Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Uusi kela..

Started by [Fisherman], June 14, 2009, 22:53:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

[Fisherman]

Elikkäs olen 13v. poika ja tarkoitus ois ostaa uus kela, mutta mikä. Hyrräkela vai avokela?? Kalastusta olen harrastanut jo noin 7 vuotta ja kokemusta löytyy jo jonkun verran. Onko hyrräkela vaikee käyttönen? Tarvitseeko käyttöä opetella pitkään? Itelläni on tällä hetkellä shimanon haspeli. Kertokaa hyviä ja kestäviä valintoja!  :wink: :wink:

Hagge

Haspelia(avokelaa) suosittelen. Helponpi käyttää ja pidemmät heittopituudet. Kerroppas kuitenkin näin ensi alkuun hiukan minkälaiseen kalastukseen ja missä hintaluokassa tuota kelaa lähdetään metsästämään.

DERI

Hyrräkela on mielestäni parempi kunhan jaksaa opetella heittämää sillä. Itsellä on ollut 1v käytössä revo s ja olen ollut tyytyväinen siihen. Heittopituuksista en tiedä kun riippuu heittäjästä, mutta itsellä ainakin lentää hyrrällä pitemmälle kuin haspelilla. Hyrräkela on parempi, mutta jos heitat paljon kevyitä uistimia niin haspeli, kyllä hyrrälki onnistuu heittäämään mutta vaatii keskittymistä ja harjoittelua.

Timpe

Molemmissa keloissa on omat hyvät ja huonot puolensa, itse paiskon nykyisin myöskin hyrräkelalla (paitki UL-vehkeissä haspeli), kelana toimii Ambassadeurin 5500 Pro Rocket, oikein hyvä ja tasapainoinen kela.
Millaiseen kalastukseen kelaa ajattelit? Koska hyrräkela on parhaimmillaan heitettäessä hieman raskaampaa viehekalustoa eli 20g:stä ylöspäin.
Keveämpiäkin vieheitä hyrrällä voi toki heittää, mutta ei alle 10g:n vieheitä pahemmin kannata yrittää alkaa heittämään, toki pienimmillä hyrrillä tuokin varmasti onnistuu, mutta ei se enään oikein järkevää ole.
Lisäksi jos tarkoituksenasi on joskus vetouistella, hyrrä sopii siihen paremmin kuin haspeli.

Hyrrän eduiksi voitaneen lukea:

- Siiman kiertämättömyys
- Hyvä heittotarkkuus ja heittojen hallinta.
- Tuntuma vieheeseen parempi kuin haspelilla (ainakin omasta mielestäni)
- Kompaktin kokoinen
- Vähemmän "siimat vieheen koukussa" sotkuja, johtuen hyrrän tavasta "saattaa" uistinta heiton aikana

Huonoita puolina hyrrästä voisi sanoa, että sen käyttö tietysti vaatii opettelua, toki on olemassa vasta-alkajille helppoheittoisia magneettijarrullisia hyrriä. Lisäksi hyrrä vaatii säännöllistä huoltoa, se ei sovellu keveimille vieheille, ja heittovirheet kostautuvat yleensä aikamoisena siimasyheröna, jossa usein puukkoa tarvitaan. Lisäksi hyrrävavan pitää olla kunnollinen.

[Fisherman]

Suurimmaksi osaksi harrastan heittelyä, mutta kyllä joku 5-10 vetouistelukeikkaakin tulee tehtyä vuodessa. Sopiva hintahaarukka  vois olla varmaan joku 150-250 euroa, Hyrräkelat varmaan kylläkin vähän hintavempia...

Hagge

Tuolla olisi hyvässä tarjouksessa noita shimanon keloja, ainakin haspeleissa oli noita kaallimpiakin malleja:http://www.pekanapaja.fi/index.php?pinc=3

viell

Jatketaas nyt tähän kun uuden kelan tarvisin itsekkin. Eli ihan perus heittokelaa jigeille, lusikoille ja lipoille. Uistelua tulisi myös jossain määrin tehtyä. Jigiä en ole hirveästi heitellyt, mutta kiinnostaisin oppia se touhu paremmin. Joku muutaman kympin kela riittää näin alkuun. Vapana on tällä hetkellä Daiwan Megaforce. Ehdotuksia? :) Ja siimoja voisin myös ehdottaa.

duunari-91

Nyt kun mulla on mopokortti niin pääsen vihdoinkin kalastaa jotain muutakin kalaa kuin haukea niin minkä kokoinen kela olisi hyvä taimenen ja kirjolohen kalastukseen? Voi lähettää linkkejä hyvistä keloista ja vavoista.
Hintahaarukka on noin 50 - 100 euroo.

duunari-91

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5769
jos vaikka ostaisin ton kelaks niin minkä sitten vavaks? niin ja sitten vielä minkälaista ja miten paksua siimaa kannttaa käyttää? Kuulostaa varmaan tyhmältä kun koko ajan kyselen mutta haluan olla varma minkä ostan koska en oikeastaan tiedä yhtään minkälaiset välineet pitää olla taimenen kalastuksessa

pjk

Tykkään haspelista kevyessä ja keskiraskaassa kalastuksessa sen huolettomuuden takia. Kun kela on loppujen lopuksi vain työkalu, haspeli on vaivaton sellainen. Se ei vaadi säätöjä eikä suurempaa tarkkaavaisuutta edes heitettäessä vastatuuleen tai leijaavilla vieheillä, ja on käytännössä huoltovapaa.

Haspeli ei ole silti itsessään parempi kuin hyrräkela, kyse on vain siitä mitä ominaisuuksia kelassa satun arvostamaan.

--pikeye

Skarpa

Quote from: Jann3 on July 09, 2009, 16:57:02
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5769
jos vaikka ostaisin ton kelaks niin minkä sitten vavaks? niin ja sitten vielä minkälaista ja miten paksua siimaa kannttaa käyttää? Kuulostaa varmaan tyhmältä kun koko ajan kyselen mutta haluan olla varma minkä ostan koska en oikeastaan tiedä yhtään minkälaiset välineet pitää olla taimenen kalastuksessa

Osta toi vapa sille kaveriksi http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=5891
Eestä ja takkaaa

duunari-91

Oisko noin 2 metrin vapa hyvä ja entä minkälaista siimaa sitten ostaisin?

Pete

210cm tai 240cm vapa ja siimaksi vaikka 0,14 - 0,20 punottua, sanotaan vaikka T.U.F:ia tai SpiderWireä.

viell

Tuli sitten ostettua Shimanon Sedona 2500FD. Millasia kokemuksia siitä löytyy? Itse en ole vielä kokeillut, täytyis siimat hommata täs joku päivä ensin.

Zinkki

Sedona on kyllä oikein mainio kela ja tuo 2500 kokoluokkakin on yleiskalastukseen aika passeli. Yleisesti ottaen en ole ikinä törmännyt tai kuullut kenenkään muun törmäävään yli 40€:n shimano-haspeliin johon olisi tullut ongelmia melko piakkoin. Sanoisin että shimano kuin shimano on aika hyvä valinta.

Koskenkylänjoki

Minullakin olisi tarvetta  uudelle kelalle.
Nos telen pääosin reilun kilon lohikaloja, 700-1500 g haukia ja pikkuahvenia. Haluaisin pitkäkantamaisen haspelin, jolla saa kevyetkin uistimet (tyyliin meps 1) kunnon matkan päähän. Budjetti n. 50e. Vapa saisi kuulua hintaan.

I'm back.

jarmoankka

Budjettisi on niukka, jos et löydä kunnon alea jostain.

Jos kalasi on tosiaan pääosin tuota kokoluokkaa, suosittelen "jännityksen" lisäämiseksi light- koon välineitä. Eli jotain Shimanon 1000- luokan kelaa ja siihen korkeintaan 6- jalkainen vapa. Siimaksi ohut punottu tai sitte monofiili 0.18-0.22...

Tuon kokoisia kaloja on kivempi kalastaa light-luokan vehkeillä kuin järeillä seteillä.

http://www.normark.fi/extra/?tab=1&view=7&article=153   Tuossa alhaalla oikealla Catana... Se 1000- luokkasena ja takajarrulla, niin on mukava kalastaa.
http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=274&pid=492   Siitä Nexave-vapa, kolmesta ylimmästä joku.

Shimano on mun luottomerkki, jollain muulla joku muu.

Kannattaa tutustua myös nettikauppoihin ja katsella onko UL (tai light)- paketteja tarjouksessa....

Panosta vaikka kotitöihin, jotta saat budjetin kohoamaan 70-80 euroon. Saat vähän pelivaraa valinnoillesi....
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

jepujei

Yleensä kaikki Shimanon avokelat hyviä valintoja.

kalamieskalle

Terve. Olen uusi täällä kalassa.netissä ja haluaisin Tietää, että onko tämä kela toimiva kevyeen jigaukseen, ja esim lippojen heittelyyn: http://www.wakefishing.com/catalog/product_info.php?cPath=1&products_id=2{2}276

Kelan pariksi olisin ajatellut ostaa waken WAKE Sergeant Jigger Lite 1.75 vavan, josta olen kuullut hyvää.

Siimaksi tähän jotain kuitu siimaa. Mikä olisi siihen hyvä?

Pike

Ei ole kokemusta, mutta yleisesti noi waken kelat ei oo parhaita vaihtoehtoja. Osta kerralla kunnon kela (esim 80€) jolla pärjäät monta vuotta. Jos välttämättä haluat päästä halvalla. Osta Shimano Hyperloop 2500, Ja esim. firee siimaks, tosin itse en firestä pidä.

kemu

Osta samfishingistä Okuma Trio kela Maksaa 65 eeroa.
Käy kattoon !
Päätä päiväsi Rapalan uistimilla!

kalamieskalle

Entäs onko toi vapa kunnollinen?

Pike

Quote from: kalamieskalle on March 17, 2010, 18:14:25
Entäs onko toi vapa kunnollinen?

Selaa nettiä ja tätä palstaa ja käy kaupoissa näpläämässä ja löydät näin parhaat itsellesi.

kalagalle

Sellanen vavan hankintaan, että jos vain mahdollista, niin käyt kalastusvälinelikkeessä kysymässä että myyjä näyttää sulle vapoja kun kerrot millaiseen kalastukseen olet sitä hankkimassa. saat varmasti hyvät neuvot ja mielipiteet. Jos vavan hinta tuntuu karmealta, niin kokeilet, taivuttelet ja katsot vavan viehepainot ja laitat päähän. Kiität myyjää ja sanot haluavasi katsella vielä. Sitten kun olet vähän saanut kuvaa, että millainen sen vavan tulisi olla niin menet honkkariin, prismaan yms missä vapoja myydään niin saat sieltä ehkä vähän halvemmalla, ei välttämättä laadultaan niin hyvää, mutta käyttöösi sopivan vavan.
Näin olet myös ehkä oppinut taas uutta ja ymmärrät millainen vavan olisi hyvä olla missäkin kalastusmuodossa, tosin kukaan ei voi totuutta sanoa, mutta ainakin luot itsellesi sellaisen tuntuman johon uskot ja joka itselläsi ja tyylilläsi toimii.
Netistä vavan ostaminen on arpapeliä jos et ole vapaa joskus kädessä pitänyt. Tekstien perusteella ei voi tietää kauheasti! Itsekin ostin kerran tarjousvavan netistä ja muuten hyvä, mutta auttamattoman löysä siihen mihin piti..

T: Monta vapaa kalastusvälineliikkeestä ostanut

ottis

Täällä kans heittokalusto menossa uusiksi. Kalastelen pääasiassa Lapissa tunturijärvillä ja joskus koskissa. Mitä mieltä ollaan yhdistelmästä :
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=7228   +   
http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=7256

Itellä ei kummastakaan minkäänlaista käsitystä, oisko joku muu yhdistelmä parempi.

kuha kalle

Ainakin tuo kela on todella hyvä! Vavasta en osaa tarkemmin sanoa, mutta niitä kannattaa aina kokeilla ennen ostamista.
"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Fisherboy93

Jatketaas tänne sitten tätä aihetta...

Täytys saada hommatta ens kaudelle uus setti kela, vapa ja siima... Ajattelin alottaa kattelun tarpeeksi ajoissa.  :-D
Veto-uistelen soutuveneellä haukea, joka on max. 10 kg mutta yleensä jtn alle 4 kg, kuhaa ja sitten myös affenta. Vieheinä oon käyttäny n. 80 % lippoja, joten ei mieluusti paljon kierteitä  :wink:. Vapaa ajatellen viehe painot on siinä 3 - 20 g. Veto-uistelu retkiä tulee kesällä hyvin useasti tehtyä...

Oon ajattelut että kelalle ja vavalle merkkinä olis shimano, muitakin saa ehdotella, mutta olen tykästynyt tohon shimanon tavaraan...
Kait haspelin etujarrullin olis hyvä tähän mun hommaan vai täytyiskö olla hyrrä?

Siimaksi olin ajatellut Rapalan tough, mutta taas haluaisin kuulla foorumilaisten mielipiteitä...
Budjetti olis siinä 100 - 150 euron paikkeilla ILMAN siimaa...

Tällä hetkellä omistan, jonkun pari vuotta sitten ostetan shimanon setin (makso 60 e), hätäpäissä ostettu, mutta ihan kohtuu hyvin pelannu... Alotin kalustuksen kolme vuotta sitten.

kuha kalle

Jos lippoja ajattelet heitellä, ja uistella isoa haukea, saman setin käyttö on yksinkertaisesti tyhmää.

Ensiksi kannattaa pistäytyä kalatarvike kaupassa, ja kysellä sieltä ylijäämä tavaraa. Varsinkin lopputalvesta saattaa löytyä todellisia helmiä.

Tuo Rapala on hyvää, jos haluat käyttää monofiiliä. Kuitusiimaksi totta kai sitten power pro, jos haluat kuitua käyttää.

Haspeli on parempi, jos ajattelet heitellä ja uistella vähän. iItselläkin vain yksi hyrrä, ja silti uistelen suhkot paljon (lapseksi)

"Kuka tahansa voi kusta lattialle mutta tosimies paskoo kattoon".
M.S

Fisherboy93

En ajatelut heitellä lippoja vaan niminomaan uistella...  :roll: Onkos kannattavaa?
Tässä on pari vuotta uisteltu tai ylipäätään kalasteltu ja kun ostin jonkun ekan uistinsetin siinä tuli muutamat vaapput ja lippat mukana, kokeilin vaappuja ei tullut yhtään mitään, niin siirryin lippoihin ja alkoi kalaa jonkun verran tulemaan ja nyt kolme vuotta olen uistellut n. 90 % lipoilla.  :-DEnnätykset: hauki 4,5kg, ahven 450g ja kuha 1,3kg.. ens kaudel olis vähintään tavoitteena ylittää toi 5kg hauessa ja 600 affenessa  :-o... ELI

Mitäs mielt oot pitäiskö vaappuihin vaihtaa ens kaudella? Tätä ratkaisua oon miettinyt ja alan pikkuhiljaa kallistua sen laitaan...

Eikö tuu tohon kelaan mitään ehdotusta Shimanon mallistosta? tai vapaa... nimenomaan vetouisteluun...