Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kalojen syöminen

Started by goa_1000, June 05, 2002, 20:11:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

martti

Kaikki kalat mitä saan niin savustetaan tai paistetaan.
kalastus on ihanaaa

Liquid Snake

Yleensä heitän vain pieniä vammoja saaneet fisut takaisin ja ne joilla on mennyt koukku silmästä läpi niin ne mä syön yleensä, paitsi ihan ruupanat mä annan sukulaisten kissalle. Jalokalat mä aina syön.
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Vesku

Minähän en heitä pois kuin aivan pienet hauet. Kaikista muista(affenet ja särjet) tulee käytännössä sapuskaa, jopa hauesta, kunhan vaan muistaa säälimättömän voin ja valkopippurin käytön sekä uudet perunat, njam !
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Dogget

Syön tai vien kissalle.

edit: Shift, ei Caps Lock!

janneko17

Kala on todella hyvää. Valitettavasti yleensä ei niitä jaksa valmistaa ja ne päätyvät muutamaksi vuodeksi pakastimeen ja sieltä sitte roskiin. Pyrin kuskaamaan kaikki saamani kalat elävänä kasvatusaltaaseeni paitsi hauet! :)
Älä KOSKAAN SYÖ keltaista lunta!

Anonymous

Itse ainakin olen sitä mieltä että Hauki on parhaimpia ruokakaloja...

kaivo

Itse en osaa kalaa valmistaa, olen tumpelo poikamies. Mutta äitini ja varsinkin mummo osaavat kokata, joten puhtaista vesistä saadut kalat menevät suurimmaksi osaksi ihmisravinnoksi. Rehevien vesien hauet menevät joko kissalle tai vapautetaan.

Muuten, kokeilkaapa uunihaukea smetanan ja suolakurkkujen kanssa.

mikkos89

Syön kaikki muut paitsi roskakalat tai ihan mitättömän pienet. Roskakalat kuten särki, minä tapan armollisesti ja jätän lokkien ruuaksi.

janneko17

Yleensä en syö saamiani kaloja... mutta en myöskään heitä kaloja pois elleivät ne ole liian pieniä!
Älä KOSKAAN SYÖ keltaista lunta!

Mä mies

Syön sellaiset kalat mitkä ovat sen kokoisia että niistä todella saa ruokaa.
Osan kaloista päästän pois, etenkin ne jotka eivät ole saaneet suurempia vammoja. Ne kalat jotka ovat niin huonossa kunnossa ettei niitä voi päästää pois otan ylös ja fileroin.

Mepps

Minä kyllä väittäisin, että jokainen kala maistuu vähintäänkin syötävältä oikein valmistettuna. Toiset vaan ovat astetta haastavampia valmistettavia. Jopa särjestä (+15 cm) voi saada ihmeen hyvää murkinaa esim. halstraamalla ja lisäämällä kohtalaisella kädellä mausteita. Miten muuten toimitte esim. ahventen kohdalla kun olette pyydystäneet ja aiotte viedä ne kotiin tietäen ettette ihan heti ole reissulta lähtemässä? Vedättekö niistäkin veret "pihalle"? Itse olen perannut juuri tämän tyyppiset kalat välittömästi eli sisukset, kidukset yms. pois ja kala varjoisaan pussiin. Enpä ole hirveätä makuhaittaa ainakaan toistaiseksi huomannut. Mutta yleisesti ottaen kotiin kannetaan
+20 cm pitkät ahvenet
+45 cm pitkät taimenet
Kirjolohet
+ 40 cm pitkät hauet
+ 45 cm pitkät kuhat
+ 30 cm pitkät lahnat.

Toki joitakinpoikkeuksiakin on tehty kun näitä "uusia makunautintoja" on yritetty hakea. Toistaiseksi melko kehnolla tuurilla.

P.S. Kaikki särjet, pasurit ja salakat lentävät lokeille tai tädin mökillä ollessa koiralle (hyötykalastus).
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Masa

Ite oon kokeillu laittaa esim pannulla paistetun kuhafileen päälle juustoa, sillee et se just ehtii sulaa vähän... joskus vois kokeilla jotain tuore/sulatejuustojakin...
Oikeesti kannattaa ihan rohkeesti kokeilla kaikenlaista..avaa vaikka jääkaapin ja kattoo et mitä osuu silmaan...tomaattia, sipulia oliiveja(hyi!), sinappia, ketsuppia, kurkkusalaattia...mielikuvitusta peliin!!!
Luulisin...

Vesku

Yhden mielenkiintoisen reseptin kuulin kuhasta:
Kuha uunivuokaan ja kalan päälle kaadetaan käytännössä pussillinen merisuolaa, eli niin paljon merisuolaa, että kala on peittynyt(ei kalan sisään). Sitten hieman vettä siihen suolakasan päälle, että "jähmettyy ja tiivistyy" ja eikun uuniin. Kuulemma hiton hyvää. Toisaalta kuhahan on kyllä niin hyvänmakuinen kala, että harvemmin se kokkaus ns. "reisille" menee. Tämä vaan kuulosti aika helpolta hommalta.

Uuni kaiketi jotain 225 astetta ja olisko esim. 30 min sopiva aika ?
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

Masa

Suolaa kuluu ainakin..vaikka onhan se toki erittäin kallistakin..en kyllä ite lähtis kokeilemaan...mistä kuulit tosta?
Luulisin...

Cordon -Mikko T-

Ne mitkä otan ylös syön myös, siinä periaate.
Kalastakaa järjellä, älkää ylimielisyydellä, ahneudella on kuuluisa loppu!

TalousKuha

Jalokalat syödään eritavoin, ahvenet sauhupönttöön, hauet kalasaksilla paloiks, kiehautus, ja kissat on tyytyväisiä...

Anonymous

Jalokalat syön, joskus myös isot ahvenet. Haukea syön erittäin harvoin.

Vesku

Suolaa kuluu ainakin..vaikka onhan se toki erittäin kallistakin..en kyllä ite lähtis kokeilemaan...mistä kuulit tosta?
No joo, kuluuhan sitä, mutta toisaalta pussillinen merisuolaa maksaa n. 50 senttiä, joten ei tää kalliiksi tule. Erät tuttu kertoi reseptistä kun kerroin miten olin omia kuhiani valmistanut(=siis vaimo laittanut). Kuulosti vaan niin mielenkiintoiselta, että oli pakko laittaa julkiseen levitykseen, heh.

Kalsastaja

Kaikkia kaloja ei tarvii syödä... Mä päästän 50% kaloistani takas heti kättelyssä  :)
Kalaa tulee aina, ja voi tulla enemmänkin! ;)

Runtu

Kaikki syötävänkokoiset syödään, jos kohtuullinen määrä tulee. Joko itse tai annetaan varmaan käyttöön. Niitä kaloja pikemminkin kysellään, kunhan ne laittaa annettavaan kuntoon.
NO AJA!!!

n-ska

Pienistäkin kaloista saa hyvän kalakeiton, kun keittää kalat siivilässä (siis erillään muista aineksista). Kun kalat ovat kypsiä, on ne helppo nostaa siivilässä pois ja irrottaa lihat luista. Pienissä kaloissahan ruotoisuus on juuri se paha puoli. Yleensä riittää, että ottaa pois vain selkäruodon ja sen, mitä sen mukana lähtee. Pienemmät ruodot ovat jo pehmenneet syötäviksi. Kun kalan keittää ruotoineen päivineen, jää siitä liemeenkin paremmin makua. Sitten vaan ruodottomat lihat takasin kattilaan ja eikun tarjolle!

Toinen suosikkini on kalapullat: Selkäruoto (ja suomut, jos haluaa)  pois, lihat lihamyllyyn ja sitten vaan normaalin jauhelihataikinan (kananmunaa, korppujauhoja, nestettä [esim. kerma] ja mausteita) tapaan taikina, josta tehdään pullat ja sitten uuniin taikka pannulle. Hyvin toimii!

haukifani

Kalat menee käyttöön tilanteesta riippuen. Esimerkiksi syötävän kokoiset hauet menee aina joko omaan käyttöön tai "sopimuksen mukaan" isovanhemmille tai kaverille. Ahvenia jos tulee reilusti on tapanani paistaa ne tai mummon halutessa annan ne soppakaloiksi. Ongella jos käyn ja saan särkiä yms, hoitaa syömispuolen kissimirri jolle toki kalat putsataan, keitetään, ja kaavitaan lihat irti ruodoista...

erästäjä

Minä lasken osan takas, osan syön ite ja osan annan tutuille.
-Kala Eemeli-