Tampereen ja sen lähikuntien pienvedet

Started by jake_aro, July 31, 2002, 17:49:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tumzu

Missäs tuo vaakkolampi sijaitsee, kun karttapalvelusta en sitä mistään löytänyt?

Kävin tänään heittämässä testireissun hautalammella mutta hiljaista oli paria epämääräistä tärppiä lukuunottamatta.

jarmoankka

pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Tumzu

Kiitoksia tiedosta, tarviipa tuonne jossain vaiheessa testireissu heittää!

pilkkiäijä

Keväällä ei ainakaan Vaakkolampi ole pettänyt. Haukea ja ahventa tullut varmasti virvelillä, ja isoja lahnoja mato-ongella. Katsotaan koska jaksaisi lähteä testaamaan sitä vähän syksymmällä. Huomenna aamulla Tesomajärvelle pienessä välinevajaudessa..
Olen kalastelijapoika!

Slickko

Porrasjärveltä 27.9 pari 150g ahventa ja n.1,5kg limatuubi.Ja 28.9 Alinenjärveltä särkeä,kiiskeä,ahventa.

pilkkiäijä

Tesomajärvi: About puolitoistatuntia kalastusta ja saaliiksi 2 ahventa. Pienempi vähän vajaa 100g ja isompi 350g. Oli tämä isompi ahven jo jonkun aikaa ehtinyt järvessä ollakkin..

Siitä Tohlopin kautta Vaakkolammelle jossa vain yksi ahven ja yksi pikkuhauen tärppi heittämällä, ja mato-ongella muutama ahven.

Olin reissussa Himopilkkijä89:n kanssa.
Olen kalastelijapoika!

pilkkiäijä

Nostetaas nyt täältä tämä yksikin aihe kun sopii ihan hyvin nyt tähän.

Onkos porukka jo tässä Tampereen järvillä tänä talvena alkanut käymään pilkillä? Minkälaisia saaliita?

Muutaman kerran käynyt Tesomajärvellä, yhteensä saaliina ehkä 40 ahventa, 15 särkeä ja tänään tuli yksi hauki. Kaikki kalat tullut mormuskalla, muuta en oikein ole edes kokeillut.
Olen kalastelijapoika!

pilkkiäijä

Tänään Kurussa Teerilammella päin kirjolohipilkillä klo. 9-15. Luvat ostettiin puhelimilla ja sitten jäälle. Olin ensimmäistä kertaa pilkkimässä kirjolohta, ja ensimmäisen tunnin sisään tuli jo tapahtumia. Tapahtumien syyllisenä oli 10g ahvenet kun kyllästyin jo pilkkimään kirjolohia  :-D Eipä mennyt kauaakaan kun minun pieneen kultamorriin ja 0.14 siimoihin iski kookkaampi kala ja sitten alkoi väsytys.

Ongelmia:
En ole ikinä nostanut avannosta yli 500g kalaa
Ohuet siimat ja pieni, ei kestävä koukku
Vettä vain 2m, ja kelalla vain about 8m siimaa
Kela niin jäässä ettei saa päästettyä siimaa
Ei nostokoukkua tai muuta apuvälinettä lähellä

Nyt siis on taidot koetuksella. Jo 30 sek sisään kala tulee avannon alle ensimmäisen kerran, arvioin kalan n. 1,5 kiloiseksi. Avannossa oli niin paljon lunta, että en erottanut kalaa kunnolla, enkä myöskään nähnyt kuinka koukku on kiinni. Sitten lähti ensimmäinen syöksy ja jouduin taistelemaan kelani kanssa. Se meni hyvin ja kala tuli vielä monta kertaa avannon alle. Juuri kun olin vetämässä kalaa avantoon, se kääntyi ja jäi väsyneenä jumputtamaan jään alle, ja kappas, koukku irtoaa huulesta  :-D Noh, väsyttelykokemusta tuli, mutta muut varmat kirjolohitapahtumat jäivät siihen.

Eipä ollut kalaa istutettu järveen pariin kuukauteen, vaikka pitäisi järvi-infon mukaan vähintään kuukausittain. Pari muutakin pilkkijää oli, mutta sanoivat että vain tärppejä tuli. Ahvenia oli loppujen lopuksi noin 30kpl kissoille, suurimpien ollessa jopa 30g!
Olen kalastelijapoika!

jarmoankka

Quote from: pilkkiäijä on December 30, 2009, 17:39:33

Eipä ollut kalaa istutettu järveen pariin kuukauteen,

Mistä ton tiiät? onko siellä infotaulu, johon merkataan istutukset?  Meinaan siis että se, ettei kalaa tullut ei tarkoita etteikö sitä siellä olisi...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

KoiJari

onko kellään kokemuksia teiskon velaattajärvestä

jarmoankka

Velaattajärvi ja ne kaksi muuta, jotka ova tsiinä kiinni ovat ainakin kesällä ihna hyviä haukivesiä ja on niistä tuttava nostanut komeaa ahventakin aina välillä.

seppo

Ootteko käynyt nässyllä viä tänätalvena?
Tiedätkö milloin kala syö??
" tietenkin silloin kun sillä on nälkä "

Suurkalastaja1

Onkos kukaan pilkillä käynyt näillä pienvesillä? Itse olen Ylöjärvellä kokeillut Sorvajärveä ja Särkijärveä. Särkijärvellä kävin kerran, silloin mp:t. Vaikuttaa aika kehnolta kalapaikalta. Sorvajärveltä on tullut heikosti, mutta jotain silti. Pientä ahventa, särkeä, haukea ja yksi lahna. Jos kohta alkaisi kalaa tulla paremmin kun lähtee lumet jäiltä.. :wink: Sunnuntaina oon ehkä menossa Ylöjärven Viisajärvelle pilkille... :-) Rapsaa tulee.. :lol:
Team Hazardi

Hauki on kalojen kuningas.

pilkkiäijä

Quote from: jarmoankka on December 30, 2009, 17:43:45
Quote from: pilkkiäijä on December 30, 2009, 17:39:33

Eipä ollut kalaa istutettu järveen pariin kuukauteen,

Mistä ton tiiät? onko siellä infotaulu, johon merkataan istutukset?  Meinaan siis että se, ettei kalaa tullut ei tarkoita etteikö sitä siellä olisi...

Vähän tulee myöhässä vastaus  :-)

Infotaulussa luki että istutukset tehdään talvisaikaan vähintään kuukauden välein, mutta paikan valvoja kävi ilmottamassa ettei kalaa ole laitettu, eikä sitä myöskään ole tullut moneen päivään.
Olen kalastelijapoika!

Suurkalastaja1

Jokos on avovesikausi avattu Tampereen ja lähiseudun pienvesillä? Itellä pari reissua takana Ylöjärven Sorvajärvelle, mp:t molemmilla keikoilla :oops: Huomenna lähetään kaverin kanssa Tampereen pienvesiä kiertämään kauden avaushauen toivossa :wink:
Team Hazardi

Tumzu

Kangasalan Kirkkojärveltä, sieltä pieneltä puolelta joka sen motarin toisella puolen on, niin sieltä on tullut tänä vuonna jo 3 haukea ja tärppejä kahdella reissul.

pilkkiäijä

Sen aikaa ainakin odottelen, että kirjolohet istutetaan, tai että hauet ja särjet alkavat kutea, ennenkuin pikkujärville lähden kokeilemaan. Pyhäjärvellä vaikka sitten tänä viikonloppuna.
Olen kalastelijapoika!

Suurkalastaja1

Hiljainen viikonloppu oli kyllä, täytyy sanoa :cry: Kala oli ihan hukassa mutta hauskaa kuitenkin oli :wink:
Lauantaina 01.05. oli tarkoitus lähteä aamukalalle, mutta pitihän se arvata miten siinä käy. Eli vettä tuli siihen malliin, että päätettiin jättää reissu tekemättä. Lähettiin sitten iltapäivällä liikkeelle, kun keli oli rauhoittunut. Hautalammi oli ykköskohteena. Se oli kuitenkin tosi kovassa tulvassa ja vesi oli älyttömän sameaa ja roskaista. Muutaman heiton jälkeen päätettiin vaihtaa maisemaa. Kohta seisottiin jo Alasjärven rannalla. Pohjoisrantaa kierreltiin uistinta heitellen, mutta hiljaista oli, ei tärppiäkään. Vaihdettiin sitten uimarannan puolelle ja mentiin laiturille onkimaan. Muutamia ahvenia ja särkiä saatiin kovalla työllä.

Sunnuntaina mentiin taas. Alasjärveltä aloitettiin onkimalla ja tulihan siinä uistintakin heitettyä hauen toivossa. Ongella tuli vieläkin huonommin kalaa kuin edellisenä päivänä ja tuuli oli tosi kova. Rakeitakin satoi välillä. Vaihdettiin taas paikkaa. Nyt käytiin kiertämässä Halimasjärvi. Sieltä tuli jo kauden ekat haukitapahtumat, kun itelle tärppi+seurio ja kaverille tärppi. Siihen oli hyvä lopettaa vähäkalainen viikonloppu :-) Tästä voi vaan parantaa :wink:
Team Hazardi

pilkkiäijä

Tesomajärvestä tässä viikon sisällä nyt muutama kirjolohi, 1540g, 1520g, joku 1200 ja 1000g. Pikkuveljelle tänään tanhaongella 2,7kg hauki, kilon ja puolentoista kirre ja 2 kirre karkuutusta, toinen otti lippaan. Myös Vaakkolammesta tullut 1 kirjolohi ja haukitapahtuma. Hiljaista vielä on näillä luonnonkalojen osalla..  :-)
Olen kalastelijapoika!

KalaJake

tuliko nuo sun kaikki kirret tahnalla? Itellä tarkotus mennä koettaan :-D

pilkkiäijä

3kpl lotolla, ja 3kpl tahnalla. Nyt saat kalan varmemmin tahnalla jos yrittämään menet.

Toissapäivänä kävin heittämässä järven ympäri ilman ainuttakaan tärppiä.. Katsotaan jos tänään olisi parempi syönti.
Olen kalastelijapoika!

Timpe

Täräytetääs ketju ylös, eli Pirkanmaan kalastajahirmut, joilta löytyy kokemuksia Höytämöjärvestä voisivat hieman jakaa tietojansa tännepäin. Nyt kun toinenkin kaveri sai paatin, niin olisi tarkoitus lähtiä tuonne kokeilemaan onnea. Syvyyskarttaa tuskin mistään löytyy, mutta kai siellä jonkin verran vettä on ja joitakin syvänteitä/penkkoja ja hot spotteja?
Lupapolitiikka taasen tuntuu netissä olevan ihan hakusessa, jossakin sanotaan että sinne saa erillisiä lupia, jossakin taas päinvastoin. Ilmeisesti kuitenkin läänikohtainen riittää?
Ilmeisesti sieltä peruskalat eli hauet ja affenat löytyy, mutta sinne on joskus istuteltu myös kuhaa ja siikaa?

Timpe

Itse itselleni vastaten, tuli tänään vierailtua mokomalla järvellä..Eipä siinä sen kummempia pieni kiva järvi, jossa pikkusta hauentumppia tuntui olevan. Muuten olis ihan mukava paikka kalastaa, mutta kun ei saa kuulemma käyttää moottoria, näin meille ainakin naapuriveneestä valistettiin, järven vastakkaisessa päässä tietty..no airot veteen ja soutamalla takas  :-D

Hesus

Minkälaista uisinta kannattaa käyttää kirjolohen pyyntiin Tesomajävellä näin kesällä? Tuossa lähipäivinä kalastin erittäin pienen hauen Punaisella halppis jigillä..

jarmoankka

Quote from: Timpe on July 06, 2010, 00:06:36
Itse itselleni vastaten, tuli tänään vierailtua mokomalla järvellä..Eipä siinä sen kummempia pieni kiva järvi, jossa pikkusta hauentumppia tuntui olevan. Muuten olis ihan mukava paikka kalastaa, mutta kun ei saa kuulemma käyttää moottoria, näin meille ainakin naapuriveneestä valistettiin, järven vastakkaisessa päässä tietty..no airot veteen ja soutamalla takas  :-D

Sähkömoottori on sallittu höytämöllä. (mulla olis jouten yksi, jos halvalla haluat).  Höytämö on tosiaan hauekas ja myöskin ison ahvenen koti.

Himopilkkijä89

Quote from: Hesus on July 26, 2010, 00:09:44
Minkälaista uisinta kannattaa käyttää kirjolohen pyyntiin Tesomajävellä näin kesällä? Tuossa lähipäivinä kalastin erittäin pienen hauen Punaisella halppis jigillä..
Eikös ne keväällä istutetut oo jo aika lailla kaikki ongittu ylös?

Timpe

Tänään Höytämöllä muutaman tunnin verran nypyttelyä, keli oli melko arktinen, tuuli lähemmäs 10m/s ja pakkastakin -9°C
Lumikin alkanu pakkaantumaan, tehden kävelemisen vieläkin vattumaisemmaksi.
Kaloja tuli 20 kipaletta, joista muutama eräksi, suurimmat n.300g ja 100g. Myös ensimmäinen kontakti haukiin tuli saatua, moisen mokoman vietyä tapsipilkistä morrin..ei tosin ottanut tasuriin sen jälkeen :(

Mutta kyllä tämän vuoksi muutaman tunnin aina istuskelee raittiissa ilmassa:

J.O.9.5

Nostetaas ylös. Onkos ihmiset käyny pilkillä Tampereen suunnalla? afro pakollisena =  :mrgreen:

Himopilkkijä89

Huomenna Höytämölle vihdoinkin ekaa kertaa koskaan. Voipi olla heikkoa kun on niin paljon lunta mutta sittenhän sen näkee.  :-D Kai sitä on morrilla ongittava.

pilkkiäijä

Tesomajärvellä alkutalvi todella heikkoa, 2 ekaa reissua n. 20kpl kaloja eikä yhtään isompia.

Kun järvelle tuli 15cm lunta, sen reissun saaliiksi jäi vain pari varovaista tärppiä, ja viimeisellä reissulla onnistuin saamaan 7 kalaa.. Luultavasti seuraavan kerran menen käymään vasta maaliskuun loppupuolella tai kun lumet lähtee!
Olen kalastelijapoika!