Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Jigillä haukea?

Started by Kalastajanalku, July 02, 2003, 11:09:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalastajanalku

Olen saanut kyllä jigillä haukea , mutta mikä on paras väri ? Koko?
Etkö saa kalaa? Vaihda alaa!

Mokki

No se riippuu aika paljon veden väristä yms.

Kyllä mä sitä haukea sellasesta aika kirkkasta vedestä yritän aika pienellä, kellertävällä, punapäisellä jigillä.
Kohtalaisesti sitä on tullut... vaikken paljoa jigeillä kalastelekkaan..

Tosin tällä samaisella jigillä tulee myös ahventa..
^^ Totta joka sana.

Mä mies

Mäkin käytän tota kelta-, punaista jigiä. Sillä suurin osa hauista on tullut (siis jigillä saaduista).
Se väritys on mun mielestä tehonnut myös kuhaan ja ahveneen ihan hyvin. Nyt vaan on jigipäät lopussa joten ei muuta kuin kaupoille! ;)

Masa

Sisävesillä musta on ehdottomasti paras..merellä taas valkonen...
Luulisin...

Liquid Snake

Itse en harrasta hauen jigausta koska kala voi repiä jigin palasiksi. Mutta sanoisin että sellainen iso kalajigi toimii ihan hyvin. Tai pienempikin. Stormilta löytyy hyviä.
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Masa

mitäs se haittaa vaikka hauki joskus sen jigin repisikin... uutta koukkuun ja menoksi... siks kannattaa käyttää matojigiä koska ne on halvempia...
Luulisin...

Mono

Moottori-öljyn värinen 7 cm:N toukkajigi on hyvä sillä saa kalaa järveltä ja merestä.

Maukka92

musta, lyijypäinen on myös hyvä.
[[[P][A][R][K]
  • [R]]]

hauki rules

jep iso pitkä valkonen jigi valkosella päällä nii tulee haukee tummalla vedellä!
kaislikossa suhisee

kaivo

Sisävesien pikkuhauille kelpaavat hyvin erottuvat (esim. punainen, oranssi, keltainen, pinkki, valkoinen) n. 5 - 8 cm toukkajigit. Kalajigeillä en ole saanut yhtä hyvin, tosin olen uittanutkin niitä vähemmän.

Jigi ei ole parhaimmillaan matalissa 0,5 - 2 metrin vesissä, koska uittamisesta tulee matalassa herkästi turhan nopeaa, ja pohjan yläpuolella koko kelauksen ajan uivat normaaliuistimet antavat kalalle enemmän aikaa napata. Matalan veden jigistelyssä jigipää saa siis olla melkoisen kevyt.

Salmo

4'' toukkajigi on ollut tänä kesänä varsinkin päivällä hyvä viehe, kun hauki ei syö ja on passiivinen.

Väritykseltään vihreä-oranssi 4'' Profi-Blinker -toukkajigi on ollut lähes vastustamaton humuspitoisessa vedessä. Muut värityksetkin varmasti toimivat, mutta tuota väriyhdistelmää olen tänä kesänä uitellut hyvin tuloksin.

Hata

Olen saanut yhden hauen Stormin kalajigillä. jigi oli ahvenen näköinen. tavallisilla jigeillä en oo saanut mitään.

T:Hata

jigaaja

Toissa päivänä mulla oli sellanen 1-2 kilonen hauki kiinni punasessa toukka jigissä jonka varsi oli n.3 cm. Hauki tosin karkasi laina kelan kunnon takia. Tulen punaiset ja valkeat toukka jigit on toiminut minulla parhaiten, myös mustaa kannattaa koittaa.
Mulla on hommat hanskassa ja hanskat hukassa...

Salmo

Itse en harrasta hauen jigausta koska kala voi repiä jigin palasiksi. Mutta sanoisin että sellainen iso kalajigi toimii ihan hyvin. Tai pienempikin. Stormilta löytyy hyviä.

Jos heittelet haukea yli 4-5m vedestä, on kalajigi varmasti paras valinta. Vaikea on vaappuja tai lusikoita saada pohjan tuntumaan. Ja jos saa, esim. painotuksilla, on kalastus hankalaa verrattuna kalajigeihin.

Mepps

Hmm... Ainakin valkoiset, keltaiset ja punertavat ovat ihan mukavasti saalista tuottaneet niin kala- kuin toukkajigeinäkin. Päiden väreillä ei mielestäni ole niinkään väliä... Lyijy on yleensä perusvarma. Kokohaarukka on 7 cm ylöspäin aina 15 cm asti. Myös Renoskyn kalajigit ovat varmasti kokeilemisen arvoisia.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

allu

Vihreä mato-jigi on se paras!!!
Oikeastaan kaikki hauet olen saanut vihreällä jigillä. Koko on joku 8cm tai 9cm pitkä.
Joka kesä saan veneestä yli 30 hauikea 2-3 tunnissa.
Littoisten järvi (turussa.)

Vesku

Tuli tuosta haukien jiggailusta mieleen, että siinähän lienee peruke aivan välttämätön lisä, eli haittaako se pahasti jigin uintia ja onko jokin toinen taktiikka jiggailussa siinä mielessä parempi kuin tuo perinteinen pompottelu pohjassa ?

Itse hankin jigikamat lähinnä ainoastaan (toivottavasti isompien) alberttojen jallittamiseen ja siinä olen käyttänyt ainoastaan pientä leikaria siiman ja jigin välissä.
-Aloittelijakin voi onnistua iskemään tytön. Mutta eroon pääsyssä tarvitaankin jo kokenutta miestä-

allu

Toi pompottelu tapa kelpaa hyvin kuhalle, mutta kyllä haukikin siihen nappaa.
Haukikalastuksessa jigiä kannattaa nykäistä aina välillä.
Kyllä se tavallinen pyöritys tahti kelpaa kans.
Riippuu paikasta.

ALLU

Deathis

Tosi iso(tai ainakin laittoi kovaa vastaan)ahven on yhden kerran ottanut raippaluodon sillan alla punapäiseen ja keltamatoiseen jigiin.

haukka

minä kalastan merellä haukea jigillä todella paljon... tehokkaimmaksi jigiksi sanoisin joko koko valkosen tai sinivalkosen 15cm kalajigin... yleensä kalastan haukea jigillä 5-15m syvyydestä... viimme viikonloppuna viimmeksi kävin tammisaares jigejä uittamas... saalis tais mennä 30 kalan yli (menin laskuissa sekasin)... seassa 4kpl yli 4kg kaloja... suurin mitä oon jigillä nykässy oli viimme syksyn viimmenen avovesikala 11.2kg hauki ja 5-7kg kalaa on tullu todella runsaasti...

[Jyri]

En ole huomannut mitään eroa ,onko väri valkoinen vai musta.  Mitä isompi jigi sen isompi kal  ;)

Peksim

En kyllä oikeastaan ikinä kalasta haukea jigillä, mutta kyllä niitä sattuma haukia tulee siinä ahvenen ja kuhan jigailun sivussa. Viime kesänä sain parhaiten haukia neonkeltaisella 5" toukkajigillä, vaikka en niitä yrittänytkään. Monet väittävät Stormin-kalajigejä loistaviksi ottipeleiksi, ja onhan mm. Erä-lehti arvostellut ne hyviksi vieheiksi, mutta jostain kumman syystä itse en ole saanut ainuttakaan haukea ko. vieheillä, vaikka olen niitä jonkin verran uitellutkin...
Lieneekö vika kalamiehessä? ;)
Miten muuten uitatte kalajigejä? Pompotteletteko niitä pohjaa pitkin vai kelaatteko ihan normaalisti vai...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

Anonymous

no isohkolla jänkälammella tuntui isompiikin haukiin toimivan  noin 10cm kalajigi joka oli valkoinen lukuun ottamatta sinistä selkää... :D

eiköhän se toimi jigeissäkin että mitä tummempi vesi on niin sitä vaalempi viehe ja päinvastoin?

haukka

-kalamies-  minä uittelen kalajigiä seuraavasti... jigi kaaressa mereen (molskis)... annetaan jigin vajota pohjaan jonka jälkeen neljä kammen pyöräytystä ja jigin vajotus pohjaan ja taas neljä kammen pyörähdystä ja vajotus pohjaan ja niin edelleen... siima koko ajan kireellä ja sit ku tärähtää niin eiku vastaisku ja limatuubi ylös...

helppoa ku hauen jiggaus  :D

petsku

Sisävesillä on ollut kova sana vihreä Stormin kalajigi

Lohenuistelija

eiköhän se toimi jigeissäkin että mitä tummempi vesi on niin sitä vaalempi viehe ja päinvastoin?
Jaa, tästä löytyy molempia koulukuntia.
Itse tarjoan puolestani tummiin, humuspitoisiin vesiin, aika tummanpuhuvia sävyjä.
Toisaalta taas kirkkaisiin vesiin suosin kirkkaansävyisiä, ehkä luonnollisen saaliskalan värisiä uistimia.

Anonymous

Tosi iso(tai ainakin laittoi kovaa vastaan)AHVEN  on yhden kerran ottanut raippaluodon sillan alla punapäiseen ja keltamatoiseen jigiin.

Nythän puhuttiin Hauen jigauksesta.

matiaz

Oranssi neljän tuuman sirppi pyrstö! Valkosella päällä!
Ei tuu isoja mutta sitäki enemmän noi 1-3kg haukia!

Kannattaa kokeilla myös STORMIN jigejä!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

Anonymous

Väittäisin että ainakin Puulalla toimii erittäin hyvin tuommoinen kiiltävähkö, vaalean ruskea jigi valkoisen pään kanssa.

raimo

Itse olen saanut leecheillä pikkuhaukeja.