Kaikkea kalastuksesta! Perustettu 1999

Mikä ois sopiva perus koukkukoko/muuta apua?

Started by kalapoikapaavo, November 05, 2002, 21:22:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

kalapoikapaavo

niin kun tahtoisin tietää kun olen aloittelija tässä kalastus muodossa niin tahtoisin neuvoja? mitkä olis hyviä syys taimenperhoja rauhoituksen loputtua? onko veden värillä(ruskea vesi) väliä tai perhon? tarkoitan siis että jos haluan tehdä vaikka rantajätkä perhon siniseksi onko se silloin hyvä? yleisesti? oon vähän virppa tyyppejä ja hölmö niin apua tarvittais.

Anonymous

Rantajätkä on pintaperho ja niillä imitoidaan pinnassa olevaa hyönteistä ja niitä ei todellakaan ole ainuttakaan kappaletta marraskuisessa koskessa, ellet satu niitä kotoasi siihen tuomaan. :)

Uistimen valinnassahan mietitään juuri väriä, samalla ajattelulla pärjää streamerkalastuksessa, mutta jos kalastaa oikeilla perhoilla, siis hyönteisjäljitelmillä, niin peruskriteerit ovat perhon siluetti ja väri on sama kuin jäljiteltävän hyönteisen. En suosittele lähtemään perhokalaan rauhoituksen päätyttyä, siitä on taimenkannalle ja itsellesi haittaa, koska siellä on varmasti vitun kylmä. Eikä perhokalastus ole mukavaa, kun siimarenkaat on jäässä, siima jäätynyt ja kela jumissa. Oottele vaan rauhassa kevääseen, opettele vaikka tän sivun perhostus-osiosta hyönteistietoa ja perhonsidontaa.

kalapoikapaavo

Anonymous

Hmm... mitään tiettyä "peruskokoa" koukuille on vaikea määritellä, mutta eriperhotyypeille vois niitäkin luetella:

#12 koon trout sub surface koukkuja nymfeille/pupille/pinturielle (kamasan B405)

#14 koon Grubber koukkuja emergenteille ja larvoille (kamasan B110)

Kannattaa hankkia muutama rasia molempia ja opetella sitomaan ainakin klinkhämer ja pari perus pupaa.

Perhopoika

Oma suosikki koko on 12, mutta 10 ja 14 löytyy siiman päästä myös joskus. Muita ei ole kuin hyvin harvoin...
Hölömö.

Deathis

Minä käytän gamakatsu f-11-uppoperho,ja gamakatsu f-13-pintaperhokoukkuja...Kokohaarukassa 8-18.
Useimmiten siiman päässä on koukkukokoa 10 oleva perho.