Taimenen rauhoitus loppuu, vinkkejä kaivataan

Started by Jeppe89, October 19, 2003, 15:23:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeppe89

Kun rauhoitus tässä 16 päivä marraskuuta loppuu, niin moniko lähtee kalaan?
Aloittelijana minulla on kuitenkin vielä pallo vähän hukassa. Tänne voitaisiin kerätä jo hyvissä ajoin vinkkejä ja pohjustusta, sillä täytyyhän rasiaa alkaa täyttämään hyvissä ajoin.
Omien havaintojeni perusteella taimenta ja kirjoa kannattaa etsiä mietovirtaisista osuuksista, niskalta sekä loppuliu'usta. Perhojen kannattanee olla hillityn värisiä. Valkoista, sinistä ja hopeaa, eikö? Myös isot räikeät perhot voivat toimia?

Mites valmistaudutte uuden kalastuskauden aloituksseen? Hyviä ottiperho- ja paikka vinkkejä kaivataan. Ainakin näillä seuduilla on tankkiauto yleensä käynyt rauhoituksen aikana, joten kalaa varmasti koskissa on.
Erityisesti perhojen valinta kiinnostaa. Milläs olette yleensä ensimmäiset rauhoituksen jälkeiset kalat napanneet? Suurista räikeistä perhoista on puhuttu paljon, mutta ovatko ne tehokkaita?

Myös ottipaikat ovat varmasti asia, jotka ovat eri kuin kesällä. Kalat voivat lymytä hyvinkin eri paikoissa kuin muulloin. Kalat ovat myös paljon hitaampia kuin kesällä, mitä kaikkea perhon valintaan kannattaa kiinnittää huomiota? Onko jokin tietty väri tai perho valttia? Miten on uiton laita, suositko lyhyttä ja terävää nykimistä vai pitkiä ja hitaita nykäyksia, vai kenties jotain muuta?
Toivottavasti täällä on paljon perhomiehiä, jotka ovat yhtä innoissaan uuden kauden aloittamisesta kuin minä.Itse tuossa viime talvena sain melko hyviä tuloksia valkoisella nro. 6 koukkuun sidotulla liitsillä, jossa on oranssi iskutäplä.

Tässä hieman kysymyksiä ja keskustelun aloituksen tynkää, joten nyt vain sitten keskustelua käyntiin ja kertoilkaa omista kokemuksistanne. Myös kaikki vinkit olisivat paikallaan.

Jeppe

Mayfly

Ihan ensimmäisiksi sanoisin, että hopeat/siniset tinselit toimivat taimenelle lähes jokaisessa tilanteessa. Myös hauki ja kirjolohi ottavat siihen hanakasti. Joitakin taimenia syksyllä saanut, joillain omilla simppu kyhäelmilläni, mutta niitä en erityisen paljon rupea suosittelemaan, kun en niillä ole juurikaan sen enepää kalastanutkaan.
Juu, eli nyt kylmän veden aikaan ei ensimmäisenä kannate suunnistaa nuihin kosken kuohuihin perhostelemaan, vaan juuri niikuin Jeppe jo itse sanoit, loppuliut´, tyynemmät virrat ja kaikki hiljempi virtaiset alueet koskessa.

Jeppe89 kirjoitti:
''Miten on uiton laita, suositko lyhyttä ja terävää nykimistä vai pitkiä ja hitaita nykäyksia, vai kenties jotain muuta?''

Perhoa kannattaa uittaa hyvin vaihtelevasti, mutta useimmiten hitaat vedot ovat tuloksellisia.
Muutamalla ensimmäisellä heitolla itse vedän perhon hyvin nopeasti sisään, niin nopeasti, ettei kalalla ole edes kovin suuria mahollisuuksia saada sitä. Pikku hiljaa heittojen parissa hiljennän uitto vauhtia ja loppujen lopuksi uitan perhoa hyvin hitaasti. Yleensä kala on jo napannut ennen näitä hitaimpia uitto vaiheita, yleensä se nappaa heti silloin kun sillä on mahollisuudet saada perho kiinni. Monesti näkee taimenen syöksyvän perhon ohitse, kun perho on lujassa vauhdissa. Juuri tämän tilanteen jälkeen hiljennetään uitto nopeautta sopivasti, kunnes kala nappaa.

/May

''Jokainen taimen on liian arvokas kalastettavaksi vain yhden kerran''. -Lee Wulff-

Perhokalastus tärkein harrastus minulle aina päivänä, jolloin ei muu duuni kutsu.
Perhokalastanut olen -93- vuodesta asti ja homma senku menee parempaan suuntaan.

/May

matiaz

Jos joku perhovinkkejä kaipaa nii tässä pari "pakollista":

Valkoinen 6-10 koon liitsi
White Marabou Mudler koko 6
"hopeinen perus-tinseli" ja
ruskea 8-12 koon larva

Ja kyllä kannattaaa ottaa mukaan myös Harmaita 6-koon Zonkereita!

Ja kyllä kalaa nouseee!

Sitten kun saatte kalaa niin ilmoittakaa tällä palstalla ottiperhot ja paikat, jos ne ei niin salasia ole...

edit. oikeinkirjoitus, kaksi postausta yhdistetty
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info

matiaz

Ja kyllä kannattaaa ottaa mukaan myös Harmaita 6-koon Zonkereita!
"Jos syö haukee ei millään laukee, jos syö lohta tulee kohta, jos syö siikaa lentää liikaa, jos syö lahnaa lentää pelkkää mätitahnaa."

www.perhokalastus.info