Pyöräilykypärä-gallup

Started by pjk, May 26, 2009, 19:37:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Käytätkö pyöräilykypärää?

En, koska olen mielestäni keskimääräistä taitavampi pyöräilijä
15 (17%)
En, koska kypärä on hankala ja typerän näköinen kapistus
33 (37.5%)
En, koska kaveritkaan eivät käytä
9 (10.2%)
En, koska tukka menisi sekaisin
3 (3.4%)
Käytän, koska vanhempani käskevät tehdä niin
4 (4.5%)
Käytän, koska en pidä itseäni keskimääräistä taitavampana pyöräilijänä
1 (1.1%)
Käytän, koska kaupasta löytyi minullekin sopiva kypärä
1 (1.1%)
Käytän, vaikka kaverit eivät käytäkään
2 (2.3%)
Käytän, koska arvostan sitä mitä on tukkani alla
8 (9.1%)
*En käytä tällä hetkellä, mutta harkitsen asiaa
12 (13.6%)

Total Members Voted: 84

pjk

Mites on, käytätkö kypärää? Gallupista tulee mielenkiintoisempi, jos kerrot perustelujen lisäksi myös ikäsi.

Pyöräilen useimpina päivinä viikosta, ja kypärän hankinta on pyörinyt mielessä jo jonkin aikaa. Eilen ajatus muuttui sitten teoksi, ja tänään olen ajellut jo kypärä päässä. Täytin hiljattain 30 v., joten ehkäpä olen jo tulossa vanhaksi..? ;)

--pikeye

lareman

En, koska kypärä on hankala ja typerän näköinen kapistus.
Kai se on myös siitä, kun kaverit ei käytä. Meidän luokastakin peräti 1 oppilas käyttää kypärää.

Morripoika

Pitkästä aikaa hyvä aihe ja aloitus!

Itse en käytä kypärää, en ole ikinä käyttänyt. Johtunee suurimaksi osaksi siitä, etten kehtaa olla ainoa joka sitä täällä käyttäisi.. Tyhmää eikö?
Ikäluokkani on sellainen, jossa tämä kypärä ei syystä tai toisesta oikein ole muodissa. :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Jacke

Yhdyn noihin kahteen ylempään. Jotenkin se vaan johtuu siitä kun ketään muu ei käytä. Minä kyllä arvostan niitä ketkä käyttävät kypärää.
Kyllä aika moni kavereista ihmettelisi että miksi käytän kypärää jos kypärä päässä tulisin kouluun. Ehkä vähän vanhempana saatan taas alkaa käyttämään kypärää, kun ei tarvitse silloin välittää muista.

D-Vitamiini

Minä käytän ,mutta muut ei käytä ja oon vasta 12v.
Se mikä ei tapa, vahvistaa, mutta sattuu aivan helevetisti.

DoupleV

Kypärä on hankala ja ärsyttävä kapistus jota pitää vain raahata mukana. Kylläkin saataa siitä jotain hyötyä olla...
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

Hagge

Eipä ole tullut käytettyä, kun ei kaveritkaan käytä ja kun pyörään ja omiin ajotaitoihin on kertynyt vankka uskomus. Pyörällä olen jo vuosia polkenut kouluun kesät talvet eli kokemusta toisin sanoen on. Pyörässä kun on vielä tehokkaat levyjarrut, pysähtyy pyörä kuin seinään. Ikää on huimat 14, ja vaikka toisin monet ajattelevatkin, niin osaan ajotaitoni kyllä arvioda. Järkeväähän tuon kypärän käyttö joka tapauksessa olisi näitten sokeitten autoilijoiden ja lumiaurakuskien takia, jotka eivät useinkaan huomaa pyöräilijää, tai jotka eivät nuodata liikennesääntojä.
E:Kirjoitus virhe.

KÖSTER

Käytän, koska on hankalaa ja typerän tuntuista elvytellä noita hienohelmoja joilla aivot on vähemmän tärkeät kuin ulkonäkö.

kirjolohikäärme

Ei tule käytettyä. Eihän sitä käytä kukaan muukaan, niin on se aika vaikeaa itelläkin sitten yksin alkaa kypärää käyttämään. Ja niinku opettajat aina yläasteella sanovat, että "se ei ole muuta kuin merkki huonosta itsetunnosta, jos ei uskalla itse kypärää käyttää, jos ei muutkaan käytä." Niin kai se ehkä sitten on, mutta aika usealla on sitten kyllä huono itsetunto, oikeastaan kaikilla tämän ikäisillä.  :roll:
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Vikke

Lopetin kypärän käytön muistaakseni 11 vuotiaana...

Syynä on se, kun melkeimpä kaikki kaverit lopettivat sen käytön joskus tuolloin.
Nyt olen 13v (29.5 14v).
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Karski

Itsellä tuli nuorempana, sillin joskus ala-aste ikäisenä käytettyä kypärää, mutta nykyään ei tule käytettyä. Silloin ala-asteella oli semmonen ikä että kypärää käytettiin ja se oli iha kiva juttu, mutta sitte tuli teini-ikä ja kypärä taisi lentää mettään, mutta pikkuhiljaa taas alkaa tuntumaan että ei kait se yhtää kummosempi kapistus ole. No silti en ole sitä vielä päähäni saanut, mutta toivotaan että joskus tulevaisuudessa kypärä näkyy minunkin päässä.
''eise oo niin justiinsa''

Kirjokuha

Ei tule käytettyä kypärää hirveästi "normaali ajossa". Bmx/temppuilussa tulee käytettyä kypärää.

El Dorado

En käytä.
Käytin vielä muistaakseni 6. luokan alussa pitkillä matkoilla.
1,5 vuoteen en ole pitänyt kypärää, koska se näyttää niin isolta, joltakin potalta ja muutenkin ahdistava.
20% syy on se kun kaveritkaan ei käytä.. Ikä on 4.7 14v.

SUURkalastaja jyväskyläst

Quote from: morripoika on May 26, 2009, 20:08:51

Itse en käytä kypärää, en ole ikinä käyttänyt. Johtunee suurimaksi osaksi siitä, etten kehtaa olla ainoa joka sitä täällä käyttäisi.. Tyhmää eikö?
Ikäluokkani on sellainen, jossa tämä kypärä ei syystä tai toisesta oikein ole muodissa. :-D
Jees, sama juttu..
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

UppoPerho

n. 11- vuotiaana tuli kypärän käyttö lopetettua.
Kavereilla ei näkynyt enää kypärää, niin eihän sitä itsekkään voinut sitten pitää.
Viimeistään 13-vuotiaana, 7-luokalle mennessäni olisin jättänyt kypärän käytön.
Moon Pohjanmaalta, PERKELE!

HuntaKilla

Quote from: SUURkalastaja jyväskyläst on May 27, 2009, 22:08:57
Quote from: morripoika on May 26, 2009, 20:08:51

Jees, sama juttu..

Sama täälläkin. Paitsi silloin, kun lähden täältä Oulusta polkemaan pyörällä kohti Muhosta, niin silloin on parasta pittää se potta päässä. (Jos se sattuu osumaan lähtöhetkellä käteen.)
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

]one

Nyt on pakko vastata kun ihmetyttää tuo seuran/ympäristön vaikutus.
Totta hitossa käytän. Joskus pienempänä kaaduin pyörällä niin että meni käs ja polvi pakettiin. Jos ei ois ollu kypärää päässä, tiiä vaikken oliskaan nyt kirjottelemassa tässä. Kyllä mä sanon, että se on pieni vaiva laittaa se kypärä päähän, kun sitä ei koskaan tiedä milloin sitä oikeasti tarvitsee. Silloin jää varmasti tyyli/muoti sivuseikaksi...
E: Myönnän että silloin tällöin pääsee kyllä itelläkin unohtumaan...

Miskala

En käytä, koska kypärä on hankala ja typerän näköinen kapistus. Lisäksi menee hiukset sekaisin, pää kutiaa ja eikä sitä edes kehtaisi pitää päässä.  :roll:

kalastaja123

Kouluun/koulusta ku meen/tuun nii on pakko käyttää, mut en muuten käytä.(No ehkä joskus :roll:) aika tyhmää ku ei pidä päässä. ainiin ja ikää on 12 16.6 13

Mikko_-Procyon-

Käytän koska laki niin sanoo. Toisekseen, en luota liikaa MUIHIN liikenteessä. Joku toinen voi töppäillä, jolloin kypärä voi pelastaa koko loppuelämän laadukkuuden. Tai jopa sen loppuelämän.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pilkkiäijä

En käytä, koska ajattelen olevani keskimääräistä parempi pyöräilijä. Ei vaan, tuo on vain kuvitelmaa. Kyllähän se tietysti auttaa että on pyörään luottoa, osaa jarruttaa ja reagoida nopeasti, ennakoida tilanteita ym. pyörällä kaaduin viimeksi talvella kun vähän hurjastelin ja tie olikin jäässä.

Hyvähän sitä kypärää olisi pitää aina päässä kun pyöräilee, mutta ehkä se on typerän näköinen kapistus, hiukset menee sekaisin ja se ei ole muodissa. Nuo ovat myös niitä käyttämättömyyden syitä. Ja vielä yksi, en omista pyöräilykypärää enään.

Ei sitä usko ennen kun kunnolla sattuu, siinä tilanteessa vaan voi käydä pahastikkin  :|
Olen kalastelijapoika!

kalastaja123

Quote from: pilkkiäijä on May 27, 2009, 22:45:46
En käytä, koska ajattelen olevani keskimääräistä parempi pyöräilijä. Ei vaan, tuo on vain kuvitelmaa. Kyllähän se tietysti auttaa että on pyörään luottoa, osaa jarruttaa ja reagoida nopeasti, ennakoida tilanteita ym. pyörällä kaaduin viimeksi talvella kun vähän hurjastelin ja tie olikin jäässä.

Hyvähän sitä kypärää olisi pitää aina päässä kun pyöräilee, mutta ehkä se on typerän näköinen kapistus, hiukset menee sekaisin ja se ei ole muodissa. Nuo ovat myös niitä käyttämättömyyden syitä. Ja vielä yksi, en omista pyöräilykypärää enään.

Ei sitä usko ennen kun kunnolla sattuu, siinä tilanteessa vaan voi käydä pahastikkin  :|
tyhmä kai mä oon ku en usko, oonhan mä vetänyt tangon yli pää eellä asvalttiin ja siin pelasti kypärä. eli kaikille KYPÄRÄ PÄÄHÄN!

pjk

*Mukavasti on jo syntynyt keskustelua, jatketaan edelleen!

Laitetaanpa tähän pari lainausta Liikenneturvan sivuilta:

- Suomessa kuolee vuosittain (2001-06) noin 40 ja loukkaantuu vakavasti noin 1000 polkupyöräilijää. Pyöräilijöiden kuolemista jopa 80 prosenttia johtuu päähän kohdistuneen iskun seurauksena syntyneestä aivovammasta. Myös pysyvä invalidisoituminen on usein seurauksena aivojen vammautumisesta. - - Jos Suomessa kaikki pyöräilijät käyttäisivät kypärää, kuolemat vähenisivät kahdella kolmanneksella ja loukkaantumiset yhdellä kolmanneksella.

- Vuonna 2007 kypärää käytti pyöräilijöistä 33 %. - - Parhaiten pyöräilykypärää käyttävät alle kouluikäiset lapset. 89% pikkulapsista pyöräilee kypärä päässä. Huonoimmin kypärä painuu päähän 13-17 -vuotiailla nuorilla sekä iäkkäillä, yli 64-vuotiailla pyöräilijöillä. Ala-asteikäisistä tytöistä kypärää käyttää yli puolet, mutta pojista vain noin 40 %

http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/kypara/pyorailykypara.php

Kypärän hyödyt alkavat olla nykyään jo varsin hyvin ihmisten tiedossa, joten tiedon puutteesta ei liene kyse jos kypärää ei pidetä. Otin gallupiin "En" -vaihtoehdoiksi syitä, jotka lienevät yleisimpiä niissä tapauksissa kun ihmisten pitää perustella sitä, miksi he eivät käytä kypärää. Vähänkin tarkemmin ajateltuna kaikki nuo perustelut ovat aivan naurettavia (henkilö on esim. sitä mieltä, että kampauksen sekoittuminen on vakavampi asia kuin elinikäinen aivovamma tai jopa kuolema... :-o).  

Muutokset ihmisten suhtautumisissa tapahtuvat melko hitaasti. Aikoinaan autoilun puolella moni vastusti turvavyön käyttöä kun se tuli pakolliseksi uusissa autoissa 1970-luvun alkupuolella, syitä oli silloinkin varmasti monenlaisia. Nykyäänhän suurin osa meistä pitää turvavyötä hyvänä asiana, ja käyttää sitä sen kummemmin miettimättä. Ehkäpä kypärääkin käyttää muutaman kymmenen vuoden kuluessa suurin osa pyöräilijöistä..?

Tarkoitukseni ei ole yrittää "käännyttää" mahdollisimman monta kypärätöntä, etenkin kun vasta pari päivää sitten tulin itse sellaisen hankkineeksi. Jokainen voi loppujen lopuksi vaikuttaa vain omaan elämäänsä. Liian moni vain havahtuu kypärän tarpeellisuuteen vasta siinä vaiheessa, kun pyörä on jo vaihtunut pyörätuoliin...

--pikeye

[NKM]Migu

En, koska kypärä on hankala ja typerän näköinen kapistus.
Kai se on myös siitä, kun kaverit ei käytä. Meidän luokastakin peräti 1 oppilas käyttää kypärää.

no niin on meidän koulullakin minä käytän ihan oman turvallisuuden vuoksi ei kukaan muu käytä meidän luokalta kun minä ja ne töllää mut antaa töllätä ei tarvii miulle tulla itkemää jos  on pää halki :-D oon täyttänyt 12v
niimpä niin jaapa jaa...

kkop

käytän koska ei olisi mukavaa maata sängynpohjassa koko loppuelämää oon vasta 10v ja maailmaa on vasta edessäpäin

El Dorado

Arska_1

Ikää löytyy 18 vuotta ja en käytä kypärää, vaikka olen kyllä miettinyt, että olisi sitä hyvä käyttää. Tosin laiskuus vie tässäkin asiassa voiton, kun ei jaksa sitä kypärää etsiä (missähän lie sekin..) ja kun ei tule muutenkaan niin paljon polkupyörällä kuljettua.

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Aatami

Tuosta puuttuu vielä se vaihto-ehto, että olen laiska nahjus enkä ole jaksanut sellaista hankkia. Itse en omista kypärää vaikka poljen pyörällä paljon. Varsinkin koululle tulee poljettua. Hankkiminen on käynyt monesti mielessä, mutta en ole vain saanut aikaiseksi hankkia kypärää. Onhan se kuitenkin aika halpa henkivakuutus.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Harkkis

Quote from: Aatami on June 12, 2009, 17:48:46
Onhan se kuitenkin aika halpa henkivakuutus.
Totta, monen henkin on ollut kiinni juuri kypärästä.

Itse en käytä enää. Nuorempana tuli pidettyä, mutta muutkaan eivät käytä niin en sitten minäkään. Uudelleen otan ehkä käyttöön vanhempana.
Nyt tuleva ikäpolvi tuntuu käyttävän kypärää ahkerasti ja tämä saatta johtaa myös käyttöön vanhempana kun kaikilla on sama tapa. Olen myös kuullut ettei joihinkin alakouluille saa tulla pyörällä, jos kypärä ei ole päässä.
On myös aika jännä, että jos tulet kouluun mopokypärä roikkuen kädessä saat jonkin asteista "respektiä", mutta kun kädessä roikkuu pyöräilykypärä saat suurinpiirtein naurut. Ei toki aina, mutta välillä, eri kouluissa eri kulttuuri. 
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy