Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Yksikoukkuiset vieheet?

Started by jmv83, February 20, 2010, 14:56:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jmv83

Elikkä olisi taas miettiä kalastuslupien ostoa ja olen ajatellut ostaa luvan joelle josta osassa saa käyttää vain viehettä jossa on yksi koukku, jonka tulee olla siis yksihaarainen ja väkäsetön. Väkästen poisto ei ole ongelma. Minnow spoonit ym. "isot" ruohikkolusikat, jigit, jigiperhot on kyllä tiedossa. Mutta mitä muita löytyy? Taimenelle ja merilohelle olen jossain internetin syövereissä joitain yksikoukkuisia nähnyt. Entä onko uistinkohtaisia kokemuksia kolmihaarakoukun vaihdosta yksihaaraiseen ja sen vaikutusta uintiin?

Haussa olisi jotain lusikkahenkisiä ottipelejä kirjolohelle ja ahvenelle?, vähän ja pienempää kaliberia... 5-20g ja alle 80mm

szczupak

Onnistuu luultavasti ihan mikä tahansa normaali lusikka/lippa, vaihtaa vain peräkoukun väkäsettömään yksihaaraiseen. Lusikan uinnista pitäsi vaihdon myötä tulla herkempi, mistä ei varmaan haittaa ole.
Mistä näitä sinttejä oikeen tulee?

Pike

Kunhan ei ympäri ala pyörimään. Ja esim. tinalankaa hieman ykshaaran ympärille niin pitäisi sen rauhoittaa uinti uudelleen.

jmv83

Jees, eli ei siis auta kuin vaihtaa wanhempiin lusikkoihin/lippoihin koukut, pakista ainakin löytyy muutamia joussa koukut on muutenkin jo ruosteiset ja tylsät.
Netistä syövereistä löytyi D.A.M. kuvasto ja niiden lipoista on versioita yksihaarakoukulla eli niitä voisi ostaa uusina ja vaihtaa koukut, ainakaan itse en ole noita Suomessa koskaan nähnyt.

Ja sitten keväämmällä uittamaan...