Matojen kasvatus

Started by Zizzo, August 27, 2002, 14:17:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zizzo

Tuleeko sinulle joskus tilanteita, että pitäisi mennä mato-ongelle mutta matoja ei tahdo löytyä...
  Kannattaisiko alkaa kasvattamaan matoja?
Kävisikö madoille vanha, pieni, akvaario? Miten sitä pitäisi "hoitaa"? Kastella? Ruoaksi lehtiä ym. ?

napa

Me kasvatetaan lehtimatoja. Säilytetään niitä semmosessa muovisessa lootassa, aika isossa. Hoitaminen, multa tai lehdet eivät saa mennä liian kuivaksi eikä liian kosteaksi, ruoaksi me on yleensä annettu hedelmien ym. kuoria. Joskus jopa jotain puuron tapaista keitetty niille ja hyvästi tuntuvat lisääntyvän..
Kala ei katko siimaa vaan mies.

Duracell

Mulla oli vuosia vanha saunan pata pihalla maahan kaivettuna. Pysyy lämpötila sopivana

Muutama reikä pohjassa ja kansipäällä. Peruna raakana ja keitettynä tuntuu maistuvan, samoin vanhat jauhot ja ryynit.

Nyt helsingissä on vähän hankalampi sijoittaa noin isoa astiaa, mutta aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä onnistuu "farmi" vaikka karkkilaatikossa, ainakin meidän talossa (rak.v.-50) on keittiössä sellainen viileäkaappi ja onnistuu ihan jääkaapin kasvisosastollakin.
"Mistäs löytyis pulleita matoja?"

kalapoika

mun pikkuveli oli laitttanu kukkapenkin  ja siitä mä käyn aina hakemassa matoja.kanattaa kuitenkin laittaa johonkin isoon astiaan multaa ja sitten aina käydä ruokkimass aniitä!!!
Holy Culture<3 Cross Movement<3

Aleksi_Kalamies

Eihän niitä tarvitse edes kasvattaa,kun niitä löytyy kompostista vaikka millä mitalla,eikä ne ole mitään makaroneja,ihan pulleita.  :D

iygbt78gbv87

Kaikilla ei välttämättä ole kompostia.
Kalastaakko vai eikö kalastaa? Tottakai kalastaa!

Hepi

Kyllähän ne jotkut kaverit komposteissaan matoja kasvattaa, mutta minulla on sellainen matopaikka missä niitä on aina, joten ei tarvitse itse ruveta kasvattamaan. Kyllähän se tietysti ihan hyödyllistä olisi jos ei kunnon matopaikkaa itse tahdo löytää. Eli siinä tapauksessa suosittelen kyllä matojen kasvattamista esim. kompostissa.  ;)

Spotti

Hautausmaalta käyn aina kaivamassa siellä on ainakin lihaisia matoja. ;)

Mepps

Lisääntyykö ne sitten ihan vaan sinne multaan, kun jotkut ötökäthän munii vaikka jonkun raadon sisään?
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

Toimitus

Juttelin tuossa juuri erään 70v kalamiehen kanssa ja kuulin, että ennenvanhaan ja nykyäänkin laitetaan aina käytettyjä kahvinporoja(esim. keittimestä jääneet) ja erityisen kovana madonruokana hän käski laittaa piimää! Perunat ja perunankuorethan ovat tunnetusti hyviä myös.

Jos talosta löytyy lämmin varastohuone tai vastaava, niin sangossa kasvatus onnistuu hyvin ja madot ovat kovia syöttejä myös talvella. Mullan päälle kannattaa käydä leikkaamassa tuoretta heinää kesällä ja perunankuoria talvella.

Minä taidan ainakin laittaa farmin pystyyn!
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Spotti

Siis pitääkö sen matojen kasvatuspaikan olla viileässä vai lämpimässä paikassa, tai siltä väliltä?
Ajattelin kanssa pistää kunnon farmit pystyyn. :D

Kuinka nopeasti mahtavat lisääntyä? Millaista multaa kannattaa madoille pistää? Pitääkö multa vaihtaa, kuinka usein?

Anonymous

Mahtaakohan ne madot lisääntyä siellä multalootassa silleen että niitä ei pidä laittaa sinne lisää?

Hata

Matojen kasvatus on sinänsä kannattavaa että jos haluaa ongelle lähtiessä isoja matoja niin on niitä varmassa paikassa. Mä rupean pian kasvattamaan matoja.

T:Hata

Spotti

Joo, nyt on farmit pystyssä, ja madot vielä elossa. ;) Vähän on pulskia ja laiskoja, kun niillä ei ole siellä vihollis ötököitä, mitä ne menisivät pakoon...  :D

onkimies

Mullakin oli joskus oma "farmi". Omat kokemukset ei ole kyllä häävejä. Mulla oli talvella lämpimässä paikassa 75 litran saavi, jossa oli matoja varmasti ainakin 200 kpl, kun olin niitä sinne keräillyt pitkin kesää. Talven ensimmäisillä reissuilla kun olisin sitten syöttejä tarvinnut, niin kas, ei yhtä ainutta matoa koko saavissa. En tiedä mikä meni vikaan, kaikki näytti päällisin puolin hyvältä, ruokin niitä perunan kuorilla yms. Parille kaverillekin on sattunut samalla tavalla. Mistä lienee johtunut...  En ole enää uudestaan viitsinyt kokeilla, olen sen jälkeen tyytynyt kaupan syötteihin.  :)

Masa

Onnistuiskohan se kerrostalon kylmäkellarissa..?
siel on joku 4-5 astetta...
Luulisin...

Anonymous

viileässä paikassa se nimenomaan onnistuu, lämpimässä ne vaan mätänee pois

Zebe

Eli luin tuossa ton lukitun aiheen mutta jäi siitä vielä miettimään että pitääkö kasvattaa eri lajeja, vai voiko pistää kaikki madot vaan samaan syssyyn

-TIPE-

Pitääkö se ruoka tonkia sinne mullan alle vai popsiiko ne sen siitä mullan päältä.

OzGu

valitset hyvän paikan ja heität sinne aina jotain lehtiä ja muuta biojätettä niin kyllä sinne matoja tulee.
-Kalamies Huittisista-

210956

Olen keväisin ensimmäisten sateitten jälkeen kerännyt kesäksi ongintaan tarvittavat madot. Todella helppoa, kun madot nousevat maanpinnalle niin ei muuta kuin lintujen kanssa kilpailemaan kuka kerkeää enemmän kerämään. Sitten vaan multaa ja sopivan kokoinen astia mieluiten puinen ja madot säilyvät koko kesän siinä kun muistaa kastella ja ruokkia madot. Eivät ne kuitenkaan minulla säily koko kesää kun menevät ongintaan. ;)

Johannez

Mul on ollu matoja koht 2 vuotta ja hyvin on säilyny talvenki yli. Mä ruokin niit ehkä kerran kuukaudessa. Ne lisääntyy aika nopeesti mut oon huomannu et niiden matojen populaatio ainaki talven aikana ku ei niit tuu nii paljo käytettyy ni lisääntyy puolella noin 3 kk. Matoja ei tarvi kastella melkee yhtää jos pistää sanomalehtee pohjalle koska se tasaa kosteutta ja myös jos vahingos menee liikaa vettä ni sit se sanomalehti imee sen veden.
Multa täytyy muistaa vaihtaa aina välillä. Mä vaihdan sen ennen ku maa jäätyy ja sit ku maa sulaa. Elikkä 2 kertaa vuodessa. Hyvää ruokaa madoille on myös kaikki kaura hiutaleet yms. Ei vaa saa antaa liikaa ruokaa tai se homehtuu ja madot kuolee. Kannattaa myös kattoo et multa ei mee puuroks tai muuten madot, yllätys yllätys, kuolee. Jos matofarmissa on kuolleita matoja ni ne pilaa mullan ja muut madot tulee pehmeiks ja hitaiks ja ne pyytää huonommin. Hyvä lämpötila on madoille noin 10 astettaa mut jos on 15 astetta ni ei se tunnu matoja paljo haittaavan.
20 astetta tuntuu olevan madoille ihan liikaa.
Ai nii... Ku madoille antaa ruokaa ni kannattaa sekottaa se mullan sekaan ni se ei homehdu yhtä helposti.
Toivottavasti tästä oli nyt jotaa hyötyä.
Kalastaa vai eikö kalastaa?
Siinä vasta helppo kysymys!