Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Apua aloittelijalle kirkkaaseen järveen

Started by mikkohuo, August 03, 2003, 20:27:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikkohuo

Kaivelin joskus kymmenen vuotta sitten ostetun virvelin esiin. Tuolloin kalastusinto loppui, kun mitään ei tullut ylös. Eli eipä oikein osannut hommaa, kun ei ollut ketään opettamassa kädestä pitäen.

Nyt olen ajatellut kerätä sopivan setin uistimia kirkasvetiselle järvelle ahventa ja haukea varten. Mitkä olisi oikeita värejä?

Itse olen ajatellut kirkkaita värejä kuten hopeaa ja kultaa, mutta noista räväkistä "ärsykeväreistä" en ymmärrä mitään? Onko niissä jotain logiikkaa?!

Lusikoista olen ajatellut lähinnä räsästä, krokodilia ja minnow spoonia sekä lipoista meppsejä. Olenko yhtään oikeilla jäljillä?

Aloittelija

panumies

Kyllä ärsytysvärit toimivat, kalat näkevät ne paremmin, toisin kirkkaassa vedessä näkyvät melkein kaikki värit hyvin. Vieheiden suhteen olit ihan oikeilla jäljillä, mielestäni räsänen on parhaimpia ellei paras uistin. Muita hyviä ovat: Nils master invicible, tormentor, crocodile ja laxman mustekalalippa vain muutamia mainitakseni. Ahvenelle erilaisia jigejä, uistimista rapala original, countdown, stormin wiggle wart, räsänen (5cm), calico cat, taas vain esimerkkejä. Kyllä ainakin haukia pitäisi saada kunhan meet heittelee ruovikon laitaan.

wh0p

Kannattaa ostaa sekä ärsyvärejä että "normaaleja"värejä tasapainoisesti. Näin voit itse kokeilla kummat ovat omalla järvelläsi "parempia", mikä tosin riippuu myös paljon muista asioista kuten säästä jne..
Tällasta tänään...

Jesse^

Osta professori ruohosuojatuillakoukuilla, niin et tule katumaan;)
Kalastus ei ole harrastus, vaan elinehto.

Mepps

Kirkkaassa vedessä ei vieheen värillä aina ole niin suurta merkitystä kuin tummassa. Räsänen tosiaan on aivan verraton kalaimuri. 7 -senttistä hauelle ja 5 -senttistä apolle. Jälkimmäisen saanti tosin alkaa olla jo turhankin haastavaa. Se puuttuu tänä päivänä kokonaan ainakin neljästä lähikaupasta, josta sitä ennen on kyllä saanut. Äh, täytyy sitä vielä jossain olla. Haukipakkiin kun vielä lisätään Nils Master Invinciblea, Tormentoria, Crocodilea ja isohkoa kalajigiä niin eiköhän ala pakastin täyttymään. Ahvenelle on itselläni maittanut lähes joka ikinen alle 7 -senttinen vaappu (pisimmän korren ovat vetäneet Salmo Hornet ja Rapala Countdown) ja alle 10 -grammainen lippa. Myös jigi on tunnettu apohoukutin. Eiköhän siinä jo muutama hyväksi tullut mainittua. Kokeilemalla oppii!
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

KiNGFiSHeR

Itselläni mökki kirkasvetisellä järvellä... Räsänen toimii ehdottomasti parhaiten.

Pine

Itsellä on Saimaalta hyviä kokemuksia tänä kesänä erityisesti:

Storm Thunderstick 12 cm ahvenvärityksellä  ja Nils Master 12 cm ruotsivärityksellä. Näillä tullut heitellen luotojen reunoilta ja matalista lahdista haukia.

Vetouistelussa toimineet niin ikään Storm Deep Thunder 12 cm syvännevaappu, värinä kulta ja Nilsun yllä mainitun vaapun 12 cm syvänneversio. Tarvittaessa noita voi painottaa esim. sivuperukkeeseen kiinnitetyillä päärynäpainoilla.

Ahvenelle ehdoton ykkönen Stormin 6cm kalajigit, väriksi vaikkapa vihreä. Riittävän ohut siima ja pysäytyksiä kelaukseen, välttämättä muuta "jigistelytekniikkaa" ei noilla tarvi, reipas vastaisku vain tärppiin (eli vavan hyvä olla kevyt ja jäykkä).

Runtu

Luumäen kivijärvel toiminu beten krokodilit väreinä harmaaruoto ja sininen helmellä. myös punaiset vaaput ollu kovia. sielläkin on kala tiukassa, mutta tuhnusel kelil tulee joskus kalaa aika paljon.
NO AJA!!!

mikkohuo

Kiitos vinkeistä! Ostin pakillisen monia ehdottamianne kuvia (rahaa meni kivasti). Olin nyt kolme päivää heittelemässä juuri Luumäen Kivijärvellä ja tulos oli ei yhtään mitään!!!  >:( Tuli kokeiltua ruovikon ja kasvustojen reunat yms. "varmat paikat", mutta kun ei vaan syönyt niin ei!

Missähän lienee vika? Ei oikein innosta harrastamaan moista, jos saldo menee miinukselle pohjaan jääneiden vieheiden vuoksi  ;)

Runtu: Missä päin Kivijärveä olet kalastellut?

Anonymous

Jos Kontulan kylä sanoo mitään niin siin lähellä. Ja kuten todettu siel on välil kala tiukas, vaikka sitä järves on vähän pirusti! (Seurattiin hauen kutua keväällä, ja niitä kaloja oli todella paljon, suurin nähty n. metrinen.) Juhannuksena saatiin puoles tunnis kolme haukea, keskipaino 3,4kg, sinisil lusikoilla ja karmeassa kelissä. Tuntuis siel olevan kalat huomattavasti suppeammilla alueilla kuin muis järvis... Kova yritys yleensä palkitaan. Missäs alueella itse olet käynyt? Kokeile uppoavia punasävyisiä vaappuja hitaal uitol ni vois toimia... Punainen spearhead (8cm) on ollu paras. Tyyni ja kirkas keli on siel tienny huonoa kalantuloa, ehkäpä veden kirkkauden takia. Hyvä jos on munat padasta pelastunu. Kaislikon reunat ja erityisesti kärjet, joissa on vettä metristä kahteen, on ollu parhaita paikkoja.

Runtu

Se speari ei ole kyl uppoava, perukkeen kanssa aika lähellä suspendingiä. Lipoista olen käyttäny suht. hyväl menestyksel vibraxin hopeapohjaisia 3-4 koon lippoja.
NO AJA!!!

mikkohuo

Tiedän Kontulan kylän. Itse asiassa se on aika lähellä aluetta, missä olen heitellyt. Onko omat paikkasi siinä Huopaisen virran lähellä? Mä yrittelin viime viikolla siinä Kaidansalmen eteläpään ja Muuraissaaren väillä Mälinlahden ympäristössä. Kun tällä hetkellä ei ole käytössä moottoria, niin ei tule lähdettyä kovin pitkälle mökiltä.

En tiedä onko tuo sitä "suppeaa" huonoa aluetta, koska en muista siellä juurikaan nähneeni kalamiehiä koskaan. Mainitsemaasi sinistä krokodilia uitin paljon, samoin erivärisiä minnow spooneja ja räsäsiä. Lipoista kokeilin hopeista ja kultaista meppsia sekä Calico Catia. Mutta ei vaan tärpännyt, missä lieneekin vika...

Olis kiva kuulla lisää Kivijärven vinkkejä kalapaikoista ja vieheistä. Onko sulla toiminut siellä yleensä sinisävyiset vieheet? Ehkä pitäisi tuota punaista kokeilla. Vaappuja en ole juurikaan hankkinut, vielä...

Runtu

Pyörin lähinnä salosaaren ympärillä, joskus kotkanselälläkin, mutta sieltä ei ole vielä paikat hallussa. Vapakalastajia siellä ei ole oman suvun lisäksi juuri näkynyt, joskus hyvällä kelillä yksittäisiä. Huopaisenvirralta olen kyllä kuullut kalaa saatavan, mutta itse virta taitaa olla rauhoitusaluetta? Kaislikon reunois kun uittaa kuvaa, niin uita sitä välillä lähellä pohjaa ja samasta kohtaa pinnan lähellä ja käytä epäsäännöllistä uittotyyliä muutenkin. kalat ovat yleensä pohjassa. Jos kaislikossa on selvä tihentymä ulkoreunassa, niin kannattaa kalastaa tarkasti! Varsinaiset kalastusalueeni ovat lemin puolella, jossa vesi on sameampaa ja kalantulo ei ole aivan niin paljon kelistä kiinni. Varmin kalapaikka on ollut suurehko turo, siitä aina jotain saa. joten jos intoa piisaa niin harkitse sellaisen väsäämistä.
NO AJA!!!

Runtu

Onko siinä lähellä mitään veneenlaskupaikkaa? alkaa kuun puolestavälistä tuo "kesäloma" jolloin vois käydä kokeilemassa paikkoja jos kerkeää.
NO AJA!!!

mikkohuo

Mälinlahdella on veneranta, mikä on tosin todella matala ja rannan lähellä on paljon isoja kiviä. Savitaipaleen tieltä on viitta Mälinlahti. Toinen paikka tulla sinne päin on Kukasranta, joka näkyykin siihen Savitaipaleen tielle. Huopaisenvirralla on tosiaan kalastus kielletty, enkä tiedä saako siihen yläpuolelle laskettua venettä mistään.

Oon joskus melonut Salosaaren ympäri, joten tiedän paikan. On vaan vähän pitkä soutumatka sinne. Kotkanselältä on kuulemma joskus vuosi kymmeniä sitten kalastettu kovastikin, joten ehkä sieltä voisi löytyäkin hyvviä paikkoja.

Tarttee vissiin korjauttaa vanha peräprutku, että pääsee inhimillisesti kunnon kalapaikoille...

mikkohuo

Runtu: Mitä muita vaappuja olet käyttänyt kuin spearheadia?

Runtu

kukasrannasta tuleekin ajeltua harvase kerta ohitse... Vaapuista ei juuri muita tule käytettyä, uistellessa firetiger- värisiä rapaloita (husky jerk 14cm ja original 9cm). Tuli mieleen vielä Professor 2 heittoversiona, värinä hopea-kulta. Koetan ehtiä käymään siel ni osaa kertoa vähän tarkemmin paikoista, jos jotain tulee. salosaaresta saloniemen kärki on yksi "varmoista" paikoista.
NO AJA!!!

Runtu

Kävin lemin puolella kokeilemassa, tuli parikymmentä ahventa ja kymmenkunta haukea. siis sameal puolel kala syö, mutta isompaa ei löydy... tais vajaa kolmekiloinen karata. aina ne isoimmat... sielläkin toimi parhaiten (ainoastaan!) kakkoskoon hopeaflekto mepps long. muilla tais tulla yks tai kaks kalaa, yhteensä.
NO AJA!!!

Runtu

Kyl tän kuun alus kukasrannan ympäristöstä haukia tuli. ottikuvina kunnostautuivat punasävyiset vaaput, lähinnä nils masterin spear ja rapalan countti (7cm).
Kaloja tuli harvakseltaan kaislikon reunoista ja kivikoista, mikään kohta ei oikein erottunut edukseen. Unohdin syvyyskartankin matkasta, joten haravoin paikkoja summamutikassa.

Kyllähän se kala tiukassa oli, mutta tulipa kuitenkin. Kyl on haasteellinen paikka, varsinkin jos harrastusta vasta aloittelee, mutta täytyy testata uudestaan ens kesänä jos paikat vaik löytyis.
NO AJA!!!

mikkohuo

Mistä oot hankkinut Kivijärven syvyyskartan? Oliko kalliskin? Onko se joku merikartta tyylinen?

Runtu

sori vaan kun kestää tämä vastaaminen... Kartta tuli metsästysseuralta. taitaa olla uudehkosta peruskartasta ote. kaipa sellaisia karttakeskuksesta tai vastaavasta saa, hinnasta ei osaa arvata. vekaranjärvellä oli harjoituskartoissa myös syvyyskäyrät, eli jos tuttuja on töissä ni kyseleppä heiltä...
NO AJA!!!