Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Perukkeet pelottavat pikkukaloja

Started by Anonymous, September 12, 2003, 18:06:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Tämmöinen kysymys on pyörinyt mielessäni viikkoja:

Pelottavatko perukkeet esim. ahvenia? Itse en usko, että ne haukien syöntiin vaikuttaisivat, mutta yleensä kun käytän peruketta (haukien takia), ahven ottaa uistimiini varsin nihkeästi...

Itse olen käyttänyt nyt kuusamon perukkeita, ja ajattelisinkin, että sellainen hopeinen väri pelottaa ainakin pienimpiä ahvenia.

Mutta toisaalta, jos en käytä peruketta, täytyy sitoa uistin suoraan siimaan (en puhu lipoista, vaan tässä tapauksessa lähinnä Subwarteista ja Horneteista), koska minulla ne eivät ui muutakuin perukkeella tai suoraan siimassa. Huonolaatuisia lukkoleikareita mahdollisesti?

Eli, kysymykseni:

1) Uivatko teidän pikkuvaappunne (lähinnä edellämainitut) lukkoleikareilla, vai ovatko vaan minun lukkoleikarini p*rseestä?
2) Ovatko perukkeet (tässä tapauksessa Kuusamon hopeiset) pelottaneet teilla kaloja?

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen :D

Pete

En oikein usko että ne perukkeet pelottavat kaloja kovinkaan paljon, mutta pienten ahven vaappujen uintiin se peruke saattaa vaikuttaa paljonkin. Varsinkin sellaiset lukot jotka eivät ole pohjastaan pyöreitä joten vaappu ei pääse uimaan vapaasti.
Teräväpohjaisissa lukoissa pieni vaappu voi jääni "kaniin" siihen lukon kulmaan tms. ja uinti heikkenee.
Toisinaan peruke on vääntynyt tai kierossa muuten vaan, ja se heikentää varsinkin niiden 3-6 senttisten pikkuvaappujen uintia/uittoa.
Hauki ei niin piittaa vaikka uinti olisikin vähän pielessä, se "huono uintisuus" ehkä kiinnostaa haukea vielä enemmän.

Minulla pikku ahvenet joskus iskevät siihen solmuun jolla se peruke on kiinni siimassa.
Kokeile pyöreä pohjaisia perukkeita tai värkkää ne itse Predator-perukemateriaalista, leikareista ja lukoista tms.

Mikko_-Procyon-

"Köyhän miehen" perukkeita voi tehdä myös paksuhkosta firelinesiiman jämistä. Toiseen päähän leikari ja toiseen lukkoleikari. Ei mikään idioottivarma peruke, mutta estänee ainakin osan tappioista. Peruke on myös melko näkymätön ja notkea, eikä siten ainakaan haittaa vieheen uintia tai pelota kaloja ihan niin paljoa.
Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."

http://kalassa.net/mikkoprocyon/

haukifani

Itse olen käyttänyt sellasta tapaa että siiman päässä on ensin viehelukko ja siinä viehelukossa on kiinni peruke. Tällöin, esim ahvenparven osuessa kohdalle, on helppo nopeasti irrottaa peruke ja laittaa vaikkapa pieni lippa sitten siihen pelkkään viehelukkoon. Hyvin on toiminu, suosittelen. Niin, ja viehelukkoina käytän RedWolfeja ja perukkeina Abuja ja Nordic Sportsin perukkeita, hyvin pelaavat.

Mepps

1) Riippuu mitä lukkoleikareita käytän. Nykyään olen lisännyt pienten, n. 10mm pitkien Blue Foxien käyttöä. Niillä ainakin suurin osa vieheistä kalastaa. Voin suositella myös erillaisia perholukkoja, jotka eivät uintia varmasti haittaa, mutta niihin saa vieheet silti pujotettua todella sutjakkaasti

2) Vaikea sanoa mitä siellä veden alla on viehettä seuraillut. Joka tapauksessa ahveniakin on tullut vaikka perukkeita olenkin käyttänyt. Kuusamon tavarasta minulla ei tosin ole kokemusta.
Hyvä viehe, parempi mieli!

-Mepps-

panumies

1. Kyllä se riippuu vaapusta, esim salmo hornet ja muut vahvapotkuiset vaaput uivat perukkeenkin päässä kalastavasti.

2. Hyvällä syönnillä eivät haittaa, mutta jos kala nirppailee kannattaa yrittää suoraan siimaan sidotulla vieheellä.

shanghai

Kokeile vaikkapa Kuusamon vaappulukkoa tai pilkkilukkoa pikkuvaapuille. Ei haittaa uintia ja toimii hyvin oman kokemukseni mukaan.

- eemeli -

Peksim

Ite ainakin olen saanut assuja hyvin vaikka onkin ollu peruke, mutta kyllä ne vaikuttavat pienten vaappujen uintiin (ei kyllä kaikki perukkeet).
Otsikkoon viitaten ei mun mielestä n. kilon assu enää mikään pikkukala ole :D :)
"Elämä edessä tukka takana"- Marko Kiprusoff

erästäjä

Pienillä uistimilla kalastaessa peruke haittaa uintia.
-Kala Eemeli-

Deathis

Taimenet ainakin pelkäävät perukkeita.

Selenius

Ei fisut juuri perukkeesta perusta, hyvässä tai pahassa. Toki jos koittaa jotain pikku-Hottaa uittaa takilavaijerista rakennetun perukkeen päässä ei tulokset varmaan päätä huimaa. Mutta kun perukkeet rakentaa sopivasta materiaalista (sopivan paksuisesta ja sopivan kokoisista lukoista) ei ongelmia juuri pikku vaapuillakaan esiinny.

Yksikään kala ei ymmärrä yhtään mitään perukkeesta, ei ne niin viksuja ole. Ja mikäli peruke ei haittaa uistimien uintia eivät ne vaikuta kalastukseen tai kalan saantiin.
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.