Koulussa tehdyt kalastusaiheiset työt.!

Started by willow, March 26, 2003, 21:59:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Mitä olet koulun käsitötunneilla tehnyt.?

Vaapun
170 (22.8%)
Lusikan/pilkin
127 (17%)
Haavin
23 (3.1%)
Jotain muuta, mitä.?
98 (13.1%)
En mitään.. Oli tyhmä opettaja joka ei ymmärtänyt kalastuksen päälle.!
329 (44%)

Total Members Voted: 657

Ihmisapina

Vaapun olen tehnyt kun olin kerran saanut varsinaisen työn jo valmiiksi ja oli vielä jokunen tunti aikaa. Opettaja oli itsekkin joskus tehnyt omia vaappuja. Kaiken lisäksi sain opettajalta apassia kotiin vaapun valmistusta varten.

ToniM

Quote from: ToniM on February 19, 2009, 22:34:19
Ite oon tehny nostokoukun ja nyt oon tekemässä pilkki boxia. Laitan kuvia jos saan hyviä ku ei oo oikee hyvää kameraa.
Siinä se nyt sitte on.

Arvostelkaa.

JoneK

Joskus ylä-aste aikoihin tein lähes identtisen nostokoukun. :-)

Kahva tosin erilainen.

jompsu

Vihdoin sain laitettua kuvat tuosta pöntöstä koneelle. Ensi kesänä mukava mökillä savustaa kalaa :-)

tä...?

perza

Onko tuo pönttö maalattu jollain? Aattelin vaan aika tehokkaasti palaa maalit pinnasta.

Hieno on kyllä pönttö, vähän ehkä pieni(sais joskus edes kaloja mitä savustaa :oops:).
Perza vaaput ja tasurit kalastukseen kätevästi netistä!  www.perza-vaaput.com

Zintti

Nykyäänhän on noita kuumankestäviä maaleja tarjolla aikas hyvin. Ihan sprayna. Kerran maalasin mopon pakoputken kuumakestävällä maalilla ja hyvin on pysyny. En sit tiijä onko toi ko. pönttö maalattu kuumakestävällä maalilla.

E: Tosi hieno pönttö on

jompsu

Quote from: perza on March 20, 2010, 17:03:58
Onko tuo pönttö maalattu jollain? Aattelin vaan aika tehokkaasti palaa maalit pinnasta.

Hieno on kyllä pönttö, vähän ehkä pieni(sais joskus edes kaloja mitä savustaa :oops:).

Se on maalattu  kuuma kesto maalilla ( kestää 600 asteen lämpötilan) ja en ainakaan itse usko että se noihin lämpötiloihin nousee nuotion päällä..
mitään roska haukia en tuossa savustele, joten kyllä sinne kuhat ja semmoiset kalat menee.. oulujärven kuhat sen verran pienehköjä :wink:
tä...?

kalamies]

Asenteella tonne menee vaikka kympin hauki  :-D

Hagge

Ei kellään sattuis olemaan puuhavin teko-ohjeita kun ovat tuolta netistäkin hävinneet. Ei mitäään kiirettä mutta teknisen open mielestä olis hyvä alkaa miettiä jo vähän ennakkoon mitä ensvuonna puupuolella haluaisi tehdä.

perza

Quote from: Hagge on March 21, 2010, 22:25:38
Ei kellään sattuis olemaan puuhavin teko-ohjeita kun ovat tuolta netistäkin hävinneet. Ei mitäään kiirettä mutta teknisen open mielestä olis hyvä alkaa miettiä jo vähän ennakkoon mitä ensvuonna puupuolella haluaisi tehdä.

Riippuu siitä mitä tarkotat puuhaavilla. Tommosen perhohaavin teko on suhteellisen helppoa.

Ite olen tehnyt pari haavia, jotka kummatkin on mennyt vähän pieleen. Toinen onnistui jotenkin ja sillä on kalojakin nosteltu.
Tuollaisen kuvasarjan tein joskus. Tuossa haavissa meni pieleen tuo kahva osa. Eli tuossa kahva osa on väärän mallinen. Se kapenee sillätavalla että luiskahtaa helposti kädestä. Eli pitäisi olla vähän eri mallinen. Mieluusti vaikka tasapaksu niinkun tennsimailassa tai sitten niin että paksunee vähän kahvan päätyä kohden. Tuohon kuvan haaviin olen tosin tehnyt teipistä ns. stopparin eli ei lipeä käsistä niin helposti.
Muuten tuo kuvasarja on ainakin omasta mielestä ihan hyvä. Katotaan jos jaksan tehä jossain välissä artikkelin tuosta haavin teosta.

ohyeahiguess

Nooh, mitä nyt noita helppoja, litkaa, jotain lusikasta (siis siitä millä syödään) tehty uistinta, laitettu silmätarrat ja kiilteet ja kaikki. Ei mitään kauheen vaikeita, itte sain omalla koulu-uistimella, jota sanon AppuraCatcher, vaikkei se mitään kauheesti annakkaan, niin sain sillä 640 g ahvenen puntarin mukaan. Muutama pienempi ~300 g ahven tullu. :D

Yläasteella sitten kunnon vaappua varmaan kehiin.
Jotkut ovat parhaita kalastamaan, jotkut tekemään jigejä, jotkut pelamaan ProPilkkiä. Mutta mä en ole missään hyvä - pitäähän jonkun olla hyvä huonoudessakin.

Lahna late

Joskus ala-asteella tuli tehtyä suomustin ja vapaa työnä kala pappi.

Hagge

Quote from: perza on March 22, 2010, 01:51:54

Riippuu siitä mitä tarkotat puuhaavilla. Tommosen perhohaavin teko on suhteellisen helppoa.

Justiinsa tollasta tarkotin. Kaiken muun tosta kuvasarjasta tajusin, mutta mitkä nuo vaiheet 3 ja 4 ovat?

Edit: Nyt selkes, kiitti teille.

Murmeli

Quote from: Hagge on March 22, 2010, 15:15:50
Justiinsa tollasta tarkotin. Kaiken muun tosta kuvasarjasta tajusin, mutta mitkä nuo vaiheet 3 ja 4 ovat?
Vaiheet kolme ja neljä. Tuon haavin kehä rakennetaan viilusta ja ne viilut liimataan yhteen. Vanerikin on tavallaan viilua, kun ne tehdään liimamalla useampia ohuita höylättyjä/sorvattuja levyjä yhteen. Viiluja voidaan höylätä melkein mistä vain puulajista.

Viilu Wikipediassa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viilu

Tuossa vielä toinen viilusivu, näkee miten viilu valmistetaan:
http://www.puuproffa.fi/arkisto/viilut_ja_viilutus.php

perza

Juukin noin niinkun Murmeli mainitsi tuossa yllä. Eli ohkasia viiluja liimataan hitaasti kuivuvalla liimalla päällekkäin senverran että saadaan haluttu paksuus. Tuossa itellä noita suikaleita on muistaakseni 6kpl. Liima siksi hitaasti kuivuvaa että tuon viilu nipun saa hyvin taitettua tuohon muottiin. Tuossa vaiheessa on hyvä olla pari apukättä auttamassa. Toinen pitää viilunipun muotissa ja toinen hakaa nauloja pitämään haavin kasassa. Nauloihin kierretään sitten vielä jotain lankaa joka kiristää viilut toisiinsa. Liima kun kuivuu niin haavin "aihio" on valmis. Sitten vaan viimeistellään hiomalla/höyläämällä yms.

Kirjoitan jossain välissä artikkelin tuosta.

Olli

Mulla on nyt tuo perhohaavi työn alla. Eilen liimasin viilut toisiinsa kiinni ja kohta menen ottamaan naulat poies ja suunnittelemaan kädensijaa. Pistetäänhän sitten myöhemmin kuvaa ;)

P.S. Tuossa hyvät ohjeet: http://www.perhokalastajat.net/index.php?page=haavin-rakentaminen

Paraskalastaja

Ensi viikon tiistaina pitäis painaa valkoseen T-Paitaan mustalla C&R. Ku koulus pääsee kuviksen tunnil vihdoin painelee jtn kuvii =) Peukut pystyy ettei 10e paita mee iha hukkaa^^
-Paraskalastaja

jompsu

Tuolta löysin haavin teko-ohjeet mikä on nyt minulla työnalla:

http://www.saunalahti.fi/~olan/haavi.shtml
tä...?

_kiiskenkalastaja_

Ei oikeestaan kalastusaiheinen mutta kuksan tein joku aika sitte:

sori huonoista kuvista :-(

Eetu93

Eka ja ainut sorvaustyö: kalanuija, josta tuli kyllä sen verta järee että olisi mennyt pienestä pesäpallomailasta :roll:

sipe!

Tein vuos sitte perhohaavin ja on toiminut kyllä tosi hyvin :-D

kirjolohikäärme

Puukko tuli tehtyä koulussa. Arvosana oli 9+
Ite ainaki ihan tyytyväinen numeroon ja lopputulokseen.  :-)

Tuo kun tuli valamiiksi, niin alotin tekemään seuraavaa työtä, 3 vaappua. 
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

Paraskalastaja

Quote from: kirjolohikäärme on March 31, 2010, 19:02:04
Puukko tuli tehtyä koulussa. Arvosana oli 9+
Ite ainaki ihan tyytyväinen numeroon ja lopputulokseen.  :-)

Tuo kun tuli valamiiksi, niin alotin tekemään seuraavaa työtä, 3 vaappua.  
Iha hemmetin siistii jälkee! Mites oot noi kuviot tehny toho "koteloon"?
-Paraskalastaja

Larzaman

EI lainata kuvia... Hieno on kyllä puukko! Ja noi "koristeet" varmaan voi tehdä saksillakin...  :-D

kirjolohikäärme

Quote from: Paraskalastaja on March 31, 2010, 19:19:17
Iha hemmetin siistii jälkee! Mites oot noi kuviot tehny toho "koteloon"?
Koristeet on tuppeen tehty semmosella metallisella "leimasimella" missä oli tuo kuvio.. Vasaralla vaan varovasti koputteli "leimasinta"
"Perhokalastus on ylivoimaisesti hauskin tapa olla saamatta kalaa."

_kiiskenkalastaja_

Tollasen nostokoukun sain tänään valmiiks

oisin sorvannu tuon kahvan vaan kun en jostain syystä saanut :x ja tuo letku on terän suojana.
Nyt oon tekemässä vapatelinettä, laitan kuvaa kunhan saan sen valmiiks.

Zintti

Ainiin, muistinhan minä nyt, että teinhän minä ala-asteella jäänaskalit :-) Ei vaan ole tullut käytettyä niin pääsi unohtumaan.

Noe

Tein itse lusikan joku aika sitten ja nyt työn alla on sitte tommone atrain.
Saa nähä minkälaine tulee.

Tuozz R

Pari vaappua ja pilkkiä on tullu koulussa tehtyä. Kotona niitä tullu tehtyä enemmän.  :roll:

Haukiman

Koulussa tein yhen jerkin tänään. Just sopivia paloja nii siihen vaa muodot kynällä. Vannesahalla ja hiomakoneella pistin olikeaan muotoon ja sit vaan semmoset jutut (joiden nimiä en muista mutta siihen tulee koukut) kiinni ja lakkaukseen. Maalata en kerenny. Tohon meni maksimissaan 15 min  :-)
Semmosta.