uistin kalan suussa

Started by Anonymous, August 11, 2002, 11:30:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Acke

Viime kesänä sain sellaisen ahvenen, jolla oli jigi leuassa. Oma jigihän se oli.

Murmeli

Kerran oltiin isoveljen ja kaverin kans Suomussalmella kalassa yhdellä joella. Heittelin taimenten toivossa Rapala Jointedia, eikä mulla ollut edes lukkoleikaria paikallaan. Yhden suvannon kohdalla hauki nappas ja oli hetken kiinni. Siima löystyi ja kelasin tyhjät puolalle. Hauki katkaisi punotut ja laitoin perukkeen paikalleen ja siihen tormentorin. Hauki otti tähän, mutta sillä ei ollut enään mun vaappu suussa, kun sain sen rannalle asti. Pitikin rueta etsimään kelluvaa jointedia ja kohtahan se löytyikin rannan vierestä.

Rockajimbo

Muutama pikkuvaappu jää joka kesä hauen hampaisiin joella kun eri kalan toivossa ei tietenkään perusinta käytä. Kuka onkaan käynyt raudaskylän montulla, tietää varmasti sen nilsuposkisen nieriän joka rantoja parin kaverin kanssa kiertelee. Hieman on raukan näköinen kun kirkkaassa vedessä jo 10 metrin päästä näkee valkoisen nils masterin uivan kohti. Pulskassa kunnossa on ko. kala mutta pistää vähän miettimään tietenkin tuota siimavalintaa etiikan kannalta ettei 'haavakkoja' kylvä kulkiessaan.

pjk

Jos mietin omaa heittokalastushistoriaani vuodesta ´91 alkaen, uistimia on jäänyt haukien suihin ehkä kymmenkunta. Näin jälkikäteen ajateltuna suurin osa noista ikävistä tapauksista on ollut puhtaasti omaa syytä, sillä olen uhmannut todennäköisyyksiä kalastamalla ilmeisillä haukivaarapaikoilla ilman minkäänlaista peruketta. Käyttämäni vieheet olivat ennen myös sen verran pieniä, että jo perushauki sai ne tärpissä helposti kurkkuunsa saakka, ja ohut siima ei tunnetusti sitä kestä. Ihme, ettei vieheitä ole mennyt enempää.

Viimeisten viiden vuoden aikana, kun olen suhtautunut asiaan vakavammin ja siirtynyt vapa- ja viehekalustonkin puolesta puhtaasti haukeen, tapaturmia on sattunut ainoastaan yksi, itse asiassa tänä vuonna toissareissulla. Vieheellä oli mittaa 12 cm ja perukettakin sen edessä noin 25 cm verran. Kyseessä ei ollut edes "ison kalan paikka" vaan ihan tavallinen matala rantapätkä, josta parikiloista voi pitää jo hyvänkokoisena. Uitin jerkkiä katkonaisesti ja vauhdilla, näin että pysäytyksessä vieheen kohdalla möyrähtää ja samassa siima poikki ilman, että vapakädessä tuntui edes nykäisyä. Punottu 0,25-millinen siima katkesi kuin tyhjää vain.

Tärppi tuli sen verran kaukana veneestä, että en ole vieläkään päässyt täyteen selvyyteen siitä mitä tapahtui. Ilmeisesti kala iski raivolla vähän huti ja osui perukkeen ohi suoraan siimaan. Olisikohan peruketta syytä edelleen pidentää..? Ajatus kalasta uimassa viehe suussa ei tunnu mukavalta.

--pikeye

Abborna

Itsellä on jääny pari kolme kertaa.
viimeks viime kesänä kuhan suuhu.

Yks huvittava tapaus liittyy myös tähän kun pentuna olin jigeillä nakkelemassa tutussa paikassa.
Normaaliin tapaan tarjoilin moottoriöljyn väristä jigiä ja eipä aikaakaan kun vavassa tuntui nykäisy mutta melkeinpä samassa otus pääsi irti ja huomasinkin että siinä rytäkässä jäi jigi mörön suuhun.
Noh kelasin pelkän siiman rantaan ja näpertelin uuden jigin kiinni.
Heitto samaan paikkaan ja taas tärppäsi!
Tällä kertaa hauki tuli ylös asti ja mikäpäs muukaan kuin minun toinen jigi suupielessä kiinni  :-D

nuQ

Nyt keväällä jäi sellanen rapalan minnow spoon  hauen suuhun, käytän 15cm leikaria ja punottua siimaa jonka pitäisi kestää 17.5kg  mutta sinne meni! :cry: :cry:
10 Faktaa
1. Luet kommenttiani.
2.Nyt sanot/mietit että se on typerä totuus.
4.Et huomannut että ohitin kohdan 3.
5.Hymyilet.
6.Luet edelleenkin kommenttiani.
7.Tiedät että kaikki lukemasi on totta.
9.Et huomannut että ohitin kohdan 8.
10.Tarkistat sen nyt.
11.Et huomannu että on vain 10.k

Don Miguel

Quote from: nuQ on June 07, 2009, 22:23:29
Nyt keväällä jäi sellanen rapalan minnow spoon  hauen suuhun, käytän 15cm leikaria ja punottua siimaa jonka pitäisi kestää 17.5kg  mutta sinne meni! :cry: :cry:

Nyt seuraa vinkkiä, joten ottakoon joku opikseen, jos ottaa. Tuo ominaisuus, että kuitu kestää 17,5kg on äkkiä historiaa. Pientä kulumaa kun tulee, niin vetolujuus on äkkiä luokkaa "0.5kg", oli minkälainen supersiima tahansa. Kun kuitusiimaan alkaa tulemaan pientää karvaa, niin silloin on hyvä aika uusia solmu+ottaa se kulunut osa pois. Yleisin firelinen katkeamisen syy minulla on ollut se, etten ole tajunnut pätkiä vaurioitunutta siimaa tarpeeksi ajoissa.
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

jompsu

Yksi sellainen muisto on kun kaverilla tarttui hauki kiinni ja sillä oli vain lukko leikari ja Pantteri lippa uistimena.
Siimat meni poikki ja hauki karkas. Sitten Toinen kaverini oli siinä samassa paikassa heittelemässä ja kohta oli onneksi se sama hauki kiinni
Nyt tuli hauki ylös asti ja lippakin oli vielä leuassa kiinni. Keveri meinas pitää lipan itellä mut onneksi se anto sen takaisin sille kun sen äiti pakotti antamaan sen takas. Mut on kyllä jo säälittävää toimintaa jos ei millään voi antaa kaverille sitä uistinta takas jos hyvin tietää että se on se sama joka jäi hetkeä aikasemmin hauen leukaan :|
tä...?

ALEE

Tässä just alkuviikosta viimeks koskella hauki vei rapalan countdownin.

Ja yks toinen tapaus: Isoveli oli tyttöystävänsä kans metsäjärvellä kalassa, ensiksi tyttöystävälle kova tärppi ja siimat poikki, jonkin ajan pääsätä isoveli sai itse ylös +5 kg hauen jolla suu pielessä tyttöystävänsä minnow spoon. Saipahan minowin takas :-) Ja eikä se haukikaan mikään pieni ollut

Miskala

Muutama vuosi sitten hauki katkaisi siiman ja lippa jäi sitten suuhun. Viime lauantaina kala oli kiinni vain muutaman sekunnin, kun se katkaisi perukkeen.

Juz

Onhan noita uistimia haukien turpiin tullut kylvettyä tähän mennessä varmaan 50kpl. Tänä kesänä Kallavedellä jäi yksi pelti ison hauen pärstään kiinni ja viime viikonloppuna jäi Lappia vaappu hauen turpaan.

Wärtsi

Kaksi master ahven viehettä meni samaan haukeen joka oli noin arviolta 3-5kg

darpeee

Joku 4-5kg hauki katkaisi siiman ja vei minnarin perukkeineen päivineen.

Sambou

Perhoja on menny joku parisen kymmentä haukien suuhun, kaikki omaa tyhmyyttäni ja kokemattomuuttani. Uistimia on jäänyt pari kipaletta, muttei haukien suuhun!

Oltiin kerran johnain mökillä vetelemässä uistinta ja sitte nappasi kiinni ISO kuha, joku 5 kilon pintaan näin sanottuna. Juuri kun olin saamassa haavilla koukattua niin perukkeen lukko hajosi ja uistin meni menojaan tuon suurkuhan kanssa. Jotkut saattavat tuota 5 kilon veikkausta pitää naurettavana mutta mielestäni se oli sen pintaa kun sen näki veneen vieressä.  :x

Mad Croc 96

joskus mökillä mulla jäi 3 kilosen hauen suuhun joku bilteman ruohikko uistin ja parin päivän pääst oli kolmen kilon hauki katiskas, se uistin suupieles

Satunnaikalastaja

Kalustotappioita on ja paljon. Ahventa uistellessa en yleensä käytä perukettta, pienen vieheen hauki hotkaisee helposti kokonaan, jolloin siiman katkeamisen vaara on suuri.  Useimmiten se on heti tärpistä poikki kun isompi hauki sattuu kohdalle. Taitaa olla noin 1 uistin per kaksi ahvenreissua. Muuta kalaa pyytäessä harvoin, kun on järeämmät vehkeet.

Tuhe

Satunnaiskalastajan kans samoilla linjoilla, et ahvenhommissa ei peruketta käytetä. Tuleehan nuita uistintappioita, mut salmo hornetteja on nyt reilu kasa, mitä hauillekin syöttää. Kiiminkijoella kyseinen peli on aivan mainio ahvenkapula, et niitä on nyt tullu hommattua mukava kasa.

sube

Quote from: Tuhe on August 14, 2009, 00:23:22
Satunnaiskalastajan kans samoilla linjoilla, et ahvenhommissa ei peruketta käytetä. Tuleehan nuita uistintappioita, mut salmo hornetteja on nyt reilu kasa, mitä hauillekin syöttää. Kiiminkijoella kyseinen peli on aivan mainio ahvenkapula, et niitä on nyt tullu hommattua mukava kasa.
En tajua miksi niitä perukkeita sitten ei voisi käyttää ahventa uistellessa? Eikai se nyt niin paljoa uintiin vaikuta, ja ei aina tarvi sitä 30cm peruketta vaan pienikin on parempi, kuin ei mitään. Ja kyllä ne salmotki jossain vaiheessa loppuu. :D
Mielipidekysymys!

Miskala

Quote from: subee on August 14, 2009, 12:44:02
En tajua miksi niitä perukkeita sitten ei voisi käyttää ahventa uistellessa? Eikai se nyt niin paljoa uintiin vaikuta, ja ei aina tarvi sitä 30cm peruketta vaan pienikin on parempi, kuin ei mitään. Ja kyllä ne salmotki jossain vaiheessa loppuu. :D
Mielipidekysymys!

Samaa mieltä Subee:n kanssa. Ei ole mitään järkeä olla käyttämättä peruketta ahvenen uistelussa. Se ei vaikuta uintiin mitenkään, mutta miinusta on paljon. Hauen sattuessa kohdalle menetät vaapun ja lisäksi tuon hauen. Voi maksaa jopa ennätyshauen, jos ei käytä peruketta, sillä aika usein tulee haukeakin ahventa uistellessa.

HuntaKilla

Mielipidekysymys!

Ahvenela ei ole hampaita, joilla purra siima poikki. Jos hauki sattuu nappaamaan uistimeen ahvenen sijaan, niin sitten se nappaa. Jos hauki katkaisee siiman, niin sitten se katkaisee. Itse en ainakaan pidä ahvenen uistelussa peruketta, sillä jos uistin sattuu jäämään pohjaan, niin siinä menee vain hyviä perukkeita hukkaan.

Ja tämähän vain on oma mielipide..
www.NOAA.gov <-- National Oceanic and Atmospheric Administration
www.team17.com <-- Team 17

Kokkokokoaisitkokokonkokokokonkokokokokon.

Miskala

Quote from: HuntaKilla on August 14, 2009, 15:19:24
Mielipidekysymys!

Ahvenela ei ole hampaita, joilla purra siima poikki. Jos hauki sattuu nappaamaan uistimeen ahvenen sijaan, niin sitten se nappaa. Jos hauki katkaisee siiman, niin sitten se katkaisee. Itse en ainakaan pidä ahvenen uistelussa peruketta, sillä jos uistin sattuu jäämään pohjaan, niin siinä menee vain hyviä perukkeita hukkaan.

Ja tämähän vain on oma mielipide..

Mielipiteesi on mielestäni melko huono. Sillä paljon useammin tulee kohdalle hauki, kuin pohja. Jos ei käytä peruketta ja hauki vie vaapun, niin menettää sen 10€. Tätä tapahtuu todella usein. Perukkeella tämän voi estää. Jos taas uistin jää pohjaan ilman peruketta, niin siima hankautuu helposti poikki ja perukkeen kanssa uistin tulee melko varmasti ylös. Minulla on jäänyt uistin pohjaan kiinni ehkä jopa yli sata kertaa ja aina on tullut ylös. Kerran vain on jäänyt jigi kivenkoloon.

Hauille menettää todennäköisesti joka reissulla vaapun ilman peruketta. Jos on peruke ja se jää pohjaan, niin eihän se maksa kuin pari euroa ja tätä tapahtuu paljon, paljon vähemmän.

Krisu13

Kerran olin ahvenia jigaamassa niin ahven nappas ja pääs kiertämää ittensä lumpeisiin.Ei se sitte sieltä irronnu joten siima vaa katki :( . Pari päivää sen jälkeen olin taas jigailemassa nii ahven nappas taas ja se oli noin 400g. joten otin sen ja kun perkasin sen nii mitä sen mahassa olikaa! mun jigi  :-o.