Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Älkää ostako kuusamon perukkeita!!!

Started by Kala_Jökke, September 02, 2003, 15:40:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kala_Jökke

Alkää ostako kuusamon perukkeita!!!!!MEINASIN saada ihan sairaan ison hauen,mutta katkas perukkeen.......Peruke oli kuusamon ja se oli juuri vaihdettu.....Oon menettäny monta uistinta kuusamon perukkeitten takia.Sitten aloin ostaa abun perukkeita ja ne on kestäny vallan MAINIOSTI!
Perhonsidontaa, Perhokalastusta, Vaapunvalmistusta, Heittokalastusta, Ongintaa, Pilkintää, Ul-kalastusta....

Reaper

Hmm... Tarkoitatko nyt niitä Kuusamon teräsperukkeita, nimittäin tuskin se sellasta on poikki purrut. Ja mikä kokemus minulla on ABU:n perukkeista niin hyviä ne on nekin, mutta pidän kyllä Kuusamon perukkeista enemmän.

Ja nyt olen käyttänyt jonkin verran serkun tekemiä perukkeita. Ne on ainakin hyviä.
"Keijol ei oo rahaa, mut Keijoln kauhee käsi"

hesep

Mulla on myös huonoja kokemuksia kuusamon perukkeista. Pari isoa haukea olen menettänyt noiden takia. Neuvonkin ostamaan jotain muuta merkkiä jos vain suinkin mahdollista.

Anonymous

Itse käytän pelkästään Kuusamon teräsperukkeita. Parempia en ole löytänyt. Haluaisin nähdä sen kalan joka hajottaa kyseisen perukkeen. Peruke ei myöskään haittaa uistinten uintia niin paljon kuin monet muut perukkeet. Ja tarkoitan nyt nimenomaan Kuusamon jäykkää teräsperuketta. Uskon edellämainittujen tarkoittavan Kuusamon "vetelää" peruketta.

panumies

Itse kannattaa tehdä perukkeet, vaikka tekee esim. fortress predatorista joka on suhtellisen kallista, tulevat perukkeet halvemmiksi. Saa myös tehtyä sen pituisia kun haluaa ja käyttää semmoisia leikareita ja lukkoja kun haluaa. Juuri Fortress Predatorista tai Canellista (molemmat metallilla päällystettyjä monikuitusiimoja) kannattaa tehdä perukkeet ainakin pienemmille uistimille niiden oikenevuuden ja ohuuden suhteessa kestävyyten takia. Todella helppo tehdä, katkaiset vaan halutun määrän perukelankaa rullalta ja sidot vaikka kolmen kierroksen clinch solmulla kiinni leikariin ja lukkoon ja vielä varmuudeksi kiristät pihdeillä. Ei ole vielä katkennut ja saa aina sormien välissä vetämällä suoraksi. Saa myös kyseisistä materiaaleista tehtyä rakseja ja täkykalastukseen perukkeet. Tuli nyt mainostettua, mutta nuo ovat itselläni ainakin parantaneet saaliita ja helpottaneet hauen kalastusta.

Potkuri

Allekirjoitan Panun tekstin täysin. Jos kuitenkin haluaa ostaa perukkeensa valmiina, kannattaa kokeilla muistaakseni lucky strike nimisiä perukkeita.
Team Ruoto

Pike Fisher

Mun mielestä noi kuusamon perukkeet pitäisi olla hyviä, itellä ainakin toiminut loistavasti. Ainoa miinus on kallis hinta. Nyt olen käyttänyt rapalan perukkeita jotka pitäisi kestää 25 kg. Muutaman kerran ku isompi hauki ollu kiinni niin katkennut leikari heti kättelyssä. vähän niinku potuttanut.
Kala,kala,kala,kala.kitara,kitara,kitara.

Redex

Itsellä ei ainakaan 25cm Shakespearit olleet hyvä ostos.Joskus kun tulee vahinkossa jätettyä tuo kelan lukko päälle tai sitten se laukeaa itsestään,niin pakkaa tuo peruke antamaan periksi.Yhden kerran jopa lusikan kelauksen jälkeen,kun sitä olin vedestä pois nostamassa,tykkäsi tuo shakespeari katketa siinä.

Nyt ostin monni-perukkeita ja toimii hyvin.Tosin itsellä on vielä avaamaton pakkaus 15cm Shakespearejä,jos vaikka oli joku valmistusvika edellisessä satsissa.Hyvä lukko muuten niissä.

Anonymous

kuusamon perukkeet on aivan hyviä heti kun ne oppii tekeen parempia lukkoja oon menettänny minta haukea/uistinta lukkojen takia ne vääntyy auki

Anonymous

oliks tää hauen katki purema peruke semmonen ns yks säikeinen, eli kun taivutat sitä niin se jää siihen taivutettuu asentoon? Vai ihan semmonen kunnon vaijeri pätkän näkönen joka on muivolla päällystetty?

banaanimies

aika ihme. Minä käytän aina kuusamon perukkeita mutta mitään
vastaavaa ei oo käynyt.
kyllä mies kivun kestää, mutta ei häpeää

hauki_friikki

Samat sanat.Mä käytän aina kuusamon teräsperukkeita.

Mun serkut käytti ennen semmosia mustia muovilla päällystettyjä perukkeita.Kerran oli noin 5-7kg hauki kiinni niin meni poikki ja (uskoo kuka haluaa) ainakin 9-10kg kuha laittoi tollasen perukkeen poikki(olin ite näkemässä kummatkin tapahtumat)  Sitte neuvoin niitä käyttää kuusamon teräsperukkeita ja ei oo ykskää menny poikki.

Tänä kesänä ne sai noil perukkeil 7kg hauen. ;)
Siellä maha missä painitaan

KikiMusamba

Kuusamon perukkeet on muuten hyviä mutta niiden lukko on aivan persiistä! Mulla on ollu kuusamon 25 kilon teräsperukkeita ja kerran on vaappu lähteny irti siitä jonka jälkeen lopetinkin niiden käyttämisen. Onneks oli kelluva vaappu...

petsku

Olen itse käyttänyt Kuusamon teräsperukkeita.Muuten hyviä mutta lukot ovat ihan p**seestä.Oon menettänyt monia hyviä uistimia noiden takia.

Anonymous

Kuusamo peruke petti mulla  toissa päivänä ja meni pohjaan hauki . aion käyttä ny jotain uutta

kaivo

Pakko heittää kommentti väliin.. Ainakin mitä tulee normaalikokoisen rantahauen pyyntiin, olen pannut merkille että paksumpi mikrokuitusiimasta tehty tapsi on riittävän kestävä. Peruskokoiset 0,5 - 2 kg hauet hoituvat rannalle asti tällaisella perukkeella. Useimmat ainakin vaappuun ottaneista hauista ovat myös kiinni uistimessa turvallisesti siten, ettei riskiä uistimen/perukkeen joutumisesta kalan hampaisiin ole.

Olen kyllä kokeillut Fortress Predatoria ja Graphite Metal Tresseä perukematriaalina, mutta joutunut pettymään molempiin ihan käyttömukavuuden takia: erityisesti haettaessa haukea kasvuston seasta, molemmat materiaalit menevät hankauksesta niin äkkiä käppyrälle että heittelystä tulee ärsyttävää uistimen napatessa koukun kiinni perukkeeseen melkein joka toisella heitolla. Tähän kyllästyneenä vaihdoin perukemateriaalia. N. 1,2 mm paksu-, kuudesta 0,20 mm paksusta Corastrong-siiman pätkästä itse punottu tapsi on käytössä paljon mukavampaa ja uistimen uintia vähemmän haittaavaa matskua. Saman asiaan ajaa varmasti moni muukin paksuhko punottu siimamateriaali, kevlar yms.

*Nämä kokemukset on otettu kevyessä sisävesivirvelöinnissä ja normaalikokoisilla kevyillä vaapuilla. Epäilemättä lusikoilla jne. raskaammilla uistimilla heitellessä metallikuituperukkeet pelaavat ihan ok.

Järväri

Mulla ei oo kuusamon teräsperukkeista kokemusta, mutta leikareista on ja huonoja sellaisia. Tuli viime kesänä 2 isompaa lohta menetettyä kun kuusamon leikarien lukot aukes >:(  Enää ei tule kuusamon leikareita/perukkeita ostettua, tulevat nimittäin kalliiksi, eikä ottivieheitä voi rahalla korvata  :(

KatchU

ainakin masterin perukket menivät minulla ihan puneille kuten abunki.  mutta masterin laadun tuntien ei toi ole mikään ihme. itse ostin joskus tallinnasta vihreitä 20cm teräs perukkeita enkä parempia ole löytänyt...

Anonymous

En oo kyllä koitellut kuusamon perukkeita mut jos abun peruke katkeaa niin täytyy olla solmusta katkennut sen minä sanon >:(