Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Käsi gps kokemuksia

Started by Wilijokki, January 18, 2010, 17:52:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wilijokki

Kyselisin kokemuksia noista käsi Gps:istä.Olen juurikin hankkimassa laitetta ja taidan olla kallistumassa Garminin Colorado 300 tai Oregon 300 malliin jompaankumpaan mutta hieman vaikea löytää mielipiteitä käyttäjiltä itseltään.Eivät taida olla kalleimpia mutta minun lompakosta raapaisee kyllä kivuliaan loven jo pelkkä kartta paketti.Siitäkin jos löytyy mielipiteitä että kumpaa suosittelette:Suomi Pro Maasto karttaa 220e vai Vapaa-ajan karttaa koko suomi 570e
Laite tulee käytettäväksi enimmäkseen uisteluun,pilkkimiseen ja hoitamaan navigaattorin virkaa.Että oliskos kokemuksia taikka muita malleja joita kannattaisi myös miettiä?

Mr Ponu

Itse olen Magellan käyttäjä joten en hirveitä pysty jelppimään, mutta ehkä jotain. Mieti tarkoin mikä on pääasiallinen käyttötarkoitus. Jos uistelet enimmäkseen, satsaa näytön kokoon ja kunnon karttaan. Näiden Vapaa-ajan karttojen ja Suomi-Pro karttojen ongelma on uistelussa koko vesialueen tasavärisyys ja syvyyskäyrien tirkistely pieneltä ruudulta on todella inhottavaa. Tosi nuo Suomi-Pro mainoskuvien karttakuvat näyttävät yllättävän selkeiltä. Nuo Garminit taitavat syödä Bluechart gt2 karttoja, tarvitset sellaisen jos pääasiallinen käyttö on uistelu. Garminiin tuntuu nuo tietokoneammattilaiset  ja puoliammattilaiset  värkkäävän omia ilmaisia karttoja ja tuntuu toimivan, mutta siinä liikutaan vähintään harmaalla alueella jos ei jo rikollisella puolella joten ei siitä sen enempää. Jos pilkkiminen ym. on pääasiallinen käyttö on nuo Suomi- Prot ja Vapaa-ajan kartat hyviä siihen ja nuissa Bluechart gt2 kartoissa ei taida olla ollenkaan tai hyvin niukalti tietoa maastoalueilta, joten metsässä liikkuessa hyötyä ei ole, pilkillä kylläkin. Jos koneen hinnassa haluat mahdollisesti säästää, on tällä hetkellä edullisesti myynnissä Garmin Nuvi 500 ja Nuvi 550 laitteita. Eräänlaisia yhdistelmälaitteita jotka ovat ipx7 vedenpitäviä ja samat kartat pelittää kuin nuissa Coloradossa ja Oregonissakin. Näissä ongelma on virransaanti. Autossa ja veneessä on mahdollisuus saada virtaa tupakansytytinpistokkeesta, mutta esim. pilkillä ollaan vekottimen oman akun varassa, joka kestää ehkä 4-5 tuntia käyttöä, patterimahdollisuutta ei ole ja vara-akku maksaa maltaita jos on edes saatavilla. Oletko selannut Geokätkentä palstoja? Siellä saattaa olla sellaisiakin keskusteluja joissa voi kysellä itseltään Garmin käyttäjiltä. Vetouistelu.com palstalla on juuri menossa yksi Garmin- käsi Gps keskustelu, mutta vähäinen on tietomäärä sielläkin. Hakutoiminnoilla Vetouistelu.comissa ja kalastus.comissa löytyy muutamia keskusteluja aiheesta, käy lukemassa, saattaa selkiyttää tai sitten sekoittaa tilannetta vielä pahemmin. Toivottavasti oli jotain apua tästä vastauksesta. Kysy lisää täsmäkysymyksiä, niin yritetään vastata jotain tai jos löydät jostain Garmin käyttäjän, niin on mahdollisuus saada yksityiskohtaisia tietoja. :-)

Wilijokki

Kiitoksia ponulle tuosta kommentista.Erä-lehti on toki tullut luettua myös sekä aikaisemmat numerot jossa asiaa hieman ollaan käsitelty.Garmineissa ilmeisesti on ongelmana kirkaan valon aikaan sekä puoli-pilvisellä kelillä tuo näytön näkyvyys.Se on kyllä ongelma sinänsä koska ajattelin että selviäisin samalla laitteella myös kesäloman uistelu jakson.
Pattereilla vissiin toimii nuo Garminit ja virran kesto vaikuttaisi kuitenkin aika hyvältä.Ilmeisesti tuossa Suomi Pro kartassa olevat syvyyskäyrät ovat aika suuri piirteisiä,3m erotuksella toimii.Myös on bonusta jos samaa rakkinetta voisi käyttää autonavigaattorina ja mitä nyt olen vertaillut muihin laitteisiin niin hinta erot on aika jäätäviä samoilla toiminnoilla:Geonav 4 Gipsy NMEA 690€+kartta 225.00 € toisaalta tuohon kyllä tulee jos jonkinmoista lisä härpäkettä ja osaa mukaan mutta arveluttaa tuo akun kesto että jos tulee kesällä lähdettyä esim lappiin jokia koluamaan niin 7-9h akun kesto ei riitä pitkälle(eipähän sitä tietty koko aikaa töllötä).Magellan:in Tritonit karttoineen taitaa myös mennä sinne 500-700e hujakoille.Totta tosiaan heräsinkin vasta nyt tuohon että jos parempia vesistö karttoja haluaa niin niistähän saa maksaa vielä lisää ja paljon koska alueena pitää olla itä-Suomi,pääkaupunki seutu ja mielellään Lappi.Pitää katsella vielä hieman josko noita karttoja saisi jostain käytettynäkin tai värkkäämällä..

Geokätköily puolen keskusteluista en oikein löytänyt mitään vesillä liikkumisesta.

Joutunee vielä penkomaan asiaa perin pohjaisemmin..

Thenextone

Minulla on ollut nyt 3 kautta käytössä Garminin värinäytöllinen käsigepsi mallia 60Cx.

Enimmäkseen uistelu/pilkkikäytössä on ollut. Käyttöominaisuudet suunnilleen noin mitä Willijokki tuossa laittoikin. Eli uistelussa alkaa eka häiritsemään tuo näytön pienuus, tosin itsellä tuo ei niin iso ongelma koska uistelen enimmäkseen entuudestaan hyvin tutuilla vesillä. Eli aina on hyvä tieto siitä mitä veneen edessä on tulossa. Tuolla gepsillä pääsee sitten tarkasti aina vanhalle jäljelle + näkee mistä on päivän aikana jo ajanut. Näytön värisuhteita pysty muuttamaan, pari vaihtoehtoo oli asetuksissa ja kyllä tossa syvyyskäyrät erottaa. Tosin näytön kirkkautta voisi olla pari pykälää enemmän, varsinkin aurinkoisella kaipaisi hieman lisää.

Tilasin vehkeen juurikin geokätköpuljusta -> http://www.kivenalla.fi/

Karttoina toimii Erätukun topokartat, oikeastaan laitteenkin hommasin vasta sen jälkeen kun näin millaiset syvyyskäyrät noissa on ja sain ne erittäin edullisesti.  :-D

Tuo 60Cx toimii pattereilla/akuilla ja hyvä niin. Taskussa kulkee aina vara-akut. N. Vuoden käytön jälkeen minulla alkoi virtanäppäin kettuilemaan, enkä saanut laitetta päälle kuin välillä. Takuuhuolto pelasi hyvin ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut. Tilasin tuon laitteen sillon Kivenalla.fi kimppatilauksen yhteydessä, alunperin tilaus piti tehdä jenkeistä...mutta lopulta sivusto sai neuvoteltua suht hyvän hinnan suomen maahantuojalta. Jälkiviisaana parempi näin, sillä tuo virtanäppäinhäiriö ois varmaan ollu kinkympi selvittää ulkomaita myöten.

Olen myös näplännyt satunnaisesti Colorado 300 mallia kaverin veneessä, siinä on omaan silmään mukavampi, iso näyttö. Toisaalta siitä multijoystikkipyöränavinäppäimestä en ole innostunut.

-holo

Moro! Osaako pojat sanoo minkä sorttinen käsi gps pitäis olla joki kalastuksessa (hauen pyynnissä) .... Saisi näyttäää virrat , syvyydet jne . Kiitoksia!

Mr Ponu

Minkä kokoisella joella kalastelet! Parhaimmillaan Gepsiin saa korkeintaan peruskartan tasoisen kuvan jokiosuuksille, mutta esim. syvyydet koskialueella on harvassa isoimpia suvantoja lukuunottamatta. Gepsin näytöltä näkee suunnilleen mihin suuntaan koski virtaa, ei välttämättä paljon enempää. Esim. nuihin Garminin vehkeisiin saa peruskartan pohjalta tehtyjä karttoja. Katso mitä tietoa kalastamistasi jokiosuuksista on peruskartan/merikortin lehdillä. Jos tietoa on hyvin, on hyvä mahdollisuus, että samantasoinen kartta löytyy myös Gepsin näytölle. Samantasoista karttaa löytyy useampaankin merkkiin, Garmin, Magellan, Lowrance, GeoNav ym.

Timpe

Quote from: seppo on March 07, 2010, 19:44:40
Uusimman erälehden lopussa oli juttua puhelimeen saatavasta gps toiminnosta.... Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

Enpä muista mitä softaa ne siinä Erälehdessä "käytti" tai mainosti, mutta itselläni on puhelimessa (N73) ollut jo pari vuotta sellainen GPS-softa kuin EasyGo. Tietysti tuo puhelin vaatii ulkoisen GPS-vastaanottimen.
Mitä itse softaan tulee, niin todella hyväksi olen sen todennut, näyttää järvellä syvyyskäyrät sun muut ja metsässäkin toimii kunnolla, joten voin suositella myös muille.
http://www.easygo.fi/

Kipster

Quote from: seppo on March 07, 2010, 19:44:40
Uusimman erälehden lopussa oli juttua puhelimeen saatavasta gps toiminnosta.... Onko kenelläkään kokemusta moisesta?

On ja hyviä sellaisia. Itse aloin käyttämään pilkkikauden alussa tätä softaa ja olen ollut kyllä todella tyytyväinen. Lisenssin kun ostaa nii saa maamittauslaitoksen kartat puhelimeen. Miinuksena se, että jokainen karttalehti pitää ladata palvelimelta, joka sitten käyttää puhelimen wap-yhteyttä ja se taas maksaa jokusen sentin. Mutta jos puhelimessa on datapaketti, niin sekin huoli on poispyyhitty. Nyt huomennakin lähden N95 kourassa järvelle etsimään karikkoa, joka ei tietenkään jään päälle näy.

Ja softan nimihän oli Karttaselain. Lisensseistä vielä sen verran että 2kk/500 karttalehtieä maksaa 5€ ja vuoden lisenssi maksaa sitten 20€, eli ei ole kallis edes

Börje

Kyllä minä välttäisin vesillä puhelimen käyttöä navigointiin. Kyllä se vesitiiviys on ihan välttämätön ominaisuus ja erilaiset suojapusukkat tekevät käytöstä kömpelöä. Käsi-GPS:n varassa pärjää muuten, mutta plaaniajo tahtoo jo olla vaikeaa jos on vähänkään aallokkoa.

Itselläni on kokemusta vain Garminin laitteista. Gpsmap 60Cx, Nuvi 550 ja isompi Gpsmap 3010 plotteri kuuluvat valikoimiin. Jos yleiskäyttöisyys on tavoitteena, niin kyllä tuo Nuvi 500-sarja on ihan hyvä valinta. Asiat mitä kritisoisin on, ettei tietokoneella tehtyjä useiden reittipisteiden reittejä saa siirrettyä tuohon vekottimeen. Navigointi yhteen pisteeseen kyllä toimii vesilläkin. Toinen 500-sarjan haaste on näkyvyys kirkkaassa auringonpaisteessa. Jollain sitä pitää silloin varjostaa. Tietty myös rajallinen käyttöaika tulee vastaan jos veneessä ei ole akkua, josta ladata.

akihh

Quote from: Timpe on March 07, 2010, 20:58:36
Enpä muista mitä softaa ne siinä Erälehdessä "käytti" tai mainosti, mutta itselläni on puhelimessa (N73) ollut jo pari vuotta sellainen GPS-softa kuin EasyGo. Tietysti tuo puhelin vaatii ulkoisen GPS-vastaanottimen.
Mitä itse softaan tulee, niin todella hyväksi olen sen todennut, näyttää järvellä syvyyskäyrät sun muut ja metsässäkin toimii kunnolla, joten voin suositella myös muille.
http://www.easygo.fi/

GPS-vastaanottimella varustettu puhelin kun on jokatapauksessa jo kelluntapussissa mukana niin Ilmainen UTM Data http://utmdata.blogspot.com/vaan sisään ja siihen näpertelee kartat ohjeiden mukaan näitä julkisia karttapalveluita apuna käyttäen. Muutama tunti meni kun väänsin kartoiksi omat vakiouistelualueet ja merkkasin tietämäni ottipaikat.

Ihan kun oikeeta plotteria käyttäis  :-D

Gepsien kanssa pitää muistaa että mikään kartta ei kaikkia vedenalaisia kiviä tiedä, kannattaa olla varovainen. Propelin varasokan oikea paikka on veneen tarvikelaatikossa eikä kotona autotallin hyllyssä.