Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vetouistelu matalassa järvessä???

Started by Jjj, June 21, 2009, 18:03:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jjj

Mitä uistimia  ja mitä värejä kannattaisi käyttää uistellessa n. 2m syvyisessä tumma vetisessä järvessä?
Yrittäkää lähettää kuvia niistä uistimista jotka on hyviä.

jarmoankka

Ööh...? Miten olisi kaikki ne uistimet joiden paketti sanoo uintisyvyydeksi alle 2 metriä? Aloita vaikka semmoisilla. Kuten Rapala Orginal. Jonkun mainitakseni.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

darpeee

Ainakin vibraxin lipoilla olen matalassa vedessä kalastellut haukee...

jompsu

itse uistelen enimmäkseen järvellä jossa syvyys 1.5-2m ja uistimina käytän kylla aika paljon samanlaisia uistimia kun muuallakin.
Eniten bomberia professoria räsästä ja rapalan magnumia.  jos tuntuu että uistimet uivat kokoajan pohjassa niin lyhennä silloin siimoja ja uistele lyhyemmillä siimoilla. kyllä se hauki ottaa vaikka siima olisi 5m veneestä :wink:
väreistä sen verran että jos järven vesi on tummaa niinkuin täällä niin olen käyttänyt paljon värikkäitä ja räikeitä värejä. Sininen väri ei ole toiminut yhtään ainakaan täällä järvessä. kirkkaampaan veteen saa olla taas jotain muuta sitten :-)
tä...?

JuP3

Omat luotot:
Team Esko
Original (pienimmät koot)
Professor (perusmalli)
Kapraali
Bomber (2 koukkuset mallit)
Karikko (pienin koko)
SW Shad Rap
SW Fat Rap
Reilusti kalastusta, jo vuodesta 1927. P-KUK

Arska_1

Quote from: jompsu on June 22, 2009, 14:12:24
itse uistelen enimmäkseen järvellä jossa syvyys 1.5-2m ja uistimina käytän kylla aika paljon samanlaisia uistimia kun muuallakin.
Eniten bomberia professoria räsästä ja rapalan magnumia.  jos tuntuu että uistimet uivat kokoajan pohjassa niin lyhennä silloin siimoja ja uistele lyhyemmillä siimoilla. kyllä se hauki ottaa vaikka siima olisi 5m veneestä :wink:
väreistä sen verran että jos järven vesi on tummaa niinkuin täällä niin olen käyttänyt paljon värikkäitä ja räikeitä värejä. Sininen väri ei ole toiminut yhtään ainakaan täällä järvessä. kirkkaampaan veteen saa olla taas jotain muuta sitten :-)

Itsekkin yhdyn tuohon, että sininen ei toimi myöskään täällä tummassa vedessä.

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=6&pid=303

Itsellä vähän vastaava kuin tuo FT väritys tuossa, niin sen olen huomannut todella toimivaksi väriksi tummassa vedessä ainakin täällä päin. Melkeinpä joka kerta sen värisellä pikkuvaapulla on tullut haukea&ahventa kun on heinikoiden laitoja uistellut.

-Arska_1

Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

MrAhti

Kyllä se sininenkin toimii matallassa tummassa järvessä kuhalle tosi hyvin usein paremminkin kuin sellanen ahven väritys...

Mr.Pilkkijä

No jos nyt vaikka kertoisit, että mitä kaloja olet haeskelemassa, mutta sellainen kutina on, että haukea yrität  :wink:.
Pienet satulamalliset Jesset ovat hyviä hitaasti vetämällä, mutta väriin en voi sanoa paljon mitään. Ehkäpä kulta tai hopea? Tai sininen? Sen saat selville vain koettamalla!
Mutta koetappa vain tuota Jesseä, vaikka et haukea olisi hakemassakaan! Toimii äärimmäisen hyvin myös kuhalle!
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

NightPiker

Quote from: MrAhti on August 14, 2009, 20:17:13
Kyllä se sininenkin toimii matallassa tummassa järvessä kuhalle tosi hyvin usein paremminkin kuin sellanen ahven väritys...
Ainakin tuossa meidän järvessä kuhaa tulee sinisellä vaapulla. Vesi on aika sakeeta.
Suottaahan tuota tulla ja suottaahan tuota olla tulemattakin.

Pilkkinen

Tuossa kun lueskelin tätä ketjua tuli mieleen erään tuntemani uistelijan neuvo, jonka hän antoi minulle, kun kyselin että millä uistimilla kannattaisi uistella isoa haukea matalasta järvestä, ja kun minä en oikein usko siihen että aivan veneen perässä uivat uistimet antaisivat yhtä hyvin kalaa kuin kaukana uivat. Hän sanoi että aivan samoilla kuin muissakin järvissä. Ja pitihän sitä kysellä että mitenhän se onnistuu kun uistelen isoilla Rapaloilla, kuten super shad rapilla ja ne kun tykkäävät uida kyseiseen järveen aivan liian syvällä. Hän vain sanoi että laitappa poika munakoho tikulla kiinni pari metriä uistimen edelle niin ei pitäisi uida liian syvälllä. Että sellasta, se vois vähän auttaa uistin valinnoissa, jos tykkää käyttää isoja vaappuja matalissa vesissä.

Ps. En ihmettele yhtään jos pidätte minua vähän kahjona  :lol:

MrAhti

Miskala

En uistele matalassa järvessä, mutta tänne tämä kai kannattaa pistää. Uistelen välillä matalissa kohdissa ja kysymys tuli päähän. Olen tänä vuonna alkanut käyttämään vuoksiviistä, eli "härveliä", johon saa kaksi vaappua kerralla kiinni ja vetoon. Kun siinä on kiinni kaksi vaappua, niin ne menevät melkein tuplasti syvemmälle ja uistelen joskus vain kahdessa metrissä ja tämä ei onnistu tuon kanssa, jos antaa paljon siimaa. Asiaan: Eli voiko antaa vaapuille siimaa vain n. 3-5m, jotta ne uisivat siellä kahdessa metrissä? Uskaltavatko kalat olla vain reilu kolmen metrin päässä moottorista?

Don Miguel

Quote from: Miskala on August 26, 2009, 21:01:44
Asiaan: Eli voiko antaa vaapuille siimaa vain n. 3-5m, jotta ne uisivat siellä kahdessa metrissä? Uskaltavatko kalat olla vain reilu kolmen metrin päässä moottorista?

Olen aiheeseen liittyen vastannut jo "Tuplavaappu" topicissa Siitä kyllä selviää minun näkemykseni asiasta aika selvästi.

Quote from: Don Miguel on August 10, 2009, 15:29:16
Quote from: Miskala on August 10, 2009, 15:02:03
Välillä on pakko pistää paljon siimaa ja eikös ole aika huono jos uistimet tulevat ihan veneen vierellä?

Omiin kokemuksiin perustuen, ei todellakaan. Kerran Vanhankaupunginlahdelta Helsingistä löytyi oikeasti iso kasa kuhia aivan matalasta -tuplavaappusysteemiä ei pystynyt pistämään kuin yhden siivun(hyrräkelan siimanohjain päästä päähän) Ja saalista tuli paljon. Ei vaaput voineet olla kaukana, korkeintaan potkurivirran tuntumassa.
Eikä tuo ole ollut ainoa kerta kun tuolla 1-2 siivulla on vedetty. Tuppaa olemaan tuo lahti paikka paikoin matala. Siltikin saalista on tullut -ei ollut siis yhden päivän ihme se...

"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

]one

Quote from: Miskala on August 26, 2009, 21:01:44
Uskaltavatko kalat olla vain reilu kolmen metrin päässä moottorista?

Riippuu varmaan vähän mitä kalaa tavoittelee, mutta omien kokemusten valossa haukea ei ainakaan haittaa.  :wink:
Joskus tuntuu jopa paremmin saavan <10m siimalla!

MrAhti

Niin elikkä matalassa oon käyttäny rapalan x rappii              http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=6&pid=317  
rapalan shad rappii                                                              http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=6&pid=304   
Bomber                                                                         http://www.tupeweb.com/luottopelit/bomber.jpg                   
Ja joskus nils mastereita                                                     http://www.nilsmaster.fi/fi/nilsmaster/index.html         

MrAhti

Ja väreistä kannattaa itse kokeilla sillä se on mun mielestä aika järvi kohtainen juttu

Jokuvaiin

Kyllä nuo x-rapit on parhaimpia!  :wink:

KALIKKA

parin metrin veellä pystyy uittaa melkein kaikkia kapuloita ja lusikoita koosta riippumatta kunhan keksii konstit.
hyvä kikka on käyttää pikku plaanareita saa etemmäks veneestä ja voi käyttää plaanarin takana jopa metrin siimaa,eli
järjestyksessä   viehe + 2m siimaa  + plaanari  + 30m siimaa tällä virityksellä pystyy uittaa kaikkia mahollisia
virityksiä mitä löytyy riittävän etäällä veneestä.kalat ei pelkää pikku kelkkaa minkä johdosta voi kapulan
virittää vaikka 0.5 m päähän.
itte olen saanu lyhyimmillään 1m siimalla plaanarin takaa haukia ja assuja.
ottaa muuten kelkka hyvät hypyt kun isompi sattuu ottamaan lyhkäseen siimaan :evil:
aina kannattaa yrittää vaik ei saiskaa