhostuksen tänä vuonna ja ikää 30, vielä ehtii käydä kalassa! Sidonta on sitten suunnitelmissa talvella opetella, vehkeet on jo appiukolta saatu, opetusta ei... Aika laajalta kokonaisuudelta touhu vaikuttaa näin aloittelijan näkökulmasta, onneksi jo muutaman 1-2 kilosen arvokalankin olen saanut. Muuten en ole kalastanut kuin joskus teininä virvelillä. Ja jos on hyvää kalaseuraa niin ei haittaa vaikka ei tulisikaan kalaa.