Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Pidätkö kalastuspäiväkirjaa?

Started by Lohenuistelija, December 28, 2002, 12:41:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Olen pitänyt 2002 vuoden avovesikaudesta lähtien. 10.04.2002 on ensimmäinen reissu. Ja tietokoneellani on tuo Ari Laakson Kalastuskirjanpito-ohjelma (versio 2.0.1 a).

Itsekin olen merkinnyt ylös aikalailla nuo samat. GPS:ää ei ole, joten olen yrittänyt kirjoitella ottipaikan ylös ihan "muuta tietoa tapahtumasta" -osaan.

Kalan tietoihin olen siis laittanut : Klo, Kala, Viehe, Paino, Otettu ei/kyllä, Pituus (tosin joskus unohtunut), Kalastustapa, Ottisyvyys, Veden syvyys, Siiman pituus (vain vetouistelussa) ja Siiman paksuus

Uskon tuosta olevan tulevaisuudessa jonkinmoista hyötyä, ainakin se on mukavaa. :)

Kyllä mäkin ton imutin mut oli turhan työlästä hommaa....

mikkos89

Liquid Snake

Joo pidinhän minä viime vuonna. En tänä vuonna pidä kun sitä on niin rankkaa kirjottaa.  :(
Kipu on kiva, mut elä satuta ittees!

Juba90

En ole pitänyt enkä pidä enkä tule pitämään se on niin rankkaa!!!!! >:(
Kalastaminen on kivaa. Koita sinäkin niin tulet kyllä huomaamaan ettei se ole mitään turhaa ajanvietettä ;)

Anonymous

En oo pitäny, ja tuskin tuun pitämäänkään....

kaivo

Minusta kalapäiväkirjan pitäminen ei ole erityisen rankkaa, kun hommaan tottuu. Reissun kirjaaminen hoituu ainakin perinteisesti vihko ja kynä -menetelmällä muutamassa minuutissa, mukaanlukien teksti-tv:n säätietojen hakeminen. Ainoa hankaluus on runsaskalaisen reissun jälkeen muistaa kaikki takaisinpäästetyt kalat, monet eri ottivieheet jne., mutta siihenkin tottuu...

Anonymous

Olen pitänyt aikanaan kalapäiväkirjaa ja minusta se oli hyvä juttu. Varsinkin muutaman vuoden kuluttua, kun alkaa olla otantaa kaikilta vuodenajoilta ja keleleiltä.

Aluksi pidin vain vihkossa, mutta kyllä tietokoneen kortistointiohjelma oli hyvä apu päiväkirjan hyödyntämisessä.

Itse hyödynsin sitä lähinnä silloin kun olin lähdössä uudelle kalareissulle, tällöin hain kortistosta esim. samana vuodenaikana tapahtuneet reissut, sama tuulensuunta, ilman lämpötila... Näillä sai kuvaa, mistä päin oli aikaisemmin saanut vastaavaan aikaan vuodesta ja miten. Siltä pohjalta saattoi sitten laatia "taktiikkaa" tulevalle reissulle.

Reissun jälkeen sitten kirjasin tapahtumat kartuttamaan tietopankkia.

Myös "kalaton" reissu on syytä kirjata, jottei ensikerralla kalasta ainakaan niistä samoista paikoista niillä samoilla vieheillä kyseisen kelin vallitessa... ;-)

Sittemmin läksin opiskelemaan ja kalastus on ollut enemmänkin satunnaista. Nyt voisi kuitenkin taas olla aika aloittaa kalapäiväkirjan pito, kun tuo kalavesi tuntuu löytyneen. Oikeastaan osin myös tämän keskustelun innoittamana...

AM

erästäjä

Olen pitänyt mutta tulee täytettyä aika huonosti kun ei joka välissä viitsi ruveta tekeen merkintöjä.
-Kala Eemeli-

visa

Joo...olen pitäny kp-kirjaa 2002 syksystä lähtien ja silloin merkkasin sinne joka ikisen pilkkiahvenenkin, mutta nykyään kirjaan mahtuu enää vain lohikalat, kuhat ja hauet. ;-)

paulinho

Viime kesänä aloitin kirjanpidon sivuillani (tosin hieman seikkaperäisesti).

Peksim

En ole pitänyt saalispäiväkirjaa, mutta voisihan sitä vaikka ruveta pitämään ensi kesänä...
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

petsku

En pidä, mutta rupean pitäämään ensi kesänä.

flyfisher14

kyllähän siitä kalapäiväkirjasta olisi paljon hyötyä mutta siihen ei jaksa tehä niit merkintöja.

joskus oon pitäny mutta en enää.

Hata

mä aloitan sellaisen heti ekan pilkkireissun jälkeen. isot puntaroin, pienet vain merkitään.

T:Hata

Mokki

No olen tietokoneellani yrittänyt pitää kalastuspäiväkirjaa tämän vuoden ajan. Ei siitäkään oikein mitään ole tullut, kun ei niitä koskaan muista/jaksa merkitä. Ehkä muutaman kalan olen sinne saanut laitettua.

Niinkuin jo täälläkin todettu, on aika vaikea muistaa mitä kaikkia kaloja sitä on saanut, mistä paikasta ja millä vieheellä jos on pitkään kalassa. Ehkä kaikki kalat pitäisikin heti kirjata ylös paperille.
Esimerkkinä, kun itse olin kesällä puolentoista viikon reissussa, ja kalaa tuli erittäin paljon. Ei sitä enää kotona muista millä vieheellä kaikki on tullu. Kun oisin sen sillon tajunnu, oisin ottanu paperia aina kalareissulle mukaan, ja kirjannu kaiken heti ylös.
^^ Totta joka sana.

kalastelija10

Noniin, nostetaas tätä itselleni niin läheistä asiaa koskevaa aihetta vähän ylöspäin. Olen nyt pitänyt kolme vuotta jonkinlaista saalispäiväkirjaa ja vieläpä melko yksityiskohtaisesti, koska tilastot ovat mielestäni mielenkiintoista luettavaa...
Onko joku muukin sattumoisin pitänyt kirjaa talven 2009-10 pilkkisaaliista? Paljonko on kertynyt reissuja, saaliskiloja, kalastustunteja, yli viidenkilon päiväsaaliita yms.??
Omasta puolestani voin sanoa, että mennyt talvi oli tähän mennessä surkein. Kalastustunteja kertyi mielestäni runsaanlaisesti eli hieman päälle 80. Kalaa ei todellakaan tullut samassa mittasuhteessa, hieman vaille 50 kiloa... Se ei tee montaa sataa grammaa per tunti. Kymmenen suurimman ahvenen keskiarvo oli huikeat 230 grammaa suurimman ollessa vain 420 gr.
Kertokaapas omia tilastojanne tänne, jos kesän kalareissu-suunnitteluiltanne kerkiätte.

FishFrank

Aloittelin kovalla tohinalla viime kauden alussa tuota kalapäiväkirjahommaa, vaan mielenkiinto loppui kun en saanut tapahtumia tarpeeksi kunnon tilastoihin. Ne pari puikkaria nyt muistaa muutenkin mitä sattui viime vuonna saamaan. Josko taas tänä keväänä mielenkiinto palautuisi.
Kaikki tiedot pukkasin tarkasti muistiin ihan kynää käyttäen paperille. Sitten vielä runoilin pienen sepustuksen tilanteesta, niin muistuu paremmin mieleen sitten vanhana.

Arska_1

Pienimuotoista päiväkirjaa olen pitänyt, tosin lähinnä vain kesän uisteluista, enkä siihenkään ole kaikkia pienimpiä viitsinyt edes merkitä. Yleensä merkannut vain isoimmat tai jotenkin muuten itselleni harvinaisemmat kalat (kuha, taimen).

-Arska_1
Ilo puolesta, riemu kilosta, mutta mitäs kahdesta?

Aatami

Monenlaisessa muodossa olen aloittanut ylläpitämään saalistilastoja, mutta aina ne on jäänyt muutamaan kuukauteen. Ei muista tai jaksa kirjoittaa kaikkea. Kaikki ennätykset on jollain tapaa ylhäällä, mutta muuten on aika heikkoa tämä kalastuspäiväkirjan ylläpito. Olishan siitä varmasti hyötyä, mutta kun ei vaan riitä voimavaroja siihen.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

El Dorado

Kyllähän sitä tulee pidettyä aktiivisesti nykyään.  :-)

Qkkeli

Pilkkireissuista ja siianuistattelureissuista pidän kalastuspäiväkirjaa. Pilkkimisestä aloin pitämään viitisen vuotta sitten ja siianuistattelusta kolmisen vuotta sitten, varsinkin pilkkimisessä eräitä tietoja on alkanut kasaantumaan, joista pystyy jo johtopäätöksiä vetämään.  :-)

KÖSTER

Kyllä vuodesta -88 alkaen olen raapustellut kynällä vihkoon, paikka,kelloaika,sää,vuodenaika, vuosi ,kuukausi,tuulensuunta,lämpötila,kalastusmuoto,viehe,
kalalaji,saantipaikka,kalan pituus paino ja ympärysmitta ja tärppikohta esim. lohi  10kg 100cm Teno, Kekkosenkivi, jne..
hyvät asiat ja huonot asiat kyseisellä reissulla. Luonnon merkit esim. koivut kookkaalla hiirenkorvalla silloin silakkaa jne..

Huomaan useinkin hymyileväni ,kun lueskelen oman kalastushistorian kehitystä noista vanhoista vihkosista :wink:.
Ja  se unohtunut kikka kuutonenkin saa uuden merkityksen katsellessa syitä ja seurauksia, kokemuksen karttuessa
vuosikymmenten ajalta ymmärtää olla tekemättä samoja mokia joka vuosi rutiinin omaisesti uudestaan ja uudestaan vilkaistuaan jo unohtuneita
merkintöjä.
Nykyisin tuo merkintöjen tekeminen tosin huomattavasti vähäisempää ja kalastusaika pudonnut minimiin :x!

Niin, tänävuonna alle 20 tuntia pilkillä 1krt järvi ja 3krt (aamupäivää n. 5 tuntia) merellä saalis (surkee)  n.5kg alle puolenkilon
ahventa ja pari haukee järvestä.

SLN

Laitetaan nyt tännekin jotain.

Pilkkikausi kesti 7.11. - 17.4. Yksi viikonloppu jäi väliin, kun en pilkillä käynyt. Perhana, leuto talvi sulatti välillä jäät pois :x :-D
Pilkkipäiviä 52kpl, eli tunteja helposti sinne 250-300 paikkeille.

Autottomana tuli kierrettyä lähinnä kotipaikan lähilampareita ja Saimaan lähialueita vaihtelevalla (huonolla tai hyvin huonolla) menestyksellä :(
Kalat oli kyllä tiukassa läpi talven, valtaosa talven reissuista (32kpl) jäi alle kymmenen ahvenen reissuiksi
Kuitenkin siten, että kalat oli ihan ongittavan kokoisia >100g.
Parhaat ahvensaaliitkin oli vain 2 reilu 3kg:n säkkiä. Pienempiä saaliita ei tullut aina edes punnittua.

Joku parempi ahvenkin sattui välillä tuurilla kohdalle, 590g, 570g, 490g, 430g ja 420g. Sitten koko pieneni selvästi, 200-300g ahvenia tuli 34kpl.
Talven top10 oli 3920g ja parhailla reissuilla top10 oli 2000g ja 1800g (ne harvat kerrat, ku sai edes tuon 10 ahventa :P)
Yhteispaino talven ~600 ahvenella karkeesti arvioituna jossain 50kg hujakoilla, ehkä kuitenkin himpun alle.

Jos oli ahvenet tiukassa, niin haukia tuntui välillä tulevan ihan riesaksi asti.
Yhteensä haukia tuli 36kpl + karkuutuksia ja tärppejä varmasti toinen mokoma. Siimakatkoja kuitenkin suuresta haukimäärästä huolimatta vain neljä.
Eipä tullut vieläkään sitä ensimmäistä yli 2kg haukea, suurimmat 1,76kg, 1,72kg ja 1,69kg ja yhteispaino kait 30kg huiteilla.

Heikkoa oli Savonlinnan ympäristössä, mutta tulipahan ainakin ulkoilutettua läskejä talven mittaan, kun kilometrejä jalkaisin tuli reilusti yli 250km :-D
Ensi talvena pitää kyllä panostaa enemmän parempiin paikkoihin, että saisi tuon top10 pikkuhiljaa hilattua lähemmäksi 5 kiloa.
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku

kalastin

Muutaman vuoden verran olen pitänyt kalastuspäiväkirjaa. Reissun jälkeen aina menee noin 10min kun on kirjattuna lähtö ja paluuaika, ilman ja veden lämpö, pilvisyys, tuulen suunta ja voimakkuudet ja olosuhteiden muutokset reissun aikana.

Tekstiin lyhyt tiivistelmä reissun etenemisestä: kulloinkin vedossa olleet vieheet ja niillä saatujen saaliiden pituus ja paino. Avittaa kovasti vieheen valinnassa toiste vastaavissa olosuhteissa

Kalapäiväkirjaa pidän PowerPoint -muodossa. Kalapäiväkirjaan saan laitetuksi oheen kartan johon on piirretty päivän mittaan tehty lenkki missä pörrätty sekä ottipaikat. Hauet vihreillä- kuhat oranssisilla- jne eri värisillä täplillä. Kauden jälkeen talven pimeinä iltoina olen sitten siirtänyt kaikki reissujen ottipaikat samalle kartalle, joka vuosi on päässyt tekemään mielenkiintoisia havaintoja

Olen muuttanut paikkakunnalle muualta, kalapaikat tarvii hakea/opetella itse. Ei ne vuosikymmenet samoilla vesillä kalastaneet saamamiehet kerro ottipaikkojaan.. ainakaan kovin tarkasti.

Pelkästään muistin varassa kruisailu on vähentynyt, saatujen kalojen keskipaino on kasvanut joka vuosi, on löytynyt uusia "spotteja"... eli harrasuksesta tullut kaikkiaan mielkkäämpää. Usein vähän ennen vesillemenoa vilkaisen miten on mennyt aiempina vuosina samoihin aikoihin vuodesta ja millaisia kokemuksia - antaa hyviä vinkkejä

Taho

Tänä vuonna olisi tarkoitus pitää kirjaa kaikista koskireissuista ja kaikista ylöstulleista uistelemalla saaduista kuhista. Tähän asti kaikki kirjanpidot on vaan unohtuneet kesken kauden, mutta nyt olisi tarkoitus jaksaa kirjoittaa koko vuosi... :-)

kalastelija10

Se "päiväkirjan" pitämisen into riippuu tietysti paljon omasta mielenkiinnosta. Voisin kuvitella, että tuossa tulee hyöty ja huvi samassa, sillä 50 vuotta vanhoja päiväkirjamerkintöjä on varmaankin hauska selailla sitten joskus.
Makuasia on myös tekeekö merkintänsä tietokoneella vai kynällä paperille... Itse olen suosinut jälkimmäistä, sillä siten pystyy muistiinpanot tekemään veneessäkin.

Thenextone

Kyllä jonkinlaista päiväkirjaa on tullut pidettyä...

Oma päiväkirja o tällä hetkellä Excelissä, johon olen tilastoinut mm. reissujen määrän ja kohteet, kalastusmetodin, saadut kalat, pintaveden lämpötilan ja parilta viime vuodelta kuun vaiheet. Lisäksi tietty isoimmat kalat per reissu. Tarkemmin sitten kalojen ja tietyn kokorajan ylittävien kalojen määrät/kk.

Joka reissulle olen pyrkinyt kirjottamaan kans vapaalla tekstillä pari tärkeintä pointtia mitkä olisi hyvä muistaa tulevaisuudessakin. Nää voi olla ihan isoja ravintokalaparveutumisia jossain, hyvä karkuutus, valtava banaani kaiussa jossain jne. Lisäksi saattaa olla maininta samaan aikaan muualla/samalla alueella kalastavien tuttujen havainnoista tai saalista.

Joka vuosi on tarkoitus koettaa lisätä noita tarkasteltavia asioita ja koettaa saada enemmän hyötyä noista itselle.

Ferrano

Viimevuoden ohuin kirja olisi ollut: Ferranon kalastuspäiväkirja 2009

Eli Exelillä pidin kirjaa. päivämäärä/kala/paikka/viehe

Haukiman

Omatekonen alkeellinen paperilappu josssa lukee mm. kala,paikka,pyyntiväline,koko ja muuta semmoista.
Tänä vuonna jo 5 kalaa. Semmosta.

kalamias!

Aina kun tulee kalaa niin merkkaan vihkoon painon,ottipaikan ja uistimen, ajan ja päivämäärän (parhaimmassa tapauksessa otan vielä mitat, mutta painon otan isommilta kaloilta).  8-)