nurmon joki

Started by Anonymous, July 26, 2003, 10:40:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anonymous

voisiko joku kertoa hyviä kalapaikkoja nurmon joesta.itse kalastan siellä veneskosken padolla
jolta tulee erin omaisesti 200-700g ahvenia.
kertokaa mitä kalaa ootte saanut ja mistä?!

Anonymous

tarkoitatko sitä paikkaa minne hirvijärvi laskee,jossa on se puol kilsaa pitkä tunneli siellä alla?se on etelä-pohjanmaan parhaita paikkoja.jigillä tulee hyvin ja myös täkyongella.suurimmat kalani on sieltä n.1,160kg painava ahven ja 6,7kg hauki

Anonymous

juuri sitä paikkaa tarkoitan sain tänään sieltä 3,5kg hauen jigillä.olet kyllä oikeassa tämä on kyl etelä-pohjanmaan paras kalapaikka.kannattaa tulla koikeilemaan vaikka asuis vähän kauempanakin.
tänään tuli 6 kalaa ja olin siel n.1,5h

Anonymous

.itse kalastan siellä veneskosken padolla
jolta tulee erin omaisesti 200-700g ahvenia.

sieltä tulee isompiakin kuin 200-700 g ahvenia

Toimitus

Tarkoitatte varmaan Veneskosken padolla Huumoonkoskea eli Tunnelinsuuta, joka ei ole pato.

Tunnelinsuu on ehdottomasti kaikista elämäni kalapaikoista mieleenpainuvin. Ehkä myös siksi, että olen sielä melkein eniten kalastanut asuessani Nurmossa. Tunnelinsuulla on todella paljon toimivia tapoja kalastaa.

-Laskea uistin sillalta virran mukana kauas ja jättää virveli kaiteeseen kiinni pyytämään. Se on sellainen perustapa, jota varten otin aina yhden virvelin mukaan tunnelinsuulle. Hauet nappaa hyvin varsinkin, kun käy välillä tekemässä ärsytysvetoja.

-Täkyonkiminen kolmannesta suvannosta alakoskesta laskettuna. Se suvanto on varsinkin keväisin ihan pullollaan haukia ja täkykalaksi kun laittaa kiisken kohon alle, niin tuskin jää ilman kalaa!

-Pikkupuroon kannattaa alkukesästä laittaa tiheäsilmäinen haavi, koska pikkusärjet ovat erinomaisia täkyjä. Parhaana aikana särkiä laskee pikkupuroa pitkin niin paljon, että haavi notkuu!

-Haukien silmustaminen kiviseinustalta on helteisinä kesäpäivinä joskus osoittautunut erinomaiseksi pyyntitavaksi. Kun hauet nousevat pyörteiden mukana pintaan, ne ovat hetken pökerryksissä. Laittamalla pitkän kepin päähän rautalangasta tehdyn silmukan ja pujottamalla sen hauen ympärille, luulisi pienellä reenillä jotain tulevan.

Alkoi itseäkin tehdä mieli käväistä tunnelinsuulla pitkästä aikaa. En ole ollut sielä kalassa melkein 5 vuoteen. Saatattepa nähdä meikäläisenkin sielä lähiaikoina! Pyyntionnea! :)
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Toimitus

En muuten muistanut mainita, että Tunnelinsuusta on tehty kenttä Propilkkiinkin!

Se kulkee nimellä Huumoonkoski ja sen saa imuroitua Propilkin sivuilta. Siitä voi vähän katsoa kalapaikkoja, koska koitin laittaa siihen oikeat ottipaikat.
Jussi, Kalassa.net

Kalastus-aiheiset keskustelut löydät Kalassa.netistä!
Metsästys-aiheiset keskustelut löydät Metsastys.comista

Anonymous

Voisiko joku valaista minua ja täyttää aukon sivistyksestäni ja kertoa missäpäin tämä legendaarinen "putki" on?
Itse satun asumaaan nurmonjoen "väärässä" päässä, joten ei ole tullut paljoa siellä vierailtua...

vanaste

Itsellänikin on hieman epäselvä tuon Tunnelin sijanti. Osaisiko joku kertoa tarkka sijainti, että osaisi perille?

Anonymous

mennään veneskoskelle ja sit käännytään oikeelle ja sit vasemmalle

vanaste

Näinhän se homma etenee, ensin oikeelle ja sit vasempaan! Satutko tulemaan Kuortaneelta, Kourasta, Seinäjoelta vai Nurmosta päin? Ja jos mahdollista, niin kerro vähän tarkemmin ajo-ohjeet, kiitos!

saljussi

Kyseessä on ilmeisesti huippusalainen paikka, koska tuon tarkempia ajo-ohjeita ei ole??

jori

jos siellä kallionsuulla onkii täky ongella niin kannaattaako se laittaa sinne puolelle jossa on se kallio vai sille toiselle puolelle?

jori

Se paikka on niin korves että on vaikea neuvvoa missä se on! ;)

saljussi

Joku vois ottaa haasteen vastaan ja edes yrittää neuvoa, koska pelkästään oikealle ja vasemmalle kääntyilemällä ei välttämättä eka yrityksellä osu oikeaan paikkaan.

petsku

se on kyl niin korves että tarttee kompassin ja kartan et löytää sen

Läjä

Tarkoitatteko sita paikkaa, missä joki "alkaa" tai siis tulee sieltä kallion alta se vesi, oonko aiva hakoteillä?

Saman tien päässä on ruuhikosken golf kenttä? Onko sama paikka?

petsku

Anonymous

huippu paikka tää nurmon joki sain punaisella 2 häntäisellä toukkajigillä 2kg kuhan ja 500g ahvenen

Anonymous

huippu paikka tää nurmon joki sain punaisella 2 häntäisellä toukkajigillä 2kg kuhan ja 500g ahvenen

Mistä muka sait nurmonjoesta kuhaa?!?!
Eli missä siis kalastit?

Anonymous

huumonkoskella kalastin.
siitä kallion vierestä sieltä laarin päästä

Anonymous

hmm... tänään kävin"putkella". kovasti yritin kalastella eri paikoista... tuloksena jigillä 4kpl 100g-200g ahventa jigillä siitä kallion vierestä...

Mistä sait, Kela§, tarkalleen ottaen sen kuhan?
Mistä olette muut(kin) yleensä noita haukia ja muita saaneet?

Kiitos vinkeistä!

P.S. Oli ERITTÄIN matalalla vesi...

Anonymous

Olen pienen ikäni kalastanut Nurmonjoella välillä Huumonkoski-Hipinkoski-Koskelankoski-Nyrhilänkoski ja voin sanoa, että kalaa tulee joka kohdasta jokea.

Tunnelinsuu oli ennen hyvä kalapaikka, mutta on nykyään kärsinyt liikakalastuksesta. Tunnelinsuun lähellä on huoltotunneli, josta pääsee maan alaiseen vesitunneliin välillä Hirvijärvi-Nurmonjoki. Olen saanut sieltäkin kalaa ja paikka on mielenkiintoinen kalastukohde.

Hipinkoski on mielestäni vielä Tunnelisuuta parempi kalapaikka, ja olen saanut sieltä jopa taimenia.

Lapuanpuoleiset kosket taas ovat vielä parempia kalapaikkoja kuin Nurmonpuoleiset varmaan juuri pienemmän käyttöasteen vuoksi.

Nurmon Teponalueen kohdalla joessa on pieni suvantoalue, joka on myös paljon kalaa antanut.

Kirkonkohdalla lähellä siltaa on monttu, josta olen nostanut paljon isoja haukia (4-7 kiloa).

Kuitenkin paras paikka on mielestäni Nyrhilänkoski niin padon yläpuolelta kuin kosken alapuolta. Myös suurin saamani hauki (8,7 kiloa) tuli nyrhilänkoskesta.

Anonymous

HIPINKOSKI: Missäs siellä olet kalastellut? Kosken jälkeen vaiko heti padon jälkeen? Itse asun aika lähellä ja saldona tältä kesältä muutama pieni hauki ja monta kymmentä ahventa... Eipä ole taimenta näkynyt, vaikka villejä huhuja on liikkunutkin... Mistäpäin tarkalleenottaen taimenen sait? Kosken alapuolelta?

KOSKELANKYLÄNKOSKI: Itse asun melkein Koskelankylänkosken vieressä ja kysyisinpä, MISTÄ olet muka sieltä niin hyvin kalaa saanut!?!? Toki siitä kosken alapuolelta heti oikealta olen itsekin haukia ja ahvenia saanut, mutta se johtuu siitä, että käyn siellä n. joka toinen päivä. Siksi ihmettelenkin kuinka ja mistä olet muka niin hyvin kalaa saanut... Oletko ollut mahdollisesti veneellä siellä syvemmällä?

Olisin erittäin kiitollinen vastauksistasi.

Anonymous

Hipinpadolla kaikki taimenet ovat tulleet heti padon alapuolelta mato-ongella. Kosken alapuolella taas täkykala on ollut aina varma hauentappaja. Täkykalat olen saanut parhaiten perholla padon yläpuolelta tai mato-ongella kosken alapuolelta. Täkykala lumpeikon reunaan odottamaan ja odotellessa heittelemään uistinta koskenkuohuihin. Lähes joka kerta on kalaa tullut.

Koskelankoskella olen välillä ollut veneellä ja välillä heitellyt rannasta. Rannalta on parhaiten tullut kalaa aivan kosken alapäästä heitellen alavirtaan tai poikkivirtaan. Pettämätön viehe tähän paikkaan on bomber tai kalajigi. Yleensä hauki ottaa kiinni aivan rannassa. Myös kosken alapuolen kuohuista saa hauen aina silloin tällöin. Veneellä kannattaa uistella aivan joen keskikohdasta. Myös koskenniskalta eli yläpuolelta olen joskus haukia saanut. Kosken yläpuolella olevan sillanluota saa myös hyvin haukia. Hauet metsästävät sillanluona viihtyviä salakoita. Niitä löytyy usein haukien vatsoista.

Anonymous

missä on tämä hipinpato haluisin tietää tai missä päin hippiä siatsee pato.
olen kuullut että se on hyvä paikka

Anonymous

Olen kiitollinen vastauksistasi, parahin Holmes :)
Oletankin, että olet ollut kalassa Koskelankosken kosken alapuolella, kun vesi on ollut korkealla (veden pintaahann siis säätelee päivittäin Hipinpadon pato). Ja luultavasti olet kalastanut kosken vasemmalla rannalla metsän ja joen reunalla (naama kosken jälkeen tulevaa mutkaa kohti, eli siis lapuaa kohti)?

Tiedätkin varmaan, että ennen kuin koski loppuu, osa virrasta kääntyy myös oikealle (edelleen katse kohti lapuaa) ennen sitä pientä "saarta" sinne matalaan lahteen?
Itselläni on ollut tapana kalastaa kiviltä päin tai oikealta puolelta jokea rannalta, ja varsinkin kun vesi on matalalla. Joskus (lue:harvoin) olen saanut pieniä haukia ja ahvenia kosken loppukuohuihin heittämällä, keväisin matalasta lahdesta. Vaarana kosken loppukuohuihin heittäessä on joen mataluus, jolloin uistimeni jäävät helposti pohjaan.

Veden ollessa korkealla aina hyppii haukia ja salakkaparvia joen VASEMMALLA puolella, jonne en koskaan jaksa lähteä, koska oman puolen ranta on lähempänä, vaikkakin sieltä tulee huonosti kalaa...

Anteeksi nyt jos tekstistäni tuli epäselvä...

McJones

Tässä vähän koordinaatteja miten löytää tuonne tunnelinsuulle. Ajetaan Seinäjoelta Lapuan suuntaan entistä tie 67:ää, ajetaan Nurmonjoen yli ja käännytään heti oikealle, veikkaanpa että viitassa lukee Isokoski. Ajetaan n. 2-3 km. vasemmalle kääntyy tunnelitie ja oikealle kääntyy tie rantaan. Kylätielle näkyy verkkoaita joka on tunnelin ympärillä.

Anonymous

Vaissoo, juuri näin. Ja kalaa tulee parhaiten juuri silloin kun juoksuttavat vettä kunnolla. Pari kertaa on housun pultut kastunut, kun olen hyppinyt kiviä pitkin kosken keskelle ja ovatkin lisänneet juoksutusta. Ei sieltä enää kuivana takaisin pääse.

Olen löytänyt "saaresta" muutaman uistimen. Olikohan sinun uistimiasi? Atomin ja rapalan kopiot. Itselläni ei ole koskaan jäänyt pysyvästi uistinta koskeen. Ainoastaan kerran menetin painavan lusikan, jota käytän vain siiman selvittämiseen, kun heitin sen kosken vastarannalla talon pihassa olevan puun juurakkoon.

Se lahti on aika matala, joten en pahemmin sieltä kalasta. Kerran pääsin kyllä todistamaan, kun sieltä nappasi melkoinen vonkale. Pari jannua tuli veneellä kosken alapäähän ja heittelivät veneestä. Toinen kaveri heitti vieheen matalaan lahteen ja luuli sen jääneen pohjaan. Lähtivät siitä veneellä uistinta iroittamaan, ja yllätys oli suuri, kun siima lähtikin liikkumaan. Hauki ui veneenalta kohti syvempiä vesiä, mutta kaveri sai ohjattua siiman pois veneen alta. Väsytteli haukea siinä jonkun vartin verran, kunnes päättivät tulla metsänpuoleiselle rannalle nostamaan hauen ylös. Kaveri veti hauen lähelle rantaa ja toinen kaveri yritti tartuttaa omaa viehettään haukeen, jotta olisivat vetäneet sen yhdessä rannalle. Hommasta ei näyttänyt tulevan mitään, joten hyppäsin polvia myöten veteen, tartuin haukea toisella kädellä silmäkuopista ja toisella nostin mahan alta. Näin hauki nousi rannalle meidän ihasteltavaksi. Arvioimme yhteisymmärryksessä hauen painoksi n.7-8 kiloa.

Niin joo, siitähän minun pitikin mainita eli täkykalastus. Täkykalalla on tullut todella hyvin kalaa kyseisetä paikasta. Salakoita kyllä riittää, jos ei muualta saa niin kosken yläpuolelta sillanalta. Myös särkiä tulee mato-ongella, mutta tahtovat vaan olla niin mahdottoman isoja. Mutta kyllä niilläkin haukea tulee. Toiseen virveliin täkyviritys ja toisella olen heitellyt uistinta odotellessa.

Sori, että tuli näin pitkä juttu ja tapani mukaan epäselvä. Hyvä jos jaksoit lukea tänne saakka.

Anonymous

onko hipinpato ja huumonkoski sama paikka.
mcjones tuo sinun ajo ohjeesi on huumonkoskelle
ja juoppo kysyi tietä hipinpadolle

Anonymous

Holmes: Itse olen huomannut, että Koskelankoskesta tulee yleensä ainakin matalasta lahdesta vain pieniä alle puolikiloisia haukia TAI vaihtoehtoisesti todella suuria haukia! Esim. viime vuonna velipoika nosti joesta (saaresta vähän lapualle päin) 9,6 kiloisen haukimamman! Tänä kesänä oli itsellänikin kiinni 6,7 kiloinen hauki matalassa lahdessa -joka kumminkin päätyi loppujenlopuksi kalakaverini virveliin.

Itse kun olen joskus kalastellut joen vasemmalla rannalla, olen huomannut, että on melko vaikea heitellä, kun pakkaa olla noita puita ja pitkää ruohoa niin lähellä.

Myös mutkasta -kosken jälkeen kääntyy joki vasemmalle ja siitä taas oikealle- on paritkin hauet noussut, ja olenpa myös kuullut havaintoja suuresta n. 10-kiloisesta hauesta. Mene ja tiedä...