Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Lämpimät talvet ja pilkkiminen

Started by Mr.Pilkkijä, August 05, 2009, 19:34:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr.Pilkkijä

Ajattelin vaan sellasta että ehkä ei varmaan enää pääse (tämän / seuraavan vuoden puolella) pilkille lämpimien talvien vuoksi  :|.
Tai siis sitähän jokapaikassa toitotetaan.
Kyllä sitä varmaan sen verran pakkasta tulee että joillekin pienille metsälammille pääsee pilkkejä uittamaan, ja
niitä lampiahan täällä (onneksi) riittää!

Että mitäs mieltä ovat muut? Onko pelkkää hölynpölyä, vai olisiko se totta että nyt ovat pilkkimiset pilkitty?
Always Think Like A Fish.
No Matter How Wierd It Gets. -Storm

sube

Kyllä sitä vielä varmaan pari vuotta pystyy etelässäkin ja sitte pohjoisemassa vielä kauemmin pilkkiä, vaikka vähän myöhään ne jäät tuleekin aina...
Mutta ainahan sitä voi kesällä pilkkiä veneestä tai laiturilta? Ja kalaa tulee varmasti yhtä hyvin ellei paremmin.

Mr.Pilkkijä

Quote from: subee on August 05, 2009, 19:37:19

Mutta ainahan sitä voi kesällä pilkkiä veneestä tai laiturilta? Ja kalaa tulee varmasti yhtä hyvin ellei paremmin.

Sehän on totta mutta minä en ainakaan halua luopua jäällä pilkkimisestä ja kaikesta siitä tunnelmasta, makkaranpaistosta yms.

sube

Quote from: Mr.Pilkkijä on August 05, 2009, 19:40:08
Quote from: subee on August 05, 2009, 19:37:19

Sehän on totta mutta minä en ainakaan halua luopua jäällä pilkkimisestä ja kaikesta siitä tunnelmasta, makkaranpaistosta yms.
Nojoo, onhan se vähän eri jäällä pilkkimisessä kun esim. helteessä veneen reunalta.  :roll:

seriaali

kyllä se vähän on niin et täällä etelässä etenkin pilkkiminen alkaa käymään jäällä mahdottomaksi. Viime talvi teki tosin positiivisen poikkeuksen. Sitä edellisenä ei vieressäni olevalla tuusulanjärvellä ollut kuin n.viikon ihan ohut jää. Itse en uskaltanut jäille silloin, mutta joku hurja siel kävi istumas. Noh jos jäitä ei tule, niin pitää talvellakin napata sitten vene matkaan ja soudella apajille. Makkarat paistelee sitten rannassa:)

Miskala

Minulle kelpaa jos jäät katoavat kokonaan. (Tosin kesä olisi varmaan liian kuuma.) Pääsisi pilkkimisen sijaan veneellä kalaan... ei pilkkiminen ole ikinä minulla onnistunutkaan. Jos sen sijaan koko talven ajan on ohutta jäätä, eikä millään pääse kalaan niin kyllä sitten harmittaisi, harmittaisi oikein kunnolla.

En siis toivo mitään tämänlaista, enkä halua suututtaa ketään pilkkimisestä tykkäävää. Kunhan mietiskelin.  :roll:

seriaali

Kyllä itekki mieluiten valitsen täysin jäättömän, kuin sen ohuen korpun, joka estää vieheen uittamisen

Mr.Pilkkijä

Ja se nyt tässä vielä onkin että menin viime talvena ostamaan uusia pilkkivapoja ja pilkkejä.
Ja sain ukin vanhan kairan, jota piti "hieman" teroitella  :-D

pjk

Quote from: Mr.Pilkkijä on August 05, 2009, 19:34:21 Että mitäs mieltä ovat muut? Onko pelkkää hölynpölyä, vai olisiko se totta että nyt ovat pilkkimiset pilkitty?

Ilmastonmuutoksessa mikään tulossa oleva ei ole "totta", on vain ennusteita ja laskelmia siitä, mitä mahdollisesti tulee tapahtumaan missäkin päin maapalloa. Nykytiedon valossa näyttäisi siltä, että meillä talvet tulevat vaihtelemaan kuten tähänkin asti - on niitä hyviä ja huonompia jäätalvia - mutta pikkuhiljaa huonoja alkaa tulla useammin. Hyvinäkin jäätalvina jääpeitteen paksuus voi olla ohuempi, mm. siksi että talvien sademäärät luultavasti kasvavat ja lunta voi tulla jäälle eristeeksi jopa enemmän kuin on totuttu, jne.

Edelleenkin pitää itse selvitellä omien pilkkipaikkojensa jäätilannetta talven kuluessa. Pilkille voi jatkossakin päästä aivan turvallisesti kunhan tietää minne menee, vaikka telkkarissa uutissetä kertoisi joka kevät "jäiden olevan heikkoja". Hukkumisia tulee siksi, kun porukka ei seuraa säitä vaan menee pilkille vanhasta muistista kalenterin perusteella.

--pikeye

pjk

Quote from: SLN on August 07, 2009, 11:52:02
Eikös se ollu ennustettu, että Golfvirta heikkenisi ilmaston muutoksen takia.
Sen seurauksenahan Suomen ilmaston pitäisi tulevaisuudessa kylmetä.

Onhan tuostakin ollut juttua... Jäätiköt sulavat ja merenpinta nousee sen + meren lämpölaajenemisen takia, samalla Golfvirta heikkenee. Riittääkö sitten maapallon yleinen lämpeneminen kumoamaan Golfvirran heikkenemisen vaikutukset täällä Pohjolassa, kukapa sen tietää. Joka tapauksessa, en ainakaan vielä uskalla myydä pilkkihaalariani pois... ;).

Samalla voi miettiä sitä, riittääkö merenpinnan nousu Itämeressäkin joskus kumoamaan maankohoamisilmiön Pohjanlahdella.

--pikeye

sami552

Juuri pilkkikausi on kalastuskauden huipentuma. Se jos mikä ei minun mielestä saisi lyhentyä, mieluummin vaikka avovesikausi lyhentyisi. Mikään ei vaan vedä vertoja sille, kun saa raikkaassa talvisäässä isolla järven selällä hakea ahventa tasapainolla. Ja sitten jos sen parven löytää kovan työn jälkeen, mikään muu kalastuskokemus ei vedä sille vertoja. Toivotaan, että saisi vielä mahdollisimman monta pitkää talvea heilua jäällä. Venepilkintä ei korvaa jäältä pilkintää millään lailla ja on muutenkin ihan oma lajinsa.
Aaro kerho, puhtailla koukuilla.

pjk

Quote from: sami552 on August 10, 2009, 15:28:15
Juuri pilkkikausi on kalastuskauden huipentuma. Se jos mikä ei minun mielestä saisi lyhentyä, mieluummin vaikka avovesikausi lyhentyisi. Mikään ei vaan vedä vertoja sille, kun saa raikkaassa talvisäässä isolla järven selällä hakea ahventa tasapainolla. Ja sitten jos sen parven löytää kovan työn jälkeen, mikään muu kalastuskokemus ei vedä sille vertoja. Toivotaan, että saisi vielä mahdollisimman monta pitkää talvea heilua jäällä. Venepilkintä ei korvaa jäältä pilkintää millään lailla ja on muutenkin ihan oma lajinsa.

Heh, tässä samasta tekistä toinen versio :):

Juuri heittokalastuskauden avaus on kalastuskauden huipentuma. Se jos mikä ei minun mielestä saisi myöhästyä, mieluummin vaikka jääkausi lyhentyisi. Mikään ei vaan vedä vertoja sille, kun saa aurinkoisessa kevätsäässä hakea haukea uppojerkeillä. Ja sitten jos ne ottihaluiset kalat löytää kovan työn jälkeen, mikään talvikalastuskokemus ei vedä sille vertoja. Toivotaan, että saisi vielä mahdollisimman monta huhtikuuta heilua veneessä. Pilkintä ei korvaa heittokalastusta millään lailla ja on muutenkin ihan oma lajinsa.

--pikeye