Rapu sumppu

Started by jtorro, July 28, 2003, 15:56:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jtorro

Vinkkejä rapu sumpun käyttöön? Mitä laitetaan muuta sisälle kuin rapuja?... Perunoita? ...Porkkanoita?

Kuljetuksen osalta neuvot olisivat myös tarpeen. Oon kuullut, että kuljetuksen voisi tehdä pahvilatikossa. Onko tässä mitään perää?

Oon aloittelemassa ravustus uraa ja kaikki neuvot on tervetulleita.

gfc

Esim. lepän tai koivunoksat käy loistavasti. Ei kaloja!

Kuljetuksesta ei ole kokemusta, mutta kyllä varmaan pahvilaatikossa kuljettaminen on ok (riippuu tietysti matkasta, ettei nyt useita tunteja niitä siinä kuljeta).
Ravuthan ei paljon happea tarvitse, joten vedessä niitä ei tarvitse kuljettaa (riippuu tietysti jälleen matkasta).

Niin ja kuolleita rapujahan ei saa keittää, koska rapu alkaa välittömästi kuoltuaan kehittää myrkkyä elimistöön.

panumies

Mikä idea tuossa oksien laittamisessa on mertaan ?
Kun myin omat rapuni laitoin ne juuri pahvilaatikkoon ja pohjalle heinää että pysyvät kosteana.
Neuvoni on että menet katsomaan merrat pari kertaa yössä, esim. klo 12 ja 4.

[Jyri]

Sumppuun pitää laittaa ainaski polttaraisia. Ei muuta? Itse lailtan sinne silloin tällöoin särkejä tai lahnoja. Onko siitä mitään hyötyä?

Anonymous

ei sinne sumppuun laiteta mitään, että rapu saa suolensa tyhjäksi. ja ei kannata pahvilaatikossa kuljettaa koska rapu jyrsii pahvia ja suoli täyttyy. muoviset leipä laatikot on parhaita kuljetukseen, tietysti laatikon pitää olla viileä..

verkottaja

Hyviä vinkkejä ravun kuljetuksiin/ säilyttämiseen.

Yksi parhaimmista on kostutettu sammal, muovilaatikon pohjalle pieni kerros kylmällä vedellä kasteltua sammalta jos on puristettu vesi pois ja sen jälkeen ravut laatikkoon ja niiden päälle taas sammalta. Näin pystyy kuljettamaan pitkiäkin matkoja. Vielä jos tiedossa on todella pitkä matka ja on 2 muovilaatikkoa niin laita jäitä alempaan laatikkoonja laatikot sisäkkäin niin ylempi laatikko pysyy kylmänä ja ravut tykkää kovasti.

Jos sumputus tuottaa vaikeuksia niin hyvä paikka säilyttää rapuja on kylmiö, sama konsti kuin edelle ja laatikko kylmiöön. Välillä voi käydä "jumppaamassa" rapuja siten että pienellä sammal tukolla pyyhkii niiden selkää. Muuten ravut ovat ihan liikkumatta viileässä.
Kylmiössä ollaan säilytetty rapuja 1-2 viikkoa. Myös jääkaappikin käy.

aapeli

Hei!
Itsetehty sumppuni petti eli se ei ollut oikein hyvä, joten on ostettava uusi. Olen menossa Ouluun tässä parin päivän sisällä ja sieltä pitäisi hyvä sumppu löytää, mistä, hinta? Jos jotain tietoa on Oulun tai Kajaanin sumpuista niin kertokaa,koska pitää ihan asiakseen lähteä ostamaan se?. Ravustan ekaa vuotta puolenkymmentä mertaa vedessä, niin sumpun ei tarvitse iso olla.

Kiitos jo etukäteen!

LISÄYS: Minkälainen on Motonetin "Sumppu 50x90cm" tai "Isosumppu"? Onko kellään kokemusta näistä?
Taasko tässä kävi näin...

kala-ale

Terve!

Olen ravustanut vuosia ja olen aina luottanut omatekääni sumppuun. Kauden jälkeen vain pesee sen ja laittaa paikkaan jonne ei lumi eikä aurinko pääse. Toki ennen veteen laittoa täytyy muistaa katsoa tarkkaan kaikki tinaukset läpi. Itse teen sumpun niin että Leikkaan 1.30 metriä pitkän palan katiska verkkoa tai muuta sen tapaista joka on 50 cm korkea. Sitten leikkaan palan kahtia pitkittäis suunnassa --> syntyy kaksi 25cm korkeaa pätkää. Sitten liitän ne yhteen eli siitä tulee 2.60 metriä pitkä pätkä, sen jälkeen muotoilen palat siten että siitä tulee 80cm x 50cm x 25cm. eli siis neliskulmio. sitten vain leikkaan sopivat palat verkosta katoksi ja kanneksi. tiputus aukon voi suunitella itse.

Rapu sumppuun ei tarvitse mielestäni laittaa mitään syönti kelpoista. Ravut elävät hyvin yli viikon sen jäleen ne minusta kannattasi viedäkkin myyntiin, koska varkaita on olemassa sen olen kokenut..

-Kala-ale
Mä verkot vetehen vain lasken laulellen ja luodolle käyn onkimaan...

<><                         <º(((((< 

-PerhoKalastaja-95

Itelläkin on käynyt varkaita ja vietiin noin 40 rapua sit seuraavana vuonna iskä hitsas sellaseen kauheen metalli häkkyrän sumpuksi ja se painaa varmaan 10 kg ja siihen ostettiin sellanen vettä kestävä munalukko sen jälkeen ei oo enään kukaan varastanut rapuja :-D