ihmeellisin tapahtuma kalassa?

Started by tomekki, June 12, 2005, 11:02:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Don Miguel

Quote from: jarmoankka on June 27, 2009, 17:16:21
Tässä olisi kai tarkoitus kertoa omia kokemuksia...

Ja miksi ihmeessä tälläinen keskusteluaiheen supistus? Kalastus on sosiaalinen laji, ja näitä sattumuksia tapahtuu niin itselle kuin kavereillekin. Onhan niistä mukava kertoa muillekin ja herättää keskustelua aiheesta.

Minulla esimerkiksi ei ole kovin omituisia sattumia "uraltani" mutta isäni tarina eräästä kuhauistelukerrasta on opettavainen. Jotain kalaa hän oli uistelemassa, todennäköisesti kuhia, kun eräs vaappu nousi pintaan siihen tultua roskia. Lähistöllä parveili lokkeja, ja niinpä näistä sitten yksi tuli, ja iski vaappuun(viallinen pikkukala -imitaatio oli hairuttanut toisenkin luontokappaleen kalojen lisäksi) Ei kuulema ollut mukava väsytys, kun piti vaappua taivaalta kelata =) Irroitus kuitenkin onnistuneesti ja C&R.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

[KuKa] Timo

Quote from: Don Miguel on June 27, 2009, 18:50:48
Minulla esimerkiksi ei ole kovin omituisia sattumia "uraltani" mutta isäni tarina eräästä kuhauistelukerrasta on opettavainen. Jotain kalaa hän oli uistelemassa, todennäköisesti kuhia, kun eräs vaappu nousi pintaan siihen tultua roskia. Lähistöllä parveili lokkeja, ja niinpä näistä sitten yksi tuli, ja iski vaappuun(viallinen pikkukala -imitaatio oli hairuttanut toisenkin luontokappaleen kalojen lisäksi) Ei kuulema ollut mukava väsytys, kun piti vaappua taivaalta kelata =) Irroitus kuitenkin onnistuneesti ja C&R.

Näin on minulle myös käynyt. Tosin e iollut roskivaan lintu kävi kelluvan uistimen pinnasta nappaamassa kun selvitin jotain siinä vaiheessa :). Hetken siinä tuli sitä lintua kelaitua. Onneks irtos lopulta  :lol:

ALEE

Tää ei nyt niin ihmeellinen ehkä oo mut aika monta asiaa tapahtu kerralla... :-D
Tänään kun olin tuossa lähilammella kalassa niin ensiksi virveliin sotku mikä esti kelaamisen, samaan aikaa uistimeen nappasi kala ja kännykkä alkoi taskussa soimaan sekä vieressä pyytämässä olevaan onkeen tarrasi reilumman kokoinen kala. Tuloksena virvelistä kala ylös käsin siimaa sisään vetämällä, kalan karkuutus ongesta ja vastaamaton puhelu :wink:

Juseli

Eilen eräällä Suomussalmen harrijoella perhostelin siinä rauhassa harjusta. Kalaa tuli ihan kivasti, vaikkakin melko pientä.
Siinä sitten taas harjus nappasi ja tunsin muutaman pienen potkun.
Hetken kuluttua harjusta väsyteltyäni kala alkoi tuntua hirveän painavalta ja se ei potkinut yhtään. Näin mustan pitkän selän ja silmät meinasivat hypätä päästä. Hauki.  :-o Se veti heti alkuun spurtin ja sain sen vaivoin haavimisetäisyydelle. Huomasin noin 20cm harrin hauen suussa poikittain.
Kala oli siis ottanut harjukseen jota väsytin. Aika kauan sitä sai väsytellä. Varmaan noin 10 min. Kun se oli jo aivan väsynyt sain sen vedettyä pintaan.
Ensin tuli harjus, joka roikkui SIIMASTA. Siima siis meni harjuksen leuan läpi ja perho jatkui hauen suuhun.
Jollain ilveellä se hauki oli siis saanut koukun suuhunsa. Jonkunaikaa väsyteltyäni 0,16 Storft pamahti poikki. Ai että v*itutti.
Kyseessä olisi ollut ensimmäinen haukeni perholla.
Jälkeenpäin mietittynä kala oli painoltaan vain 1-2kg. En tosin tiedä mikä siinä painoi kun ei se millään tullut pintaan vaan juroi monttua pitkin.

Legendaarinen "hauki vei harrin" tapahtuma siis tälläkertaa.

Ps: En saanut harjustakaan ylös.

RED BULL

Ehkäpä erikoisin tapahtuma tähän mennessä oli tänään kun kalastin  kovassa tuulessa niin että ankkuri  laahas pohjaa ja sit ku nostin ni luulin ekaks et siel oli jotai pa**** ku se paino nii paljo mut huomasin et se oli kaapeli ja iso semmone.Luulis että noi kaapelit upotetaan syvemmälle pohjamutiin. :roll:

jarmoankka

No ei niistä kaapeleista olis maalla kylttejä, jos ne olisi jollain ihmeen keinolla (mikä lie se olisikaan) upotettu pohjamutiin...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Dumppi 95

Tätä en itse nähnyt, mutta tuttu kertoi: tuttuni oli kalassa sisäjärvellä ja parin kymmenen metrin päässä vedessä rääkyi lokki. Tuttuni käänsi selkänsä lokille ja sitten alkoi kuulua ihan sellaista "kuoleman huutoa" ja lokki vaan painui veden alle ja sinne jäi. On ollu iso kala mikä täyskasvusen lokin vie kokonaisena mukanaan...  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

DoupleV

Tästä on jo pari viikkoa aikaa...Oltiin iskän kanssa vetämässä uistinta. Meillä tais olla joku 3 piiskaa vedessä. Yhteen vavoista tuli tärppiä, tai niin me ainakin luultiin. Iskä kelaa muut virvelit ylös ja mää keskityn siihen missä oli "kala" kiinni. Me luultiin hetken päästä, että oli pohja mutta koko ajan jotain liikkuu tänne päin siiman toisessa päässä. Hiljalleen se nousee ylös päin ja noin. 15minuutin päästä huomataan että sehän on Waken iso katiska, mutta se sisältö oli sitäkin hienompi. Siellä oli neljä madea, joista yks oli kuollut. Isoin madeista oli varmaan noin. 4kg. Mutta sitten ihmeteltiin hetki ja huomattiin sellanen kalalupa homma, joka oli vuodelta 2004. Sitten ihmeteltiin ja naurettiin hetki ja heitettiin katiska takasin.
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

El Dorado

Quote from: DoupleV on July 07, 2009, 16:49:19
Tästä on jo pari viikkoa aikaa...Oltiin iskän kanssa vetämässä uistinta. Meillä tais olla joku 3 piiskaa vedessä. Yhteen vavoista tuli tärppiä, tai niin me ainakin luultiin. Iskä kelaa muut virvelit ylös ja mää keskityn siihen missä oli "kala" kiinni. Me luultiin hetken päästä, että oli pohja mutta koko ajan jotain liikkuu tänne päin siiman toisessa päässä. Hiljalleen se nousee ylös päin ja noin. 15minuutin päästä huomataan että sehän on Waken iso katiska, mutta se sisältö oli sitäkin hienompi. Siellä oli neljä madea, joista yks oli kuollut. Isoin madeista oli varmaan noin. 4kg. Mutta sitten ihmeteltiin hetki ja huomattiin sellanen kalalupa homma, joka oli vuodelta 2004. Sitten ihmeteltiin ja naurettiin hetki ja heitettiin katiska takasin.
Mitenkä oot oikein hinannu tota katiskaa?
Varmasti painaa yli 10kg kalat mukaan lukien  :roll:

DarkfireFIN

Oltiin hurtikkaanlammella heittelemässä pikkuveljen kanssa. Lammella on n. 2m x 3m hiekkäsärkkä jossa hyvä kalastaa virvelillä ja ongella. Katistankin voi heittää hyvään paikkaan. Ehkä puolitoista tuntia kalastusta takana. Pikkuveli heitti n. 15 metrin päähän vastarannan puuhun. Riuhtaisi oikeen kunnolla ja uistin irtos puusta lentäen jotai 20m ja laskeutui hiekkasärkän toiselle puolelle. Ite vielä uin n.2 metrin päässä uistimesta kun hauki nappaa. N. 2 metriä musta ja 2 metriä rannasta. Kokoa oli jotai alle kilon. Irti pääs kun ei naurulta ehtiny vastaiskua tekemään. Siis ite uin vielä vieressä ja uistin lentää 20 metriä puusta lampeen ja hauki ottaa kiinni. Vieheenä Abu atom giller. Oli aika vaikea pysyä pinnalla sen jälkeen...

lahana

Oltiin uistelemassa yhellä järvellä.Saalis oli mahtava:kolme särkeä,jotka tarttuivat melkein itsensä kokoiseen vaappuun.Ja ihan suusta oli kiinni ettei ollu sattumaa.Ei oo mulle ainakaan ennen tuommosta tapahtunu

radvo

Taas kerran kun oltiin väsyttämässä sitä ISOA  :wink: Ensin tulee näkyviin oranssi naru johon uistin on tarttunut,ei muuta kuin kiskomaan narua ylös ja veneeseen 60Ah varta akku   :-o Jollakin ollut tuhti verkonpaino käytössä :? :? :?

DoupleV

Quote from: El Barto on July 07, 2009, 16:53:14
Quote from: DoupleV on July 07, 2009, 16:49:19
Mitenkä oot oikein hinannu tota katiskaa?
Varmasti painaa yli 10kg kalat mukaan lukien

Abun hyrräkelalla kiskoin tuon ylös ja varmaan paino yli 10kg, mutta onneks otti siihen vapaan, koska siinä oli sellasta miltein 20kg kestävää siimaa.
"Ja takaisin yläkertaan"

"Liian monta rautaa tulessa"

Peze90

ei sen kummosempaa kun veneellä uistelin ja huomasin että rannalla on melko karvainen kivi.. no hirvihän se siellä oli luultavasti jäihin pudonnut viime keväänä.. no soitin sitten palolaitoksen miehille että tulee hakemaan sen pois, niin eiköhän sitten tullu lähimpään venepaikalle kytät ja kalastuksen valvoja: "onkos luvat kunnossa?" ja arvatkaapa vaan oliko.. kalliiksi tuli 1,3 kg hauen kilohinta.

^macke^

Quote from: (FPT II) Timo on June 27, 2009, 19:23:24
Quote from: Don Miguel on June 27, 2009, 18:50:48

Näin on minulle myös käynyt. Tosin e iollut roskivaan lintu kävi kelluvan uistimen pinnasta nappaamassa kun selvitin jotain siinä vaiheessa :). Hetken siinä tuli sitä lintua kelaitua. Onneks irtos lopulta  :lol:

meillekki kävi kaverin kans samalla lailla,et lokki otti pinnasta kuvan mut kyl se siitä sit irtos, verta vähä tuli lokista

Ammattilainen

Ei mitään maatamullistavaa ole koskaan kalareissuilla käynyt, mutta kerran kun laiturin nokasta heittelin niin nappasi vieheeseeni n. 1kg hauki ja juuri kun olin saamassa kalaa laiturin viereen niin vähän isonpi hauki (arviolta 2,5 - 3kg) hauki iski hampaansa tuohon vieheessäni kiinni olevaan hauen pulikkaan, mutta lopetti heti. Otin tuon pikku pulikan sitten ylös, mutta päästin hengeltä ettei joutuisi kärsimään, sillä purema jäljet pyrstön tuntumassa olivat aika syvät ja vuosivat verta.
Kalaan aina kun pääsee !

HuntaKilla

Viimeviikonloppuna olin Utajärvellä kirjolohia ja taimenia kalastamassa. Huomasin, että aivan laiturin vieressä meni noin kilon kokoinen kirjolohi. Hain atraimen rannasta mahdollisimman hiljaisin äänin, etten karkottaisi kalaa tiehensä. Kun tulin takaisin, kala oli hetkeksi kadonnut, mutta kun se tuli taas näkyviin laiturin vierustalle, iskin sitä atraimella. Nostin sitten kalan ylös ja kala olikin hieman suurempi mitä aluksi olin arvioinnut. Kirjolohella oli painoa 1,5 kg.

Irrotin kalan rannassa, etten vahingossa tiputtaisi sitä jokeen. Kun käänsin kalan toiselle kyljelleen, huomasin rintaevän kohdalla valtavan, vaaleanpunaisen kasvaimen(?), joka ulottui hieman vatsan puolelle. Mitä nyt sitä vertailin, niin kasvain oli melkein kirjolohen pään kokoinen. Siinä mietiskelin hetken, että kannataakohan kalaa ottaa syötäväksi, mutta päätin kuitenkin vetää sitä papilla päähän ja perkata sen, sillä en raaskinnut päästää sitä tuollaisena takaisin. Ties mikä tauti sillä olisi ollut. Kotona sitten leikkasin puukolla pois sen oudon kyhmyn, leikkasin kalan fileiksi ja suolasin, jonka jälkeen sitten jääkaappiin odottamaan savustusta. Kalan maku ei mitenkään ollut poikkeavaa, eikä siitä mitään pahoinvointia ym. tullut. 
Kaippa tämä kasvain oli sitten ennen istutusta jokeen tullut häkistä, jossa kirjolohet tuppaavat puremaan toisiaan ja kun haava parantuu, siitä jää tuollainen kyhmy arveksi. Tiedä siitä sitten.
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

El Dorado

Tänään/Äsken kun olin perhostelemassa tuolla Kiehtäjänkoskella, niin kuulapää larvaan otti 20cm särki.
Sitä ei tarvinnut sitten kauan hinata, ennenkuin siihen tarraa ~2kg hauki.  :-o
Hauki irrotti otteensa muutaman kerran särestä ja ei pysyny koskaan kunnolla kiinni. Sitten uitin taas särkeä siinä, niin hauki ottaa taas siihen.
Haukea en ylös saanut, mutta sären sain ja särki oli raadeltu totaalisesti. Ei mitään ollu enään särestä jälellä.  :-D

Laku

Tänään olimme aamusta lähtien käyttäjän Vikke kanssa pohjaongella meren rannalla. Siinä sitten kala rupesi syömään ja nostin, tuntui raskas nykäys ja kelasin vehkeen ylös. Sitten tarkastin madon tilanteen ja yllätyin kun koukussa oli ahvenen silmä. Toisaalta harmittaa että kala joutuu nyt kärsimään, mutta melko erikoinen tapahtuma tämäkin.  :-)

Deeku

Joo itsellänikin on lokki ottanut vaappuun kiinni mutta melko hyvin irtosi kun olin kerennyt rannalle hinata ja olin menossa irrottamaan sitä niin sai itse itsensä irti.Joskus kun olin jollain leirillä niin siellä oli sellainen tyttö joka ei suunilleen ollut kuullut edes sanaa kalastus siinä sitä sitten porukka rupesi onkimaan ja se tyttökin halusi kokeilla onkimista.Siinä sitten kun porukka oli onkinut aikansa ja nostimme onget pois niin tyttö ihmetteli että miten onki tuntuu jotenkin niin painavalta siinä hän nosti sen vedestä ja siiman päässä oli melko hyvän kokoinen taimen.Eikä tyttö edes ollut huomannut että siiman päässä oli kala ennenkuin nosti ongen kuiville.Tämä taimen oli sen leirin ainoa kala joittenkin muutaman minimaalisen särjen lisäksi.
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

Salmon-King

Tämä ei ole kovin ihmellinen juttu mutta kerron sen silti. Olimme eilen tuttavien kanssa meidän mökillä kalastelimme siellä lähes koko päivän. Illalla mulla jäi Kuusamon Vuosiuistin 2008 kivenkoloon kiinni yritin irroitella sitä pitkään mutta se ei irronut ja solmu luisti. Isä ja sen kaveri kävivät veneellä katsomaan näkyisikö uistinta. He huusivat että tuolla kolossa se näkyy, sitten minä keksin että ottakaa virveli rannasta ja onkikaa se ylös! Isän kaveri sai sen ongittua ylös jo toisella yrityksellä. Niimpä sain uistimen ja perukkeen takaisin.  :-D

postimies

Noh....ei tää ny nii hirveen ihmeelliin juttu oo..... mut kerron kuiteskii. Eli oltii kamunkaa uistelees ja aijottii jo nostaa vieheet vedest mut sit alko kamun jarru huutaa ja se sano et ,ääh tää on pohjassa kiinne,no siin sit sammutettii motti ja alettii nykii nii kamu sano et ,hei! ei tääl oo kalakaa tää on varmaa jtn. heinää, mut sit me nähtii evät pinnal ja sehän oli hauki semmone yli 8kg hauki! riemuittii siin vahä aikaa ja sit yritettii ottaa ylös mut just ku olisin saannu haavattuu, nii totta kai se veti kölin ali ja katkas siimat..... :|

Lahna late

Koskenkylänjoki

Olin tuolla Kartanonkosken kalastuspuistossa. Aivan vieressä hyppäsi joku kilonen taimen, jonka tärppejä oli tuntunut jo aikasemmin. Sitten huomasin, että muutama lokkia kantoi siinä taimenen rannalle, ja söi sen. Siinä vähän kyllä v*tutti kun elämäni kala meni siinä silmien ohi...
I'm back.

unskilo

Olin joskus isän kanssa Rovaniemestä itään Kemijoella vetämässä uistinta. Keskellä jokea ui naarashirvi, turpa vaan pinnalla. Ajateltiin että mennään katsomaan vähän lähempää ja soudettiin sitä kohti. Kun oltiin siitä parin metrin päässä, niin sen hirven turvan takaosasta nousi ylös jäniksen korvat :P Eli se hirvi olikin jänis. Se säikähti meitä ja venettä ja jäi paikoilleen uimaan rinkiä ihan hädissään, yrittäen eksyttää meitä siellä keskellä jokea. Siirryttiin siitä vähän kauemmas niin se ui rannalle ja juoksi metsään.
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.

pentti95

Tämä tapahtuma ei oo mitenkään outo, mutta hauska kuitenkin. Oltiin kaverin kanssa pienellä mökkijärvellä heittelemässä, kunnes kaveri tartutti pienen hauen pulikan. Kalan väsytyksen jälkeen (suora kelaus veneen viereen :D)
kala hyppäsi suoraan veneeseen. Hyvä tuuri sinäänsä että hyppäsi, edellinen sitä suurempi hauki, n. 1,5-2kg irtosi juuri kun olimme nostamassa sitä veneeseen.

Miskala

Quote from: pentti95 on July 28, 2009, 23:34:37
Tämä tapahtuma ei oo mitenkään outo, mutta hauska kuitenkin. Oltiin kaverin kanssa pienellä mökkijärvellä heittelemässä, kunnes kaveri tartutti pienen hauen pulikan. Kalan väsytyksen jälkeen (suora kelaus veneen viereen :D)
kala hyppäsi suoraan veneeseen. Hyvä tuuri sinäänsä että hyppäsi, edellinen sitä suurempi hauki, n. 1,5-2kg irtosi juuri kun olimme nostamassa sitä veneeseen.

Kyllähän tuo on outo tapahtuma, harvemmin ne hauet hyppelevät veneeseen.

Minulle ja kaverilleni tapahtui enimmäkseen hauska tapahtuma kalassa, mutta ei sitä varmaankaan usein tapahdu. Siis oltiin uistelemassa kaverin kanssa, kun kala otti kiinni. Oli kaverin vuoro kelata kala ylös. Vapa käteen ja mukavalta näytti kalan potkut. Pian kala nousi pintaan ja hauki siellä näkyi potkivan. Hauki painoi luultavasti yli kaksi kiloa ja siima oli kireällä. Kaveri pumppasi kalaa ylös, kun se nousi taas pintaan n. 20 metrin päässä. Siinä se ravisteli aikansa ja pääsi koukuista irti. Vaappu lensi parikymmentä metriä ja suoraan meidän jalkojen juureen, veneeseen.  :-D Eipä paljoa harmittanut, (Ainakaan heti) kun kala pääsi irti noin hauskalla tavalla. Naureskelimme tapahtuneelle muutaman minuutin, ennenkuin pystyi taas jatkamaan kalastusta.

Vasta kahden viikon päästä pääsin uudestaan mökille ja sieltä vaappu löytyi ilman uintilevyä. Oli ilmeisesti haljennut lentessään veneeseen ja mennyt rikki myöhemmin. Harmi vain, kun kyseessä oli uusi vaappu, joka oli toiminut paremmin kuin mikään muu vaappu sinä viikonloppuna. Kuhaa ja haukea tuli hyvin. Noh, tänään tuli ostettua uusi, pian pääsee taas uittelemaan loistavaa vaappua.  :-)

chiklidi

Pikkupoikana isän kanssa mato-ongella ollessamme sain yllätys yllätys  koukun tarttumaan ilmeisesti hakoon, kun en oikein hallinnut heittoa.
Jätin ongen paikoilleen ja huutelin iskää apuun ongen irroittelemiseen joka oli pienen matkan päässä minusta. Juuri kun Iskä tarttui vapaan kiinni alkoi koho painumaan pinnan alle hitaasti, siihen olikin tartunut kiinni RAPU... Pinnan yläpuolelle saimme saksiniekan, mutta sitten se irtusi olisiko pidellyt eturaajoillaan kiinni madosta.

darpeee

No kerran sattu sellanen että olin  kalastamassa haukea isännän kanssa melko tuulisella säällä. Sitte mulle tarttu semmonen 4kg hauki ja väsytin sen ja nostettiin haavilla veneeseen. Veneessä hauki katkaisi siiman ja me aateltiin et ei ruveta ottamaan uistinta kalan suusta vasta kun ollaan rannalla ku tuuli niin helkutin kovasti. No me ajettiin rantaan ja ruvettiin katsomaan mihin asti kala oli sen hotkaissut. Sitä ei näkynyt ja niin me katsottiin vene. Ei ollut. Isäntä sano et kyllä se löytyy joskus sitte ja alettiin perkkaamaan kalaa. No Meppsin 3 koon lippa löytyi kalan peräsuolesta.  :? Onko muille sattunut tällästä?  :-D

pjk

Quote from: darpeee on July 31, 2009, 10:25:50
No kerran sattu sellanen että olin  kalastamassa haukea isännän kanssa melko tuulisella säällä. Sitte mulle tarttu semmonen 4kg hauki ja väsytin sen ja nostettiin haavilla veneeseen. Veneessä hauki katkaisi siiman ja me aateltiin et ei ruveta ottamaan uistinta kalan suusta vasta kun ollaan rannalla ku tuuli niin helkutin kovasti. No me ajettiin rantaan ja ruvettiin katsomaan mihin asti kala oli sen hotkaissut. Sitä ei näkynyt ja niin me katsottiin vene. Ei ollut. Isäntä sano et kyllä se löytyy joskus sitte ja alettiin perkkaamaan kalaa. No Meppsin 3 koon lippa löytyi kalan peräsuolesta.  :? Onko muille sattunut tällästä?  :-D

Ei... En ole koskaan perannut 4 kg haukea.

Ihmettelen kumminkin suuresti, miten mikään viehe ehtii kulkeutua tuossa ajassa lähes kokonaan kalan suoliston läpi tarkertumatta kiinni.

--pikeye