Visionin tippisiimat katkeilee!?

Started by Anonymous, August 08, 2003, 16:47:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anonymous

Ostin tuossa alkukesästä noita Visioninn tippisiimoja joista NYT JO ohuimmat (0.18 ja 0.21) katkeilee. Ovat täysin käyttökelvottomat. En ole kummemmin asettanut niitä auringonpaisteelle tai hyttysmyrkylle alttiiksi. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Oisko muista merkeistä suosituksia?

Velho

itse olen jonkin verran käyttänyt kys .siimoja ,enkä ole huomannut mitään poikkeavaa.Tosin solmukestävyys ei liene kaikkein parhaimpia.
Suosittelen uusien siimojen ostoa. :)

Aleksi

Hmm, itsellänikin on nuo Visionin perukesiimat varsin moitteetta toimineet. Mieleeni tulee mahdolliseksi syyksi Luukkosen siimojen huonoon kuntoon vääränlainen säilytys ja nimenomaan kaupan puolesta. Esim. kirkkaat halogeeni valot suunnattuna spottivalojen tapaan siimahyllyille ei tee ainakaan hyvää siimoille - etenkin jos ne siinä ovat olleet hiemankaan kauemmin.

Mitä tulee noihin hyttysmyrkkyihin niin "toisen käden" tietona erään tutkimuksen mukaan hyttysmyrkyillä ei olisi vaikutusta siiman vetolujuuteen. Hajua siitä tosin kyllä tulee siimaan, mutta harvoinpa kalat siimaa haistelevat - tietääkseni.
Aleksi Määttä,
Perhokalastuspuolen vastaava Kalassa.netissä
http://www.kalassa.net/perhokalastus/
Palautetta? [email protected]

Hota

Lisää negatiivista Vissuista.
Valmis lenkki ei kestänyt veto vaan aukesi
Acen rannari tuhoutu 3 reisun jälkeen
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

Anonymous

Visionin  0,21 siimas saa vetämällä poikki parin käyttökerran jälkeen!Raah! Osaa olla kerrassaan huonoo..Itse alan tästä lähin vain Rapalan Finessejä ;)

hk

Finessen huoni puoli on sen muisti ja se menee helposti kierteelle
Jepulis

Mayfly

itselläkin kokemusta Vissun perukesiimoista.
muistaakseni verisolmu ei aukea koskaan oikeen tehtynä, mutta väillä ovat kyllä nuissa Visionin siimoissa aunneet. Yleensä kun perho on pohjassa ja kun siiman vetäisee poikki katkeaa se juuri verisolmun kohdalta. Minussa vika ei ole, ettenkö osaisi solmua sitoa.

ps: Riolla on ollut lähes moitteettomat perukesiimat.

/May
''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

hk

Itse en osta ollenkaan noita tippisiimoja koska ne ovat älyttömän kalliita! Ostan ihan tavallisen minofili puolan jossa on 5-10 kertaa enemmän siimaa ja hinta on vain 2 kertainen.
Jepulis

HalDi

Kyllä se on tässäki aiheessa aika pian niin, että meet oikeaan aikaan, oikeaan paikkaan ja löydät oikean siiman, nii sitä parempaa ei ookkaa. Huomaat, että täähän oikenee aivan suoraks ja ohut on ja koht luja. Muistia on kuin 120 v. isänsiskonpaapalla ja solmut pysyy, kun kivi!

Hyvin vähän mahdollista, mutta mahdollista kuitenki. Monella taholla on tätä ilmenny, joten miksei joku hetkeksi unholaan jääny merkki osoittautuiskin hyväksi ja tehokkaaksi.

Onko muuten tietoa ihan perussiimamerkeistä, kuten Stren, Trilene, Kurala (Rapala), Stroft (no se nyt on sotkussa sotkemattaki), tms.
Onko kukaan proffa koittanu siimojen käsittelyä(!?!), kiinnostavaa...
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

flyfisher14

Tietääkseni joihinkin monofiileihin ei vaikuta hyttysmyrkky, ainakaan Rapalan Finesseen. Tuiskunen teki Erä-lehdessä testin, jossa se testasi Finessen vetolujuuden vähentymistä "off-tartunnan" jälkeen. Parani vaan hiukan vetolujuus, kun se liotti sitä siellä offissa ties kuinka kauan.

edit. oikeinkirjoitus, hymiöiden karsiminen

hk

Muistaakseni se ei kyllä parantunut, mutta ei juuri ollenkaan alentunutkaan. Itse asiaan. Ostin myös 4 rullaa visionin tippisiimoja ja heti ensimmäisellä reissulla jäi vajaa 10 perhoa puuhun/pohjaan todella helposti. Ei tarvinut kuin vähäse nypätä. Eli ei mitään hyviä kokemuksia...
Jepulis

tarpooni

Kaikissa käyttämissäni tippisiimoissa(myös RIO) on ollut samankaltaisia ongelmia. Solmun kohdalta katkeaa jo kiristettäessä, jos solmun teon kestää, niin on kestänyt sen jälkeenkin. Ns. tavallisissa siimoissa en ole törmännyt ko. ongelmiin.

hk

Itsekin, kun käytin aiemmin rapala finesseä yms. siimoja, ei ongelmia esiintynyt.
Jepulis

fly_fisher

Joo olin itekkin kalassa lammella ja oli 0 keli ja välil oli 1- ja muo visionin tippet siimat katkee ihankun hius vaikka oli 0.22 kärkisiima :(

Jermoni

Laittakaa Berkley Fireline siimaa, 0.12mm muistaakseni 6.8kg vetolujuus. Monikuitusiima, mutta vedessä lähes näkymätön (savunharmaa)
Vapa taipuu aivan kaarelle, liitokset natisee, kelan räikkä huutaa! Alkaa hurja vääntö. 10 minuutin väännön jälkeen luovutan. Perho ei lähde millään irti puusta.           :D

Flyster

Tuossa Maraboyn mainitsemassa siimassa ja muissakin noin kovan vetolujuuden omaavissa siimoissa on se, että kun perho jää pohjaan niin voi olla vaikeuksia saada peruke katkeamaan ja jos yrittää vavalla vääntää saattaakin raks kuulua vavasta.
I just can't stop thinking what i'm thinking - fly fishing

panumies

Ja monikuidut katkeilee nopeissa vastaiskuissa ja sotkeutuu helpommin.

Anonymous

Laittakaa Berkley Fireline siimaa, 0.12mm muistaakseni 6.8kg vetolujuus. Monikuitusiima, mutta vedessä lähes näkymätön (savunharmaa)

Kannattaa muistaa, että kuitusiimat ovat jäykempiä kuon monofiili ja näin ollen perhot eivät ole niin herkkiä....

enjoi

Tuota Berkleyn Firelineä käytin ja totesin liian jäykäksi ja kun se sattuu olemaan punottua niin siihen tulee pirun helposti kaikenmaailman kierteitä, lenkkejä ja solmuja. Se vielä siitä Firelinestä, että kun sen siiman haluaa poikki niin joutuu kaivamaan pihdit tai sakset jostain taskujen uumenista ja sitten ottaa pattiin. Normaalisiima, kun sattuu hampailla menemään poikki. Nykyään käytän Vision tippejä ja eipä niissä ole moittimista.

edit. oikeinkirjoitus

visa

Kerran mulla on pettänyt juuri tuo ko. 0.21. Enkkapuronieriä läks mäkeen kun jarru oli huutanu 2 sekkaa. Kärki keskeltä poikki >:(

Grouse

Vision  siimat ovat itselläni yleensä alttiina valolle ja siten ne hilseilevät poikki.. kalat karkailee, joten en käytä enään Vision siima.
0,18-0,25 ovat minusta liian jäykkiä, vaikka paksuus olisi jo harjuksen pyyntiluokkaa vastaava.
|KALAVALE|