Pisin väsytyksesi

Started by otto, July 21, 2003, 16:24:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

otto

Tämä on ehkä hieman off-topic mutta kiinnostaa tietää että miten kauan sitä ollaan väsytelty isoja kaloja.

Eli kertokaa mikä kala,miten paljon painoi ja ennenkaikkea kauan väsytit?

Itse väsytin n. 10 minuuttia kirjoa vantaankoskella mutta sitten se pääsi karkuun.Kala oli ehkä 40-50cm.

Ebi

Väsytin tenolla pari viikkoa sitten 98 cm talvikkoa n. 1.5h. Ei meinannut antaa periksi ollenkaan ja kun luulin saavani ennätyskalan en viitsinyt laittaa oikein tiukoille ennenkuin näin mistä oli kyse.

Isäni tosin väsytteli parikesää sitten 12kg kalaa melkein 2 h.
ei sen väliä saanko tai olen saamatta...  MITÄH!

Anonymous

mä sain väsytellä 9,8kilon haukee 45minuuttia, oli niin ohut siima.

SPOK

Viesti poistettu. Syynä isoilla kirjaimilla kirjoittaminen.

M1kko

Puolentoistakilon taimenta on tullut väsyteltyä n. 40-50 minuuttia. Kala otti keväällä tulva-aikaan Herraskoskella. Ei se nyt muuten niin kauan olisi kestänyt, mutta kun kala pääsi valahtamaan kovaan koskeen ja valui alas n. 50 metrin päähän. Ja perään ei korkean veden takia päässyt. Pikkuhiljaa kalan sai kuitenkin hinattua ylös.

Latokartanon koskella jouduin yllättävän pitkään väsyttelemään kahden ja puolen kilon meritaimenta. Vaikka väsytyspaikka oli helppo mietovirtainen suvanto, niin väsytyksessä taisi tuhraantua lähemmäs puoli tuntia. Tosin perukekin oli 0.18 mm.

Ps. SPOK OTA CAPS LOCK POIS PÄÄLTÄ! Ja tässä ketjussa taisi olla kyse perhokalastuksesta.

Anonymous

Noin 1 tunti. Erikoinen tapaus. Olin kunnon tuulessa soutuveneellä lahdenpoukamassa haukia narraamassa. Sitten tarttui se iso. #0 min väsyttelin ja sain veneen viereen. Ei muuta kuin nostokoukku etupenkin laatikosta ja ylös, mutta... Veljeni oli ollut kalassa ja unohtanut palauttaa nostokoukun. Mahtuisikohan haaviin (Abun pikkuhaavi), no ei mahdu kun kala on pitempi kuin haavi varsineen. Väsytin kalaa 20 min lisää (aallokossa keikkuvassa veneessä). Päätin ottaa sen yli laidan kallistamalla venettä (vanha konsti). Sain kalan aivan veneen viereen ja  silloin Hi-Lo (40g) irtosi kalan suupielestä. Ei hätää, kala on paikoillaan. Venettä kallistamalla kala ja 300 litraa vettä veneeseen. Kaikki hyvin, paitsi että kala meni samalla toisen laidan yli takaisin veteen... arvaa harmittiko.. oli reilu 10+ kiloa. Oli muuten eka kala (siis melkein) uudella Ambassadör 5-tonnisella.

Mayfly

Olisiko about 50 minuuttia reilu kolme puolikkaan tanen kanssa. Homma olisi käynyt nopeamminkin, mutta arat kalat, kun pitivät vain mikroperukkeeni kärkeen sullotusta Hevos muurahais jäljitelmästä. Perukkeena taisi olla  0,14 mm jos oikeen muistan. Pintaperho kellu ylä-virrassa kun kala nappasi ja vasta nykäisy taisi mennä vähän pieleen, joten kala tarttu huonosti joka pidensi väsytystä. Loppujen lopuksi Kun kala oli pikku hiljaa haavitsemis vaiheessa irtosi se, mutta pitkä vartisen haavin ansiosta sain sen silti vielä vedestä koukattua ylös. 50 minsaa siinä meni suunilleen ja siitä huolimatta otin kalan liian aikaisin ylös.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Ebi

Täytyy kai täälläkin mainostaa omaa saalista. Väsyttelin todellakin 2h 15min 14.8kg lohta Tenolla.

klinkki

Otatteko ajan ihan sekkarilla, kellosta vai miten? Minulla kyllä katoaa ajantaju, kun pääsee isomusta tai oikeata lohta väsyttämään.
Muutama taistelu on kyllä ollut aikas pitkä, ja sisätänyt monenmoista kommellusta.
-De gustibus non est disputandum

Ebi

Joo toi on ihan totta mitä klinkki sanoi. Ajan taju katoaa ja jos ei ole jotain mistä todella muistaa väsytyksen alkaneen on aika vaikea arvella sen kestoa. Toinen minkä on homannu varsinkin lohen kalastuksessa, niin vaikka ottihetki on kaikista hienoin niin jostain syystä sitä on vaikea muistaa jälkeenpäin, ehkä sitä käy heti niin ylikierroksilla ettei muisti toimi...

hk

joku 15min meni 8,9kg lohen kanssa. Totta on, että lohen väsytyksestä ei jälkeenpäin muista juuri mitään!
Jepulis

hexex

viime maanantaina väsytin kirreä 10 min...se oliki se pisin...uus ennätys tuli väsytyksessä ja kalan koossa... :D

Anonymous

6 tuntii ja rapiat 250 kilost sinimarliinii pänt tappamist viimiset 4 tuntii :D

jerry

joo meitti on väsytelly 5-luokan perho vavalla 6 kilon lohta tenolla, oli vähän vaikeeta, väsyttelin sitä semmoset 27 minsaa kunnes se pääs irti. :(

Pohjolan äijä

Pisin väsytys on kestänyt n. 2,5h kala oli 3660g painava Taimen posion livojoessa. perukkeena 0.16 vision extreme siima. Kova oli työ mutta kyllä kannatti ottaa rauhallisesti. Jokivartta edettiin melkein kilometri...
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle EI!

fly

Väsyttelin tänä kesänä harjusta tuimalankoskella noin 20 minuuttia, syynä oli ohut 0,15 perukesiima. Kalalla oli mittaa 52 cm. En punninnut, mutta epäilen, että kala painoi noin 800 grammaa.

Mayfly

fly, onko edes mahdollista, että 52 senttinen harjus on 800 g.   ;)
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

fly

on? kala oli aika pullea kaveri ;) Mitä itse veikkaat paljonko kala painoi?

Mayfly

Jos kala oli melko pullea 52 senttinen se on ollut suunilleen 1500 g.

/May

/May

matiaz

2-4 luokan vavalla väsytin lievässä tulvakoskessa noin 15-20 minuuttia 57.5cm kirkasta nousutaimenta!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

erästäjä

Teno joella väsytin lohta kevyellä haukivavalla yli puoli tuntia, kunnes se otti ja karkasi.
-Kala Eemeli-

visa

Joo merikarvianjoella yks pieni  kirre väänsi kuin pieni lohi ihan lopuun asti, kyllä siinä 15min meni ;)

allu1

Pisin väsytykseni on 35min. Oli 3,2kg kirjolohi.

edit. oikeinkirjoitus

mattivehvilainen

Vajaat pari tuntia... Atlantilla, ja ylös tuli 253,5kg sinimarliini...
Perhovehkeillä n.1,5 lahnan kanssa meni melkein tunti kun oli selästä kiinni ja väänti väkisin koskeen.
Kalastaa, ei kalasta, kalastaa, no totta kai kalastaa!! Mitä sitä tuommosia kyselemään...?

Anonymous

Väsyttelin n. 45 minuuttia 5 kilon nousutaimenta Kuusinkijoella.

V-P

Tenolla pitelin lohikepin päässä kalaa reilun tunnin, enkä saanut edes pintaan sitä, että olisin päässyt näkemään sen koon. Sitten se veti kivikossa 0,45 mm:n perukkeen rusetille ja jatkoi matkaansa. Oli aika epätoivoinen olo, kun huomasi jo alkutaipaleella, että on itse altavastaajana taistelussa.  :(
Kaikki paitsi kalastus on harhaa. Tulis jo kevät.

Råtta

Pihlajaveden reitin eri koskissa on usein tullut laitettua savuiksi kerran/kaks kesken väsytyksen, nähnyt kalan ja odottanut sen seuraavaa siirtoa. Tosi että ajan taju hukkuu samalla kun iso(mpi) kala ottaa kiinni, ihan samalta tuntuu 5 vai 25 min, ainoa mistä ajan kulun huomaa on levottomat jalat ja suun kuivuminen  :D

Itsellä ei ehkä pisin, mutta mielenkiintoisin, väsytys oli Hossanjoella pari suvea sitten. Kaivoskoskessa otti kiven takaa kala kiinni (saman kiven takaa olin saanut vajaan tunnin aikaisemmin 43 cm tanen, kylki ruvella). Ensin vastarantaa ylös<=>alas, keskivirrassa samat kuviot ja sitten mun silmien alta alas, ja stoppi heittosiiman matkan päähän. Kala nousi pintaan, haukihan se mokoma oli, eikä ihan pikkuinen. Pääsin vähän lähemmäs ja sitten taas mentiin, koko loppu koski kerralla alas, kala edellä ja mie vapa vittaksella perässä. Kosken alla huilattiin tovi, ja sitten peräkkäin suvantoon. Tiesin sen kovapohjaiseksi ja ei kun perään vaan, vettä oli rintaan asti parhaillaan. Siellä sit pyörittiin piirileikkiä ja lopulta sain sen metsästettyä haaviin. Aikaa ja tupakkia kului, mutta ei osaa sanoa kauanko meni, 20 min? 40 min? Tunti? Sen tiedän että sillä aikaa kaverit oli tyhjentäny kahvipannun katoksella ja seurannu meidän melskaamista suvannossa. Vapa oli Vision 3zone #5, perukkeen kärki 0.16 mm stroft ja perho Ryssänpupa kokoa 12. Kala siis hauki, 3.6 kg ja 87 cm.
Perhokalastusta vuodesta -90, sidontaa -91. Paljon on koettu, mutta vielä enemmän kokematta...

enjoi

Pisin väsytys taitaa olla Tenon 4 kilon lohen kanssa. Sen väsyttämiseen meni jotain tunti, kun oli niin pirun ohut kärki, koska satuin harreja silloin olemaan narraamassa. Aika terve ja eloisa kala oli, kun jaksoi niin kauan pistää vastaa ja onhan se jo pikkusen taiteilemista #5-luokan vavalla sellaisia väsytellä..

edit. oikeinkirjoitus

kalastaja pekka

noin.15min tenolla  8.65 lohta viime kesänä

Grouse

ehkä n.3minuuttia -taimen Simojoesta.
|KALAVALE|