Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Kumpaa käyttä. Perholiivejä vai kalastustakkia.

Started by Hota, September 16, 2002, 08:58:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hota

Kumpaa käytätte ?
Hyvät ja hunot puolet ?

Minä olen käyttänyt liivejä -83 asti ja nyt olis tarkoitus tehdä miehen mittojen ja käyttö-ominaisuuksien mukainen kalastustakki.

Olen seurannut noitte kunnollisten kalastustakkien hintoja ja meinasin ihan yleissivistyksen vuoksi tehdä itselleni "täydellisen takin".
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)
Aloittanut aktiivi perhokalastuksen -83 ja homma jatkuu.

MAi

Mulla on parit liivit ja yks kahluutakki, joten käytän sekä että - sekakäyttäjä siis :P
Takissa on se etu että, sateen yllättäessä ei tarvi alkaa etsimään liivin selästä takkia. Liivin etu on että, helteen yllättäessä voit ottaa takin pois ja laittaa liivin taskuun. Noop ainakin mulla on liivien taskupolitiikka parempi mitä takissa, joten se houkuttelee laittamaan liivit päälle.
Takki on sitten yleensä keväällä ja syksyllä käytössä, niin ja pitemmillä reissuilla kun pitää valita tarkkaan mitä kaikkea reppuun pakkaa.
...en se minä ollut

PatilZ

Molemmilla on puolensa. Taas kerran. Yleensä liiveissä löytyy enemmän säilytystilaa, ainakin kaupan takkeihin verrattuna. Toisaalta hyvä hengittävä ja samalla vedenpitävä takki on ehdoton vaikka tän päivän keleillä. Samalla siinä on takin miinus noin yleensä (mikäli tää kasvihuoneilmiö jatkuu) suvikeleissä: kuuma tulee. Et samat kriteerit painaa kuin yleensäkin vaatetuksessa: kelin mukaan.

Jos meinaat tehdä itse takin niin luonnollisesti toi säilytystilaongelman saa kivasti kuntoon. Yksi juttu kuitenkin siinä värkätessä kannattaa muistaa (eikä ole välttämättä helppo toteuttaa): kunnon huppu. On meinaan hyvä lisälaitetakissa - silloin kun se on nimenomaan suunniteltu ja tehty hyvin. Parhaimmillaan huppua ei edes huomaa päätä kääntäessä ja silti se suojaa sateelta ja viimalta. Onnea askarteluun ja ilmoittelehan, miten projekti onnistui.

Hota

Ilmoitellaan kunhan tuollekin projektille löytyy joku rakonen.
Jauhesammuttimen kokoisena vaari vei -60 luvulla Päijänteelle Ahven-ongelle ja siitä asti on kalakärpänen vaivannut :)

otto

Minulla on kalastus liivit.ne ovat käytännölliset joka paikassa.niihin mahtuu paljolti tavaraa.
Huonoja kokemuksia minulla ei ole näistä.

Hinta oli 28e alennuksesta.MAster merkkiset.
Todella kätevät.Kestäneet jo kauan.

Anonymous

Kannattaako tehdä takkia itse ?
Minusta kahluu-/kalastustakin tulee olla sateen ja tuulen pitävä ja hengittävä, ja sellaisen tekeminen on vaikeaa. Näillä "hengittävillä" on nimittäin valtava ero vanhoihin "kumisiin" vehkeisiin. Voi olla päivän sateessa, ilman että kastuu sisältäpäin.

Käytän molempia (liiviä/takkia) kalastuspaikan ja sään mukaan.
Jos on riittävän lämmintä, niin liivit.
Jos kalastan paikassa, jossa en tarvitse kovin paljon välineitä (esim. lohta Kymillä), niin takki riittää.
Jos taas kalastan paikassa, jossa tulee käytettyä streamereita, pintaperhoa tai larvaa, ja ilma on riittävän kylmä (< 20 C), niin kahluutakki ja liivit.

PatilZ

Kyllä oli kahluutakki eilen tarpeen. Räntää satoi ja pieni puuskittainen tuuli lisäsi nautintoa. Vaparenkaat jatkuvasti jäässä. Siinä olisi ollut pelkillä liiveillä ihmeissään.

speyslinger

Itselläni on ;samoin kuin teillä monella ,vaatetus sään mukaan.Yleensä lämpimällä ilmalla on mukava pistää kalastuspaita(pehmeä ja keinokuituinen=hieman lämmittää ja on hengittävä)sekä tavaroiden säilytykseen rintalaukku.80-luvulla kalastelin liivien kanssa mutta jokapaikka oli täynnä mitä ihmeellisempiä "tarvekaluja" ja liivit pullottivat.Rintalaukkuun saa kaikki tarpelliset tavarat ja jopa;ei niin tärkeitä tavaroita.Kun kelit vaativat vaihdan takin päälle.Takkia kuletan mukana vain silloin jos sää sitä vaatii.Keskikesällä ei ole huolta sateesta jotenka viileä paita ja rintalaukku on ehdoton.Kannattaa ottaa huomioon.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa joka toisella istuttaa kaloja

mrs.lahna

;DMinä perhokalastusta suuresti rakastavana käytän perholiivejä silloin harvoin kun yritän vaihtelevalla menestyksellä vispata(siimat yleensä solmussa tai muuten vain kiinni lähipuussa)! Sain pikkuveljen liivit "perintönä" joten en ole edes muuta vaihtoehtoa ajatellut!
Hyvistä puolista voin sen verran sanoa et sakset löytyy siiman katkaisuun helposti! (Jos totta puhutaan, niin en välttämättä tiedä edes mitä kaikkea taskuista löytyy)
Tytölläkin tärppää

Vellamo

QuoteKannattaako tehdä takkia itse ?

Kannattaa ja ei kannata. Jos osaa itse tehdä (tai sitten se kauniimpi kalastuksen harrastaja  :) ), saa varmasti sellaisen kuin haluaa ja päälle sopivan ja riittävällä määrällä oikean kokoisia taskuja. Kangasvalikoima on kangaskaupoissa ihan riittävä. Hinnassa tuskin säästää, mutta eipähän tarvitse tuskailla ylipitkien hihojen kanssa.

Jos ei osaa tehdä, niin en ainakaan ensimmäisenä suosittele kalatakin / -liivin tekoa..

Vellamon ompelukoulu osa 1.
"Turvallista kuin katiskalla kalastaminen  -Extremeduudsonit-.

Hota

No niin onko kukaan tietoinen missä olisi Coretex tai vastaavaa materiaalia myytävänä. Etsinnöistä huolimatta en ole löytänyt.
Joku muukin hyvä materiaali vinkki oli kiva tietää.

Nyt alkoi monitoimi rotsin suunnittelu:
Irrotettavat hihat ja irotettava ala osa lisätaskuineen.

Hmmm... hengittävä materiaalia olis poikaa.

Selenius

Gorea ei tarvitse pienen kuolevaisen toivoa nykyisin saavan käsiinsä. On muutenkin aika tarkkaan määritetty kuka saa ja kuka ei saa käyttää. Lisäksi jos lupa on, vaatii se jatkuvaa ja todella tarkkaa laaduntarkkailua jota valvotaan jatkuvin pistokokein. Vaadittuun laatuun kuuluu mm liimasaumat jnejne...
Mikään muu ei ole elämässä tärkeää kuin kalastus. Eikä sekään nyt niin tärkeää ole.

PatilZ

Selenius: Tiedätkö mikä on tilanne näissä muissa vedenpitävissä ja hengittävissä materiaaleissa. Eikös toi Goren patenttisuoja tms. ole jo rauennut ja siksi muitakin yrittäjiä ja kalvojentekijöitä ole markkinoilla? En kylläkään tästä mene takuuseen. Eli onko todellakin niin, ettei mitään hengittävää kangasta ole kaupan?

slp^

Liivi on nyt ollut mutta en ole oikein päässyt perille tuosta takki ideasta että jos joku valaisisi millainen tällainen kapistus on ja mitä parempia puolia sillä on verrattuna liiviin?
jep jep ja uutta matoa koukkuun..

speyslinger

Hotakainen:Millä mallilla on sun rotsi projekti.Joko Winston Ludwig Gore alias Gore Tex on tuttu.Oikeesti ilman sarvia ja hampaita miten on projekti edennyt.
Joka toiselle kuoppaa kaivaa joka toisella istuttaa kaloja

Hota

QuoteHotakainen:Millä mallilla on sun rotsi projekti.Joko Winston Ludwig Gore alias Gore Tex on tuttu.Oikeesti ilman sarvia ja hampaita miten on projekti edennyt.

No kunhan nyt kotiudutaan tänne uuteen asuntoon. Muutetiin alle 1kk. sitten.
Onhan tässä talvea ja on noita muitakin aloittamattomia projekteja :)

HalDi

Perholiivi, perholiivi. Nyt kuulin ekan kerran kalastustakista ja taitaa tahtoni varaisesti jäädä viimeiseksikin.

Mulla on ittellä liivit ja ne toimii. Ei oo liian kuumakaan, eikä mikään ole kalavesillä huonosti, vaikkei kai olisi ilman liivejäkään, mutta liivi se pitää olla. On liikkumavaraa ja viileä tunne kahella eri tapaa.

Ei kai takissakaan oo mitään huonoa, jos vaikka on kylmä. Silloon ei pärjää pelkällä liivillä ja t-paidalla. Mutta mitäs kalastavat kylmällä? Voihan liivinkin alle pukea tavallisen takin, joten kumpikin toimii 100 %!
Teinismi alas! Irti kapinallisten ikeestä!

PatilZ

Liivit toimii tosi hyvin monissa olosuhteissa. Liivit + takki (riippuen takista) on ok myös moniin tilanteisiin. Kuitenkin mukavuuden takia kahluutakki on ehdoton peli moniin tilanteisiin. Juuri sen takia, ettei tarvitse vetää liivejä takin päälle. En usko että esimerkiksi enää tässä vaiheessa käytä t-paitaa ja perholiivejä. Räntäsade, jäätävä tihkusade ja ylipäänsä sadesäät alle +10 asteen lämpötiloissa ovat aika ehdottomat kelit takille. Silloin vedenpitävyys yhdistettynä hengitettävyyteen (eli Gore tms.) on ehdoton. Uskon, että  HansutheFisher laittaisi myös mielellään tällaisissa tilanteissa takin liivien tilalle.  Toinen asia on sitten helteet. Ei kai kukaan täysjärkinenkään laita takkia niskaan helteille?

Tosin kaikki vaan ei lopeta perhostelua siihen, kun suvikelit päättyvät.

Anonymous

QuoteSelenius: Tiedätkö mikä on tilanne näissä muissa vedenpitävissä ja hengittävissä materiaaleissa. Eikös toi Goren patenttisuoja tms. ole jo rauennut ja siksi muitakin yrittäjiä ja kalvojentekijöitä ole markkinoilla? En kylläkään tästä mene takuuseen. Eli onko todellakin niin, ettei mitään hengittävää kangasta ole kaupan?
Goren patenttisuojasta en tiedä, mutta kyllä monet vaatevalmistajat ovat kehittäneet oman kalvon. Lähinnä kai Gore Texin hintavuuden takia.  Nuo kalvothan ovat vaatteissa siksi, että ne pitävät vettä. Ja hengittävyyskin on samalla saatu kohtuulliseksi (vertaa perinteinen sadeasu :) ).

Hengittäviä kankaita on suuri osa ihan normaaleista kankaista. Siis ihan puuvilla, villa... Tuo kalvo vain heikentää tällaisten vaatteiden hengittävyyttä, mutta antaa sitten sen vedenpitävyyden.