Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Täkykalan käyttö Vantaanjoessa

Started by Velho, August 10, 2003, 12:25:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Velho

Onkos tietoo täkykalan käytöstä Vantaanjoen kalastuksessa.Ainakin tahnapalloja näyttää saavan käyttää. :D

Mokki

"Vapakalastusalueella on kalastus sallittua vain vapavälineillä (uistin ja perho).Onkiminen ja elävän syötin(mato,hyönteinen tms.) tai houkutinaineiden
käyttö kalastuksessa on kielletty karttaan ja maastoon merkityillä koski-alueilla."

Noin sanottiin tuolla http://www.vantaanjoki.com/maaraykset.htm

Eli ei taida saada käyttää täkykalaa eikä tahnapalloja...

Korjatkaa jälleen jos olen väärässä :D
^^ Totta joka sana.

Lohenuistelija

"Vapakalastusalueella on kalastus sallittua vain vapavälineillä (uistin ja perho).Onkiminen ja elävän syötin(mato,hyönteinen tms.) tai houkutinaineiden
käyttö kalastuksessa on kielletty karttaan ja maastoon merkityillä koski-alueilla."
Tuossahan puhuttiin koskialueista.
Kuinkakohan on asian laita muualla joessa?
Velho nimenomaan kysyi tuota itse joen tilannetta, ei pelkkien koskien.

Velho

Kiitos kommenteista,mutta haluaisin nimenomaan tietää jokialueen
täkykalastuksesta.Olen tietoinen m.m Vantaankosken kalastussäännöistä (harrastan myös perhokalastusta).Olen harrastanut täkykalastusta lähinnä merellä ja noin "kokeilumielessä" kiinnostaisi myös kokeilla kys.systeemiä virtavesissä(ei koskialueella)
Jos jollakulla on kokemusta kys.systeemistä tai muutatietoa niin kommentoikaa.  Ja "lohenuistelija" Oletko kokeillut lohen tai taimenen uistelussa täkyä ja jos olet kuinka on "toiminut"

Lohenuistelija

Ja "lohenuistelija" Oletko kokeillut lohen tai taimenen uistelussa täkyä ja jos olet kuinka on "toiminut"
Viime vuonna aloin merilohen raksipyyntiin siirtymään ja tänä vuonna olen lähes ainoastaan täkyraksia vetänyt.
Viime vuonna lohta tuli 3 kappaletta kyytiin rakseilla, tänä vuonna saaliina vasta yksi reilu 6 kiloinen. (sekään ei omaan veneeseen, vaan kaverin veneessä mukana)

Ei ole osunut kalat kohdalle, tai sitten en ole osannut niiden perässä ajella.
Reissuja (pelkkiä lohenuistelu) olen merelle tehnyt tällähetkellä omalla veneellä reilut 15 kappaletta, ylöstulleita kaloja pyöreä 0.

Kuhia kylläkin napsinut kiitettävästi, en kylläkään raksilla.

Silti väitän että tuo raksi on pyytävä peli ja aion jatkaa sen parissa opiskelua ensi keväänä. Olen pari kolme "peltireissuakin" tehnyt tänä kesänä lohen perässä, saaliina sama 0. Silloinkin olisin varmaan vetänyt raksia mutta keli sen verran kova että nopeuden kanssa meinaa vauhdit karata liian koviksi, siksi peltiä perään. Nokkakaloja sentään tarttunut ja varmoja lohia tärppinyt/irronnut muutamia.

Jatka raksipyyntiä, se on hauskaa hommaa.

Mulla on pakkasessa parikymmentä salakkaa syksyä varten odottelemassa.
Ajattelin taimenelle tarjoilla kunhan vedenlämmöt putoaa alle +10 asteen.
Syksyllä en raksia ole tanelle aiemmin vetänyt, nyt aion koittaa. Tähän asti syksykalassa pysynyt peltien ja vaappujen voiminkin.
Ainoa mikä arveluttaa syksypyynnissä on käsien kylmettyminen viritysvaiheessa. Jos lunta/vettä/räntää tulee vaakasuoraan ja tuulta noin 10 m/s, näpit tahtoo kylmettyä nopeasti. No, pitänee viritellä pyydöt nopeasti...

Velho

Kuullostaa aika normaalilta kalasaalistiedoilta tänä kesänä mitä
taimeneen ja loheen tulee mereltä.Itse en ole tarjoillut täkyä kuin ahvenelle ja kuhalle.Olen huomannut täkyn olevan paljon tehokkaamman mitä huonommin kala liikkuu.Esim Tammisaaressa lämpötila +28 ,täysaurinkoista ,tyyntä ja keskipäivä.Kuhaa tasaisesti
täkyllä,jigillä yksi tärppi,uistimella ei mitään.Ei tartte enää lähteä kuhan perään yöllä uistellen.Täkyllä homma hoituu päiväsaikaan ja saalisvarmuus on ollut ällistyttävän hyvä(kun vain tietää missä kuha norkoilee)sama pätee ahveniin.Uskoisin sen olevan myös lohikaloille toimiva kuten varmaan tiedätkin.Itse ajattelin kokeilla sitä m.m kirjolle vantaanjoessa.Olen kehitellyt n.s heittoraksin jota ajattelin testata virtaveteen.Se vaatii vielä hienosäätöä,mutta uskon sen  "pelittävän hyvin".Alkukehitys on ollut ainakin lupaavaa.
Todennäköisesti tänäsyksynä testataan sitä myös taimenelle Espoon edustalla.Ehkä törmätään siellä ja täkyt tietenkin perässä. :D

Lohenuistelija

Kuhille en täkyä ole kokeillut siksi, että kuha pääkaupunkiseudun vesialueella tuppaa olemaan niin pientä silppua.
Sitä saa mielestäni riittävästi (kymmeniä illassa) muutenkin vapautella alamittaisina vaapuista.
Pari kaveria on vetänyt raksilla kuhaa Granöstä tänä kesänä ja sanoivat ainoan "ongelman" olleen siinä että kala kiinni ennenkuin raksi laskettu haluamaansa siimapituuteen.
Siinä mielessä tuokin on ongelma sillä sielläkin kuhat tuppaavat olemaan pääsääntöisesti 30-35 senttisiä. (toki muutamia mittakalojakin >40 cm löytyi)

Joo taimenhommissa "törmäillään", joskaan ei kirjaimellisesti...
En kylläkään kovin usein vedä Espoon edustalla (ruuhkaa rajusti) vaan enemmän Helsingin edustalla ja Itä-Helsingin edustalla.