Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

isomman kalan setti

Started by Pataakkeli, February 24, 2009, 18:05:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Pataakkeli

taas laitan uutta kyselyä tänne näin... :wink:
elikkä mul on mielessä isomman kalan pilkkisetti, johon kuuluis delfinin 70 mm kelalla varustettu vankka vapa ja n. 0, 25 millistä kuitua.
vedessä aattelisin kastella isompii tasureita ja isoi pystäreitä.

kysymykset kuuluukin: onko etenkin tasureilla pilkkiperuke pakollinen kuhan ja hauen pilkinnässä?
                               onko siiman paksuus liikaa liitseille?
                               mitä pystäreitä on mielessä?
                               ja kannattaako ostaa astetta ohuempi siima?
Patakuninkaallista - jo vuodesta 2007.

Perca

Quote from: makke50 on February 24, 2009, 18:05:53
onko etenkin tasureilla pilkkiperuke pakollinen kuhan ja hauen pilkinnässä?

Peruke ei ole pakollinen mutta varsin suositeltava, varsinkin hauen pilkinnässä.

0,25-millinen kuitu on ihan perkeleen paksua vaijeria mihinkään muuhun kuin jerkkaukseen.

Henkilökohtaisia suosikkipysty on ehdottomasti 5-senttinen Nautilus. Varmaan menee isommassakin koossa mutta tosi kevyille välineillä tuo pieni lituska on juurikin passelin kokoinen. Sillä kannattaa aloittaa.

Ja ehdottomasti ohuempi siima, joku 0,12 riittää mainiosti jos sillä nyt ei ihan karmeasti revi. Ohkasemmalla siimalla on huomattavasti parempi tuntuma.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Tornio_River

Mutta hakusessahan oli nimen omaan  isomman kalan setti :evil: mutta kyllä tuo 0,25  on jo näissä punotuissa sellaista kaapelia et oksat pois.
Varmasti kannataisi hankkia  näille isoimmille kaksi settiä ,toiseen vaikka sen ison varalle vähän paksumaa punottua(sori perca) mutta vähän vahvempaa kuin 0,12
jos käytössä tosiaan julmat tasurit ja pystyt, ehkä pyöritään jossain 0,15mm kohalla nuitten isompien kohalla.
Toinen ns,isomman kalan setti olisi sitten tällä 0,12 mm punotulla varustettu vapa jolla liitsitkin uivat jo kohtuudella.
Iso nautiliusta,pientä räsää,isoa tasuria , ym muuta kuhalle ja hauelle,joskus kanntaa koittaa ihan pienehköä  pystyäkin  kunnon sopivalla kolmihaara koukulla saa meinaa arankin hauen  kiinnostumaan :wink:

Perca

Ei siinä, eriäviä mielipiteitä pitääkin olla, muuten ei synny keskustelua.

Mun mielestä vaan siiman paksuudesta kannattaa karsia tuntuman takia. En vaan tiedä että minkäkokoisia haukia & kuhia makke50 on meinannut lähteä pilkkimään - semmosille kymppikaliiberinkin kaloille riittää mun mielestä vallan mainiosti 0,12 siima 6-7kg vetolujuudella jos sitä vaan osaa käyttää. Toisin sanoen väsyttelee rauhassa. Suurempia ongelmia saattavat tuottaa koukut ja niiden kestävyys.

-Perca
Vegetarian is an old indian word for bad hunter

Tornio_River

Quote from: Perca on February 24, 2009, 19:04:28
Ei siinä, eriäviä mielipiteitä pitääkin olla, muuten ei synny keskustelua.

Mun mielestä vaan siiman paksuudesta kannattaa karsia tuntuman takia. En vaan tiedä että minkäkokoisia haukia & kuhia makke50 on meinannut lähteä pilkkimään - semmosille kymppikaliiberinkin kaloille riittää mun mielestä vallan mainiosti 0,12 siima 6-7kg vetolujuudella jos sitä vaan osaa käyttää. Toisin sanoen väsyttelee rauhassa. Suurempia ongelmia saattavat tuottaa koukut ja niiden kestävyys.

-Perca

Nin no sitähän minäkään en tiedä millaisia petoja kukin  pyytää mutta jos ajatellaan että henkilö haluaa aloitttaa ispmpien fisujen pyynnin nuin niikun kerta heitolla niin kyllä siinä mielummin suosittelee vähän paksumpaa lankaa näin aluksi,no ei siiän tuli viimeviikolla siduttua kaverille rautu pilkti kuosiin,ja siimana kaikissa oli 0.38  firelinit =) myöd tapseissa jossa morrit rautlätkän  alla,kuulema ei halunnu jättää mitää satuman varaan :evil:

Vikke

Quote from: makke50 on February 24, 2009, 18:05:53
onko etenkin tasureilla pilkkiperuke pakollinen kuhan ja hauen pilkinnässä?

Etenkin hauen pilkinnässä tuo peruke olisi hyvä olla. Hauella on sen verran terävät hampaat.
Itse käyttäisin siimana monofiilia, ja sekin saisi olla ohuempaa, ehkä 0,20mm maksimi. Mutta kaikilla omat mielipiteet tässä(kin) asiassa.

Pystäreistä suosittelisin Valioa, Nautilusta ja SePeä.
Tai näitähän on monia, mutta nuo tulivat ensimmäisenä mieleen. Valiot ja Nautilukset yleisiä hauen pilkinnässä, ja SePeä käytetään myös kuhan pilkinnässä.

"Suurta saalista
tärkeämpää on se, kuinka paljon kala tarjoaa urheilua pyytäjälleen." -Alex Hintze

Pataakkeli

näyttäs viestii tulevan.
toi ehottamani kuitu on sen takii niin paksua koska oon käyttäny monofiilei ennemmi.
tähtäimessä kaikenkokoset kalat, mitä nyt tulee eteen
näitten viestien perusteella laittaisin kuidun paksuudeksi 0,15 mm, en mä niihin kauheesti oo viel luottoo laittanu.

Pataakkeli

no nyt on delfinissä 0,17 mm Fireline ja suurin sillä pyydystetty on tällä hetkellä vaivanen 200 g ahven, mutta tänä talvena varmasti paremmin. :-D

Himopilkkijä89

Itse oon nyt syksyllä käyttänyt paljon 80cm pitkää virvelivapaa avokelalla. Ja siimana on ollut 0,35mm monofiilia. 20-35g painavia tasureita on tullut uitettua ja isoja pystyjä.
Hyrräkela sopisi tuohon varmasti paremmin kuin avokela, mutta kyllä avokelakin menettelee.

Nyt kun taas joskus jäät saadaan meinaan tuota koittaa myös talvipilkinnässä. Siimaksi vaihdan 0,45mm Stroftia ja samoja pystyjä ja tasureita meinaan käyttää kuin avovesiaikaankin.

Kuhalle peruke ei varmaankaan ole pakollinen, mutta hauelle on (ainakin tasureissa). Itselläni onkin vielä hakusessa milllaista peruketta sitä tasureissa kannattaisi käyttää? Olisiko nuo kesällä uistelussa käytettävät perukkeet turhan jäykkiä? No kokeilemalla se varmaan selviää uivatko ne tasurit sillä vai ei.

jcuster

.25 kuitu on liiankin varmasti kestävää. En suosittelisi tuota, puolet paksuudesta pois tai .25 monofiili menis paremmin. .17 fuusio tuotti surkean pettymyksen käytössä ainakin mulla, toimi kyllä jotenkin suojalla mutta pakkaskelillä vain yhdellä reiällä.

Ns. ison kalan vapa mulla nykyään .25 monolla ilman peruketta... Hauki jos sattuu kohdalle niin pilkki menee. Ovat sen verran harvinaisia osumia jotta niiden kanssa voi vielä elää.(joskin harmittavat välillä, jos pysyvät hiukan pidempään kiinni.)

.20 mono toimi ainakin viimevuonna kuhien kanssa, joskin olivat kovin pieniä mokomat. olihan siellä joku isohko ahven sentään kokeilemassa loimuräsäsen ottavuutta.
Yks asia on varma: Kun pilkkihaalarit päällä pierasee sen saa aina silmilleen.

Pataakkeli

Quote from: jcuster on December 02, 2009, 00:43:24
.25 kuitu on liiankin varmasti kestävää. En suosittelisi tuota, puolet paksuudesta pois tai .25 monofiili menis paremmin. .17 fuusio tuotti surkean pettymyksen käytössä ainakin mulla, toimi kyllä jotenkin suojalla mutta pakkaskelillä vain yhdellä reiällä.

Ns. ison kalan vapa mulla nykyään .25 monolla ilman peruketta... Hauki jos sattuu kohdalle niin pilkki menee. Ovat sen verran harvinaisia osumia jotta niiden kanssa voi vielä elää.(joskin harmittavat välillä, jos pysyvät hiukan pidempään kiinni.)

.20 mono toimi ainakin viimevuonna kuhien kanssa, joskin olivat kovin pieniä mokomat. olihan siellä joku isohko ahven sentään kokeilemassa loimuräsäsen ottavuutta.

no oon kyl samaa mieltä ku tutkiskelin kuituja kaupassa. 0,25 ois enemmä kesäkalastukseen. oon päätyny 0,1 -0,2 mm kuituihin.