oulunseudun harripaikat

Started by Anonymous, May 04, 2003, 18:10:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Venne

sillan alapuolella näkyy se iso kivi, kahlasin n.10 metriä sen kiven alapuolelle ja pinturia uitin siihen "nieluun" mikä on suht keskellä jokea. Siitä sain useamman harrin ja sen särjen. Illemmalla kävin vielä alempana, ja pintomisia näkyi paljon, mutta syötit ei kelvanneet.
Niin kauan kun aurinko paistoi jokeen, syönti oli hyvää, mutta kun aurinko alkoi laskea, niin ei enää perhot kiinnostaneet.
Perhoista parhaiten toimi vihreärunkoinen ja vaaleasiipinen Nalle Puh muunnos. Taimenet taas haksahtivat mustavalkoiseen pinturiin.

Mayfly

Okei! itsellä oli tänä iltana aika yllättävä reissu. ---->

Tulin paikalle illalla ja menin suoraan neuvostasi sillan alle, joen toiselle puolen. Sidoin perukkeen jatkoksi Nalle puhin (sinä taisit käyttää Honey puhia). siinä lähes puol tuntia sillan alustaa haravoin kunnes alkoi näkyileen reilun kokoisten kalojen pintomista. Tuli mieleen nää emotaimenet. muutama otti pinturiini, mutta ei pysynyt kiinni. Vähän aikaa tästä ja sitten oli kala hyvin kiinni. Väsyttäessäni sain hetkeksi kalan lähemmäs ja näin sen pilkullisen selkäevän ja arvasin sen mittataimeneksi. Kun sen näin ensimmäistä kertaa vasta haavitsemis vaiheessa, näyttäytyi se sittenkin kirjoloheksi (pieni pettymys). Noh, ei kait siinä muuta, kun kala haavin ja sit pannulle. Hyvät kyydit se silti kirjolohena antoi.

Eli, kuten arvata saattaa, on koskeen pukattu lasti pullakalaa. Ei kun kalaan siitä, hus,, hus. --->

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Venne

Itsekkin näin muutamia isompia mulahduksia rannantuntumassa, mutta ajattelin että hauki siellä mesuaa, mutta taisipa ollakkin kirre joka siellä muljusi. Jos vaan saan mukuloille hoidon jäjestettyä, niin viikonloppuna pitää lähtä heti aamusta kokeileen, että ehtii muutaman tunnin ollakkin, ennen kuin pimeä tulee.

Mayfly

saatan vetäytyä koskelle, jo nyt viikolla, mutta viimeistään sitten viikonloppuna. Ajattelin nyt pe-su mennä Rantsilaan yötä ja perhostella sitten koko viikonloppu aamusta iltaan Hyttikoskella. tiedä vaikka lyöneet jotain muutakin ylläriä koskeen, vaikka mittataimenia tai muutaman suuremman kirren. Eihän noilla kirrellä ja taimenella kovin suurta eroa kumminkaan Hyttikoskessa ole, jos kumpinki istareita. Toinen juttu sitten jos taimenet on näitä poikasistutettuja.
Jos tyyneltä vedeltä ei kirrejä sieltä löydy, niin täytynee sitten kokeilla kovemmasta virrasta, tiedä vaikka ne kalat ovat sinne vetäytyneet.

näin.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

Mayfly

Eli huomenna Hyttikoskelle.  Koskella oleskelen viikonloppuna varmaan jokapäivä aamusta iltaan, tiedä vaikka oltais samaan aikaan. Tänään ollut taas ahkera perhonsidontapäivä, kun ei rasiasta enää tahdo sopiavia kirreperhoja löytyä.
Huomenna perjantaina lähden iltapäivällä ja tulen sunnuntai iltana jolloin laitan tänne varmaan jonkunnäköistä raporttia.

/May

/May

Venne

Muija on iltavuorossa, eli pitää koittaa löytää jostain vekaroille hoitaja. Jos joku suostuu ottamaan nuo meidän riiviöt hoitoon, niin tuun varmaan lauantaina...!

V

Venne

Eipä saanut hoitajaa mukuloille, ja viimeyönä pukkas sellaisen flunssan päälle (snif), että en varmaan olis lähtenyt, vaikka hoitajan olisinkin saanut (snif).

Snif...!

Mayfly

juups, viikonlopun Rantsilassa olin.

Perjantaina en sitten mennyt kalaan ollenkkaan.
Lauantaina tuli yksi 20 senttinen taimen, lukuisia muita oli kiinni.
Sunnuntaina 6 harria, joista suurin 34 senttinen ja kaksi pientä taimenta.

Tuli tällänen juttu lauantaina mieleen. Siis kun olin perhostelemassa koskella nappasi minulle kala. Se oli tää lauantain ainot kala eli toi taimen, tämä kala oli tämän vuoden ensimmäinen taimen, jolla oli vain mustia pilkkuja(siis ensimmäinen hyttikoskelta.), kala oli muutenkin hiukan erinlainen ulkonäöltään, kuin ne aiemmat. Suurin ero tässä kalassa oli, että se oli hyvin laiska,, jopa laiskempi kuin saman kokoinen ahven.
Sunnuntaina, kun sain sellasen puna-musta pilkkusen perustaimenen koskelta, ja vaikka sen hyvin nopeasti ylös saikin oli se paljolti riskimpi, entä tää erikoisempi taimen.
Ja eikös näiden kummankin täytyisi olla istareita. hmmmm, kummalista.?

/May

Mayfly

Oih! ja melkeinpä unohdin.

Lauantaina perhosteltiin kaverin kanssa niskan ensimmäisten kuohujen loppu virroissa, jossa ensin joku kala otti kaverini uppoperhoon ja sen jälkeen pinturiini. Kala karkasi kummaltakin, mutta näyttäytyi myös, noin 40 senttisenä kalana. Arvotukseksi jäi sitten tää kalan laji.

/May

Mayfly

Ootko nyt viikonlopuksi menosa Hyttikoskelle koittelee.
Ite teen saman reissun, ku viimeviikonloppuna.

/May

/May

Venne

Edelleenkin olen kipeänä, jospa tuota ensiviikonlopuksi jo tointuis...!

V

Mayfly

Melko kylmät rupee jo noi ilmat olemaa, ja kalaveetkin rupee jo vähitellen keräileen pientä jää kudosta pinnalle, mutta Hyttikoski pysyy sulana vielä pitkään.
Oletkos kerennyt syksyiselle koskelle, itse kun olen muutaman kerran, ja aika huonolla menestyksellä, ainot kala oli tää 20 senttinen tai ehkä vielä pienempi harri.

Tässä lähi viikoilla täytys käydä katsoo jos sieltä löytyisi hyvällä tuurilla, vaikka isompi taimen kutupuuhista. nii tietenki sen jälkeen kun itse paranen.

/May

/May

Mayfly

Kävin lauantaina aamupäivästä 11:30-14:00 Hyttikoskella. Kokeilin sitten isoja ja pieniä perhoja, ei tärppejä, ei pintomisia, ei kaloja, ei mitään. Koski oli kuin kuollut, eli nyt on alkanut se harjuksen perhokalastuksen tyhjänpyynti kausi Hyttikoskella. Ainut pelastus on sattua koskelle auringon paiston aikaan ja suht/koht lämpimän ilman aikana, siinä 13:00-16:00 välisenä aikana, jolloin vedet ovat lämmenneet asteen/pari kylmän yön jälkeen. Tällöin täytyy van löytää kalat, niin sinua ei pysäytä mikään.

Heh, ellet sitten saanut sunnuntaina kaloja läjä päjä. Vai kävitkös sunnuntaina kalassa. ?

/May

/May

Mayfly

huhuu!
Ei ole miehestä vähään aikaan kuulunut.
Kävin koskella nyt Marraskuun viimeisenä sunnuntaina. Tosin kyllä kalastin vaihteeksi virvelillä.
Ei näkynyt kaloja.

Oletko käynyt kalassa viimeisen viestis jälkeen. ?

/May

/May

Venne

Ööh, en edes muista milloin olisin viimeksi siimoja liottanut. Meni tuo viime syksy niin vähällä kalastuksella, että ihan hävettä, mutta se täytyy ottaa takaisin ensivuonna...!

Mayfly

Mennään Jouluksi Rantsilaan, kun sinne kuulemma tulee puoli sukua. Ajattelin käydä aamupäivästä sitten Hyttikoskella 24 päivä, jos harjusta sattuis vaan sitten tulemaan, niin voisi kyllä periaatteessa ottaa jouluruoka pöytään hieman kalaakin.

/May

/May

Venne

Nolottaa tunnustaa, mutta joulukalat pitää tänä vuonna hakea kaupasta...! En edes muista milloin olisi viimeksi päässyt näin käymään. Meilläkin oli kaverin kanssa juttua että vois vielä kerran käväistä kalalla ennen joulua. Luultavasti käväistään uljualla madetta pyytämässä.

Mayfly

Ei ollut muuten viimeksi, kun kävin, niin ollenkaan koski, eikä siitä alas päinkään koko joki ollenkaan jäässä. Sillan aluskaan ei maha jäätyä vasta, kun paukku pakkasilla. Itse koski pysyy takuulla auki aina.
Ja vielä oli muuten se suvantokin, siellä auki, kun katotaan sillalta sinne koskeen päin ja joen vasempaan reunaan, niin sekin oli jäätön.
Kait se pitää käydä siellä koskella ympäri vuoden, mutta näin kylmään aikaan vähän vähemmän, kuukaudessa kerta tai kaksi riittänee.

/May

/May

Knucklehead-78

onko mayfly käynyt keväisin siikajoen ja mankilan järven välisellä isolla ojalla? viime keväänä kävin kokeilemassa uusia ul-vehkeitä ja puolessa tunnissa 3kirreä jä mahtikasa isoja ahvenia... suurin kirre2kg. eivät tietääkseni siihen kalaa istuta mutta jostain ne siihen aina keväisin ilmestyy!! eivät tunnu paikallisetkaan niistä tietävän... ovat vähän ihmeissään onkivapoinensa niiden kanssa.... entä onko tyrnäväjoki tuttu?? mulle ainakin antanut monta komeaa harjusta kun on jaksanut tarpeeksi korpeen vaeltaa. istari taimeniakin siinä on. temmesjoki myös antanut 3 yli 50cm harria ja paljon yli 40cm.... paikkaa kuitenkaan en paljasta mutta aivan eri suunnalla kuin noi sun paikat.... hienoja kalapaikkoja noista pusikoista kyllä löytyy!!!! nykyään kalastan eniten ranualla pikkujokia ja simojokea ja tietty simojärveä(isoa taimenta ja kuhaa) mutta kyllä välillä kaipaa tonne temmes ym. jokien rantapusikoihin kirolilemaan!!!!

Venne

Knucklehead-78, mistäspäin olet?

V

Amazonmies

Tuo Iso-ojan kirjolohihomma on kyllä mielenkiintoinen. Kalastelin itsekkin 80/90-luvuilla ahkerasti Iso-ojalla, myös keväisin, mutta kirjolohia ei ongen/virvelin päähän eksynyt. Lahnoja ja haukia kyllä tuli.

Temmesjoen harjuksista puheenollen, olen saanut Temmeksen kohdilta reilun vajaan 50 sentin harrin, muita hareja ei ole tullut. En tosin ole käynyt "hyvillä " harripaikoilla Koskelankylän kohdilla tai ylempänä joen latvoilla.

Nykyisin on tullut enimmäkseen pilkittyä Järvitalonjärvellä, Purasimella ja Ahveroisella. Osaisiko joku antaa vihjeitä hyvistä pilkkipaikoista noilla suunnilla?

Knucklehead-78

entinen temmesläinen nykyinen oululainen ja vois sanoa että viikonloppuisin ranualainen......

unjinaz

Vain on Knuckleheadista tullut ranualainen. Entisenä ranualaisena ollaan varmaan porkattu samoja jokia. Luiminkajoki, Ranuajoki ja Simojoki eniten käytyjä. Simojärven Korvajokisuussa tonko-ongella ja Korouomassa pohjalla nieriää pyytämässä (puro rauhoitettu, ei kärsi mennä kuin pimeään aikaan).

Missäs olet pyydellyt?

Unj
En ole aina eri mieltä. Päinvastoin!

Knucklehead-78

No enhän mä nyt virallisesti ranualainen ole.... mökkiläinen vaan... Noh eniten kalastan simojärvessä leppoisasti uistinta vedellen mutta muutamia kertoja simojoella on tullut käytyä ja satunaisia pistoja muihinkin jokiin... Paasonjoki on tullut koluttua moneen otteeseen. on muuten ihan perkeleen oikukas joki!!!! eniten tyhjiä reissuja(haukea yms.) mutta yhtenä heinäkuun iltana kolme harjusta yhteispaino 3kg 43g en mittaillut sen tarkemmin. komeita kaloja siitä oikku jokipahasesta. pikkuharreja en ole sieltä juuri saanut(kumma homma) sitte se kuivu niin tyhjiin ettei siellä kehdannut enää käydä....  kuhan kalastus on kyllä vienyt mennessään!!  mitä kauniimpi ilma(ilta) sitä parempi syönti!! kelepaa mulle! yllättävän suuria kuhanköriläitä siellä simojärven syvyyksissä uiskentelee.....

Knucklehead-78

onko ne luiminka ja ranuajoki käymisen arvoisia?

Mayfly

tyrnävä- eikä iso-ojaa ole tultu kokeiltua. Iso-ojasta en ole ennen kuullutkaan eikä mieli vedä tyrnävällekkään, kun samanlaista ojaa on löytyy lähempääkin.
Nämä Kärsämä-, Temmes-, Kurra-, Tyrnävä ojat ovat kaikki lähes samanlaista vettä, joista jokaisesta löytyy yleensä näitä suuria harjuksia, joita onnistuu aina sillon tällön koukkaamaan rannan paremmalle puolen. Ongelma vaan, ettei niitä ole kovin paljoa. Ja yksi erityinen asia, että näistä ojista puuttuu pienet harjukset kokonaan :).
Vitalinkosket ovat kuulemma myös kuuma paikka temmesjoella.

Järvitalon pilkkipaikoista:

Lohikalat nousee yleensä Järvitalon järvestä löytyvän saaren ympäristöstä, jossa sijaitsee myös hyvät ahvenpaikat.
Kärsämänkylästä ajettaessa järven vieressä olevan lentokentän päässä kääntyy tie oikealle, josta löytyy Kalastajan maja, jossa on grillikatos, WC yms. Kalastajan maja on ihan järven rannassa, josta mennään noin 15-20 metriä rannasta syvempään suuntaan, jäähän reikä ja viehe veteen, niin haukea tulee.

/May

/May

Anonymous

Morientes

Onko kokemuksia noista Rantsilan seudun paikoista näin sumariaikaan??

Onko esim. Hyttikoskella korentoja, akttivisia kaloja tai edes sulaa vettä rauhallisimmilla virroilla??

ojanonkija

On Hyttikoskella sumareita ja aktiivisia kaloja (harreja)
myöhemmin loppu keväästä taimenetkin pintoo, karanneet ovat vaan kaikki nuo keväiset taimenet. Harreja kyllä on ylös asti tullut.

Onkos kukaan sattunut saamaan Hyttikoskella kirkkaita kaloja siiman päähän?, niitä nimittäin on.

mökkimies

Kärsämänojasta saatu läheltä järvitalon järveä (maantiesillasta vähän alavirtaan) useita mini taimenia  :-o Mistähän niitä sinne on ilmestynyt? Onko kenties taka vuosina järvitalonjärveen istutetun kannan jälkeläisiä...