Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

kumpi etu-vai takajarrullinen kela

Started by sakke94, May 07, 2009, 14:28:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sakke94

kumpi teidän mielestä on parempi etu vai taka jarrullinen kela itse pidän enemmän taka jarrullisista

Dumppi 95

Takajarrullisia on kaikki omat kelat, mutta en usko että sillä on mitään väliä kummassa päässä se jarru. Tulevassa UL-kelassa on todennäköisesti etujarru.  :-)
Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista!

Don Miguel

Heittokelat etujarrullisia, tasapainoisemman tuntuinen. Tahnavavoissa kirrestäessä takajarru -helpompi säätää
"Kärsivällisyys miehen tiellä pitää"

THR

etujarru on pitävämpi ja varmempi kuin takajarru, mutta takajarrua helpompi säätää tai oikeestaan mitäs väliä sillä on. On ollu abu garcia carfinal takajarrullinen kela, mutta se jarru ei kyllä ollu yhtä hyvä kun nykyisessä etujarrullisessa shimano symetressä.

Hagge

Takajarrullinen(erityisesti taistelujarrulla varustettuna) on nopeampi säätää. Etujarrullinen taas saattaa olla tehokkaampi, johtuen jarrupalojen suuremmasta halkaisijasta. Lisäksi takajarrullisessa kelassa on helpompi vaihtaa puolaa. Tuosta säädön helppouksesta nyt sen veeran, että kun jarrua tottuu käyttämään, on kunnollisen jarrun säätäminen yhtä helppoa sijaitsi se edessä tai takana.

Itselläni on molemmanlaiset kelat, enkä ole suurempia moittimisen/kehumisen aiheita kummastakaan löytänyt. Tärkeintä on se että jarru on tehokas, säätövara tarpeeksi suuri, eikä se mene lukkoon kovin helposti.

tomso

Itelläni on abun scorpio jossa takajarru, tosi helppo säätää heitelles ja vaikka oi kala kiinni ni silti on helppo säätää  :-D
.....

jarmoankka

Quote from: tomso on May 07, 2009, 15:22:44
Itelläni on abun scorpio jossa takajarru, tosi helppo säätää heitelles ja vaikka oi kala kiinni ni silti on helppo säätää  :-D

Tuossapa pointti joka mulla puoltaa vahvasti sitä, että yhtä poikkeusta lukuunottamatta mulla takajarrullisia. Ei tarvi pelätä, että katkoo siimat kädellä, jos kesken kiivaan väsyttelyn (mulla harvinaisia) tarttee jarrua säätää...
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

Hagge

Tuossapa pointti joka mulla puoltaa vahvasti sitä, että yhtä poikkeusta lukuunottamatta mulla takajarrullisia. Ei tarvi pelätä, että katkoo siimat kädellä, jos kesken kiivaan väsyttelyn (mulla harvinaisia) tarttee jarrua säätää...

On kyllä ihmeelliset siimat (tai terävät sormet) jos ne saa kädellä poikki. :roll:

Catana

Mulla on sekä etu- että takajarrullisia. Jotenkin tuntuu tuo etujarru paremmalta, tuntuu myös tasapainoisemmalta, kuten myös Don Miguel sanoi.
Takajarru on nopeampi säätää "vauhdissa".

Mutta ei kai sillä väliä kumpi on kunhan vaan oppii käyttämään.
Oli se outoa käyttää takajarrullisen jälkeen etujarrullista.

jarmoankka

Quote from: jätkä on May 07, 2009, 15:41:07

On kyllä ihmeelliset siimat (tai terävät sormet) jos ne saa kädellä poikki. :roll:

Se on ihan vissi, että jos säädät etujarrullista ja räpellät siis sorminesi siellä mistä siima puolalta ulos tulee, niin kalan kiskoessa ja siiman sopivasti sormiin ottaessa se muljahtaa/pomppaa/mitä tahansa niin, että osuu johonkin ei hyvään kohtaan tai jumittuu hetkellisesti, niin että isompi peto ehtii löysän loppumisenvuoksi irtoamaan/katkomaan siiman.
pessimisti ei pety koskaan. Aina sattuu kun tapahtuu ja jos usein sattuu, siihen tottuu.

El Dorado

Nelitonnisessa mulla on takajarrullinen, mutta UL kelassa etujarrullinen..

SUURkalastaja jyväskyläst

Kolme kelaa on itseasiassa mitä tällä hetkellä käytän, kahdessa etujarrullinen ja yhdessä sitten takajarrullinen. Etujarrulliset tuntuvat paremmalta, olen kait tottunut siihen. Muuten ei ole kyllä mitään väliä onko etu- vai takajarrullinen.
Hauki on kalastajan ystävä...se ottaa aina silloinkin, kun muut kalat eivät

Molopääklaani

pjk

Haukihaspelini on takajarrullinen Shimano taistelujarrulla. Taistelujarru on siinä mielessä kätevä, että kalastustilanteissa säädöt tapahtuvat pikavipua kääntämällä nopeasti ja tarkasti. Ominaisuudesta on iloa jos kesähauki täräyttää vasta lähellä venettä ja alkaa reuhtoa muutaman metrin joustamattomassa siimassa. Silloin tuntuu, että jokin paikka pettää varmasti, jos kala ei saa salamana löysää.

Noin muuten hauenkalastuksessa kelan jarru ei näyttele kovin merkittävää roolia kalan ylösotossa. Tärkeintä on pitää jarru lähes kiinni kalastuksen aikana, jotta kalan tartutus saadaan tehtyä kunnolla.

--pikeye

Pete

Quote from: jarmoankka on May 07, 2009, 15:25:27
Etujarrullisessa(kin) kelassa se siima tulee jarrun toimiessa yhdestä kohdin ulos puolalta, ei kuten heitettäessä koko puolan ympäriltä. Joten sormia et saa laitettua siiman väliin, tai sotkettua sormiasi siimaan, ellet sitten mene ja koske sekä pyörittele siimaa sormiisi ehdoin tahdoin. Ihmettelenkin miten Jarmoankan jarru siinä hänen haspelikelasssaan toimii. Vai toimiiko se ollenkaan kuten muilla kalastajilla haspelit toimii...

Panze

Itselläni nykyinen kela, jota käytän on takajarrullinen ja siihen olen sitten tottunutkin. Kun on tilanne päällä jarrua voi helposti säätää kelan alta muun toiminnan ohessa, eikä ongelmia sen suhteen ole ollut. Etujarrullisesta kelasta ei ole mitään käytännön kokemusta tositoimissa, mutta juuri eilen tilasin etujarrullisen Abu Cardinal 304- haspelin :roll: Uskon, että tuohon etujarruunkin totun, vaikka se voi viedä vähän aikaa, mutta kuitenkin. Muuten en sitten tiedä onko jarruilla muuta eroa, mutta eiköhän sekin selviä, kun pääsee uutta, vaihteeksi etujarrullista kelaa kokeilemaan :-)
Give a man a fish and you will feed him for a day. Teach a man to fish and you will feed him for a lifetime.

Tornio_River

Itse suosin ainakin pienemmissä haspeleissa pelkästään etujarrua,etujarrulla saadaan mielestäni tasaisempi ja pehmeäpi jarrutus tehoaikaan.
Ja kuten pete tuossa vähän ylempänä mainiisikin ettei sitä etujarrullisesta kelasta saa kyllä sormilla sörkkimällä siimoja silmille,paitsi ehkä joku itäplokin ilolintu jolla rakenne kynnet kun kotkalla.

Miskala

Takajarru on mielestäni helpompi säätää ja se ei ole ainakaan tiellä. Etujarru minulla kuitenkin on enemmän käyttämässäni virvelissä.

Abborna

Takajarrullinen.

Tätäkin tässä olen muuttamassa kovaa vauhtia koska en ole tuohon 1500 kelaan koskenut kohta vuoteen ULkärpäsen puraistua ja ulleissa ei taida kovin montaa kelaa olla jossa olisi takajarru.
Minusta etujarrulliset ovat jotenkin holtittomampia,vempuloita ja vaikeita säätää taistelun temmellyksessä (niitä mitä minä olen kokeillut)..
toisaalta kela on paljon kompaktimpi säilyttää ja käsitellä irrallaan jos siellä takana ei ole sitä morkulaa mutta niin..kai nämä on niitä makuasioita  :wink:

JamiDaMan

Takajarru ehdottomasti!

Vähä sapettaa, koska nykyiset kelat, ovat menneet auttamattomasti etujarrun kannalle! Olen omistanut tasan 2 etujarrullista, enkä ole nähnyt niissä kuin huonoa!
Takajarrulinen "taistelujarrun" kanssa, on pelastanut monet kerrat isonkalan menetykseltä. Etujarrullisen rimpulan kanssa uistimia on mennyt 2kpl.
Joko olen vaan vanhan liiton poikia tai sitten oikeasti se takajarrullinen on parempi. Myös kalliimpi takajarrukela yleensä on.
Joten niin tai näin, mutta tälle takajarrukonkarille, on enään ihan turha edes tarjota etujarrurimpulaa koska takajarrun kanssa säästää uistimia ja hermoja!

Takajarru rules ja Taiwanin etujarruhärvelit syötiks!
"Victory goes to the player who makes the next-to-last mistake"

jarmoankka

Quote from: [TSK]JamiDaMan on October 23, 2009, 02:22:23
Takajarru ehdottomasti!

Vähä sapettaa, koska nykyiset kelat, ovat menneet auttamattomasti etujarrun kannalle! Olen omistanut tasan 2 etujarrullista, enkä ole nähnyt niissä kuin huonoa!
Takajarrulinen "taistelujarrun" kanssa, on pelastanut monet kerrat isonkalan menetykseltä. Etujarrullisen rimpulan kanssa uistimia on mennyt 2kpl.
Joko olen vaan vanhan liiton poikia tai sitten oikeasti se takajarrullinen on parempi. Myös kalliimpi takajarrukela yleensä on.
Joten niin tai näin, mutta tälle takajarrukonkarille, on enään ihan turha edes tarjota etujarrurimpulaa koska takajarrun kanssa säästää uistimia ja hermoja!

Takajarru rules ja Taiwanin etujarruhärvelit syötiks!

Tähän ei voi kuin yhtyä. Eipähä ole sitäkään vaaraa, että räpeltää sormet siiman sekaan, kun koittaa jarrua taiston tuoksinnassa säädellä...

Pete

Etujarrullisessa(kin) kelassa se siima tulee jarrun toimiessa yhdestä kohdin ulos puolalta, ei kuten heitettäessä koko puolan ympäriltä. Joten sormia et saa laitettua siiman väliin, tai sotkettua sormiasi siimaan, ellet sitten mene ja koske sekä pyörittele siimaa sormiisi ehdoin tahdoin. Ihmettelenkin miten Jarmoankan jarru siinä hänen haspelikelasssaan toimii. Vai toimiiko se ollenkaan kuten muilla kalastajilla haspelit toimii...

KÖSTER

Ihan sama mulle, tulee nuo pikkufisut useimmiten jarruun koskematta muutenkin kun perussäätö kohdallaan ja isojen kanssa yleensä
rauhallisempaa kunhan jarru riittävän löysällä. UL-laitteet jostain syystä etujarrullisia ja haukihaspelit takajarrumallia. Säätämään oon tarvittaessa
ehtinyt molempia eikä mitään valitettavaa tai suurta ongelmaa kummassakaan kalastuksen suhteen.

Aatami

Ei asia niin yksiselitteinen ole. Olen myös omistanut useita takajarrullisia sekä etujarrullisia, ja itse olen sitä mieltä, että etujarrullinen on näppärämpi. En tiedä johtuuko siitä, että olen vasenkätinen vai mistä, mutta takajarrun hamuaminen ei ollut itselle niin luontevaa vaikka kuinka isoja mötiköitä jarrut olisi ollut. Kyllä laadukkaistakin keloista on saatavilla monesti molemmat mallit ja yleensä käännyn etujarrun puoleen. Tottakai missä tahansa huonossa kelassa jarru on mitä on. Oli kyse etu- taikka takajarrusta. Etujarru on kuitenkin siinä silmän ulottuvissa eli näkee jarrun kokoajan.

Asia on niin, että se on makuasia. Molempia saa hyvillä jarruilla. Ostaessa tuleekin miettiä, että mistä sitä jarrua haluaa lähteä hamuamaan. Jarrunupin kokokin vaihtelee niin rajusti, että ei se jarru aina ole niin käteensopiva siellä missä sen on tottunut olevan.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

KÖSTER

Niin tuo etujarru tuntuu esim. kirjolohen soudussa näppärämmältä minustakin ja sattumaa nuo takajarrullisetkin vaan äijässä se vika loppujen lopuksi on jos kala karkaa? mitä sitä jarrun syyksi laittamaan itteppä on laitteensa valinnut sen särkyvänkin mallin :wink:.
Totta nuo mukavuus seikat joku tykkää toinen ei joku osaa eestä ja toinen takkaa jne..

perza

En edes ymmärrä koko aihetta, siis eihän sitä jarrua nyt niin usein tarvitse säätää. Itellä on sellanen tapa olin sitten vaikka haukia heittämässä tai ahventa jigittelemäsä että jarru on tavallaan asteen verran liian tiukalla. Kun kala tärppää niin saatan löystää vähän jarrua, mutta yleensää kalat sitä kokoa että ei tarvii jarruun koskea vaikka ultralight vehkeillä kalastelen. Jos huomaan että on isompi kala kiinni eli yleensä hauki niin vähän tilanteen mukaan jarrua löysmmälle tai tiukemmalle. Kalaa ylös ottaessa säädän aina jarrua löysemmälle eli se on yksi vaihe jolloin säädän. Tunnetustihan isot hauet ei paljoa vastaan potki vaan tekevät tasaisia syöksyjä eli jarrua on helppo sätää oli se sitten edessä tai takana. Kirjolohi/taimenen koski kalastuksessa mulla on jarrut vähän löysemmällä kun saattaa se kirre tai taimen heti tärpistä kiskoa siiimaa jos useamman metrin.
Itsellä on kaikki kelat etujarrullisia ihan jo sentakia kun Ul-luokassa ei ole montaakaan kelaa jossa olisi takajarru. Etujarrulliset kelat saadan siis pienemmiksi tehtyä.
Olen kyllä käyttänyt paljon takajarrullisiakin keloja ja ihan samalla tavalla ne toimii, ei ole ongelmaa niidenkään kanssa.

Mitään siimoja en ole sormiin saanut sotkettua, siis jos vähääkään on enemmän kalastellut niin ei siinä kalan kanssa niin paljon tarvii panikoida että hätäilemällä pitäs jarrua säätää. Kylähän sen saa siiman sotkettua varmasti jos ei tiedä mitä tekee.

Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Mikke96

Mun mielestä sillä ei ole melkein mitään väliä se on ihan maku kysymys jotkut tykkää takajarrullisista ja jotkut taas etujarrullisista keloista :-)