Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Vinkkejä vanhan kaupungin koskelle

Started by Anonymous, August 20, 2003, 16:20:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

tarvisin vinkkejä vanhan kaupungin koskelle,taimenta oon menossa koittamaan.Mikä viehe toimii ja minkä värinen?Kiitos

Anonymous

Kokeile kelta-oranssia streameria tai vaappua. Itse sain sen värisellä zonker-perholla kauniin taimenen heti kovan kosken alta.

Kalamees

Et sattunut muute just eilen olemaan?Näin kun joku sai just tollasella sieltä. :)
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."
~ Babylonialainen kirjoitus v. 2000 eaa.

Anonymous

En ollut.. olin Vanhankaupunginkoskella heinäkuun puolella. Laitoin kalareissusta muutaman kuvan nettiin jos kiinnostaa kurkata. Osoite on http://koti.mbnet.fi/rpk/kalapaikat/vanhankaupunginkoski/index.php

Samana päivänä joku perhomies sai noin nelikiloisen taimenen. Onkohan isoja taimenia tullut lähiaikoina koskesta enemmänkin?

taimen

mä ja kalamees oltii siel viime tiistain.. sillo joku sai semmosen nätin noin 60 cm tanen... ite saatii vaan alamittasii  >:(

Petri

Mitäs perhoja kannattas taimenelle tarjota ? luvat olis ens kuun 8 päivä. Onko koskessa kalaa ? Nousu taimenii pitäs kokeilla.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Lohenuistelija

Eilen kävin päivällä vesisateessa kävelyllä kosken varrella ja katselin parin uistimenheittäjän touhuilua koskessa.
Seisoin siinä kävelysillalla suoraan kosken päällä.
Kalamies heitteli lippaansa ja kaverilla oli kala kiinni joka osoittautui kuitenkin aika kookkaaksi ahveneksi. Mutta kun kelaili ahventa sisään hänen edessään noin a0-15 metrin päässä pinnassa kävi kookas (arviolta n. 3 kiloinen) kala, taimeneksi arvelisin.

Kaveri siitä kiveltä huikkasi: "Näitsä, aika siisti. Eikä ollut mikään kilon kala". Itse sen varmaan näin vielä paremmin kun olin lähes sen yläpuolella. En tiedä saiko kaveri sen myöhemmin koukkuunsa mutta kyllä siellä tuntuu aika hyvin kala mulaavan. Suvannossa näkyi myös joitakin "ajoja" kaikenaikaa.

Petri

onks kukaan käyny lähiaikoina ? onko koskessa kalaa ? millo kannattas mennä siikaa kokeilee ja mitä perhoja kannattaisi tarjota ja mistä päin koskea ?
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Kalamees

Ainakin kosken ala-päässä on paljon noin 30-40 cm taimenia,varmaan suurempiakin,välillä näkyy aina ihan komeita kaloja.
"Jumalat eivät ota ihmisen lasketusta elinajasta niitä tunteja, jotka on omistettu kalastukselle."

taimen

koskelle torstaina 2.10.

Lupaan kertoa mitä siellä sitten tapahtui.

taimen

sain 7 alamittaista taimenta vikan sillan alta.
Kaikki taimenet white marabou muddlerilla,
joten kalaa kyllä löytyy.

Kalamees

sain 7 alamittaista taimenta vikan sillan alta.
Kaikki taimenet white marabou muddlerilla,
joten kalaa kyllä löytyy.
juu kyllä sieltä kalaa löytyy,harmi vaan että en ite saanu yhtään ylös.Viis alimittasta kyllä oli kiinni,liekö toi rikki oleva vapa syy noihin karkuutuksiin :(

panumies

Viime sunnuntaina olin siellä ensimmäistä kertaa, sillan alta tuli ensimmäinen jalokalani perholla, n. 20cm taimen (hurraa). Sillan ja rauhoitusalueen alapään välissä olevasta hitaammasta virrasta vanhempi mies sai parinkilon lohen. Rauhoitusalueen ylä pään kohdalta poika sai larvastaen n. kilon kirjon. Ylä päässä ennen suvantoa näin kahden kalan mulaamassa pinnassa, toisen kunnolla, arvio n. 2kg taimen. Kyllä siellä kala oli näin marraskuussa liikkeellä kun minä amatöörikin sain alamittasen ja oli vähän aikaa toinenkin kiinni. Perho johon kalat kävivät oli yksinkertainen tinseli streameri. Mukavalta vaikuttava paikka, minulle kelpaa täydellisesti alamittaisetkin. Saako sinne muuten viikko/vuosilupia ? Kertokaa alamittasten paikkoja jos ovat riesaksi, käyn kiusaamassa niitä  :D  :D

Lohenuistelija

Kertokaa alamittasten paikkoja jos ovat riesaksi, käyn kiusaamassa niitä  :D  :D
Ehkä yksi tyhmimpiä kommentteja koko foorumissa!!!!
Saanko kysyä miksi alamittaisia PITÄÄ tieten tahtoen kiusata?
Huh huh, järki käteen arvon "kalastajat".

panumies

Kertokaa alamittasten paikkoja jos ovat riesaksi, käyn kiusaamassa niitä  :D  :D
Ehkä yksi tyhmimpiä kommentteja koko foorumissa!!!!
Saanko kysyä miksi alamittaisia PITÄÄ tieten tahtoen kiusata?
Huh huh, järki käteen arvon "kalastajat".

Oi oi oi, voi anteeksi unohdin että kaikki ihmiset eivät ole niin huumorintajuisia. Siis tuo loppu oli vitsi, toivottavasti tiedät mitä se tarkoittaa. Unohtakaa.

epsu

Panu: Jos olit koskella viime viikonloppuna, niin olit lauantaina, koska se oli perhopäivä. Ja jos olit lauantaina, niin se lohi oli siika (60 cm).

Siikaa oli la 15.11 aika heikosti, 1 ylös ja pari irtos pintaan nousun jälkeen. Kaikki siiat olivat Maon montussa (=Onkija-patsaan kohdalla). Lohia oli pari kiinni. Yläosalta saivat ainakin 3 tanea ja yhden kirren.

t. Vanhempi mies
Monta kalaa on päässyt karkuun, mutta mielessä ne pysyvät pidempään kuin saadut.

panumies

Panu: Jos olit koskella viime viikonloppuna, niin olit lauantaina, koska se oli perhopäivä. Ja jos olit lauantaina, niin se lohi oli siika (60 cm).

Siikaa oli la 15.11 aika heikosti, 1 ylös ja pari irtos pintaan nousun jälkeen. Kaikki siiat olivat Maon montussa (=Onkija-patsaan kohdalla). Lohia oli pari kiinni. Yläosalta saivat ainakin 3 tanea ja yhden kirren.

t. Vanhempi mies

Joo kiitos korjauksesta, lauantai se tietenkin oli. Mutta se kala OLI lohi sen verran erotan kalalajeja.

epsu

Se, joka roikkui kaiteella, oli siika. Maistui hyvältä paistettuna perunamuusin kanssa  ;)
Aiheeseen yks hyvä vastaus: kysele ja katsele, mistä ja miten toiset kalastelee.
VKK:lle on vaikea antaa vinkkejä, koska se riippuu siitä, mitä kalastaa ja mihin aikaan. Koskesta kun saadaan ainakin: haukea, kuhaa, ahventa, toutainta, taimenta, lohta, kirreä ja siikaa.
Monta kalaa on päässyt karkuun, mutta mielessä ne pysyvät pidempään kuin saadut.

panumies

epsu: Vaikka tuossa jo mainitsitkin neuvomisen vaikeudesta, kateellisena yritän kuitenkin kysyä. Millä olette siikoja vkk:lta saanut ja mistä? Luulen että olimme eri aikaan koskella lauantaina. Menen huomenna aamusta kokeilemaan, olisi perholla saatu graavisiika aika hieno juttu. Voitte kertoa myös myös muille kaloille paikkavinkkejä.

taimen

Mitä mä oon nähnyt, Niin muurin vierestä valkosilla steramereilla...

panumies

Olin tänään koskella 9.00-12.00, ei edes varmaa tärppiä. Eipä muutkaan saaneet kalaa, vesi oli samentunut viikossa huomattavasti. Parin miinus asteen ja tuulen ansiosta sormet menivät tunnottomiksi kyr*iksi jos ei hanskoja pitänyt. Kivillä hyppelly oli vaarallista, ei ollut minunkaan kylmä kylpy kaukana kun loikkasin jään peittämälle kivelle. Jäitä sai perhovavan lukuisista vaparenkaista rapsia vartin välein. Kalat oli kadonneet oudosti, perhon valintakin on talvella hankalaa kun ei ötökät kuoriudu.

Anonymous

jaa vielä se taimen ja lohi nousee jokee  :)   Oon kuullu mustan olevan näin loppu syksystä hyvä väri.

epsu

Panu: Kyllä me olemme olleet samaan aikaan koskella. Sunnuntaina taisimme vaihtaa muutaman sanan sillan alla.
Vesi oli tosiaan sunnuntaina kylmää maitokahvia ja kalat totaalisesti kateissa. Aamulla kun tulin 7:30, niin muurilla oli n. 10 äijää lippoamassa. Parin tunnin kuluttua vain yksi, joten sielläkään ei siika liikkunut.
Mulla ei ollut koko aamuna kuin yksi valitettava 60 cm:n up-tane. Ja kuulin yhdestä n. 2 kg:n tanesta.
Siikaa saadaan parhaiten yleensä labran montusta ja kosken alimpien pintakivien alta. Perhoina mulla ovat toimineet pienet valkoiset/oranssit larvat ja mätipallojäljitelmät.
Miikka: Minusta taas valkoinen on toiminut syksyllä hyvin.

panumies

Sunnuntaina taisimme vaihtaa muutaman sanan sillan alla.
Joo näin pääsi käymään. Saas nähä käynkö enää tänä vuonna koskella, riippuu keleistä, ei ole kovassa pakkasessa mukava kalastaa perholla, ja enhän minä oikein saalistakaan saa. Ainakin sitten kesällä käyn useamman kerran harjoittelemassa.

Kalamees

Sori nyt jos otin vanhan threadin esille, mutta koskelle alkaa luvanmyynti 1.4 ja ois kiva kuulla onko kukaan saanut tai saako sieltä kalaa nain alku-keväästä, kun on kauhea himo ollu tässä jo vähän ja pakko päästä kyllä heittelee lähiaikoina koskelle. Mitkäköhän perhot toimis näin keväällä? Ei ole kokemusta vielä kevät ajan perhoista koskella, koska alotin siellä vasta viime syksyllä perhoilla kalastamaan. Voisikohan koskella tavata yhtäkään sumaria?

panumies

No kirjoitan nyt tännekkin: eli jos käytte koskella tai olette käyneet jo, kertokaas on rannoilla lunta/jäätä paljon. Ainakin virtaava vesi oli jo viimeviikolla sula, mitä nyt ohikulkevasta bussista näin.

rusakko

Tuleeko suvannosta kalaa ja mitä vieheitä kannattaa käyttää? Mitä kalaaa nousee?  ;)

Kalamees

En tiiä tuleeko just nyt tähään aikaan vuodesta hyvin kalaa sieltä, mutta joskus heinä-elokuussa näkyy paljon kaloja. Ja silloin ne isoimmat on yleensä saatu.

Lohenuistelija

Vielä kuukauden päivät ja norssin kutu alkaa.
Taimen saapuu silloin myös ruokapöytään.
Miksi jäisi pois seisovasta pöydästä?

panumies

Nyt on lupa maanantaiksi ja hyvää keliäkin on lupailtu. Saas nähä miten korkealla vesi on ja ovatko rannat jo täysin auki. Ainakin toiveet ovat suuret jos ei saalis.