Kyrkösjärvi

Started by Sorva, August 05, 2003, 16:52:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sorva

Onko kukaan käynyt Kyrkösjärven tekoaltaalla,Seinäjoella?
Minkä laista kalaa sieltä nousee ? Tuttu on saanut sieltä pilkkimällä  vain särkiä  ,m utta muutama vuosi sitten huhuttiin että joku sai sieltä kirjolohen. Pitääkö paikkansa ?

Toimitus

Kyllähän Kyrkösjärveen on kirreä istutettu. Ainakin taannoin,  aika paljonkin. Siinä vain kävi sellainen homma, että istuttajat päättivät laskea kalat rannasta liikkeelle. Homma olisi muuten toiminut, mutta kun juttu levisi ympäri Seinäjokea hyvin nopeasti ja lopputuloksena oli, että uimaranta oli ihan täynnä miehiä, ootto-onkia ja täysinäisiä Itikan lihalaatikoita...  :(

No kyllä ehdottomasti paras paikka on mielestäni Kyrkkärillä voimalaitoksen jähdytysvesi-putkien luona, joka on auki läpi talven. Itse olen siitä haukia saanut hyvin ja jigillä isoja affenia. Voitimpa siitä kerran pienenä kalastusleirin suurinkala-kisankin...  :)

Sielä jää suhteellisen helpolla pohjaan uistin, joten kannattaa olla varovainen...
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Jonttu

Minä olen kyrkösjärveltä saanut vain haukia ja ahvenia rannalta,veneestä en ole siellä kalastellutkaan.
Kerran oli n.3kg kirjolohi kiinni,mutta se karkasi viime hetkillä,arvatkaa vaan potuttiko >:(.
Tarvitseeko kyrkösjärvelle luvat? Myönnän,että en ole lupia kyrkkärille hankkinut,mutta olisihan ne parempi olla.Jos kyrkösjärvelle tarvitsee luvat,niin mistä ne voisi hankkia,ja onko hinnoista tietoa?
Itse kalastelen Ilmajoen puolella,eli vastapäätä sitä voimalaitosta.
Siellä on sellainen pieni kanaali jonka olen havainnut hyväksi paikaksi,tuo kirjolohi oli kiinni siellä,useita haukia on siitä noussut ja on sieltä ahveniakin tullut

Anonymous

Kyrkösjärvi antoi tänävuonna todella hyvin kuhaa juuri voimalaitoksen edestä. Voimalaitoksen edessä vaan pakkaa olemaan uisteluveneitä niin, ettei sekaan tahdo mahtua. Haukea ja ahventa saa jokapuolelta järveä, mutta Jalasjärven pääty on osoittautunut erinomaiseksi paikaksi.

Jonttu

Mitäs uistimia olette kyrkkärin kuhalle tarjoilleet?
Kun taas pitkästä aikaa sinne pääsen,voisi koittaa josko jokunen kuhakin tulisi.
Syvännevaappuja voisi kokeilla,jigeistäkään ei varmaan haittaa koidu...
En pääse veneellä kalastamaan,joten tuo aikaisemmassa viestissä mainitsemani n.10-12m leveä ja parhaimmilaan n.7-10m syvä kanaali on varmaan ainoa kuhan kannalta kokeilemisen arvoinen paikka.

Tietääkö kukaan,mitä muita kalalajeja kyrkösjärvessä on kuin haukia,ahvenia,kirjolohia,madeja(ko?),kuhia ja särkikaloja?
Taimenista olen kuullut huhuja....

Ja saa antaa muitakin vinkkejä lähinnä hauen ja kirren syyskalastukseen!
Nyt kertokaa kaikki tieto ja vinkit kyrkkäristä,niin voisin saada jopa kalaakin ;)

Anonymous

Olen saanut kaikki kuhat pienillä vaapuilla, lähinnä rapaloilla ja salmoilla. Muutama kuha on tullut päiväaikaan, mutta suurin osa vasta illan hämärryttyä n.klo:23-01. Aamuisin en ole kalaan jaksanut nousta, joten siitä en tiedä. Tähän aikaan vuodesta pimeä tulee paljon varhaisemmin ja yö on todella pimeä, joten se vaikeuttaa kalastusta. Hauen tulo on aina loppunut pimeän tultua.

Kyrkösjärvellä olen käyttänyt vain aika pinnassa uivia vieheitä. Siellä kun pakkaa uistimet jäämään pohjaan kiinni aika helposti. Ja varsinkin nyt veden ollessa viileää, aktiivinen kala saalistaa pinnassa.

Olen myös kuullut kyrkösjärven taimenista, mutten tiedä ketään, joka olisi sellaisen saanut. Talvella olen pilkillä saanut kirjolohia.

daiwa2

Itsellänio on kokemusta kans tosta jussin ilmoittamasta paikasta ja kyllä siitä kalaa tulee tosi hyvin

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

KUHAS

Onkos kyrkkäriltä tullu hyvin madetta, ainakin reikiä oli jalasjärventien puoleisella penkalla pirusti?

Kuha-Eki

Mateista en tiiä, mut minkälaiset jäät kyrkkärillä oikein on? Pimeellä kävin rannas kattoos, autiota oli.
Koukuttaako?

KUHAS

Jäätä oli 30-40 cm ja väkeäkin eilen toistakymmentä, vaan ei ollu mateet otillaan....

taos

Quote from: KUHAS on January 28, 2009, 10:18:09
Onkos kyrkkäriltä tullu hyvin madetta, ainakin reikiä oli jalasjärventien puoleisella penkalla pirusti?

Teoriassa nyt olisin siellä, mutta..
- kantapää ei kestä kävellä
- huhujen mukaan
=jalasjärventien liittymässä on taas puomi

Tietääkö kukaan asiasta tarkemmin

11.2.2009
Siellä on tulossa SM jäärata-ajot. Moottorikerho yritää kerätä 5€/portista etenijä. Kertoivat avaimen olevan lentokentän TP:llä. Se tie vie veneenlaskupaikalle mutta on yksityisen maalla. Kävin katselemassa. Rannan ja radan välissä on ollut tuhottomasti kairanreikiä normaalilla ottipaikalla. Mitenkähän riippuliitäjät ja purjelautailijat suhtautuvat. Pilkkimään en ole enää Kyrkkärille menossa.

Lehtitietojen mukaan sairaalan työmaa on katkaissut uimarannan tien. Pätkä tiestä tehdään uuteen paikkaan.

Haasteellisia paikkoja ovat hälytysajoneuvoillekin.

KUHAS

Quote from: taos on February 07, 2009, 17:45:47
Quote from: KUHAS on January 28, 2009, 10:18:09

Teoriassa nyt olisin siellä, mutta..
- kantapää ei kestä kävellä
- huhujen mukaan
=jalasjärventien liittymässä on taas puomi

Tietääkö kukaan asiasta tarkemmin

Joo se puomi on siinä mistä mennään siihen uimarannalle vaimikäseon, kyllä siihen normaalille parkkipaikalle saapi auton.

abpaper

Onko joku teistä käyny kattomas niitä joutsenia siellä? Kannattaa mennä leivänpalojen kanssa.
"Ikkunanpesijän käsikirjan pykälä 378: Putoa tyylikkään rennosti."
-Aku Ankka

Jebou

Onko porukka saanu kuhaa kyrkkäriltä tänäkesänä? ite oon muutaman ihan hyvän kokosen saanut.

Henri R.

Mites on nykyään Kyrkkäriltä kalaa tullut, onko joku käynyt kokeilemassa?

Jarson Ola

Quote from: Jebou on August 05, 2009, 18:04:21
Onko porukka saanu kuhaa kyrkkäriltä tänäkesänä? ite oon muutaman ihan hyvän kokosen saanut.

Mukavasti on tullu kalaa rannoilta heitellessä ja uistellessa. Ei mitään isompaa mutta parikilosta kuhaa ja haukee hyvin varmaan määrissä n.50 ei tuu aina laskettua. Tänäkesänä kuhaa on tullut huomattavasti enemmän kuin viimekesänä. Jos kalaa haluat ja veneellä liikuskelet niin kannattaa voimalinjan suuntaiselle rämeikkö/kannokko akselille mennä heittelemään järveltä rannallepäin lipat, isot lusikat ja saalis on taattu, viimereissulla viikkositten kahteenmieheen ja kahteen tuntiin, 22 ahventa ja 7 haukea. En tiedä onko paljon vai vähän kyseisestä järvestä mutta tyytyväinen olen  :-)

Jebou

Juu kyrkkäriltä on tullu kyllä ihan hyvin kalaa tänä kesänä. Monesti ollaan oltu juuri siinä voimalinjan suuntaisella rannikolla ja hyvin on tullu. Saatiin myös 5.2kg kuha muutama viikko sitten :-P

Antti__R

Onkos tänäkesänä kukaan käyny kyrkkärillä.
Ite oon kaks kertaa nyt käyny ja eka kerralla tuli muutama pieni affen ja yks lähelle kilonen hauki siitä lauhdevesiputken likeltä.
Toisella kertaa yks affen kiinni mutta ei tullu rannalle asti. Muuten ei edes näpännyt mikään.
Putken luona oltiin ja sitten toisessa päässä semmosessa kapeassa kohdassa saaren takana. Joku kalamies siinä neuvoi että sielä on syvempää ja on tullut haukia varsinkin.
Kullan värisellä lipalla tuli kaikki kalat tähän mennessä. Onko nyt vaan liian lämmin vesi kun ei tunnu oikein kala syövän.

Kvaari

Millainen paikka kyrkkäri on pilkkimisen kannalta?

Kuinka aikaisin jäät kantaa verrattuna muihin järviin? Kauanko pilkkimiskausi kestää, ja kuinka matalaa siellä on?
Onko jotain muita paremmin toimivaa pilkkiä, kuten morri tai tapsi?

Netistä löysin ainoastaan yhden kyrkkärillä pilkkimistä koskevan jutun, ja se oli joku kisa helmikuussa sevon laidalla. Onko se toimivin pilkkipaikka?

En ole kyrkkärillä käynyt kalastamassa, enkä oikein koko Seinäjoen seudulla. Pilkkiminen tuntuu olevan itselle kuitenkin tuo pääjuttu, ja kyrkkäri nykyisin lähin järvi jonne entäisi.

Ekekalastus

Quote from: Kvaari on January 20, 2012, 12:25:39
Millainen paikka kyrkkäri on pilkkimisen kannalta?

Kuinka aikaisin jäät kantaa verrattuna muihin järviin? Kauanko pilkkimiskausi kestää, ja kuinka matalaa siellä on?
Onko jotain muita paremmin toimivaa pilkkiä, kuten morri tai tapsi?

Netistä löysin ainoastaan yhden kyrkkärillä pilkkimistä koskevan jutun, ja se oli joku kisa helmikuussa sevon laidalla. Onko se toimivin pilkkipaikka?

En ole kyrkkärillä käynyt kalastamassa, enkä oikein koko Seinäjoen seudulla. Pilkkiminen tuntuu olevan itselle kuitenkin tuo pääjuttu, ja kyrkkäri nykyisin lähin järvi jonne entäisi.
Kyrkkärillä olen muutaman kerran käynyt pilkkikilpailuissa, mutta täytyy sanoa, että todella hiljaista on ollut. Vaikea pilkkijärvi varsinkin näin alkutalvesta kuten kaikki Pohjanmaan tekojärvet ovat. Varsinkin jos pienikin lumikerros tulee niin tuntuisi, että järvet menevät aivan tukkoon. Mutta Kyrkösjärvellä on jonkin sortin pilkkikilpailut La 11.2. Joten eiköhän siellä käymällä selviä enemmän näitä pilkkipaikkoja. Kevät on toki eri asia, mutta silloin en ole itse kyrkösjärvelle vaivautunut.
Syvyyksistä voisin sanoa, että ainakin kesäisin syvin monttu likemmäs 7m ja muuten keskijärvellä 3-5m syvyyttä. Mutta, näissä syvemmissä kohdissa on usein turha pilkkiä tekojärvillä vaan kalat löytyvät mitä useimmin aivat matalasta, jopa alle metrin vedestä.
Kesällä säipillä talvella piikkareilla
http://www.youtube.com/user/Ekekalastus

Ekekalastus

Täytyy tänne vielä mainita, että Kyrkösjärvellä järjestetään lauantaina 11.2.2012 pilkiten kuntoa pilkkikilpailu, jossa on yleensäkin ollut hyvä taso. Toivottavasti tänne saataisiin mahdollisimman paljon väkeä  :-)

Kvaari

Quote from: Ekekalastus on January 31, 2012, 22:34:32
Täytyy tänne vielä mainita, että Kyrkösjärvellä järjestetään lauantaina 11.2.2012 pilkiten kuntoa pilkkikilpailu, jossa on yleensäkin ollut hyvä taso. Toivottavasti tänne saataisiin mahdollisimman paljon väkeä  :-)

Hyvä tietää. Jurvan tekojärveltä on kokemusta jo huonosta syönnistä :roll: Tuo pilkille pääseminen on kulkuneuvon puolesta tänä talvena hieman probleemallista, mutta jos saan pari tuttua pilkkikisakaveria innostumaan, niin voisihan tuonne kisaankin ilmoittautua. Joka tapauksessa pilkkipaikoille pääsy on tällä hetkellä muiden kuljetuksen varassa.

Kvaari

Nyt on tullut koettua kyrkkäri. Aika ikävä paikka pilkkiä. Syvyyden vaihtelut ovat vaikeasti arvattavissa, ja onnistuinkin pilaamaan kairani terän pohjaan sohjoa sohiessani. Kala oli todella nihkeässä, morrilla irtosi pari sinttiä, ja niistäkin vain toinen oli ahven. Jotkut siellä onnistuivat kuitenkin useamman pikkuappuran nostamaan, joten saamamiehet löytyvät toisesta osoitteesta. Mitään kiloennätyksiä kyrkkärillä ei kuitenkaan rikottu... Ei kauheasti innosta uudelle reissulle tuohon paikkaan.

Ekekalastus

Quote from: Kvaari on February 11, 2012, 21:52:23
Nyt on tullut koettua kyrkkäri. Aika ikävä paikka pilkkiä. Syvyyden vaihtelut ovat vaikeasti arvattavissa, ja onnistuinkin pilaamaan kairani terän pohjaan sohjoa sohiessani. Kala oli todella nihkeässä, morrilla irtosi pari sinttiä, ja niistäkin vain toinen oli ahven. Jotkut siellä onnistuivat kuitenkin useamman pikkuappuran nostamaan, joten saamamiehet löytyvät toisesta osoitteesta. Mitään kiloennätyksiä kyrkkärillä ei kuitenkaan rikottu... Ei kauheasti innosta uudelle reissulle tuohon paikkaan.
Tälläistä epäilinkin, mutta ainahan keväällä tekojärvet antavat enemmän. Todella vähän oli myös pilkkijöitä ja tämänpäiväisessä kilpailussa Lappajärvellä porukka ei ollut edes kuullut koko kilpailusta paljoakaan. Eli syynä väenpuuttumiseen kisoista lienevät olleet tiedotuksen puute ja tietysti järvellä on ollut merkitys. Yleensähän näissä pilkiten kuntoa kilpailussa on kisaillut 500 pilkkijää. Ja huippuvuosina on osallistunut jopa yli 2000  :-)

Pilkkijä99

Pitääkö kyrkösjärvelle ostaa jokin lupa että saa kalastaa?

Kvaari

Quote from: [Tkk] Pilkkijä99 on May 25, 2012, 14:19:10
Pitääkö kyrkösjärvelle ostaa jokin lupa että saa kalastaa?

Käsittääkseni kalastuksenhoitomaksu ja läänilupa täytyy olla. Korjatkaa jos olen väärässä.

Pilkkijä99

Mutta pitääkö alaikäiselle olla lupa sinne?

koskikalastaja

Quote from: [Tkk] Pilkkijä99 on May 29, 2012, 14:21:35
Mutta pitääkö alaikäiselle olla lupa sinne?

Alaikäinen saa kalastaa yhdellä vieheellä ilman lupia Kyrkösjärvellä (koskien myös vetouistelua). Kyrkösjärven omalla luvalla (10€) + kalastuksenhoitomaksulla saa kalastaa Kyrkösjärvellä kahdella vieheellä / per lupa (esim. vetouistelu). Lääniluvalla + kalastuksenhoitomaksulla saa kalastaa yhdellä vieheellä / per lupa (koskien myös vetouistelua).

http://koskikalastajat.omapalsta.com/t375-vinkki-info-kyrkosjarven-veneilijoille-tai-aikoville

Kyrkösjärven omia lupia kannattaa tiedustella seuraavista paikoista Seinäjoella:

* Intersport R. Rintamäki, Kalevankatu 12,60100 Seinäjoki, puh: 06-4297500
* Supersports Seinäjoki, Valtionkatu 2, 60100 Seinäjoki, puh: 06-4291291
* NESTE-asema Törnävä, Törnäväntie 24, 60200 Seinäjoki, puh: 06-4121660