Pelloon perhokalaan

Started by HalDi, September 22, 2003, 12:41:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HalDi

Eräs kaveri on tarjoutunu viemään Lappiin Pelloon, missä sillä on mökki.

Siispä; kalapaikkoja Pellosta. Kalalajit, perhot ja muut systeemit. Ei oikeen tahdo viittiä luottaa siihen kaveriin,  sen verran BraamBraam-tyyppi.

Mieluiten jokia ja kunnon koskia, joissa kalaa, kuten harri, tammukka ja muut kerholaiset.

Ajankohtana koululaisten syysloma, eli viikko 42ko se oli...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

Jani2

Olimme siellä tänä/viime kesänä asuntoautolla ja majailimme siinä Torniojoen varrella Pello Camping- nimisellä camping-alueella. Pellossa on ainakin yksi järvi, se eroaa Pellon "keskustan" kohdalla Torniojoesta ja kyseinen järvi ei ole erityis lupa-alue joten et tartte lupia jos olet alle 18 v. Kyseisestä järvestä kertoivat saaneensa harreja, haukia ja isoja ahvenia. Itse en, sinä vähänä aikana jona siellä kalastin, saanut muuta kuin pienen hauen.

Tietysti Torniojoki voisi olla kalapaikka sinulle, siitä saivat monet perhokalastajat harjuksia, itse en saanut kuin pieniä haukia.

Eipä taida Pellossa olla sellaisia kunnon koskia, muita kuin kovia virtapaikkoja. En tosin ole ihan varma ettei siellä jossin kauempana olisi kuin missä me olimme.

Toivottavasti sinulle ei nyt jäänyt sellainen tunne, että pellosta saa vain noita pieniä haukia, joita minä sain. Me vietimme aikaa Pellossa vain muutaman päivän, enkä minä vain saanut muita kaloja. Toivottavasti sinä ssat!!! :D

Ensin välähtää ja sitten korjataan jäljet.

hk

Ensinnäkin, Pellojärvi (järvi josta kerroit) on täynnä pieniä haukia ja välillä isojakin ahvenia. Harreja siellä ei ole, ehkä joitakin sattuma kaloja jotka ovat eksyneet torniojoesta lukuun ottamatta. Pellon campingista muutama kilometri alavirtaan on monta todella isoa koskea, josta voi tavoittaa harjusta tai jopa lohta. Myös Pellon campinging kohdalla voi kalastaa. Itse olen saanut siitä n. 700g harjuksen. Pellosta n. 30km sijaitsee myös sirkkakoski. Itse en ole siellä käynyt, mutta kalastoon kuuluu taimen, kirjolohi ja harjus. Niin muuten, wäylällä ei enää tänä kesänä saa lohta kalastaa, mutta harjusta kylläkin. Kerrothan jälkeempäin missä kävit kalassa ja mitä sait!
Jepulis

hk

Ai niin, unohtui vielä lisätä, että olen kulkenut mummolassani pellon keskustassa pian 16 vuoden ajan, että tiedän jotain paikasta.
Jepulis

klinkki

"Ei oikeen tahdo viittiä luottaa siihen kaveriin,  sen verran BraamBraam-tyyppi." Mutta netistä saatuun tietoon kyllä luotat - vai? :)

Noop astiaan; oleellinen tieto olisi ollut, että milloin oli tarkoitus Pelloon mennä. Oletan että nyt syksyllä, joten vastaan siihen.
Nyt taitaa olla rajajoki kiinni kokonaan, eli Torniojoen hartsat saat unohtaa. Pellosta löytyy kuitenni muutamia hyviä Väylän sivujokia, joissa saa (tietääkseni) kalastella. Yksi kohde voisi olla Naamijoki (löytyy laavut sunmuut ja on helppo löytää). Sieltä löytyy jonninverran tuommoista 40 - 45 senttistä harria (mahkut myös +50cm).
Juoksengin ja Kolarin välillä on kyllä muutama todella vähäisen kalastupaineen alla oleva pikkujoki - paremminkin puro - joista olen saanut isojakin harreja. Tarkemmat kordinaatit saat kyllä ottaa itse selville. Itseasiassa Kaikki Väylän sivujoet on kokeilemisen arvoisia. Tammukan saat kyllä täysin unohtaa, eli keskity harriin. Jos kuitenkin jostain syystä haluat lähteä etsimään niitä puroja, suosittelen pukeutumaan punaisiin ;)
-De gustibus non est disputandum

HalDi

"Kerrothan jälkeempäin missä kävit kalassa ja mitä sait!"

Joo, kerrotaan, kerrotaan, jos vaan ensiks päästään lähteen sinne. Seki reissu on tosiaan vielä vähän hiinä ja hiinä, vähän kyseenalainen kaverikin. Sen näkee. Mutta kerron ainaki siitä reissusta, jos lähetään.

Kiitos tiedoista!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!