Perhokalastuksen vaikeus

Started by älypää, March 24, 2009, 20:53:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Onko perhokalastus vaikeata??

Kyllä
Ei
Alussa

älypää

Ajattelin kysyä moista, koska meinaan aloittaa kyseisen kalastusmuodon :-D

KÖSTER

Sanoisinko ,että perhokalastus on juuri niin vaikeaa ettei sitä voi yhden elämän aikana kokonaan
oppia 8-).

Varoituksen sana lienee paikallaan, kun alkuun pääsee ei loppua näy se vie täysin
mukanaan ja addiktoi pahasti useammat meistä jos ei heti alussa lannistu esim. huonojen välinevalintojen vuoksi :wink:

Suosittelen lämpimästi lähimpään perhokalastusseuraan liittymistä, mistä perustaidot ja konkarien opit saa vaivattomasti
imuroitua..... ja sitten eeku onkimaan!

Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin!

Karski

Kyllähän tämä perhokalastus on mielestäni kalastuslajeista moniuotoisin, joten suosittelen ja niinkuin KÖSTER edellä mainitsi niin tämä jalo laji on erittäin addiktoiva.En ole itsekkään kuin pari kesää vasta perholla kalastanut, mutta kahdet vehkeet jo omistan ja kaiken maaliman pelit ja pensselit perukkeensuoristajasta perhon sidonta vehkeisiin  :-D.No eihän ne kaikki tilpehöörit tietenkään pakollisia ole.'

Ja siitä perhokalastuksen vaikeudesta sitten.Eli se on niin vaikeaa, kuin haluat siitä tehdä  :wink:.Toiset sanoo että se on taiteenlaji ja toiset sanoo että se on helponmpaa kuin onkiminen.

Tällä omalla vielä toistaiseksi vähällä kokemuksella voin sanoa että kalaa ei ole vaikea saada, mutta suurinosa saalistani on pysytellyt alle 25cm  :-D.
''eise oo niin justiinsa''

Pete

Quote from: älypää on March 24, 2009, 20:53:59
Ajattelin kysyä moista, koska meinaan aloittaa kyseisen kalastusmuodon
Eilen aloitettu keskustelu ja nyt jo aloittaja poistanut käyttäjätunnuksen. Onko tässä(kään) mitään järkeä ?

*HenTeri*

No haittaakos tuo jos kirjoitamme tänne minkälaista aloittaa perhokalastus etc... ?

Noo itsekin opettelin viime kesänä perhokalastamaan ja täytyy sanoa, että koukuttavaa ! Tänään tuli hommattua perhonsidontä välineet, mutta vielä kun saisi opetusta  :roll:
No palataanpa pää-aiheeseen... Kannattee harjoitella pelkän siiman kanssa pihalla/pellolla heitto tekniikkaa (kuten minä tein) niin ei tarvitse ihan uupelona lähteä joelle.  :-) Itselläni oli varsin vaikeaa ensimmäistä kertaa kalastaa joella, kun oli niin pusikkoista...mutta sittemin kahlailin jokeen vähän niin siinähän sitä tilaa löytyi. Itsellänikin harjoittelua piisaa roimasti, mutta hauska kalastustapa tämäkin  :-D

Sanoisin että alussa vaikeaa, mutta lopussa kiitos seisoo ! Eli perhokalastuksen saloihin syventykään myös muiden lajien kanssa  :wink:
Vain kuolleet ovat nähneet sodan lopun. - Platon

simpo

kai se aika vaikeaa on. (alussa) itellä ei oo kokemusta, mutta mitä oon nähny ni aika vaikeelta se näytti.

jormavirveli

omasta mielestä heittäminen ym. on helppoa, mutta sen oikean perhon valitseminen on helvet*n vaikeaa.

unatco

Quote from: jormavirveli on April 29, 2009, 07:28:13
omasta mielestä heittäminen ym. on helppoa, mutta sen oikean perhon valitseminen on helvet*n vaikeaa.

Juuri nimenomaan heittotekniikan oppii nopeasti, ja sitä voi harjoitella vaikkapa omalla takapihalla taikka järven rannalla pelkällä siimalla ja sitoa perukkeen päähän vaikkapa ´pienen rautalanganpätkän (ettei heti uhraa monenmonta perhoa puihin tihekasvuisella koskella).. perhon valitseminen onkin sitten vaikeampaa..
Kalastus ei ole vain harrastus, se on elämä !

Paxu

Monilla koskillamme pärjää alle kymmenen metrin siimalla.Joten perhon sinne saaminen ei ole hankalaa,mutta perhon uittaminen on se joka ratkaisee tässä lajissa.Monet viuhtovat pitkällä siimalla saamatta kalaa ja toiset saavat niitä jalkojen juuresta,siinä saama- ja heittomiehen ero.Perhon valinta on kyllä aina arvoitus,mutta pysähtymällä kosken rannassa ja katselemalla ympärilleen hetkisen saa jo jonkunlaisen kuvan mitä laittaa siiman päähän.Itse aloittelin tätä hommaa jo 16 vuotta sitten ja jokainen koskesta saama kala on mukava "yllätys".Kuulee aina sanottavan mikä on oikea perho milloinkin mutta kyllähän se kala on se joka sen päättää mikä toimii eikä kalastaja.Joko se ottaa tai sitten ei.Paljon yritystä ja opettelua niin varmasti alkaa tulla palkkiotakin uhratusta ajasta!
On sopivaa joskus vähätellä saalista.

Murmeli

Melko nopeasti oppi perusheitot, kun pari kertaa oon perhostelemassa käynyt. Eipä se sinällään ole kovin vaikeaa, mutta nämä larvastus ja liitsujutut on sitten ihan eri asia. Ne kait vaatii jotain taitoakin sitten.  :-) Pintaperholla on helppo pyytää, kun ei tarvi mitään tehdäkkään. Antaa perhon itse pyytää ja pitelee ite vapaa.

Torro

Heittämään oppii aika nopeasti, tärkeintä on kuitenkin että sen perhon saa sinne minne haluaa. Tyylillä ei ole niin väliä kunhan heitto on tarkka. Rullausheitolla pärjää hyvin pitkälti melkein kaikilla koskilla mutta repertuaaria kannattaa olla eri tilanteisiin.
Aina ei tarvitse heittää pitkälle, leveä virta usein hämää heittämään mahdollisimman pitkälle keskelle jokea, vaikka kalat saattavat olla lähempänä kuin uskotkaan. Tämän olen itse tajunnut tänä vuonna. Rantaan mennessään kannattaa ensin kalastaa ihan edestään eikä hypätä suinpäin koskeen.

Niinkuin sanoin heittämään oppii nopeasti, sen jälkeen meneekin aikaa opetella mitä perhoja kannattaisi käyttää missäkin ja miten niitä pitää uittaa. Itse oivalsin yhden tärkeän jutun viimekesänä ja sen jälkeen onkin kalaa alkanut tulemaan... viistävä perho ei kalasta (poikkeuksena niskakohdilla viistetyt streamerit ja skaterit).
Ekan kesäni perhostelemassa uitin nymfejäni ja muita pikku perhoja siimasta nykien ja ainoatakaan lohikalaa en saanut. Kun sitten tajusin antaa pikkuperhon mennä vapaasti virran mukana, alkoi jytisemään. Larvastus ts. puolalaistekniikka ei ole sen vaikeampaa. Liitsit ovat erittäin pyytäviä vapaasti virran mukana uitettua jos vain ovat tarpeeksi pieniä. Itse teen nykyään enää #8 pienempiä leechejä koska ne tuntuvat pyytävän paremmin.
Oma asiansa ovat streamerit joita on myös helppo uittaa, niitä uitetaan nykimällä ja virrassa viistättämällä.

Omaan kehitykseen olen ollut tyytyväinen. Olen nyt kalastanut perholla kolme kesää. Ekana vuonna en saanut yhtään lohikalaa, yksi karvas karkuutus. Se vitutti pitkään. Toisena vuonna tuli muistaakseni 3 taimenta ja 3 kirjoa + karkuutukset. Mahtava tunne oli kun eka kunnon perhokala oli haavissa. Sen ekan karkuuttaminen on aina rankka tapaus jos on pitkään yrittänyt. Nyt tänä vuonna on alkanut homma luistamaan ja useammalla reissulla olen oikonut piuhoja kuin palannut hävinneenä. Tänä vuonna on tullut 2 taimenta ja 10 kirjolohta + 2 karkuutusta. Syyksi tähän saalismäärän kasvuun ei ole kalastuskerrat, ei istutusmäärät eikä hyvä mäihä vaan uskon oppineeni lukemaan koskea ja omaa kalapaikkaani paremmin. Tiedän nyt paremmin millaisesta paikasta kalaa kannattaa hakea ja mitä sille kannaattaa tarjota minäkin aikana.

Suosittelen opettelemaan yhden "oman" kalapaikan niksit perusteellisesti ennen kuin alkaa kiertelemään uusilla paikoilla. Kalastuksesta nauttii perhokalastustaipaleensa alussa enemmän kuin opettelee yhden kohteen paikallisesti.... jos koko ajan menee aina vain uusille paikoille, joutuu aloittamaan tunnustelun aina alusta eikä hommaan pääse kunnolla käsiksi. Kun taidot karttuvat voi alkaa etsiä uusia kohteita.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Jake-zxc

Vastasin alussa. Eilen kavereiden kanssa mentiin istarilammelle heittelemään perhoa, minä ensimmäistä kertää eläissäni. Tuntui siinä vähän tyhmältä perhovapa käsissä olla veden äärellä mutta loppua kohti heitot parentui ja tuli muutama tärppikin. Nyt rahaa olen alkanut säästämään Loop Adventure settiin, luokkaa 6.  :wink:

[TKN] Kalle 68

Hyvin sanottu Toro, itse oppinut samanlailla jo 18 vuotta sitten ja edelleen opin, kun vaan koskella tai järvellä käyn.

Ei perhokalastus NIIN vaikeaa ole, hyvät hermot ja kalojen tuntemus on vaikeinta  :evil:

Sambou

noin 4 kesää sitten kun aloitin tämän touhun niin ajattelin näin suoraan sanottuna ettei tästä tule vittujakaan , mutta sittenkun oppi heittelemään tätä perhoa niin sitten asia muuttui yllättäen mielenkiintoiseksi touhuksi. ensimmäisen kalan kun perholla saa niin tulee palava into jatkaa tätä touhua. Kyllä tässä "kokeneempana" tulee vieläkin sellaisia tilanteita, että tekisi mieli huutaa pari veetä sinne ja tänne, tälläisiä tilanteita on esim. puuhun tartutukset, pensaikkoon heitot, tai sitten kalankarkuutukset. Nyt tänä vuonna en ole päässyt heittelemään perhoa, kun liivit ovat jossain ties missä, ja siellä on minun kelani ja perhot, ja kelassa luonnollisesti siimat  :x Pitää vain ahkerasti kollata paikkoja jos ne vaikka löytyisivätkin ja sitten matka kohti koskia!  :-)