Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Siimojen järjestys.

Started by hauki_, June 11, 2009, 15:17:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

hauki_

Miten nuo siimat tuhon kelaan laitetaan? Laitetaanko eka tuo kuminen vai tuo Harmaaa "kankainen"
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

El Dorado

Quote from: hauki_ on June 11, 2009, 15:17:42
Miten nuo siimat tuhon kelaan laitetaan? Laitetaanko eka tuo kuminen vai tuo Harmaaa "kankainen"
Ensimmäiseksi laitetaan "kankainen" sitten "kuminen".

Murmeli

Kankainen on ilmeisesti pohjasiima, eli sitähän ei ehkä tarvi jos ei isoa kalaa meinaa pyytää. Kuminen=heittosiima. Näitä on satoja erilaisia, eli materiaalejakin on monenlaisia. Eihän sulla oo heittosiimat silkkiä ja pohjasiima jotain tekokuitua? :-D Menee muuten väärinpäin.

hauki_

Peruke on niin paksu ettei monikaan perho mene siihen...
Kalastuksen ongelma on se ettei siitä pääse eroon!

Pete

Quote from: hauki_ on June 12, 2009, 17:11:48
Peruke on niin paksu ettei monikaan perho mene siihen...
Olisiko sitten aihetta vaihtaa se ohuempaan ?

jompsu

Ekaksi laitetaan pohjasiimat joka on juuri sitä "kankaista"  :wink: pohjasiima on kuitenkin ehdoton jos kalapaikallasi on vähänkin isompia kaloja ja ei pahitteeksi ole vaikka isoja kaloja ei tulisikaan.  sen jälkeen tulee heittosiima ja heitto siiman päähän tulee vielä perhoperuke. Perho perukkeen tulee olla tarpeeksi ohut että  perhot mahtuu siitä läpi :-D kalastus liikkeissä myydän kyseisiä tuotteita ja niitäkin löytyy paljon erilaisia.
tä...?

tonko__

Quote from: jompsu on June 16, 2009, 16:37:55
heitto siiman päähän tulee vielä perhoperuke.

Ja onko tämä perhoperuke "pakollinen"?  :-D
Tyhmä kysymys, mutta en oo ikinä kalastanu perholla..  :-P

Torro

Quote from: tonko__ on June 25, 2009, 21:31:03

On se pakollinen, tai voit sää koittaa saada sitä heittosiimaa menemään koukunsilmästä  :roll:
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

tonko__

Quote from: El'ToroRosso on June 25, 2009, 22:19:47
Quote from: tonko__ on June 25, 2009, 21:31:03

On se pakollinen, tai voit sää koittaa saada sitä heittosiimaa menemään koukunsilmästä  :roll:

:-D
Juu kiitti tiedosta.
No paljonkohan yleensä tuollainen peruke maksaa sitten?

Rambo-Jonne

No eipähän ollut kovin vaikeaa ottaa selvää.. Kirjoitin Googlen hakuun "perhoperuke" ja esimerkiksi tällainen löytyi: http://perhokulma.workspace8.smilehouse.com/PublishedService?pageID=9&itemcode=22588 .. Eiköhän siinä 5€ molemmin puolin ole ne hinnat.
E: ja toki perukkeen voi tehdä itsekin, vaikkapa aloittaa 0,50mm siimasta ja sitä vaikkapa 40cm, sitten 0.40, 0,30 jne.. Sitten kärkeen 0,25-0,18mm.. Helpommalla toki pääsee ostoperukkeella, jota voi sitäkin jatkaa unisolmulla aina kun kärkiosa on kulunut.

Torro

Yhtään valmisperuketta en ole ostanut ja hyvin olen pärjännyt liittämällä pari eripaksuista siimanpätkää kirurginsolmulla toisiinsa. Yläpäähän vaan lenkkisolmu niin peruke on aina helppo vaihtaa

tonko__

Quote from: El'ToroRosso on June 27, 2009, 14:08:08
Yhtään valmisperuketta en ole ostanut ja hyvin olen pärjännyt liittämällä pari eripaksuista siimanpätkää kirurginsolmulla toisiinsa. Yläpäähän vaan lenkkisolmu niin peruke on aina helppo vaihtaa

En osaa vaan tehä tuota kirurginsolmua..  :roll:
Onko noissa perhoperukkeissa päässä minkäänlaista lenkkiä.. Eipä tietenkään. Ei varmasti! Harvinaisen tyhmä kysymys!

Kipster

Joissain perukkeissa on valmiina lenkki. Lukee pakkauksessa jos sellainen on. Mutta sellainen on helppo tehdä myös itse

ahti kiiski

Voiko se peruke olla ihan normi siimaa?
-------------O N K I--------------

saury

Quote from: ahti kiiski on June 30, 2009, 19:19:05

Peruke ON ihan normaalia monofiilisiimaa. Toki voit käyttää myös muita, kalliimpia materiaaleja.

ahti kiiski

Quote from: saury on June 30, 2009, 20:37:18

Peruke ON ihan normaalia monofiilisiimaa. Toki voit käyttää myös muita, kalliimpia materiaaleja.
Mut mä tarkoitin sillain normi siimaa että tasapaksua ,koska mulla on nyt semmonen että se ohenee aina kun mennään siiman päähän.

Morripoika

Quote from: ahti kiiski on July 01, 2009, 11:57:58
Quote from: saury on June 30, 2009, 20:37:18

Mut mä tarkoitin sillain normi siimaa että tasapaksua ,koska mulla on nyt semmonen että se ohenee aina kun mennään siiman päähän.
Voi kai se olla tasapaksustakin, mutta sen suoraksi saaminen heittäessä onkin sitten vaikeampi juttu. En suosittele
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

Kipster

Halvemmalla pääsee siinäkin kun itse tekee perukkeensa. Tältä sivustolta hakua käyttämällä löytyy myös perukkeen tekoon ohjeet. Ja näin ei tule myöskään tuota tasapaksua peruketta. 3 siimanpätkää sitoo toisiinsa, ohentuen kohti kärkeä niin oikenee perukekin paremmin. Paksuuksissa kannattaa olla tarkkana

http://www.kalassa.net/keskustelut/index.php?topic=6573.0

ahti kiiski

Quote from: Kipster on July 01, 2009, 12:35:04
Halvemmalla pääsee siinäkin kun itse tekee perukkeensa. Tältä sivustolta hakua käyttämällä löytyy myös perukkeen tekoon ohjeet. Ja näin ei tule myöskään tuota tasapaksua peruketta. 3 siimanpätkää sitoo toisiinsa, ohentuen kohti kärkeä niin oikenee perukekin paremmin. Paksuuksissa kannattaa olla tarkkana

Millä solumulla ne yhdistetään vai onko sillä hirveästi väliä ja kelpaako toi kalastajansolmu?

saury

Quote from: ahti kiiski on July 01, 2009, 18:01:31

Millä solumulla ne yhdistetään vai onko sillä hirveästi väliä ja kelpaako toi kalastajansolmu?

Itse olen käyttänyt unisolmua, jota voin suositella. Solmulla on tässä tapauksessa väliä, esim verisolmu luistaa helposti auki jos siimat ovat kovin eripaksuisia. Halutessaan voi liitoksen varmistaa vielä pikaliimatipalla.

Kalastajansolmu on (kai) köysille suunniteltu solmu eikä täten sovellu liukkaille siimoille ollenkaan

Torro

Quote from: ahti kiiski on July 01, 2009, 18:01:31

Kirurginsolmu on kaikkein nopein ja helpoin

Kipster

Verisolmulla itse ainakin liittelen