Harrastuksena juoksu

Started by Aatami, May 03, 2008, 13:20:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fishaman Get Fish

Huikeita ja mahatavia tuloksia/aikoja. Mulla meni viimevuonna 100 m 12,07 :-)

kkop

60m oon juossu aikaa 9,2 :-D

samwagen

Quote from: nelitahti on June 05, 2009, 14:13:35
Quote from: MiGaTsU on June 03, 2009, 21:02:45
joo-o  vähän epäilen ei jää edes 1 sekuntia suomen ennätyksestä  :roll:
Ihan oikeesti kyllä juoksin tuon, olin liikkaryhmän paras ja toka juos 12.83, uskokaa ken tahtoo :-)
Minun tietääkseni suomenennätys 100m:llä on 10,21 joten onhan tuossa siihen reilu 2,5s matkaa. Naisten SE taas jää aika reilusti yli  1 sekunnin päähän 11,13.
Itsekin olen nähnyt kun 16-17 vuotias kaveri vetää sinne 11,5-12.0 väliin satasen, vaikka päämatkana onkin pidemmät matkat. Aivan realistisia aikoja. Voisi illanpäälle käydä satasen vetäsemässä.

Jokuvaiin

En kyllä oikein tuota juoksua harrasta, mutta olen nyt harjoitellut tuohon koulussa ensi viikolla tulevaan
puoli-coopperiin ja viime vuonna juoksin jonkun 950m ja nyt pystyn juoksemaan jo n.1300m

ööö...

Iha kauhee laji. Pääsen kolomesti kentän ympäri ja sitte simahan melekeen. Se on kuitenki kivvaa ku juoksee hulluja ukkoja karkuun. :evil:

Vikke

100m oli koulussa vähän aikaa sitten... Tuloksena 15.2.
Ihan tyytyväinen olen tulokseen.
"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Deeku

Mä juoksin 100 metriä aikaan 14.7 ja todella tyytyväinen olen koska en uskonut itseni juoksevan kuin n.16 sekuntiin ja edellinen enkka tais olla jotai 17.1
"Toi meni särki."
        ~3-vuotias poika rikottuaan maljakon.

El Dorado

Quote from: Deeku on September 10, 2009, 17:17:10
Mä juoksin 100 metriä aikaan 14.7 ja todella tyytyväinen olen koska en uskonut itseni juoksevan kuin n.16 sekuntiin ja edellinen enkka tais olla jotai 17.1
Tuohan on jo ihan OK aika!
Ite juoksen yleensä 15 sekunttiin, mutta 14 sekunttia on hiplailtu. :wink:

Jokuvaiin

Oli eilen (9.9.09) puoli-coopperin testi ja juoksin 1150 metriä joka oli viime vuotista 200m parempi!  :-)
Mutta kumminkin aika huono kun jotkut minua vuoden nuoremmat juoksi yli kierroksen enemmän...

[NKM]Migu

tänään Pieksänmäellä 100m huippu aikaan 14.87!  :-) ainakin minulta 12vuotiaalta  :-)
niimpä niin jaapa jaa...

Jokuvaiin

No on mulla huono kunto kun itse juoksen 60m 11 sekunnissa... :x

pilkkiäijä

80m meni sellaista vauhtia tuossa yksi päivä ettei moni pysyisi mukana  :-D
Noh, jäin finaalissa neljänneksi valinnaisen ryhmän kuudestatoista, mutta toisesta ryhmästä kolmas joutui aikavertailuun ajalla 10.92, ja hänet voitin yli viidellä metrillä. Aika siis lähenteli kymmentä sekuntia, jollei alikin. Mutta tosiaan, suunnilleen samanlaisella vauhdilla tulivat myös 3 minua nopeampaa, ja voittivat vain pienellä matkalla. Ensi keskiviikkona katsotaan kuinka käy 400 metrillä. Tavoitteena olisi päästä ainakin lähelle minuutin aikaa!
Olen kalastelijapoika!

Miskala

Tänään tuli juostua coopperi liikunta tunnilla. 12min kesti :-D No joo.. ehdin juosta 2500m, pieni pettymys oli.

Tykkään aina juoksennella pieninä pätkinä, mutta coopperissa viimeiset pari kierrosta melkoista tuskaa.

Himopilkkijä89

Joskus 5 vuotta sitten päätin alkaa harrastaa juoksua. Kunnolla en ole vieläkään pystynyt aloittamaan, en oikeastaan ollenkaan. Aina on tullut erilaisia jalkavammoja jotka ovat estäneet harjoittelun. Ensin akillesjänteiden rasitusvammat, sitten penikkatauti, sitten jalkapöytien rasitusmurtumat, sitten taas penikkatautia joka on tälläkin hetkellä eikä parantunut edes 4kk levolla. Muihin lajeihin on tullut panostettua enemmän kuin juoksuun, pidän kyllä niin monesta lajista että ei hirveesti harmita vaikka en ole kunnolla juoksemaan pystynyt.

Laitetaan nyt jotain juoksuhistoriastani. Ala-asteella olin 6. luokalla kouluni nopein pikajuoksussa (jotain vähän yli 12s meni 80m), yläasteella tahti vähän hidastui. Lukion ekalla 100m meni aikaan 13,7s, akillesjännevammaisena. Cooperin olen juossut 4 kertaa: lukion ekalla 2800m, kolmannella 2750m, armeijassa alokkaana 2620m sekä tällä viikolla kotiutumiscooper 2750m. 10km on tullut juostua 2 kertaa, ajat 54.30 ja 58.45, nuo ovat vuosilta 2005 ja 2008 jolloin jalat olivat tilapäisesti vähän paremmassa kunnossa. Jos jalat alkaa jostain syystä joskus kestämään juoksua, aion juosta ensin puolimaratonin ja sitten maratonin.

Aatami

Tällä hetkellä olen ehkä parhaassa kunnossa mitä koskaan. Loppukesästä sain taas uutta intoa liikkumiseen. Osana syynä oli lievä painon nousu. Ei tosin mikään paha eli pysyin juuri ja juuri normaalipainoisen rajoissa. Ajatus lähti lihaskunnon kasvatuksesta. Aloin käymään peruslihaksia läpi käsipainojen ja jumppapallon(todella hyödyllinen) kanssa. 7x7 toistoja peruspainojen kanssa ja vatsoja sama pallon kanssa. Myös kyykkyjä yms.

Kun lihakset oli kuukauden parin jälkeen herätetty, aloin panostamaan juoksuharjoitteluun. Ennen juoksin pitkiä matkoja, mutta nyt päätin siirtyä lyhyisiin 7km pikamatkoihin, idealla kaikki peliin. Melko hyviä aikoja tulee jo mutta ei niistä sen enempää. Viisi kertaa viikossa kova rääkki painojen kanssa ja neljä kertaa viikossa 7km juoksu. Tammikuussa alkaa sitten 10km juoksu. Liikkuminen on ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkein asia ja siihen pitäisi uhrata aikaa. Moni istuu koneen ääressä viikon aikana vähintään 20 tuntia, niin kuin minäkin. Siitä olisi hyvä uhrata puolet liikkumisen tai vaikka vain neljäsosa viikon aikana. Nuorella teini-ikäisellä ei vielä tunnu välttämättä juurikaan, mutta kun ikää tulee hiukan enemmän niin alkaa tuntumaan. Itse olen vasta 24-vuotias ja kyllä tunnen, kun elimistö alkaa olla raihnasessa kunnossa, väsyttää eikä jaksa oikeen mitään. Liikunta auttaa ja siitä tulee hyvä mieli :-)
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

*HenTeri*

Harrastuksien kärkipäässähän tuo juoksu on (tai ainakin ollut :roll:) En ole mitenkään treenannut ikinä, mitä nyt joskus ala-ja ylä-asteella tullut liikunnassa mukana oltua. Lähinnä tullut juostua sora/hiekkamaalla eli ei mitenkään paras ja tavallisilla lenkkareilla eikä millään piikkareilla..
Tänä vuonna oli viiden kunnan yleisurheilukisat kotikunnassa ja siellä tuli aika 100m = 13,66 sija 6. / 800m = 2.37 ja sija 4.

Toinen kerta tänä vuonna tuli oltua myös kisoissa ja nyt oli kenttänä oikeanlainen hyvä kenttä, vain piikkarit puuttuivat.
Oma ensimmäinen erä meni tähän aikaan:
   Erä 2, tuuli + 0,5 m/s
3. matti meikäläinen 13,45

LOPPUKILPAILU + 1,6 m/s
6. matti meikäläinen 13,47

Taisi loppua duracellit kun oli porukoilla paremmat ajat kuin alkuerissä ja itsellä hieman heikompi :-D Kovaa yritin rutistaa, mutta ei niin ei :|
Samassa kisassa 800 metrillä mukana oli kuulemani mukaan nuorten suomen mestari ja heti alusta piten en ollut kovin innokas juoksemaan tuota 800 metriä, koska satoi... Heti lähtölaukauksen pamahdettua lähin suomen mestarin ja jonkun toisen mukana juoksemaan kärkeen ja tiesin, että ainakaan näin ei ole mitään mahdollisuuksia, mutta en halunnutkaan juosta tätä kyseistä matkaa.. kierroksen juostua heidän kannoillaan mietin, että miten ne jaksaa rytkyttää miltei samaa vauhtia vielä viimeisen kierroksen.. Tuosta nuorten suomen mestarista en tiennyt kuin vasta maalissa ja sitten vasta käsitin miten kavereilla oli niin kova vauhti päällä koko matkan :-)

Voisko joku valaista onko niistä piikkareista nin paljon apua, kuin toitotetaan ??
Vain kuolleet ovat nähneet sodan lopun. - Platon

Aatami

Piikkareita käytetään sitten kun tosissaan urheillaan ja vain radalla.
Lenkkarit on parhaat harjoittelukengät ja niiden tietysti pitää olla oikeanlaiset. Ihmisillä on erilaisia jalanmuotoja ja ei ole olemassa vain yhtä mallia joka sopisi kaikille. Itsellä on kaiken maailman pronaatiotuet, koska jalkani on herkät tulehtumaan vääränlaisesta rasituksesta. Siitä esimerkkinä 9 viikon sairasloma pari vuotta sitten mikä johtui tulehduksesta jalkapohjassa. Kolmasti sain piikin kantapäähän kunnes tajuttiin, että syy on turvakengissä. Nyt minulla on niissäkin teetetyt pohjalliset eikä päivääkään ole jalkoja särkenyt.

Monissa urheiluliikkeissä on kaiken maailman jalkaskannauksia ja niitä kannattaa hyödyntää. Saat ilmaisiksi tietää minkä tyyppiset kengät tarvitset ja ostat sitten sieltä mistä halvimmalla saat :wink:

Juoksualustasta vielä, niin hiekka tai purupohja on jalkaa säästävin vaihtoehto ja sellaisia kannattaa hyödyntää. Toki niissäkin nilkat vaarassa jos tiellä on epätasaisuuksia.

KÖSTER

Quote from: Aatami on December 02, 2009, 16:02:02
Tällä hetkellä olen ehkä parhaassa kunnossa mitä koskaan. Loppukesästä sain taas uutta intoa liikkumiseen. Osana syynä oli lievä painon nousu. Ei tosin mikään paha eli pysyin juuri ja juuri normaalipainoisen rajoissa. Ajatus lähti lihaskunnon kasvatuksesta. Aloin käymään peruslihaksia läpi käsipainojen ja jumppapallon(todella hyödyllinen) kanssa. 7x7 toistoja peruspainojen kanssa ja vatsoja sama pallon kanssa. Myös kyykkyjä yms.

Kun lihakset oli kuukauden parin jälkeen herätetty, aloin panostamaan juoksuharjoitteluun. Ennen juoksin pitkiä matkoja, mutta nyt päätin siirtyä lyhyisiin 7km pikamatkoihin, idealla kaikki peliin. Melko hyviä aikoja tulee jo mutta ei niistä sen enempää. Viisi kertaa viikossa kova rääkki painojen kanssa ja neljä kertaa viikossa 7km juoksu. Tammikuussa alkaa sitten 10km juoksu. Liikkuminen on ihmisen hyvinvoinnin kannalta tärkein asia ja siihen pitäisi uhrata aikaa. Moni istuu koneen ääressä viikon aikana vähintään 20 tuntia, niin kuin minäkin. Siitä olisi hyvä uhrata puolet liikkumisen tai vaikka vain neljäsosa viikon aikana. Nuorella teini-ikäisellä ei vielä tunnu välttämättä juurikaan, mutta kun ikää tulee hiukan enemmän niin alkaa tuntumaan. Itse olen vasta 24-vuotias ja kyllä tunnen, kun elimistö alkaa olla raihnasessa kunnossa, väsyttää eikä jaksa oikeen mitään. Liikunta auttaa ja siitä tulee hyvä mieli :-)
Hyvältä näyttää siis 2 treeniä päivässä pari kertaa viikos ja kerran muina viikonpäivinä? Siihen sitten ravitsevaa monipuolista ruokaa, Riittävästi lepoa? Palautumiseen lihashuolto hieronta,venyttelyt,porekylvyt,vesihieronnat,sauna uinti,askelklinikan ymv. tsekkaukset silloin tällöin ja simsalabim olet parntanut omaa ja läheisten elämän laatua merkittävästi. Tsemppiä treeneihin muistathan, loppuverryttelyt ja venyttelyt sekä palautuminen on edellytys seuraavan treenin onnistumiselle muuten vain paikat rikkoutuu ja intokin voi hiipua :wink: Aikaa kyllä on ja terveenä on mukavampi treenailla.

Aatami

Aikasemmin olin huono venettylemään ja se kostautui. Tätä nykyä venyttelen kyllä. Ruokapuoli voisi olla terveellisempikin, mutta näillä mennään. Askelklinikalta hain työkenkien pohjalliset ja toisten en sinne mene. Oli sen verran kallista lystiä. Kaiken kaikkiaan pohjalliset maksoi minulle yli 500 euroa. Mikä tietysti on pieni summa siitä että pystyy kävelemään ja juoksemaan ilman kipua, mutta mieluummin koitan pysyä terveenä.

KÖSTER

Juu, kallistapa tuo apu tuntuu olevan askeleenkin suhteen vaan eipä sitä viissatasta paljon sure jos säästyy leikkauspöydältä ja
pakkolevolta otaksun. Oma kroppa onneksi kesti nuoruuden aikaisen kilpaurheilun hierojien ,parantajien ,osteopaattien,naprapaattien
ym. psykopaattien turvin ja eipä sekään valitettavasti kovin edullista ollut.  Onneksi terveyttä edes vähän jäljellä, senverta kaverit takoi
järkee jopa tyhmäänkin päähän ja edelleen nautin liikunnasta tottapuhuen enemmän, kun ei tavii enää olla niin helekutin kova jätkä  :wink:

Kyllähän tietty vieläkin pystyis samaan ,mut ku aika loppuu ei palaudu sataan vuoteen :-D

Vilpittömät onnittelut hyvän elämäntavan valinnasta! Anna palaa, vaikka täysillä, kehoa kuunnellen.

Ezmo

Toisen koirani kanssa harrastan, tai no vasta aloittelen harrastamaan canicrossia eli koirajuoksua. Jos joku ei tiedä lajia, niin lyhyesti selitettynä ihmisellä on juoksuvyö johon koira on kytkettynä joustavalla hihnalla. Ja ihan omaksi ja koiran iloksi juoksen. Näin alkuvaiheessa matkat ovat vain muutamia satoja metrejä, jotta koira oppisi vetämään kunnolla. Vasta sen jälkeen aletaan treenaaman kestävyyttä ja lisätään vähitellen matkan pituutta. Koirajuoksu on kätevä laji kun sovittaa askeleensa koiran juoksun mukaan niin on paljon helpompi mennä, ei väsy niin nopeasti  :wink:

Itselläni on usein polvet ja lonkat kipeinä, joten ne hieman sitten rajoittavat menoa, joskus jopa lyhyen kävelylenkin jälkeen. Olen rampannut koululääkärillä ja fysioterapeutilla mutta eihän sitä tietenkään mitään löytynyt  :|

Aatami

Päivitystä harrastustilanteeseen. Ensi kuussa alamme kaveriporukalla pelaamaan 6. divarissa futista. Sitä varten olen alkanut jälleen kohottamaan kuntoa juoksemalla lenkkejä. Vaimolta sain lahjaksi tähän hommaan erinomaisesti sopivan rannetietokoneen, Garmin Forerunner 305:en. Olen nyt juossut 9.3km lenkin pääosin joka toinen päivä, välillä jopa useammin. On mielenkiintoista seurata graafisesti lenkin jälkeen kuinka juoksu on sujunut. Sykkeen taso on laskenut tasaisesti ja nyt keskisyke lenkillä on 151 lyöntiä minuutissa. Keskikilometrivauhti yksin juostuna 4:50min ja vaimon kanssa 5:25min.

Vaikka suoritus on kiinni suorittajasta, niin tuntuu, että nyt osaa paremmin hyödyntää jaksamistaan lenkin eri kohdilla. Kyllä se mieli taas halajaa maratonmatkoille, mutta pitää vaan pitää pää kylmänä ja hölkötellä näitä pikkulenkkejä ettei mene kesän jalkapallokausi reisille :-)

Paraskalastaja

Itse juoksin viime keväällä koulun kanssa paljain jaloin kun ei skeittarit oikeen pysyny jalassa ni nopeimman ajan 100metriin mut aikaa en muista ja Piip- testissä 11min 57sec melkee 12 mutta kun ei niin ei.. vikko tuon piip testin jälkeen koitin uusiksi ajalla 10min 12sec oli senverran huonoon kuntoon viimetestissä jalat mennyt että jäin reippaasti viime ajastani... muuten inhoan juoksua yli kaiken, mutta kun siellä randanvarrella on pimuja niin eiköhän se 100m aika mene sinne 12-14sec... :wink:
-Paraskalastaja

Migelis

Nyt, kun on kesällä joutunut kuntoa pitämään yllä niin on tullut juostua tuolla maastossa 6,7km lenkkiä.
Korkeuseroja on paljon ja matkalle mahtuu pitkiä jyrkkiä ylämäkiä. Sanotaan nyt että matalimman ja korkeimman kohdan väli on 50-70 metriä.
Eli tuon 6,7km olen juossut nyt parhaimmillaan 36 minuuttiin. Kertokaapa hyvät ihmiset onko tuo teidän mielestänne hyvä aika urheilijanuorukaiselta,
joka ei kauheasti ole pitkänmatkan juoksemista harrastanut (n. 10 kertaa tänä vuonna)?
Toki pelaan jääkiekko aivan tolkuttomasti talvella (10-15h viikossa) ja sen ohessa tulee pelailtua myös 2x viikossa salibandyä.

--Migelis

Zintti

Onhan tuo jo tosi hyvä aika näin mun mielestä :-) Varmasti tehnyt juokseminen sulle hyvää hapenottokyvyn kannalta, niin siitä on apua ilmeisesti ykkösharrastukseesi jääkiekkoon. Varmasti tätärataa jaksat ensi talvena paljon paremmin kaukalossa kun kesällä vähän juoksee :-)

Migelis

Quote from: Zintti on August 10, 2010, 21:03:06
Onhan tuo jo tosi hyvä aika näin mun mielestä :-) Varmasti tehnyt juokseminen sulle hyvää hapenottokyvyn kannalta, niin siitä on apua ilmeisesti ykkösharrastukseesi jääkiekkoon. Varmasti tätärataa jaksat ensi talvena paljon paremmin kaukalossa kun kesällä vähän juoksee :-)
Juu no hyvä ja itselläni saattaa olla myös jonkin sortin rasitusastma joten varmaan sitten hyvää tehnyt tuo juokseminen!  :-)

Edit: Luulen myös, että tuo auttaa parantamaan cooperin testin tulosta joka on aina ollut pettymys itselleni. En ole juossut kuin 2450m parhaimmillaan.

Qkkeli

Tänä vuonna juoksulenkkejä on haitannut polvi, joka kipeytyy hitaassa juoksuvauhdissa/hölkässä noin parin kilsan kohdalla ja vähän lujempaa juostessa 3-4 kilsan kohdalla. Sellaista pistävää, jonka takia on pakko heittää kävelyksi, hetken kun kävelee niin saa taas juosta rauhassa pari kilsaa ennen seuraavaa kipupistoa. Veikkauksia syystä?
Aiempina vuosina ei ole ollut mitään ongelmia, eikä sählyssäkään tuo tule esille, ainoastaan juoksussa. Kengät on vaihdettu, ei vaikutusta..

Ja aina ei pyörälläkään viitti polkea, niin pitää varmasti hankkia rullasukset jos ei juoksu enää onnistu.

Qkkeli

Tuli tänään juostua cooperin testi ensimmäisen kerran intin jälkeen. Tulokseksi tuli n. 2400m joka oli ehkä lievä pettymys, kun intissä huonokuntoisempana juoksin 2100m.
Cooperin jälkeen jatkoin hölkällä ja samalla tuli tutkittua polven käyttäytymistä entistä tarkemmin. Löysin ehkä syynkin tuolle polven kipeytymiselle; vasen jalka ei "rullaa" yhtä hyvin kuin oikea jalka, aina välissä tuli selkeää tasapohja-astumistakin, joka ei voi olla kovin hyvää polvelle?

Migelis

Quote from: Qkkeli on August 14, 2010, 22:10:16
Tuli tänään juostua cooperin testi ensimmäisen kerran intin jälkeen. Tulokseksi tuli n. 2400m joka oli ehkä lievä pettymys, kun intissä huonokuntoisempana juoksin 2100m.
Cooperin jälkeen jatkoin hölkällä ja samalla tuli tutkittua polven käyttäytymistä entistä tarkemmin. Löysin ehkä syynkin tuolle polven kipeytymiselle; vasen jalka ei "rullaa" yhtä hyvin kuin oikea jalka, aina välissä tuli selkeää tasapohja-astumistakin, joka ei voi olla kovin hyvää polvelle?
Nojoo olisi ehkä hyvä käydä jossakin lääkärillä tai fysioterapeutilla pyörähtämässä ja kysellä vähän mistä saattaa olla kyse, ennenkuin juokseminen loppuu siihen.. :|

Zintti

Niin, tuohon juoksutekniikkaankin voi vaikuttaa ja sitäkin pitää treenata. Kerran joskus oli täällä joku juoksukoulu jossa neuvottiin oikeaa juoksutyyliä. Itse löysin sen helpoiten kun ensin juoksin lyhyillä askelilla. Ennen oli minulla ongelmana hirmu "pomppiva" juoksu. Tämä rupesi kolottamaan jäseniä. Nyt sitä ongelmaa ei enää ole. En tiedä onko siitä ihan haittaa polvelle, mutta jos se sitä kipeyttää niin kannattaa varmaan se karsia pois :-)