Perho heittokohossa?

Started by Keijo the Kalamies, June 09, 2009, 22:16:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Keijo the Kalamies

Onko mahollista että lohi taikka taimen kävis perhoon, jos se on liitetty heittokohon siiman päähän koukun sijasta? :?
Terve ja heipä hei!

Hauzi

On se mahollista. Itse joskus tehnyt perholitkan ja nakellu sitä heittokoholla ja kohtuullisen hyvin tulee harjusta. Sitten välistä saanut taimenta. Tuon perholitkan käyttöä on rajoitettu ainakin joissakin vesistöissä.

Panze

Moro. Juolahti mieleeni, että perholitka voisi olla oiva kapistus esim. harjuksen ja taimenen kalastukseen. Käytännön kokemusta ei kuitenkaan ole, joten olisiko mahdollista, jos joku voisi piirtää kuvan perholitkasta kokonaisuudessaan, jossa näkyy esim. tapsien välit ja pituudet + muu oleellinen. Olisin erittäin kiitollinen!
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Tuhe

Itse kalastellu paljon heittokoholla ja kirjolohta etupäässä, mut joitain taimenia tullu myös. Itellä systeeminä seuraava, et heittosiimaan työnnän bombeten, eli heittokohon läpi, jonka jälkeen sidon heittosiimaan leikarin kiinni. Leikarin toiseenpäähän tapsisiima ja tapsisiiman päähän perho. Ite heittelen 3m. vavalla, niin tapsina käytän noin 2m. siimanpätkää. Perhoina käytän leetsejä ja zonkkereita etupäässä, jotka sidon yksi kerralla pyyntiin, mut voihan litkaakin kokeilla, mut saattaa sotkuja olla tiedossa. Mutta jos litkan tekee, niin selvästi raskain ja isoin perho tapsinpäähän ja pienemmät välille. Nuista heittokohoista omasta mielestä ylivoimaisia nuo bombetet ja niitä saa kelluvana ja uppoavana. Itse käytän vielä lyijyhauleja tapsissa lisäpainona perhon edessä, niin pohjaan pääsee jos haluaa. Hyvin on kaloja tullu tällä systeemillä ja itsellä eniten ollut käytössä 50g bombette, niin on siinä heitolla pituutta, et perhon heittäjäki joskus käyny katteleen, et millä lingolla oikein viskon. Bombetteja saa monen painoisena, pienenpään puroon pienempi ja ite etupäässä kemijoella viskon, niin sinne isompaa. Itse käytän kuitusiimaa virvelissä ja hyvin tuntee tällit, vaikka siimaa ulkona 100m. Jos saitte tolkkua mitä yritän tässä sanoa, niin suosittelen. Jos ei omista perhovehkeitä, niin tälläsysteemillä kalastaa melkein ku perhokamppeilla.

Panze

Kiitoksia tuhe vastauksesta, asia alkoi valkenemaan. Pitänee tuotakin varmaan muiden vieheiden ohella kokeilla.
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Woodsman

Sotkuja on tiedossa jos laittaa kohon heittosiiman päähän ja siitä erillinen perhotapsi. Melkein kannattaa koittaaa laittaa koho viimeiseksi ja perho(t) tapseissa kohon yläpuolelle. ----/----/---------O  <--kutakuinkin noin  :-D

Rautuseppo

Olen kahdenlaista koho-perhopyyntiä harrastanut. Toinen tyylini on uittaa kohossa n. metrin litkaa missä lupien salliessa 1-3 uppoperhoa. Kala tartuttaa voimakkaamassa virrassa jopa itse itsensä, mutta pidän siimaa mahdollisimman tiukalla että voi tehdä vastaiskun.

Toinen tapa on jopa tyvenellä toimiva (taimenelle ja raudulle olen käyttänyt, joten miksei myös kirjolle toimiva) tyyli, missä käytän veden syvyyden periksi antaen n. parimetristä litkaa missä pieniä uppoperhoja. (kelluvaa) Siimaa vain tiukalla pitäen kohon värähtäessä vastaisku ja voilá.

Hieman ehkä laiskan miehen kalastusta, mutta varsinkin ensin mainittu tapa on joskus erittäinkin tehokasta taimenelle. Muista kuitenkin tarkistaa minkälaisia litkoja vesistössä saa uittaa.