allergianne?

Started by kkop, July 13, 2009, 12:58:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kkop

onko teillä mitään allergiaa joka voisi haitata kalastustanne ?

itsellä on paha heinäallergia joten en pysty kalastamaan keski kesästä juuri ollenkaan :-(

pjk

Ei onneksi ole. Sympatiat ovat niiden puolella, joilla allergia haittaa elämää.

--pjk

pentti95

Kylmä-allergia. (Siis ihan kylmä-allergia!!) Kun vähänkin palelee, tulee paljon kutisevia näppylöitä. Mutta esimerkiksi aina kun uin, jos vesi on alle n. 23 celsiusta, tulee näppylöitä. Tosin otan lääkkeen aina aamulla, joten allergia ei kovin usein häiritse.

Pete

Quote from: kkop on July 13, 2009, 12:58:55

Quote from: late-pilkki on July 13, 2009, 13:36:37
Onhan niitä paljon:
-omena
-päärynä
-kiiwi
-maapähkinä
-porkkana
-nektariini
On niitä muitakin mutta ei tuu mieleen.

Miten nämä allergiat haittaavat kalastustasi ?

Morripoika

Heinä ja koivun siitepöly allergiat, tosin heinä ei ole vielä kovin paha, mutta paheni roimasti verrattuna viime vuoteen, koivuallergia on taas sitä luokkaa, että huuletkin turpoo..

Lisäksi tuoreita hedelmiä (omenaa, banaania jne) en pysty syömään, mutta esimerkikisi omenapiirakkaa kyllä. Nämät ei enään kalastusta onneks haittaa. :-D
Kalastusta, metsästystä ja urheilua.

El Dorado

Heinä ja koivun siitepöly allergiat mulla on. :-(
Muitakin on, mutta ne eivät haittaa kalastusta:

-Omena
-Päärynä
-Kissa
-Kiiwi

Hemulisoturi

Hevosille oon allerginen. Ei tosin kalastusta haittaa millään tavalla.  :-P
Keväällä myös kaikki kukkivat heinät ja puut.

Pete

Quote from: kkop on July 13, 2009, 12:58:55

Quote from: Hemulisoturi on July 13, 2009, 14:28:51
Hevosille oon allerginen.
Keväällä myös kaikki kukkivat heinät ja puut.
Mites sinulla tuo hevos-allergia vaikuttaa kalastukseen ?

DarkfireFIN

No mistä alotan? Ekaks koivun siitepöly. Ei ees voi mennä ulos jos koivu kukkii. Silmät vaan turpoo ja ei nää mihin heittää.
Sit on jotkut heinät (esim. pujo)
Kaikkein valitettavin allergia on kyllä kala. Ei voi syödä mut koskea voi. Kylhä se vähä ketuttaa, kun saa jonkun ison kalan, kun ei itse voi sitä syödä.
Siinä ne tais pahimmat olla.

Mikko_-Procyon-

Hyttysenpistot, mäkärät, polttiaiset ja paarmat. Ristus mitä patteja ja syyhyä 2vko pureman jälkeen. Sitten ne on raavittu jo niin verille, ettei ihosta tervettä kohtaa löydykään. Tuo haittaa kalastusta siinäkin määrin, että joutuu holvaamaan hyttysmyrkkyä liian kanssa. Viimeksi helteellä kalassa tapahtui seuraavaa. Sekalainen ötökkäinvaasio oli kurittanut jo pari tuntia herkeämättä ja päätin turvautua perholiivin taskussa olevaan tervaoffiin. Hieroin sitä ensin kämmenselkiin, sitten lippiksen reunoille, korvien taakse, kaulalle ja lopulta kevyt pyyhkäisy nenän ympäristöön (jossa kärpäset olivat istuneet pitkin päivää). Hikoilun ansiosta ihohuokoset olivat selällään ja off imeytyi paremmin kuin olisi tarvinnutkaan. Seurauksena ylähuulesta lähti tunto melkein tunnin ajaksi. Näin se "vain hyönteisiin" tehoava hermomyrkky toimii näemmä ihmisessäkin.

Siitepölyistä koivu ja heinä pistävät hengenahdistusta ja aivastelua ja silmien kutinaa oirelistalle. Näiden kanssa on oppinut jo elämään, mutta allergialääkkeet tuppaavat väsyttämään liikaa ja se haittaa kalastusta.

pentti95:en kirjoituksesta tuli myös mieleen, että jonkinlainen hikoilu+villa -allergia on myös olemassa. Liian lämmin sää + villapipo tai villapaita saa aikaan järjettömän kutinan ja naaman muuttumisen "vesirokkoiseksi". Ilmiö leviää helposti myös selkään. Tämä toistui AINA pilkillä yhteen aikaan. Myös jotkut keinokuidut saivat saman ilmiön aikaan. Nykyään pidän pilkillä lähinnä lippistä ja fleeceä, joista ei tätä haittaa ole ollut.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

pilkkiäijä

No, kalastusta ei haittaa, mutta kun eväsleivät pitää valita tarkkaan. Kelpaa ainoastaan gluteenittomat, eli keliakia on minulla. Ainut suomalainen viljatuote on puhdas kaura, mitä saan syödä.
Olen kalastelijapoika!

Tonnimiäs

Ainut allergia mikä haittaa kalastusta, on kala-allergia. Eipä tuo itse kalastustilannetta sillain haittaa, kun ei välitä käsien turpoamisesta, kutinasta, punoituksesta eikä muista kalaan koskemisesta johtuvista oireista. Kaloja siivotessa on melkeimpä pidettävä hanskat kädessä, jos meinaa välttyä niiltä oireilta. Homman hauskuus vaan peittää kaikki kivut, eikä niistä sillain välitä sitten. Syöminen on taas asia erikseen. Aivan mitättömän pieni lohenpalanen isolla ruisleivällä saa aikaan semmosen reaktion, että sairaalareissu tulee. Paistohajuissa pystyn jo olemaan, ennen en edes sitä. Allergia ei ole ollut vaavi-iästä asti, vaan tuli jossain viiden kuuden ikävuoden tienoilla.

Onhan sitä moni ihmetelly, että on kala-allergikko, eikä paljon mitään muuta tee kuin touhuaa kalastuksen parissa. Mukavahan se olisi kalaa syödä, ihan sen terveellisyyden ja maun vuoksi, mutta minkäs teet. Vastalääkettä ei ole olemassa. Meitä on monia, onneks ei tarvi olla ainut tästä hommasta kärsivä.

.Ville

Ei ole allergioita minulla onneksi.

Voi laittaa suuhunsa mitä tahansa syötävää.  :roll:
<><

Don Miguel

Koivu, pujo, paju... Mitä näitä lehviä nyt keväällä onkaan, monesta on seurauksena vaikka mitä allergisia reaktioita. Kuitenkin nenä ja silmät vuotaen sekä silmiä kutittaen käyn kalalla allergialääkkeiden voimalla. It's worth it =)
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

Harkkis

Ei mitään kalastusta haittaavia allergioita. Viime kesinä on tullut heinäallergian oireita pienissä määrin, toivottavasti ei vain etenisi haitaksi asti.
Loistavia vaappuja ja muita kalastukseen liittyviä tarvikkeita! Saalisploki!
Tarvaaput: http://tarvaaput.nettisivu.org/
Klikkaa linkkiä ja hämmästy

Timpe

Onneks ei pahempia allergioita ole itselleni siunaantut, mutta aina välillä taidan olla töille allerginen, varsinkin kesäaikana  :wink: Onneks lomat sentää vähä helpottaa sitä tällähetkellä.

Abborna

Mulla on semmonen outo allergia hyttysille että kun ne pistää niin ei eka tunnu missään mutta sitten nousee KOKO LOPPUKESÄKSI semmoisia pieniä pisteitä kämmenselät täyteen..
ollut pennusta lähtien ja haittaa sillätavalla että ärsyttää olla kalassa ku tietää millaseks kädet menee..  :cry:

Ainiin ja on mulla kissa allergia niin en voi kissakaloja kalastaa  :roll: :mrgreen:

ollipossu

Olen vain allerginen tomaatille jota ei ole keitetty, ja se tuskin kalastusta kauheesti vaikeuttaa. :-D

Sambou

Olen allerginen KAIKELLE heinälle, joka vähäkin on kuivaa. Siitepöly on minulle helvetti jos näin saan sanoa. Silmät menee umpeen ja nenä vuotaa niinku seula, alkaa kynsittää joka paikkaa, poskiontelot menee umpeen, kalassa käyn pelkän antihistamiinin voimalla, niitäkin joudun ottamaan 2-4 kappaletta ennen jokaista reissua, ettei allergia oireet ole niin pahat. Poskionteloni on punkteerattu jo kolme kertaa, vain sen takia kun on mennyt tukkoon heinästä ja koivun/muiden kasvien siitepölystä. Tämä allergia ei ole ollut vauva iästä asti, tuli noin. 8 vanhana.

kirjolohikäärme

Ite olen allerginen KAIKELLE kalalle. Eli hieman vaikeuttaa harrastusta. Saan käsitellä elävää kalaa, mutta kun sitä rupeaa perkkaamaan tai syömään, alkaa kurkussa ahdistaa ja päässä on hirveä "paine."

Joskus vaikka yhen kalan perkkaus onnistuu ilman ongelmia, mutta kun vaikka läjän ahvenia perkkaa, alkaa päässä humiseen.
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

hd-dvd

Heinä allergiaa täälläkin.

Aamusin antihistamiinia, nenäsumutetta ja silmätippoja, niin  selviää ehkä  päivän. Nenäsumute ja silmätipat kulkevat kalassa mukana niin voi helpottaa oloa.
Muutaman kerran jäänyt allgeria lääkkeet kotiin, kun on lähtenyt reissuun, on muuten tuskaisata. Silmät kirvelee nenävaluu ei saa henkee kunnolla.

Salmon-King

Itellä ei oo mitään muuta allergiaa kun vain pähkinä. Se ei kyllä haittaa kalastusta ollenkaan, mutta yks kaveri on allerginen kalan limalle.

unskilo

Itsellänikin on kala-allergia, joka tuli joskus kun olin pieni. Suu ja kurkku alkaa kutista, jos syön kalaa. Tosin viimeisen puolen vuoden aikana olen pystynyt syömään ainakin graavilohta ja -siikaa sekä tonnikalaa pari päivää sitten. Mutta kerran kun yhdessä salaatissa oli kypsennettyä lohta, niin se aiheutti reaktion. Yleensä luulisi, että kypsennettäessä ne allergisoivat jutut tuhoutuisivat :D Mutta kyllä tämä tästä, vaikuttaa siltä että allergia on vähitellen poistumassa. Tosin aina kun kalaa laittaa suuhun, niin jokin vaisto huutaa, että "älä tee sitä!", vaikka kuinka ottaisin vaikkapa allergialääkettä ennen syömistä.

Syömisen lisäksi myös kalojen perkaus aiheuttaa kutinaa käsiin. Kivaa kun parin päivän päästä perkauksesta on kädet ihan verillä kun raavituttaa niin hemmetisti. Kerran yläasteella olin TETissä vanhainkodin keittiössä, ja siellä minulle annettiin tehtäväksi pilkkoa lohta (kumihanskat kädessä). Jonkin aikaa pilkottuani käsiä alkoi kutittaa niin paljon, etten pystynyt jatkamaan. Kun otin hanskat pois, niin kädet oli täynnä ihmeellisiä valkoisia vesinäppyjä :S En tiennyt silloin, että noinkin voisi tapahtua, mutta tulipahan koettua sekin.

Noiden lisäksi minulla on herkkä iho, joka kuivuu helposti. Mato-ongelle mennessä joutuu käsittelemään multaa, mikä kuivattaa käsiä, samoin kuin kalojen lima. Kesäisin on aina peukaloiden ja etusormien päät aivan kuivat ja halkeilleet, kun joudun käsittelemään noita em. aineita.
http://unski.pulu.org/onki/  Kalastusblogini. http://rohtologi.pulu.org/ Opiskelublogini.