Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Muikkuverkon ankkurointi

Started by kauhtana, May 09, 2010, 16:09:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

kauhtana

Keltanokka on aikeissa harjoitella näin keväällä muikkuverkon laskua syksyn saaliita odotellessa. Teoriassa kaikki keskeisimmät vaiheet verkonlaskussa tuntuu olevan jo hanskassa, mutta vaikka nettiä ja kirjallisuutta on tullut talven aikana luettua, yksi asia on yhä edelleen epäselvä. Miten pitkän köyden kiinnitän ankkurista verkon yläpaulaan kun olis tarkoitus laskea 1.8 metrinen muikkuverkko noin viidentoista metrin syvyiseen veteen. Kirjoissa ja netissä suositellaan noin neljä kertaa verkon korkuista köyttä eli minun verkolla se tarkoittaisi noin kahdeksaa metriä. Mutta eikö silloin ole vaara, että ankkuri vetäisee päätykohon monta metriä pinnan alle kun vettä on tuo 15 metriä? Jotkut tuntuvat kiinnittävän köyden verkon yläpaulasta lippusalkoon, mutta muikkuverkothan lasketaan vähän kireämmälle kuin moni muu verkko. Kirjat ja netissä aiheesta kirjoittavat eivät osaa ottaa huomioon, että on näinkin alkutekijöissään olevia kalastajia kuten minä. Kiitokset jo etukäteen asiallisista neuvoista.

daiwa2

No siis itsellähän ei ole pahemmin kokemusta muikkuverkoilla pyynnistä kuin pinnasta. Tämä vaatii n. 5 metrin välein kohoja verkkoon ja silloin homma toimii niin että iso ankkuri järveen. Siitä riittävän mittainen köysi ja lippu päähän. Lipusta sitten muutaman metrin naru ja verkko järveen. Toiseen päähän jataa sitten taas lippu, mutta ei ankkuria. Näin ollen verkko pääsee kääntymään tuulen mukaan.

Meinaatko siis pistää muikkuverkon pintaan tai väliveteen vai pohjaa?. Jos pintaan tai väliveteen meinaat, niin vaativat noita kohoja tasasin välimatkoin kannattamaan verkkoa. Ja jos näin teet niin lipusta vain muutaman metrin naru ja verkko siihen kiinni. Kyllä se riittävän kireällä pysyy niin.

Pohjalle en itse muikkuverkkoa laskisi. Muikut kun suurimman osan ajasta viettää välivedessä tai pinnassa. Ja tuolta pohjalta tahtoo tulla kiiskeä ja muuta roska kalaa aika reilusti.

Mutta käytännössä tuo naru systeemi menee itsellä näin muissa verkoissa jotka ovat pohjalla:

Ankkursta/painosta lähee kaksi narua. Toinen näistä naruista on pari metriä pidempi mitä siinä kohdassa on syvyyttä ja tämän narun päähän tulee lippu. Toisen narun pituus on juuri tämä n. 4-5 x verkon korkeus. Eli sinun tapauksessa se n. 8-10 metriä. Ja tämän narun päähän tulee verkko kiinni.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

Säkkimies

Tuossa yllä on aika selkeästi esitetty ankkurointi ja verkon merkkaus ,
itse käytän useinkin niin , kuin edellä , mutta minulla menee naru verkkoon Lipusta ,
Vaatii vähän pidemmän narun , mutta sehän ei ole ongelma.
Väli vedestä pyydettäessä käytän kohoissa vähän tuulesta ja säästä johtuen kohoissa
0.8 - 3m pituisia naruja .
Täällä pyydetään myös kesällä ihan pohjasta muikkua , n vähän ennen Juhannusta alkaen ,
Sitten kun vesi jäähtyy ja yöt alkaa pimenemään siirrytään "pinta" pyyntiin .
Kun verkot lasketaan riittävän syvään n 15 m--.>  , niin roskakalaa ei juurikaan mene verkkoihin.

seppojohannes

Nykyään on myös ns. sokkeliverkkoja, eli siinä on muikkuverkko päällä ja ja harvasilmäinen (vaikka 50mm) alla. Eli liinat on pauloitettu apupaulan avulla toisiinsa . Tämän verkon voi laskea pohjaan pyytämään ilman kiiski- ja ahvenlastin pelkoa.Ja tietysti myös voi virittää välivesipyyntiin kohojen avulla.
Itse heitän ensin ankkurin pohjaan (vettä on alla noin 15-25m) ja seuraavaksi 10 litran kannun jonka kahvaan olen sitonut lippunarun. Kannun tehtävä on toimia vedonestäjänä, jos a.ankkurit tulee liian kireälle tai b. vesi lähtee virtamaan tuulen tai jonkun muun takia aiheuttaen verkkojen painumisen veden alle.  Verkolle lähtee sitten kannusta "tapsinaru" jonka pituutta säätämällä muikkuverkko lasketaan haluttuun syvyyteen.Välikohoissa on oltava myös sama tapsipituus. Tietysti jos on useampi verkko niin voi kokeilla toisenpään laskun vaikka 10 metriin ja toinen pää 1 metrin syvyyteen ja ja loput kohot säädetään siten että jata asettuu vinottain . Tätä voi koettaa jos ei tiedä syvyyttä missä muikkuparvet ui...Usein muikku nousee kesällä aivan pintaan syömään.. 8-)
Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut että ankkuroidessa vene pohjaan niin ankkuriköyden pituuden tulee olla 3 x veden syvyys ja ankkurin paino on 1kg jokaista alkavaa 100kg kohti veneen painosta.
Tämä sama pätee  ainakin isoimmilla järvillä jossa veden virtaamisen mahdollisuus on isompi ja antaa se ainakin hiukan suuntaa minkä verran ankkuriköyttä tarvitaan...

kauhtana

Joo, kiitokset kaikille! Huomaa, että on ammattilaiset asialla. Jäi tuosta alustuksesta mainitsematta, että verkko olisi aluksi laskea lähelle pintaa noin metrin syvyyteen ja kahden verkon jatana. Ostin yhdeksän kohoa ja laskeskelin, että kohojen väliksi tulee näin ollen 6.75 m jos tarkkoja ollaan. Vettä on tuo 15 metriä ja juuri tässä ongelma piilee, kun verkon laskee pinnan tuntumaan ja neljäkin kertaa verkon korkeus jättää vielä sen seitsemisen metriä pintaan ja metrin tapseilla kuusi verkon yläpaulaan - eli kirjojen ohjeilla ankkuri vetää kohon pinnan alle. Tällaiseen pulmaan halusin selvennystä. Pohjaan laskettaessa samoin kuin tapauksessa, että verkon yläpaulaan menevä koho kiinnitetään ankkurin sijasta merkkilippuun, näissähän nuo kirjan ohjeet pätevät, eikä ongelmaa.

Ostin pikakiinnittimiä kohojen kiinnittämiseen ja vaikuttavat käteviltä. Monet näyttävät selviävän kohojen kiinnittämisestä sitomalla narun lenkiksi ja pujottamalla lenkin pään paulan alitse sekä kohon päältä kiristäen sitten lenkin paulaan: nopea tapa, mutta tarvitaan paljon narua kun kokeillaan eri syvyyksistä ja kullekin omat narut tupla pituudella.

kauhtana

Quote from: SJ on May 10, 2010, 18:38:22
Itse heitän ensin ankkurin pohjaan (vettä on alla noin 15-25m) ja seuraavaksi 10 litran kannun jonka kahvaan olen sitonut lippunarun. Kannun tehtävä on toimia vedonestäjänä, jos a.ankkurit tulee liian kireälle tai b. vesi lähtee virtamaan tuulen tai jonkun muun takia aiheuttaen verkkojen painumisen veden alle.  Verkolle lähtee sitten kannusta "tapsinaru" jonka pituutta säätämällä muikkuverkko lasketaan haluttuun syvyyteen.Välikohoissa on oltava myös sama tapsipituus.
Eli ymmärsinkö oikein, että ankkuroit verkon tuon kannun kautta, etkä suoraan pohjassa olevaan ankkuriin?

Naapurilla oli nuotta ja nuotalla olin sinne asti kunnes naapuri möi nuottansa pois. Tätä kautta muikun käyttäytyminen on kyllä tullut tutuksi. Nyt olisi tarkoitus koettaa samoilta paikoilta yksin verkoilla. Verkoilla en ole pyytänyt tätä ennen minkäänlaista kalaa.

Quote from: SJ on May 10, 2010, 18:38:22
Sellaisen nyrkkisäännön olen kuullut että ankkuroidessa vene pohjaan niin ankkuriköyden pituuden tulee olla 3 x veden syvyys ja ankkurin paino on 1kg jokaista alkavaa 100kg kohti veneen painosta.
Jossakin kirjassa oli vinkkinä maininta, että verkon kokeminen sujuu yksinkin esimerkiksi kovemmassakin tuulessa kun käyttää apuna ankkuria jolla voi säädellä veneen kulkua. Tarkoitatko tuolla verkon kokemista yksin puhuessasi veneen ankkuroinnista? Minulla on sähköperämoottori ja sillähän luulisi laskun onnistuvan hyvin pakittamalla ja ujuttamalla verkkoa etukautta jolloin ei ole vaaraa verkon sotkeutumisesta potkuriin.

daiwa2

No virallisestihan tässä ollaan ammattikalastajia ja sillä elanto hankitaan.

Tuon verkkojen painumisen veden alle pystyy estämään edellä mainitsemalla tavalla tai toinen tapa, mitä itse käytän on jättää toinen pää vapaaksi pyörimään tuulen mukana. Eli vain toiseen päähän tulee ISO ankkuri ja kumpaankin päähän lippu. Näin jos veden virtaukset muuttuvat tai tuulen suunta kääntyy, niin verkko kääntyy paikallaan ison ankkurin ympäri. Itse olemme teettäneet ne eriksensä paikallisessa hitsaamossa ja painoa taitaa olla lähempänä 30 kiloa. Ankkurit on samoja mitä tuli aikoinaan käytettyä rysäkalastuksessa. Ja tämä on ollut yleisimpiä käytäntöjä ammattikalastajien keskuudessa tällä järvellä.

Verkon pystyy kokemaan niin kovassa tuulessa kun vain vene sallii :D. Tosin homma muuttuu raskaammaksi ja tietyssä pisteessä erittäin vaaralliseksikin, että järki kannattaa harrastelijoiden pitää tuossa touhussa mukana, kun kyse ei ole elannon lähteestä. Itsellä tuo tapahtuu niiin, että vedän verkon vain köytenä veneen keulasta paljuun. Kalat ja mahdolliset roskat irrotan heti kun ne tulevat ja selvittelen takutkin mikäli keli antaa periksi. Sitten hitaasti moottorilla pakitus päälle ja kovemmalla tuulella myötätuuleen laskien ilman moottoria. Samalla seuraan että yläpaula ja alapaula tulevat erillään, eikä missään vaiheessa alapaula heittäydy yläpaulan ylitse.

Tosin jos selätä meinaat kovalla tuulella, niin silloin helpoin vaihtoehto taitaa olla järeät ankkurit verkon kummassakin päässä, jolloin verkko ei pääse liikkumaan paljoa. Mutta homma käy raskaaksi kovassa myrskyssä.

www.kalassa.net/daiwa2

Kalassanet Ry:n kalastusseuran puheenjohtaja

kauhtana

Quote from: daiwa2 on May 11, 2010, 06:51:27
Eli vain toiseen päähän tulee ISO ankkuri ja kumpaankin päähän lippu. Näin jos veden virtaukset muuttuvat tai tuulen suunta kääntyy, niin verkko kääntyy paikallaan ison ankkurin ympäri. Itse olemme teettäneet ne eriksensä paikallisessa hitsaamossa ja painoa taitaa olla lähempänä 30 kiloa.
Ohhoh, siinä tietää jotain tehneensä päivän aikana jos verkkoja on järvessä kymmeniä kuten ammattikalastajilla tuppaa olla ja ei ole tarkoitus vain selättää niitä! Kirjoissa oli maininta, että kolmen kilon naara-ankkuri muikkuverkon molempiin päihin kun muikkuverkko lasketaan monia muita verkkoja kireämmälle että silmä saataisiin mahdollisimman auki. Hankin yhden tuollaisen ankkurin ja ajattelin pistää jotain metalliroinaa toiseen päähän. Mutta voihan tuota ankkurinpainoa kasvattaakin. Joka tapauksessa olen nyt päättänyt ankkuroida verkon lippumerkkiin kuten moni täällä tekee ja sitten myöhemmin jos kokeilisi sitä kirjojen ehdottamaa pohja-ankkuriin ankkuroimista reilunpitkällä narulla.

Verkon pystyy kokemaan niin kovassa tuulessa kun vain vene sallii :D. Tosin homma muuttuu raskaammaksi ja tietyssä pisteessä erittäin vaaralliseksikin, että järki kannattaa harrastelijoiden pitää tuossa touhussa mukana, kun kyse ei ole elannon lähteestä. Itsellä tuo tapahtuu niiin, että vedän verkon vain köytenä veneen keulasta paljuun. Kalat ja mahdolliset roskat irrotan heti kun ne tulevat ja selvittelen takutkin mikäli keli antaa periksi. Sitten hitaasti moottorilla pakitus päälle ja kovemmalla tuulella myötätuuleen laskien ilman moottoria. Samalla seuraan että yläpaula ja alapaula tulevat erillään, eikä missään vaiheessa alapaula heittäydy yläpaulan ylitse.

Tosin jos selätä meinaat kovalla tuulella, niin silloin helpoin vaihtoehto taitaa olla järeät ankkurit verkon kummassakin päässä, jolloin verkko ei pääse liikkumaan paljoa. Mutta homma käy raskaaksi kovassa myrskyssä.

Tuo verkon kokeminen kovemmassa aallokossa ankkuria hinaten tuntui alussa harkinnanarvoiselta asialta, mutta yhä enemmän on alkanut epäillä olisko ankkuri sittenkin liika taakka.

Suuret kiitokset kaikille vastauksista! Täytyy tässä pikku hiljaa siirtyä teoriasta käytännön puolelle. Teorisoimalla asiat tuntuvat menevän yhä vain mutkikkaammiksi ja on omiaan nakertamaan intoa koko verkkokalastukseen. Mutta sen verran tulin sijoittaneeksi verkkoihin ja välineisiin, että täytyy ainakin yrittää ja yrittänyttähän ei laiteta kuten sanotaan. Tiedän nyt ainakin paikan, mistä voi kysellä lisäneuvoja ja myös saada asiantuntevia vastauksia jos jokin menee pieleen. Toivottavasti teidän ajatuksistanne olisi hyötyä myös muille keltanokille!

Satunnaikalastaja

Kuinka tuo verkon lasku oikein onnistuu silloin kun verkko kiinnitetään ankkuriin ja syvyys on suurempi kuin verkon ja ankkurin välinen köysi? Äkistään tuntuisi vaikealta laskea painavaa ankkuria ja verkkoa samanaikaisesti, varsinkin yksin ollessa. Tällöin lisäksi verkko laskeutuu pystysuoraan kunnes ankkuri on pohjassa, jolloin paulat menevät helposti päällekkäin. Laskun ehkä voi aloittaa poijun kanssa ankkuroimatta ja käydä lopuksi kiristämässä verkon ankkurin lisäten?  Jotenkin vain tuntuu luonnolliselta aloitaa ankurin laskulla.

Nimim. ei kokemusta muikkuverkoista.

seppojohannes

Tarkoitin tällä lähinnä sopivanpainoisen ankkurin valintaa verkoille ja myös kuinka ison ankkurin muikkuverkot vaatii. Tietysti täytyy huomioida myöskin kuinka isolla järvellä pyydetään. Eli kuinka herkästi vesi lähtee virtaamaan. Silloin kun  ankkurissa on painoa 30 kg niin verkkojatakin on varmasti myös useamman verkon mittainen. Ja Daiwa tuntee omat vetensä niin varmasti tietää mistä puhuu....

Itse pyydän syksyisin muikkuja Pielavesi  nimisestä järvestä, jossa on syvyyttä 20-30 metriin kun muikkuja pyydetään ennen kutua välivedestä. Ankkurilta (n. 5kg) 10 litran koholle on köyttä noin 10 metriä enemmän kuin veden syvyys. Tietysti kaksoislippu jatan alussa ja lopussa kuuluisi olla, mutta vallitsevan käytännön mukaan se 10 litran kannu on normaali menettely.....Ja kysymyksessäkän ei ole pintaverkko vaan välivesipyydys. Suosittelen käyttämään uppoavia naruja ettei satunnainen ohikulkija aja pinnalla kelluviin naruihin ja joudu merihätään. Verkon laskija on korvausvelvollinen jos vahinko tapahtuu. Ja kalliit verkot säästyy tuhoilta....

Sitten kun muikku kutee sielläpäin niin pyynti tapahtuu aivan rannoista muutaman metrin syvyydestä ja verkot lasketaan suoraan pohjaan ilman kohoja.Kutu on siinä lokakuun puolenvälin ja marraskuun alun välissä yleensä....Siis siellä ja minun kokemukseni mukaan, joku toinen paikka tai henkilö voi nähdä asian ihan toisin....

Välivesipyynnissä kannulta lähtee "sopivan mittainen" naru verkon ylänurkkaan ja seuraava koho on n. 15 metrin päässä.eli verkkossa (30m) on alussa, keskellä ja lopussa kohot. Toki verkko jää kohojen välistä hiukan notkolle, mutta en ole huomannut itse sen haittaavan. Ja joskus se ainoa pannullinen muikkuja on tullut niistä alhaalla roikkuvista kohdista. Verkon kiristäminen liian tiukalle tällä tavalla laskettuun jataan aiheuttaa sen että jatan molemmat päädyt nousevat melkein pintaan. Tietysti jos tapsit on metrin mittaisia niin eihän se sitten haittaa mutta jos tarkoitus on laskea verkko 8m syvyyteen niin pieleen meni.
Tuota muikkuverkkojen selätystä ei ole oikeastaan tullut itse harrastettua, koska silloin kun muikkua on liikkeellä, niin verkot kannattaa putsata rannassa (tai kotona) ja jos taas muikut loistaa poissaolollaan, niin paikanvaihto tai uuteen syvyyteen laskeminen on paras vaihtoehto.

Kuinka tuo verkon lasku oikein onnistuu silloin kun verkko kiinnitetään ankkuriin ja syvyys on suurempi kuin verkon ja ankkurin välinen köysi.Ei se kovin hyvin onnistukkaan vaan huonoimmassa tapauksessa ankkurit ei pidäkkään ja oletkin äkkiä ajoverkkojen omistaja...
Paras tapa välttää tuo on mennä ostamaan sitä köyttä tarpeeksi ja merikortti alueesta...
Ja kokemusta tulee heti kun sinne menee..... 8-)
Lisäksi minä käytän tuota samaa tapaa kuin Daiwa, eli vedän verkot köytenä suoraan paljuun ja kun poistaa kalat ja putsaa verkot, niin vetää takaisin verkon sinne paljuun siten että ylä- ja alapaula on paljun eri reunoilla. Esim. matonpiiskaus telineen yli voi verkot vetää siellä kotona tai ripustaa uponaaliputken 2-3 metrin korkeuteen ja kun vetää verkot sen yli,niin kalojen poisto on helppoa.... 8-)

kauhtana

Kesäkuun alku ja verkot edelleenkin laskematta! Olen pyöritellyt kysymystä mielessäni liian kauan, niin kauan, että tuli rimakauhu ja koko innostus on lähes lopussa. Toistasadan sijoitus näyttää jäävän hyödyntämättä tänä kesänä. Pienen toiveen lasken erääseen etelän turistiin, joka on innokas verkkokalastaja ja kalastelee paljon syvillä vesillä - kuulemma tulee syksyllä lomailemaan kesämökilleen. Tilannetta voi verrata autokoululaiseen, jolla on ensimmäisillä ajoilla vähän turhankin monta asiaa seurattavaksi samalla kertaa. Hankin pikaliittimiä ajatuksena että homma toimisi kliks-kliks-tyyliin kun yksin seilaa selällä. Muut olivat pikaliittimistä sitä mieltä, että sotkevat vain muikkuverkot pahan kerran, en tiedä. Oman rannan verkkokalastajat ovat virittäneet verkkonsa kahden kepin väliin ja tuskin koskaan käyneet tuolla syvänteillä kokeilemassa muikkua verkkoon. Täällä kun useimmilla oli ennen omat nuottansa ja nuotan myynnin jälkeen on sitten pyydetty matalikoilta haukea ja keväisin siikaa pesillä - että heistä ei ole ollut minulle auttajaksi asiassani. Täällä on matalampaa ja syvempiäkin paikkoja aina 50 metriin asti. Virtaus on vähäistä ja pienellä selällä ei aalloistakaan ole usemmiten kovin suurta haittaa. Asun itä-rajalla Pohjois-Karjalassa ja näiltä vesiltä pääsee vettä pitkin aina Laatokalle asti eli isommatkaan selänteet eivät ole kaukana. Ei minusta taida verkkokalastajaa tulla vaikka talvella innostus oli suuri!

Säkkimies

Otahan Kauhtana itseäsi niskasta kiinni .
Otat lipun /liput  köysi lipusta pohjaan ja ankkuri .
otat 2 mm oranssia "narua" niinpaljon ,että varmasti riittää pinnasta pohjaan 2 kertaa + jämät.
pudotat ankkurin pohjaan , lippuun laitat sen oranssin narun n ,pinnasta pohjaan narun pää sitten verkkoon ja alat laskemaan ,
lopuksi se loppu naru verkonpäähän ja lippu narun päähän , ja se on siellä .
kokiessa päin vastaisessa järjestyksessä.
Varrrmaaan onnistuu .

kauhtana

Kiitokset persuuksille potkimisesta! Kahden verkon jata on nyt viritetty ja aamusilla aikaisin pitäisi käydä tarkistamassa saalis. Lasku mielestäni meni hyvin kun jata tuli suoraan ja merkit ojennukseen. Vaan parin tunnin päästä jata alkoi muistuttaa enemmän käärmettä kuin suoraa tikkua, pienikin tuuli kantoi jataa käyräksi. Kuulukohan asiaan? Ajattelin, että on melkeinpä mahdotonta virittää verkkoja niin kireälle, että jata pysyisi suorana. Asiaa kenties auttaisi se, että panisi myös jatan keskelle ankkurin. Virhe tuli siinä, etten malttanut ankkurin laskun jälkeen odottaa ankkuriköyden kiristymistä vaan kiinnitin lippusalon heti löysään naruun, näin arvelen jatan päässeen elämään turhan paljon. Muikkusaalista en nyt odota kun oli pohjoistuuli ja lähes tyyni ilma ja tyynellähän ravinteet eivät ole liikkeessä. Mutta tulipahan harjoiteltua verkon laskua ja siihen vieno tuuli oli oiva apu.

Säkkimies

Laskitko pintaan kohoille , kun jata menee mutkalle ? no se ei haittaa kyllä mitään ,virtaukset huolehtii verkkojen liikuttelusta.
Noi "ravinteet " on siellä lillumassa tuuli tai oli tyyntä raviteet (plankton ) muodostuu lämpimän veden ja valon vaikutuspiiriin , jota muikku
sitten käy popsimassa .'Pidetään peukkuja ,että on saalista ja pääset alkuun , kyllä savustetut muikut sitten palkitsee pyytäjän.
Täällä oli illalla muikkua pinnassa ja joku iso taimen siinä parvessa pyörähteli.

kauhtana

Quote from: Säkkimies on June 09, 2010, 22:23:14
Laskitko pintaan kohoille , kun jata menee mutkalle ?
Viritin molemmat verkot 60 sentin tapseille, sekin riitti kantamiseen, vaikka pohjoistuuli oli lähes olematon. Eipähän siitä ole muuta haittaa kuin mahdollisesti pikaveneillä kaahailijoille. Ankkuri jatan keskelle saattaisi auttaa tilannetta. Pohjoistuulella tuulee näillä pyyntipaikoilla selältä rannalle ja nuotallakaan ei tahtonut saada kalaa pohjoistuulella. Etelätuuli on täällä maatuulena ja silloin saaliit olivat nuotalla monesti runsaat. Saalis ei tällä ensimmäisellä kertaa ollut se pääjuttu, enkä sitä liiemmin odottanutkaan, eikä saanutkaan: 12 noin kymmenen sentin muikkua ja pari pientä särkeä. Ei saalista savustamiseen asti, mutta paistamaan kylläkin pääsi. Ensimmäinen askel on otettu ja meni mielestäni kohtalaisen hyvin. Hankaluutena on tuo kiikkerä lasikuituinen soutuvene kun verkkoja laskee niin kuin te ammattilaiset seisoaltaan, isompi tuuli saattaa pakottaa penkiltä käsin askuun  :-(!

QuoteNoi "ravinteet " on siellä lillumassa tuuli tai oli tyyntä raviteet (plankton ) muodostuu lämpimän veden ja valon vaikutuspiiriin , jota muikku sitten käy popsimassa .
Pitää paikkansa, Nuottaahan täällä ei koskaan vedetty ennen auringonlaskua. Nämä vedet täällä ovat melko tummia joten voi olla, että pohjaverkoilla ei saa muuta kuin roskakalaa.

Quote'Pidetään peukkuja ,että on saalista ja pääset alkuun , kyllä savustetut muikut sitten palkitsee pyytäjän.
Täällä oli illalla muikkua pinnassa ja joku iso taimen siinä parvessa pyörähteli.
Muikun kalastaminen on sopivan haasteellista ja toisaalta mikäpä mukavampaa kuin seilata kesäillalla järvenselällä selkää tiiraillen missä muikkuparvet liikkuvat. Tänään olisi ohjelmassa laskea toinen verkko verkon verran syvempään kuin toinen samaan jataan.

Minusta ei vielä keltanokille neuvojaksi ole. Toivon, että joku muukin arkajalka olisi saanut rohkaisua tämän ketjun neuvoista ja rohkaisuista. Se ainoa oma jota voisin kenties suositella muille aloittelijoille vinkkinä, liittyy tähän verkon selustamiseen. Nimittäin koin helpoksi tavaksi irrotella kalat verkosta ja selvitellä verkko valmiiksi seuraavaan laskuun on virittää verkko kahden puun väliin pingotettuun naruun yläpaulastaan.

Säkkimies

Meilläpäin pyydetään 10-12 mm verkoilla muikkua ja muikut päästellään verkon ollessa ns tukalla , eli roikkuu puikkarista .
Sitten vain aletaan laidasta lukien päästellä paras olisi jos muikku menisi läpi , mutta useinkin ovat niin eri kokoisia , jotta joutuu peruuttamaankin.
Muikkuverkossa kun on alapauna (aina) selvillä , niin sen lasku kyllä sujuu istualtaankin.
Meillä käytetään paljolti  0,8 - 3m naruja pinta pyynnissä, koska muikku ei nouse kaikkina öinä ihan pintaan .
H. jatkoa T; Säkkimies .

kauhtana

Quote from: Säkkimies on June 10, 2010, 15:07:52
Meilläpäin pyydetään 10-12 mm verkoilla muikkua ja muikut päästellään verkon ollessa ns tukalla , eli roikkuu puikkarista .
Sitten vain aletaan laidasta lukien päästellä paras olisi jos muikku menisi läpi , mutta useinkin ovat niin eri kokoisia , jotta joutuu peruuttamaankin.
Ne vähäiset muikut, mitä olen saanut, ovat olleet kieltämättä yllättävän suurikokoisia näin alkukesäksi, kenties 13 mm on liian suuri silmäkoko. Täytyypä minunkin kokeilla 11 millin verkolla jos sellaista vain paikallisesta liikkeestä löytyy. Verkko tukalla-selustaminen tuntuu kyllä näin pikaisesti ajatellen jopa helpommalta kuin oma ehdotukseni. Muutenkin tuo oma jippo toimii vain matalilla verkoilla mutta muuten sekin on ihan kätsä kun verkon voi levittää ja sepustella kauttaaltaan, toki suurempi töinen kuin tuo tukalla selustus.
Muikkuverkossa kun on alapauna (aina) selvillä , niin sen lasku kyllä sujuu istualtaankin.
Kiva kuulla, täytyy kokeilla!

Satunnaikalastaja

Tulipahan sitten harjoitelluksi muikkuverkoilla ensimmäistä kertaa viikonloppuna.  Illalla laskin kaksi verkkoa pohjaan n. 20 m syvyyteen, kun ei ollut vielä kelluja tehtynä. Toinen pää ankkuroituna, toinen ilman;  Ankkuripään köysityksen laitoin siten että ankkurista naru 20 l muovipönttöön, tähän kiinni merkkilippu ja tästä noin 30 m naru verkkoon. Eipä tuosta paljon ollut odotuksia kun luulen muikun uivan pinnemmassa planktonin perässä yöaikaan.  Aamulla selättämään ja täysin tyhjää oli, jätin kuitenkin verkot veteen - noin syvässä vesi lienee niiin kylmää ettei planktonia juuri ole eivätkä verkot täten likaannu.  Illalla kokemaan uudelleen yhtä suurella saalismäärällä. Päväsaikaan olin askarrellut kellukkeet ja ripustin verkot seuraavaksi yöksi kolmeen metriiin (yläpaula). Seuraavana aamuna olikin sitten parisensataa kalaa. Muutama ahven, 12 muikkua ja jotain 16 litraa pikkusärkiä. Verkot myös likaantuneet joten nostin pois ja siinähän sitä oli hieman askartelemista päivällä kun kaloja irroitteli ja pesi verkot. Ja nuo muikut sitten savustettiin uisteluahventen kera. Suurin osa noista särjistä oli  lähempänä yläpaulaa - rohkenisikohan sitä juhannuksena koettaa uudelleen vaikkapa viiden metrin ripustuksella. Tai ehkä jollain on hyvä vinkki mitä tehdä suurella määrällä 10..15 cm mittaisia särkiä:D

Säkkimies

Kävin aamulla n klo 9 aikaan laskemassa kaksi muikkuverkkoa , katsoin luotaimella paikan ,
missä näkyi vähän muikkuja pohjan lähellä ja laskin siihen aloittaen n 16 m vedeltä ja syvimmillään n 20 metrissä oli verkot
pohjassa , kävin kokemassa n klo 14 ja muikkuja oli ihan mukavasti . Verkot olivat solmuväliltään 10 ja 11 mm .
Yhtään muuta kalaa ei ollut kuin muikkuja. uusiksi taas kun entiset on syöty.
Pintapyynti alkaa vasta elokuun lopulla . :-o

vok

Onnittelut muikkusaaliista !! Toivottavasti mekin saadaan muikkuja vähintään pannullinen + sauvustuspöntöllinen...

Palaan vielä tuohon anrrurointiin ja liputtamiseen. Itte olen aina solminut ankkurinarun ja lippunarun verkon yläpaulaan, sitten siitä verkko laskuun. Eli minulla aina erikseen ankkurinatu ja lippunaru. Molemmilla naruilla pituutta hiukan yli veden syvyyden.

Vaihtoehtoja on tosiaan useita kuten koulukuntiakin, eli oikeita vastaiksia on monia  :-) ...

kauhtana

Minulla tuo 11 millin verkkoon siirtyminen oli oikea ratkaisu alkukesässä, saalista olen saanut mukavasti. Olen pyytänyt pinnasta yö aikaan ja verkot vedessä noin kolmisen tuntia. Sitä mukaa kun olen oppinut tuntemaan pyydyspaikkojen syvyydet, se on mahdollistanut verkon ankkuroinnin myös noiden kirjan oppien mukaan. Ankkurista verkkoo menevän narun pituudeksi olen laittanut vähintään sen veden syvyyden verran. Taitojen kasvaessa tuntuu kiirekin hävinneen verkonlaskussa ja toisaalta katselee asioita suuripiirteisemmin - kalaa tuntuu käyvän, vaikka jata ei niin pillisuorassa olisikaan. Näin helteellä olen viettänyt verkonlaskusta siestaa ja seuraillut, kunhan nuo hirmut häviäisivät skoottereineen ja muine pärisijöineen pois verkkoja repimästä.

Säkkimies

Pikku vinkki muikkuhommaan .
Laita vettä maitopurkkiin , noin siihen hieman purkin "hartian " alapuolelle asti ,
sitten purkit pakastimeen ja kun lähdet verkoille ota pari kolme purkkia mukaan ,
ne voit laittaa jo sitten heti verkkojen sekaan kun olet ne nostanut verkot .
Sitten kun alat päästelemään muikkuja pidä verkot saavissa ja laita vielä kylmää vettä verkkojen ja jäiden sekaan ,
niin kalat pysyy kylminä ja hyvinä lämpimälläkin ilmalla.
Myös siihen astiaan johon päästelet muikut voit laittaa vettä ja jonkun jää murikan.
jos murskaat jäätä veden joukkoon sen teho vain paranee.

Jaatinen

Vaikuttaako muikkujen rapeuteen se, että uittaako niitä vedessä päästeltäessä/perattuna? Olen kuullut että pitäs vaan nopeesti huuhtasta kylmällä vedellä, etteivät turhaan likoa...
Harva meistä on rautu, moni taipua saa.

Yrjö

Niin...vai vaikuttaako se onko muikut kuivan maan muikkuja vai vedessä eläneitä...........Kuivalla maalla eläneet ovat varmaan ovat rapeita....höhö 8-)
Tosissaan niin onhan ne vedessä eläneet ikänsä ja peratessakin voi ne vesiastiaan laittaa kunhan vesi on kylmää. Jos väittää että vesi menee ja liottaa muikkujen makua niin mistäs se vesi sinne lihaan menee. Onhan siellä vatsaontelossakin kalvot mitkä estää vieraiden aineiden pääsyn lihaan. Ja neulamuikkujahan ei edes puhkota vaan kala on heti valmis panulle tai muuhun käyttöön. Tietysti on kalamiehiä jotka vain pyyhkii kalan pinnan talouspaperilla tms. ja vannovat että se on ainoa oikea tapa...Ja olkoot niin se heille.... :roll:

Satunnaikalastaja

Tuolla yläpuolella onkin kokemukseni ensimmäisestä harjoittelukerrasta.  Nyttemmin on jo päässyt savustamaan täyspöntöllisiä pariin otteeseen.
Saman tyylin olen pitänyt toistaiseksi, että ankkuroidaan alkupäästä ja toinen pää on ollut ankkuroimatta, ja pelkästään olen syvästä (20..25 m)pohjalta verkottanut, parilla 240 cm korkealla verkolla.  Tuossa tyylissä on yksi ongelma: yksin kun lasken ja koen, niin verkot on sitten laskettava jokseenkin tuulen suunnan mukaan. Tällöin välillä pohjavirtaus on vastakkaissuuntainen ja vapaa pää kiertyy hiljalleen ilman ankkurointia.
Jokohan sitä ulkaltaisi pinnemmasta yrittää, vähän pelottaa mahdolliset särki&ahven saaliit. Nuo verkot kun eivät kovin korkeita ole niin välivesipyynti voi olla aika lailla oikean pyyntisyvyyden arvailua - toisaalta muikkuparvien korkeuskin ehkä on suuri, jolloin ei tarvitse niin tarkaan osua(?). Mihinkähän aikoihin muikut alkavat hakeutua kutualueiden liepeille ja siirtyä matalampaan? Aika likellä alkaa tuo ajankohta olla, ei taida montaa viikkoa mennä (tämä on kirjoitettu syyskuun puolivälissä).

Aatami

Me ollaan kanssa harrastettu paljon muikun pyyntiä viime vuosina ja välillä aika hurjiakin saaliita on tullut. Ottaen huomioon sen, että meidän verkot on vain 1.8m korkeita. Verkoissa on painot jatan molemmissa päissä. Painoina toimii omatekoiset betonipainot, jotka joskus töissä väkersin 110mm putken pätkien sisään.

Verkon koot vaihtelee hyvin paljon ja tänä vuonna suuren muikkukoon vuoksi, olemme käyttäneet yli 15mm silmäkoon verkkoja. Kesällä pyydetään pohjasta ja kaiulla katsotaan aina paikka. Verkot lasketaan aamupäivästä ja otetaan viimeistään illalla pois. Yleensä hyvät apajat löytyy päälle 20 metristä. Syksyä kohden välivesipyynti alkaa toimia hyvin ja viimeksi kalat löytyi 15m syvyydestä 23 metrin kuopan välivedestä. Kolmella verkolla 6 kiloa oli ihan kelpo saalis ja tällä kertaa kyse oli yöverkoista.

Muikun kudun alettua hot spot voi löytyä jopa 3 metristä, niin kuin meidän apajamme on. Viime vuonna joka vedolla yli 10 kiloa muikkua kolmella verkolla. Kaikuluotain on erinomainen apu muikun pyynnissä ja parantaa saalista kummasti.
Aina ei voi miellyttää kaikkia..
http://kalassa.net/aatami/
Kalassanet kalastusseuran sihteeri

Säkkimies

Kyllä täällä meidän korkeuksilla jo pyydetään yöllä pinnasta , noin 60-100 cm narut litran muovipulloissa , joita n 5-6 kpl
verkonmatkalle .
Pohjaan ei ainakaan syvemmälle enään kannata laskea , koska ahvenen poikaset on alkaneet hakeutua jo syvemmille vesille.
Tuossa rannassa matalassakin näkyy jo muikkuja uivan hyvällä ilmalla. :roll:

Satunnaikalastaja

Quote from: Säkkimies on September 18, 2010, 20:18:48
Kyllä täällä meidän korkeuksilla jo pyydetään yöllä pinnasta , noin 60-100 cm narut litran muovipulloissa , joita n 5-6 kpl
verkonmatkalle .
Pohjaan ei ainakaan syvemmälle enään kannata laskea , koska ahvenen poikaset on alkaneet hakeutua jo syvemmille vesille.
Tuossa rannassa matalassakin näkyy jo muikkuja uivan hyvällä ilmalla. :roll:

Millä korkeudella olet Säkkimies? Itse pyydän keski-Päijänteeltä eli noin Tampereen korkeudelta pohjois-Eteläsuunnassa. Pintaveden lämpötila tuolla n 13 astetta. Viime pyyntikeikka oli itselle ensimmäinen johon voin olla tyytyväinen. 18 mm verkot kolme yötä ja kaksi päivää vedessä, yhteensä runsaat 300 muikkua  (neljä kokemista) ja sen verran isoja että osan joutuu pään kautta irroittamaan.  Jatkossa en ihan noin paljoa ota kerralla vaikka tulisi, pakastin täyttyy talveksi vähemmälläkin, vaikka noista puolet viikon aikana syödäänkin.  Nyt olivat verkot entistä syvemmässä, noin 30..32 metrissä. Muikkujen lisäksi yksi pikkuahven, yksi kuore ja noin 800g  made - oli varmaan tullut muikkuaterialle ja takertunut suuvärkistään.

Mutta siis syvästä tuli, eikä roskakalaa mukana. Mikö on veden pintalämpötila teilläpäin?

Säkkimies

Täällä etelä-Lapissa Kuusamo -Simo akselilla oleskelen , en ole mitannut veden lämpöä , mutta arvioisin johonkin 10-12 asteen pintaan sen olevan .
Muikku alkaa hieman jo rantautumaan , tosin syvän päältä pyynti jatkuu pinnasta.
Sain tänään sellaisen 2,3 kilon taimenen jolla oli n 13-15 aika sulamatonta muikkua vatsassa ja sitten sellaista mössöä loput .
Taimen tuli 65 millin solmuvälisellä verkolla n 3m vedeltä , siis rannalta.
Myös pintaverkot on antanut jo joitakin taimenia.