Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Solmut

Started by Kalsastaja, August 26, 2003, 20:06:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kalsastaja

Niin että, kun nuo solmut tuppaavat joskus aukeamaan niin oisiko jollakin jotain solmua joka on helppo tehdä (olen huono muistinen) ja pysyy varmasti. Minä kun osaan vain tuon "Clintch" solmun ja se ei ole vaapuissa paras mahdollinen, joten solmuja vaan tänneppäin!
Kalaa tulee aina, ja voi tulla enemmänkin! ;)

tvtv

En tiedä virallista nimeä, mutt toi "rapala"-solmu tuntuu toimivan. Perukesolmu on kanssa ihan ok (vai sanottiinko sitä unisolmuksi...).

Petri

Unisolmu on helppo ja hyvä toimii perhoissa ja kaikissa uistimissa. Erittäin monikäyttöinen.
Ratkaisu löytyy vastauksesta.

Anonymous

Tuo unisolmu on loistava kyllä myöskin mutta noin tarvii ihmetellä ettei tuo clinch(vai mitensen nyt kirjoittaisi) ole toiminut. Itse olen käyttänyt kyseistä solmua jo vuosia niin perhoissa kuin vaapuissa.  

Vaapuissa jos haluaa uintia lisää niin tekee lenkki solmun, joka clinch-solmun kanssa on erittäin helppo tehdä. Tästä on kaksi koulukuntaa miten tehdä se.

Ensimmäinen joka on tavallaan lenkkisolmu eli kiristää
solmu ennen kun se on  uistimessa kiinni ja kun kala käy kiinni tai pohja/kivi niin lenkki kiristyy. Tämän  jälkeen uusi solmu tai antaa olla.

Toinen aluksi siimaan tekee  siimasta ympyrän  ja itsensä läpi(tavallinen yksinkertainen solmu). Tämän jälkeen uistimen kiinnitys kohdan lävitse ja tämän jälkeen norm clinch-solmu siten, että kierteen jälkeen tuodaan siima alas. Siimanpää alussa luodun lenkin ja kierteen alun läpi ja jatketaan normaalisti ja näin kun tekee(jos joku sai selvän clinch-solmu pysähtyy siihen alussa luotuun solmuun ja näin jää lenkki solmuun.

Tuossa lenkkisolmussa on kuintenkin, yksi mutta ja se on tuon lenkin kestävyys eli sinun tarvii opetella vaihtamaan solmu vähintään kohtalaisen usein mutta esim. punotulla saa kalastaa kohtalaisen rauhassa.

Anonymous

Ja jos käy niin kuin yleensä niin  tuolta alempaa löytyi kyseinen solmu

http://www.vetouistelu.net/rapala/solmut.htm

Mepps

Palomar -solmu. Helppo ja nopea työstää ja pitää varmasti.  :)
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

kaivo

Mikrokuitusiimoille Palomar. On nopea tehdä eikä voi solmun perusrakenteen takia koskaan luistaa auki. Sama solmu passaa useimmille nailonsiimoillekin, ja sillä saa aika hyvän vetolujuuden.

Uni-solmu on myös hyvä monofiilille, samoin kaksinkertainen viehesolmu (myös Trilene-solmusta puhutaan). Clinch luistaa ohjeen mukaankin solmittuna melko herkästi auki.

Lenkkisolmuista Rapala-solmu käy kaikille siimoille, joskaan se anna ihan yhtä suurta murtolujuutta kuin hyvät kiristyssolmut, juuri kuten esim. tuo Palomar. Ainahan vaan ei voi kiristyssolmua käyttää.

Kalsastaja

Voisiko niitä ohjeita tai jotain sen tapaisia lähetellä myös tänneppäin?

Vaikka tuon Plaomarin tai vaikka Rapalan ohjeet olisi tervetulleita.
Kalaa tulee aina, ja voi tulla enemmänkin! ;)

n-ska

Itse opettelin aikoinaan yhden kiristyvän solmun (unisolmu) yhden lenkkisolmun (rapala) sekä solmun siimojen liittämiseen. Näillä pärjäsin hyvin pitkään. Muutamia solmuja olen sittemmin oppinut. Muistakaa muuten monifiilisiimalla solmuja kiristäessänne hieman kostuttaa siimaa, esim. syljellä. Solmu luistaa kiinni paremmin, eikä monifiili pääse "leikkaamaan" itsensä läpi.

Hata

Mä käytän lähinna Unisolmua. se on pitävin

T:Hata

erästäjä

Paras ja helpoin solmu on unisolmu.
-Kala Eemeli-

kaivo

Unisolmu on paras solmu, jos yleistetään: nimensä mukaisesti (Universal) ko. solmu on oikea "jokapaikan höylä": toimii mielestäni parhaiten kiristyssolmuna, mutta sen voi jättää lenkkisolmuksi vaappua ajatellen. Unisolmulla kiinnittää myös siimanpään puolaan, ja voipa kahden unisolmun liitosta käyttää verisolmua korvaamassakin. En väitä, että Unisolmu olisi joka siimalle lujin vaihtoehto, mutta solmu on ainakin useimmille nailonsiimoille sopiva.