Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lappiin

Started by Fiskala, November 13, 2002, 10:20:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fiskala

Olen menossa lappiin kalastamaan taimenta, tammukkaa ja harria. Mikä olisi hyvä joki? Entä mihin aikaan kannattaisi mennä?

Fiskala

haluisin tarkempaakin tietoa esim kesä- vai heinäkuu?

joukku

Mukava kuunnella ihmisiä jotka pitää lappia kärpäsenpaskan kokosena länttinä. Enontekiön kunta on kuitenki Suomen suurin kunta ja lappiin jos mennään kalaan niin silloin ei tosiaankaan mennä mihinkään oulun seuduille kalaan. En varmaankaan ole ainut joka näille tyypeille naureskelen..

BASS70

Teno,Näätämö,Lätäseno,Kemijoki,Ounasjoki,Meltaus,Luiro jne.....
Kesällä totta kai,lappi on virtavesiä täynnä,kyllä sieltä aina joku sinullekin löytyy.

teksi

Nii ja tietenki Nuortti, puhumattakaan pikkuojista ;)
kalastusvehkeitä ei ole koskaan tarpeeksi, on vain vajausta kalustossa

Räisänen

Kyllä me lappalaiset kai tiedetään mitä harripilkintä parhaillaan on!
Mentiin enon kanssa sodankylän lähelle sellasella pienelle joelle niin saatiin 130 harria ja 1 puronieriä (sininen vatsa) ja muutama päälle puolikilonenki sieltä putkahti. Silti suosittelen kesää oikein lämpimästi.
Tuhansia ja tuhansia tunteja oon mummolassa joen rannalla ollu ja aina on mukavaa vaikkei kalaa tulekkaan. Muuten oottekos kuullu tälläsestä harrin/tammukan virtapyynnistä: Pietä vapaa joen suuntaisesti ylä tai alavirtaan päin, vähän koholla. Sitten nakkaat vilkun (hopea/kupari) ylävirtaan ja annat sen valua virtaa pitkin silleen et se vain välillä liikahtaa ja kiiltää niin kalat näkee sen oikeaksi syötäväksi ja iskee varmemmin ku normaalityylillä. Tällä tyylillä on mummolan koskesta narrattu 3.5kg "tammukka" joka on varmasti jokin sekasikiö, koska tammukat pitäis olla paljon pienempiä.
Yleensä tyylillä tulee harria ja jos tammukka niin se on yleensä 0.5kg
Ja ne lapin ihanat suvannot: syvät ja useasti täynnä haukia. Papan kans tuulastettiin 6.5 kilonen aivan pikku suvannosta.

Kyllä lappi on jotain ainutlaatuista.

ps. onko jollain kokemusta luonnon lohikalojen (tammukka,harri,nieriä) kalastusta mätitahnalla? Yritin viime kesänä eikä tärpänny suvannosta. Kai siihen vois iso taimen tai lohi ottaa.
Kirjoja narrasin 26 viime kesänä tahnalla ja sen takia kiinnostus heräs sen tehokkuutta kohtaan.

Fiskala

Oon vähän aatellu heinäkuun alkua ja Lainionjoelle Ruotsin puolelle. Mitäs sanotte? Onko kokemuksia?

Juba90

Kyllä kannattaa mennä kesä - heinäkuussa Lätäsenolle tai Tenolle taimenta, lohta ja harria kyllä tulee. :)
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

jakoivur

Vaikka kuinka väitetään niin tammukka ei tosiaan ole alamittainen taimen. Tiedän monia kaltiolampia joihin on joskus aikojen saatossa noussut taimenia ja joista lähtevä puro on nykyään niin pieni, että se ei riitä edes tulva-aikana kalojen nousuvedeksi. Tammukat ovat sitten oppineet elämään kyseisillä lammilla ja puroilla. Monilla kaltiopitoisilla puroilla/lammilla tammukat voivat kasvaa hieman isommaksi kuin "tavallisilla puroilla". Mutta todellakin mitta ei kuitenkaan koskaan ole vastaava kuin mereen laskevilla sukulaisilla. Näin ollen tammukan kohdalla ei voi soveltaa myöskään meritaimenelle luokiteltuja alamittoja.
Nuuskakairan kairaajat ry:n puheenjohtaja

Jani2

No minä kirjoitan aiheesta, vaikka se ei välttämättä enää ole ajankohtainen:

eli jos haluat kaupallisille koskille, niin mene korvatunturin lähistölle Kairijoelle (Kairiver oy) tai Savukoskelle.

Mutta jos haluat erämaakoskille niin menet vaan minne nokka näyttää vaikka metsän läpi, kunnes löytyy koski, ja kokeilet sitten onko siinä kalaa.

Ja sitten niille jotka valittaa: "Lappi on laaja käsite", niin lukekaa se kysymys: "Mille joelle kannattaisi mennä?" Kysyjä haluaa kysymyksessä tietää jonkun hyvän kosken, minne sitten voisi retkensä suunnitella.

Ja jos joku kirjoittaa jonkun paikan Lapin ulkopuolelta, niin voihan se vaikka tarkoittaa, että "älä mene Lappiin, siellä on kireäpipoista sakkia, tule Vantaalle Vantaankoskelle."
Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

riekonkieppi

Miksu The Kalastaja

Ennen Muoniota voit käydä Tornionjoella Matkakoskessa .Matkakoskella en tiedä onko leirintä aluetta, mutta voit käydä kysymässä kioskilta jossa myydään myös lupia.
P.S katso kartalta karungin jälkeen pitäs löytyä.
Parhain terveisin Miksu

250gl

Minä olen lähössä pääsiäiseksi lappiin pilkkimään tuonne karesuvannon seudulle :-D

SUURkalastaja jyväskyläst

Kemijoesta sodankylän seutumilta saa tammukkaa ja harria ihan pirusti!
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

250gl

Kalaa ei tullut sitten pätkääkään yks taimen karkas reiässä ja kaksi pientä harria siinä se ja viellä kova pohjoistuuli...tuli kyllä laitettua pikkusen myöhäsä tämä

JuutuanYö

Juutua Tietenkin! Inariin Vaan.  :-)
Kalasta!

250gl

Olishan se mukava päästä inarissakin käymään ku viimeks pikkupoikana kävin ja en kauheana sillon kalastanu

Fiseri

Mjoo ite tykkään paljon wäylän ja muoniojoen joki alueista ja sitten mm. ylläksellä on äkäsjoki joka on ihan tunnettu pikku joki, lampi/istari paikkana hyvä on esim. kesänkilampi ylläksellä, hyvät mahdollisuudet: kirreen, taimeneen ja on tuolta tullu joku nieriäki.

Progamer

Tuossa kesä-heinäkuun vaihteessa oon menossa tuone Inariin, minkäslaista perhoo kannattaa taimenelle tarjota pienissä joissa? Entäs harrille

Hemulisoturi

Heinäkuun puolessa välin Könkämäenolle päin harjuksia ja taimenia kalastamaan. Paikat, perhot ym. tiedot on tallessa lehtien ja internetsivujen kautta.
Myös Ailakkajärvellä on mahdollisuus käydä.

TKarhu

Ivalojoki on ihan mukava paikka ja yllättävän vähän kalastettu. Hyviä paikkoja löytyy Tolosentien varresta: Pajakoski, Lappispola, Toloskoski ja alakoski. Autolla pääsee lähelle rantaa. Eipä ole viime vuosina paljon muita kalastajia näkynyt. Parasta harjuksen pyyntiaikaa on heinäkuun alusta elokuulle. Luvat joko metsähallituksen konttorista Ivalosta tai lentokentän tien varresta Törmäsestä kalastuskunnan puheenjohtajalta. Lentokentäntien varren taloista neuvotaan varmasti perille.

Progamer

Ite oon just tuolla käyny heittämässä useammankin kerran, siis Toloskoskella, joitakin taimenia oon saanu, kaikki mitallisia.

TuomasTheKalastaja

Nuortti on mielestäni paras paikka.
IMMA CHARGIN MAH LAZER

Progamer

Huomenna tuonne Inariin mökille. Käväsen varmaankin tuossa Ivalojoessakin ja  voin kirjotella sitä

Progamer

Empäs käyny Ivalojoella, mutta Juutualla kävin, huonohkoon vuodenaikaan valitettavasti. Harjuksia tuli ihan mukavasti, yhteensä 7 mitallista joista suurin 35cm, kaikki paitsi yksi c&r koska oli kiduksista pahasti kiinni. Yllätyksekseni sain myös kaksi mitallista taimenta, 40cm ja 43cm, molemmat pääsivät takaisin. Sitten sitä pienempää harria ja taimenta kyllä tuli.