Minnow Spoon

Started by panumies, May 23, 2003, 18:04:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Patte123™

joo, ittelläki on ollu pari ja en oo katunu ostosta. paitsi että yks kerta aukes tapsin lukko ja minnow spoon tipahti nokan eestä veteen ja vettä oli n 3metriä.
Syö särkeä se kasvattaa järkeä.
Oma blogi: http://www.kalassa.net/patte/

Ozzman

Hyvällä prosentilla on kyllä kiinni pysynyt, noin 40 haukea tällä kaudella minnowiin haksahtanut ja huomenna  luultavasti lisää.
Koukku tietenkin kannattaa pitää terässä niinkuin muissakin uistimissa.

Tänään tuli noin 20 haukea viiteen tuntiin, mahtui siihen karkuutuksiakin ja ahven 340g
So long, and thanks for all the fish!

darpeee

Kyllä minnari on mulla ainaki hyvin toiminu eikä kovin usein oo päässyt irti. Noin 15 haukea olen tänä vuonna minnarilla vetänyt, muutamia karkuutuksia mut ei kuitenkaan älyttömiin asti. Oiskohan 2-4 karkuutusta.

Catana

Minnariin ottaa, eikä ikinä päässyt irti. Tärppikään ei ole jäänyt tärpiksi. Miten te tolla oikee kalastatte  :-D.

pilkkiäijä

Minnow Spoon on hyvä viehe, oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

1-haaraisella minnarilla olen heittänyt ainoastaan pari heittoa, ja 2 haukea on tullut ylös. Yksikään ei siis irronnut.

3-haarakoukkuisella on tullut myös hyviä tuloksia, paljon haukia, ja ahvenia. Kalat jäävät ihan yhtä hyvin kiinni kun tavalliseenkin lusikkauistimeen. Koukun kokoa pitää muutella jos muu ei auta. Paras väri on ollut sinivalkoinen tai pelkkä valkoinen (siitä on tosin lakka ja maalit lähtenyt). Usein Minnow Spoon on ainut uistin jolla jostakin kohtaa kala tulee. Oikea kelaamisnopeus ja hyvä munkki on se salaisuus. Sillä on tullut syvästä (yli 3m vedestä) ja matalasta (alle 50cm syvyydestä) useita haukia, ja joitakin ahvenia. Ahvenille sopii 5cm tai 6cm malli hyvin ainakin luonnollisissa väreissä. Haukea olen saanut vain sillä 7cm ja isoimmalla (8cm?) yksihaaraisella ja värinä keltamusta.

Parhaiten nämä uistimet kalastavat mielestäni haukea jostain 50cm -1,5m syvyydestä ja ahventa 50cm - 2m. Kun ahvenet ajaa pikkukalaa, kannattaa tuollaisella vaikka särjen värisellä pienellä minnowilla heittää ekaan  :wink:

Ennen ajattelin että ei noilla minnoweilla mitään kalaa saa, mutta sitten kun sillä olen alkanut heittelemään niin siitä on tullut yksi luottouistimista. Sama vika professorissa, mutta siihen ei vielä ole luottoa tullut. En ikinä ole saanut sillä ainuttakaan kalaa!  :-D
Olen kalastelijapoika!

Särkii

Quote from: villeta on May 24, 2003, 11:00:28
ensimmäinen haukivieheeni oli ruohosuojattu minnow spoon, se oli väriltään joku lähelle papukaijaa. peruke ei mielestäni haittaa sen uintia. sain parhaat saaliini iltaisin kaislikoiden reunoilta, tosin kaikki hauet olivat 0,5-1kg väliltä. minnow spoonilla saa lukumäärällisesti paljon haukia, mutta kovin ovat pieniä. kyllä sillä yhden kuhankin sain tosin painoa silläkin oli vain noin 0,5kg. eilen tuli mato-ongella ruohosuojaamaton minnow spoon, joka oli kuin uusi. se tulee kyllä olemaan kovassa käytössä kesällä. väreistä  en tiedä kuin että papukaija toimii melko hyvin.

Kyllä minnowilla isoakin saa, mutta eivät jää oikein kiinni :/. Eilen tuli yksi 5kg hauki ja oli joku 8-10kg hauki kiinni koosta päätellen. :mrgreen:
Minnow oli puna-oranssi, 8cm. Kivikosta tuli 5kg ja 8-10kg nappasi ruohinkon laijasta joskus yhdeksän aikaan illalla. Oltii Kuusamon lähellä Törmälässä.
Jeejee

Jjj

Eilen Minnarilla 4 tärppiä ja kaikki irtos tai ei jääny kiinni. Johtuukohan se siitä ruohosuojaviiksestä???

pjk

Quote from: terminator on June 27, 2009, 16:15:59
Eilen Minnarilla 4 tärppiä ja kaikki irtos tai ei jääny kiinni. Johtuukohan se siitä ruohosuojaviiksestä???

Voi johtua, tai sitten se voi johtua siitä mistä muidenkin uistimien kohdalla: vieheen väri ei ole kohdallaan, jolloin kala ei ota kunnolla. Tilanteessa oikeaan väriin isku tulee kovaa ja epäröimättä, ja suurin osa kaloista tulee ylös asti, Minnow Spoonillakin.

--pikeye

Simpura

Itse sain parin päivän aikana oranssi/kulta ja sini/hopealla minnarilla 8, 6 ja 5 kiloiset hauet :) Lisäksi kaverini sai papukaijan värisellä minnarilla 8 kiloisen hauen, 10 minuuttia aiemmin kuin itse sain oman 8 kiloiseni :D Ei itsellä ollut ainakaan suurempia ongelmia tarttumisen kanssa.. Vain pari tärppiä pääsi irti. Itsellä ainakin tuo ruohosuoja taipuu alas kalan ottaessa kiinni, että enpä usko, että sillä suurta vaikutus kalan tarttuvuuteen on. Ja eipä sillä minulle ole suurempaa merkitystä, että jos nuo kiloiset hauet pääsee irti, kun tuntuu jäävän nuo isommat yksilöt aina kiinni kunnolla.

Ja tulipa todistettua sekin, että kyllä se minnari toimii vedettäessäkin välivedessä :D Tosin tahingossahan tämä tapahtui.. Tarkoitukseni ei ollut vetouistella, vaan selvittää hyrräkelaan tullutta sotkua, joten suoristin samalla siimaa uistimen avulla.. Siinä sitten siimaa selvitellessä iski 6 kiloinen hauki kiinni, onneksi sotku ei estänyt siiman kelaamista sisään :D

jarmoankka

Minnow Spoonin ruohoviiksen suhteen on tärkeää, että se olisi mahdollisimman tasassa koukun kärjrn kanssa. Alempana ei auta ruohoihin, paljon kärjen "yläpuolella" haittaa tärppejä, ainakin varovaisempia maisteluja.
Koska minnarin koukku on käytännön syistä paksu, sen terävyys on vielä korostuneesti tärkempi kuin yleensä uistimissa. Ja minnarilla on erittäin paljon apua oikein ajoitetusta vastaiskusta, jotta tuo paksu koukku uppoaa hauen koviin poskiin. Sitten kun uppoaa, niin ei ole korkea irtaantumisprosentti. Minnarin kanssa olen huomannut että jarrun toiminta ja se että hauki saa ihan rauhassa viedä kuvaa on tärkeämpää kuin muilla uistimilla, joissa koukun "irrallisuus" antaa pelivaraa hauen ravistellessa tms. Eli minnarilla välttäkää hauen pääsyä pyristeleen.

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Ammattilainen

Yksi parhaimmista ruohikkouistimista räsäsen ruohikkomallin kanssa. Sitä isointa kokoa olen käyttänyt, ja ainakin sellainen kuparin värinen sinisillä raidoilla pelittää täällä päin. Myös "punapäätä" tulee tummilla syksy-keleillä uiteltua. Ja kyllähän lähes kaikki vieheet uivat paremmin ilman peruketta, mutta mitään suurta vaikutusta en ole tämän minnow spoonin kanssa huomannut. Toiminut hyvin ilman mitään sen kummempaa uittoa, mutta tietysti pysäytyksillä ja pienillä vavan nostoilla saa elävyyttä vieheeseen kuin vieheeseen. Miinusta tuo yksi koukku, joka ei aina saa kovaleukoja jäämään vieheen koukkuun, mutta silti pitemmän päälle ottava viehe.  :-)
Kalaan aina kun pääsee !

Skarpa

Olen kalastanut aktiivisesti Minnareilla noin 2 vuotta ja karkuutuksia on tullut hyvin vähän ehkä noi kahdeksan kahden vuoden aikana. Nytten kun olin kalassa Päijänteellä Ruolahden alueella niin iski raaka v*tutuksen tunne.8 karkuutusta tunnin aikana :| No siitä vielä selvittiin mutta seuraavana päivänä teki mieli paiskata minnari jorpakkoon kun pääsi 5 irti.Sitten keksin ratkuisun tuohon pulmaan ja heti pysy kalat koukussa.

------------> kuva
Eestä ja takkaaa

Hemulisoturi

Nii mikä se ratkasu siihe ongelmaan on?

Skarpa

Voihan sitä koukkuakin vähän tarkemmin katsoa  :roll:
Eestä ja takkaaa

Tornio_River

näkeehän tuosta nyt selvästi ettäkoukku on taivutetu eri asentoon kuin se alunperin on

Kampele

FLP,SPI ja GFRT löytyy täältä.
Millään en ole saanut vielä kalaan.
Ts. FLP:llä oon saanu, mutta ostin uuden, kun edellinen lensi järveen. SPI uusi kanssa, GFRT on vissiin korkattu kerran.
FLP ja GFRT ollu jo joku 3v mulla, mutta nyt muutama viikko sitten vasta korkkasin tosiaan.

Simpura

Minulla GFRT ja MBT ovat toimineet mainiosti... GFRT:llä tuli lauantaina 8 kiloinen jötkäle ja sunnuntaina 5 kiloinen ja MBT:llä samana päivänä 6 kiloinen.. Oli ensimmäisiä kertoja kun minnaria kunnolla käytin, vaikka niitä on pakista löytynyt jo vuosien ajan... Mutta ei voi muuta kuin kehua näiden saalistavuutta haukivesillä  :-D

Kampele

MHmh, pitäisi joskus lähteä kalaan johkin missä olis isoja haukia ja niitä sais myös, täällä pohjanmaalla.
Täällä missä asun, on vain yksi pikkujärvi ja suurin hauki mitä olen saanut sieltä on ehkä 750g :D
Kaveri saanut max 3kg.

Köyhää.

pjk

Quote from: Kampele on July 01, 2009, 01:28:52
MHmh, pitäisi joskus lähteä kalaan johkin missä olis isoja haukia ja niitä sais myös, täällä pohjanmaalla.
Täällä missä asun, on vain yksi pikkujärvi ja suurin hauki mitä olen saanut sieltä on ehkä 750g :D
Kaveri saanut max 3kg.

Köyhää.

Eipä tuo välttämättä poikkeuksellisen köyhää ole. Useimmissa pikkujärvissä, varsinkin matalissa sellaisissa suurin osa saalishauista on alle kahden kilon, kolmekiloista voi pitää jo suurena. Kala ei yksinkertaisesti kasva kovin suureksi, joko ravinnon vähyyden takia ja jos ravintoa riittääkin niin siksi, että syvempien paikkojen puuttuessa se ei löydä kesällä viileää vettä, jolloin kasvu hidastuu ja voi kuumimmaksi ajaksi jopa pysähtyä. Aina voi yrittää kasvattaa keskikokoa kalastamalla syvemmältä ja isommilla uistimilla, ja onnitella itseään jos alkaa saada useampikiloisia kaloja. Minnow Spoonilla tulee ylivoimaisesti eniten niitä pikkupulikoita, joita kasvustojen seassa muutenkin on.

--pikeye

DoupleV

Kävin ostamassa tossa juhannuksena ensinmäisen oman minnarin ja väri oli sellanen pohjalla oli valkosta ja ylhäällä meni vihreetä ja alhaalla oranssia. Sitten ei muuta kun kaislikon reunaan heitteleen. Ei menny kun muutama minuutti niin kiinni oli 0,7kg hauki, joka oli vetänyt minnarin kitaansa oikeen kunnolla. Vain pää näkyi. Se tuli ylös hetkessä ja sitten ei muuta kun uusia heittoja. Ehkä kymmenen minuutin päästä oli taas kiinni 0,5kg hauki, joka sekin oli jäänyt kunnolla kiinni. Koukku leuasta läpi. En ehtinyt jäädä enään heittelemään, koska rupes tuleen vettä vähän kovempaakin. Siitä kaislikon reunasta haukee olis varmaan tullu enemmän kun laki sallii...Ja sitä ihmettelen, että joillain kala ei pysy kiinni, mutta itsellä ne on kiinni turhankin hyvin. :D
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

Jjj

Eilen olin heittelemässä keskellä tiheää lumpeikkoa ja heitin YRT- värisen Minnow spoonin veteen ja kelasin. Sitten tuntui kauhean luja veto ja kala pääsi karkuun seuraavalla heitolla sama homma, eikä ollu pieni kala! Mutaa eihän se tietenkään pysyny kiinni Minnowin koukussa ja pääsi karkuun.
Tällä hetkellä ollut Minnowissa kiinni 6 haukea ja kaikki irronnu.

Sitten heitin uudestaan Minnaria veteen niin eiköhän viehelukko aukea ja sinne menee Minnow spoon. :-(

jarmoankka

http://www.lohisupi.fi/pdf/lohisupi.pdf   Tuon esitteen sivulla numero 53

Tuplaleikari viehelukko.... Ei lukkoa,vaan uistin pujotetaan siihen. Idioottivarma, ei enää lukon aukeamisen vuoksi katoavia uistimia!!! Suosittelen.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Olli

Tänään tuli heiteltyä minnow spoonia. Hauki tarrasi siihen mutta pääsi karkuun. Kyllä se vielä uistimen perässä ui ihan veneen vieressä, pari kertaa uudestaan nappasi mutta ei jäänyt kiinni. Ovela ku pääs kokoajan karkuun.

abla

Kalastaako kukaan Minnow spoonilla meressä? Itselläni on pari eri väriä enkä ole ikinä saanut mitään, tosin en ole paljon kalastellut noilla. Nuo toimii varmaan paremmin järvissä missä on enemmän kasvustoa.

pjk

Quote from: abla on July 12, 2009, 20:21:59
Kalastaako kukaan Minnow spoonilla meressä? Itselläni on pari eri väriä enkä ole ikinä saanut mitään, tosin en ole paljon kalastellut noilla. Nuo toimii varmaan paremmin järvissä missä on enemmän kasvustoa.

En kalasta meressä, joten siltä osin en voi kommentoida. En kuitenkaan näkisi syitä, miksi Minnow Spoon ei toimisi kaikenlaisissa vesistöissä, merelläkin. Hauki on hauki kaikkialla, ja joskus sitä pitää tavoitella vesikasvien seasta, mihin Minnow Spoon sopii hyvin.

--pikeye

Torro

Quote from: abla on July 12, 2009, 20:21:59

Mites se pyytävyys mielestäsi eroaa kasvuston seassa kuin taas avovedellä?
Okei myönnetään, kasvuston seassa hauella ei ole niin paljon aikaa miettiä iskuaan ja se saattaa ottaa sellaiseenkin uistimeen jonka se hylkäisi selkeämmällä vedellä.
Minnow Spoonin tartutettavuus vaan on niin vehkeestä että 3-haaraversioon kannattaa vaihtaa heti kun ympäristö sen sallii. Uintihan minnarissa on mielestäni mitä mainioin.
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

Kipster

Itse jos vielä hommaan yhden minnarin niin se on 3-haaraversio. Vaikkakaan siinä ei ole ruohosuojausta.

Kävelin nimittäin tuossa viime viikolla Nokian karismaxiin kysymään ruohosuojakoukkuja, kun kaikista oli jo hauki vääntänyt suojaväkäset poikki.

Eteen tuli 3 eri kokoa olevia 3-haara koukkuja ruohosuojalla, joita en tiennyt edes olevan olemassa. Nyt on proffassa ja räsäsessä sellaiset kiinni ja kalan tarttuvuus on huimasti parempi kuin 2 haarassa. Miinuksena noihin ruohosuojiin, että eivät ne kauaa pysy jäykkinä, tarttis keksii joku konsti millä saa ne pysyy paikallaan juuresta, kun tuppaavaat irtoilemaan.

Oli siellä myös 2-haaroja joita tuli myös mukaan 2kpl. Ihmettelin vain kovasti et miks hemmetissä niihin oli tungettu punaisen villalangan pätkä pyrstöksi. Kalaa se ei minusta yhtään sen enempää houkuttanut kuin karvatonkaan. Hermot vain meni kun sai jatkuvasti olla ottamassa sitä pätkää irti koukuista.

jarmoankka

Kysymys teille, jotka sanotte, että minnarissa ei pysy kalat kiinni...että ne suurelta osin irtoaa.

Oletteko menettäneet kalat vapaassa vedessä vai kuten itselläkin nyt kävi, että 70% irtipäässeistä pääsi irti lumpeen/kaislan avustamana? Sillä niiden seassahan minnarilla pääasisassa kalastetaan. Jolloin on normaalia, että kalat karkaa.  Vapaassa vedessä ei irronnut kuin yksi kala. Eli yhteensä 16 tapahtumaa minnariin 3 tunnin aikana, 7 irti lumpeisiin, 1 vapaaseen veteen ja muut tuli käymään veneessä. Ja jatkoivat kasvuaan.

Torro

Quote from: jarmoankka on July 16, 2009, 21:13:47
Kysymys teille, jotka sanotte, että minnarissa ei pysy kalat kiinni...että ne suurelta osin irtoaa.

Oletteko menettäneet kalat vapaassa vedessä vai kuten itselläkin nyt kävi, että 70% irtipäässeistä pääsi irti lumpeen/kaislan avustamana? Sillä niiden seassahan minnarilla pääasisassa kalastetaan. Jolloin on normaalia, että kalat karkaa.  Vapaassa vedessä ei irronnut kuin yksi kala. Eli yhteensä 16 tapahtumaa minnariin 3 tunnin aikana, 7 irti lumpeisiin, 1 vapaaseen veteen ja muut tuli käymään veneessä. Ja jatkoivat kasvuaan.

Mulla ainakin jos kala karkaa, se irtoaa heti muutamasta potkusta tai otti jää vain tärpiksi. Jos hauki jää laakista kiinni niin ei se siitä enää irtoa. Eli omassa tapauksessa kasvillisuudella ei ole merkitystä
perhokalastus on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa

pjk

Tämän(kin) kesän kokemukset Minnow Spooneista ovat osoittaneet, että karkuutukset eivät ole ongelma, jos...

- koukku on kunnossa,
- suojaviiksi on säädetty oikein,
- uittaa viehettä pysäytellen, kun mahdollista, ja
- väri on tilanteeseen sopiva.

Jos jokin noista on pielessä, karkuutusten, pelkkien tärppien ja "seurioiden" (kala käy vieheen perässä, mutta ei ota) määrä voi kasvaa jopa hermoja raastavan suureksi. Tuota värin merkitystä ei voi tässäkään tapauksessa liikaa korostaa. Tilanteessa oikeaan väriin kala yksinkertaisesti ottaa kunnolla, "vähän sinne päin" -väriin huonommin, täysin väärä ei varsinkaan kehnommalla otilla anna edes tapahtumia. Tehoerot ottivärin ja ei-ottivärin välillä on helpompaa huomata, jos se ottiväri sattuu löytymään kalakaverin valikoimasta ja hän tempoo sillä kaloja pitkin iltaa, siinä missä itse heittää samoilla paikoilla kiroillen enimmäkseen tyhjää - tai toisinpäin (sama näkyy myös eri viehemallien välillä, joskaan ei aina yhtä selvästi kuin värien kanssa).

Oma tapani on pitkin reissua pistää kalatapahtumia antaneet vieheet erilleen muista kokeilluista, jotta alan nähdä minkä tyylisiin väreihin nyt paukkuu. Jos jokin väri toimii ruohikon ulkopuolella, se toimii samaan aikaan myös ruohikon seassa, jos syvyys on suunnilleen sama eli melko matalassa mennään. Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, jos omien Minnow Spoonien värimaailma on aivan erilainen kuin "normaalivieheiden", ja ruohikkokalastukseen siirryttäessä ei enää olekaan mitä tarjota.

--pikeye